G: Luokkaretken rahankeruu: jätetäänkö osallistumattomat rannalle ruikuttamaan???
Vitosluokkalaisemme ovat keränneet rahaa leirikoulua varten kolmannelta asti; tarkoituksena on lähtä ensi vuonna leirikouluun.
Luokalla on 26 lasta. 16 oppilasta (vanhemmat) ovat keränneet tarvittavan rahasumman, myyntiprojekteja on siis ollut useampia. 10 lapselta puuttuu tuloja/tuottoa.
Mitä tehdä?
Osa on kerännyt kolme kertaa oman osansa, osa ei mitään. Rahaa puuttuu 1000 euroa (jos kaikki olisivat pitäneet keräyslupauksensa, rahat olisivat kasassa)
a) Mukaan lähtevät vain ne, jotka ovat osansa hoitaneet
b) Puuttuva osa jaetaan tasan kaikkien oppilaiden kesken, ja otetaan se riski, että osa ei maksa
c) järjestetään vielä jokin myynti, jossa ne samat taas myyvät ja samat jättävät myymättä...
Miksi kaikki eivät voi hoitaa osaansa? Ymmärrän, että rahaa ei kaikilla ole, mutta muutenkin olisi voinut asiaa hoitaa...
Itse kaikesta huolimatta kannatan vaihtoehtoa c, tai sitten sitä, että rahat kerätään kaikilta. Osa luokan vanhemmista on kuitenkin sitä mieltä, että vain osallistuneet palkitaan = pääsevät leirille, loput jätetään kotiin eli naapuriluokkaan tekemään hommia. Minusta tuo on väärin, sillä ei lapsia pidä laittaa kärsimään laiskojen vanhempiensa takia.
Mielipiteitä?
Kommentit (74)
Mutta eikös nykyään ole niin, että ketään ei saa jättää matkasta pois, oli osallistunut tai ei?
mutta mieleeni tulisi, että voisiko niille vanhemille, jotka eivät ole osallistuneet, nakittaa joko sen rahasumman tai sitten talkoohommia, joilla voivat "lunastaa" lapsensa paikan leirikouluun.
Ja samalla yrittää miettiä jonkin takaportin, jos kyseessä on joku todella vähävarainen, joka joutuu käymään töissä juuri niinä aikoina kun talkoita olisi tai jos jonkun lapsen vanhemmat ovat niin pahoja alkkiksia, että heitä ei oikein lapsenkaan nolostumisen takia voi tuoda mihinkään näkyviin talkoohommiin mukaan.
vanhempainryhmän edustajana ja tuota juuri kysyin, että mikä on käytäntö tai sääntö nykyään.
Ja se menee niin, että ketään ei voi pakottaa keräämään rahaa, osallistumaan myyjäisiin jne, mutta ne, jotka eivät ole osallistuneet mitenkään, on OTETTAVA MATKAAN MUKAAN. Ennen saattoi jättää ne muiden luokkien kanssa opiskelemaan, mutta se ei enää onnistu vaan lusmuvanhempien oppilaat on otettava siivelle mukaan.
Itse olen kuullut huhua, että rahan kerääminen suoraan on kielletty?
Sit on parempi olla kokonaan järjestämättä moisia luokkaretkiä, jos ei ymmärrä sitä tosiseikkaa, että kaikki eivät kuitenkaan osallistu rahankeruuseen. Yleensä ne on ne aktiivisimmat rahankerääjät ja myyjäistenjärjestäjät niitä, jotka sen leirikoulun ylipäätään haluaa.
ja voitte uskoa ettei paljon talkoohommat kiinnostaneet.
Olisi ollut kauheaa sen vuoksi jäädä kotiin kun toiset pääsivät leirikouluun! Todella ajattelemattomia vanhempia...
täällä on tänä vuonnakin jätetty lapsia koululle naapuriluokkaan. Samoin lapsilla on pakko olla luistimet ja sukset (en siis tiedä, mitä tapahtuisi jos vain jättäisi hommaamatta, mutta numeroon ainakin kirjallisen tiedotteen mukaan vaikuttaa, jos niitä ei olisi).
ap
Lain mukaan kaikkien on päästävä mukaan ja rahan antaminen on vapaaehtoista. Eli c, muu ei edes ole sallittua. Tai tietty b, mutta koska osa ei kuitenkana maksa, jostain on saatava puuttuvat rahat
huolimatta siitä, millaisia vanhemmat ovat.
näin sanoo laki.
Näin ollen a-vaihtoehto on poissuljettu. Voiraan tehdä joko b tai c. Todennäköisimmin joudutaan tekemään näistä joku yhdistelmä.
Ja miksikö joku ei osallistu? No minä ainakin inhoan, en siis kertakaikiaan voi sietää mitään vessapaperinpakkomyyntiprojekteja. Tulee paniikkikohtaus jo pelkästä ajatuksesta, että kiertelisin naapureita tai sukulaisia tyrkyttäen jotain paskapaperia tai huonoja kermakarkkeja. Eikä niitä minulta kukaan ostaisikaan. Miksi ostaisi? Sama pätee myyjäisiin koululla tms. En pysty toimimaan väenpaljouksissa ja pelkään ihmisiä. Tulee oksettava olo tuollaisissa. Olen maksanut selvänä rahana oman lapsemme osat, mutta on myönnettävä, että tuhanteen euroon en pysty, ja minusta on myös aivan irrealistista suunnitella sellaisia luokkaretkiä, missä noin suuria summia kuluu.
jos osallistumaton vanhempi nostaa asiasta haloon. Siitä tuli ihan päätös, että kaikkien on päästävä mukaan. Pikkupaikkakuntaisuus ei vapauta lain noudattamisesta.
Kaikki vanhemmathan eivät halua lastensa lähtevän, ja silloin tietty jäävät kouluun.
..että vain maksaneet lähtevät. Ikävä juttu pienituloisille, mutta ei voi olettaa että muut kustantavat aina toistenkin menemiset ja tekemiset. Näihin juttuihin voi kuitenkin aloittaa säästämisen jopa vuosia ennen, jos rahasta tekee niin tiukkaa.
Ärsyttää kun nykyään mikään ei ole oikeudenmukaista, rikollisetkin pääsevät kuin koira veräjästä ja viaton sivullinen tuomitaan! Miettikää miten kieroutunut oikeustaju syntyy ihmisille, kun muilta voi vaan vaatia eikä itse tarvitse tehdä mitään (Romanian romanit ym.)!
rahankeruuseen millään tavalla. Täällä opekin on näissä mukana.
Meillä nyt osa vanhemmista on sitä mieltä, että kerätyt rahat tulisi jakaa kerääjille, ja koko leirikoulu peruuttaa. On sekin tosi tylsää, sillä lapset ovat leirikoulua nyt kolme vuotta odottaneet ja itsekin tehneet töitä sen eteen.
ap
luokkani kanssa lähdössä yläasteella tällaiselle viikon reissulle 9.luokalla, niin ne, jotka olivat olleet keräämässä rahaa saivat jaetusti rahan matkan kustantamiseen, he jotka eivät olleet osallistuneet lainkaan maksoivat itse koko matkansa. Tämä oli tietysti kerrottu jo silloin, kun aloimme retkeä järjestää.
"Tärkein periaate leirikoulun rahoituksen
suunnittelussa on perustuslain 16 §:n mukainen
perusopetuksen maksuttomuus oppilaalle.
Kaikilla oppilailla on oltava mahdollisuus
osallistua leirikouluun eikä rahan tallentaminen,
rahan hankkimiseen osallistuminen
ja rahan hankkimiseksi tehty työ saa olla
edellytys, este tai kynnys leirikouluun osallistumiselle.
Opetushallituksen tiedotteen (20.4.2006) mukaan leirikoulut ovat yhdenvertaista
koulun toimintaa ja niiden tulee siis olla oppilaille maksuttomia. Käytännössä
on kuitenkin niin, että kuntien varat ovat rajalliset eikä opetussuunnitelmaan
voida yleensä automaattisesti sisällyttää koulun kokonaan kustantamia
leirikouluja.
Opetusalan eettinen neuvottelukunta antoi vuoden 2006 alussa koulujen rahankeräykseen
liittyvät ohjeet. Sen mukaan peruskouluissa tulee vallita taloudellinen
tasa-arvo oppilaiden kesken sekä yksittäisen koulun sisällä että eri
koulujen välillä. Ohjeen mukaan koulujen edellytyksiä leirikoulujen ja muun
tämänkaltaisen toiminnan mahdollisuuksia ilman ulkoista rahoitusta olisi vahvistettava.
Se kuitenkin korostaa, että koulujen määrärahat ovat tällä hetkellä
liian niukat leirikoulujen tasapuoliselle järjestämiselle. Tämän vuoksi kohtuullinen
rahankeruu kouluissa on sallittava, mutta se ei saa vaarantaa taloudellista
tasa-arvoa ja sen yksityiskohdista tulee tarkasti sopia."
Meidän lapsen koulussamme oli pari vuotta sitten tapaus, jossa siis suurin osa osallistui yhteisiin rahankeruutempauksiin (myyjäiset yms). Yhden lapsen vanhemmat eivät osallistuneet mihinkään ja sanoivat maksavansa rahat sitten juuri ennen matkaa. Eivät maksaneetkaan vaan ilmoittivat, että lapsen on päästävä mukaan ja muiden on se sinne kustannettava. Tässä vaiheessa siis reissulle lähtöön oli reilu kuukausi aikaa. Vanhemmat tekivät päätöksen, että kukaan ei lähde, eivät halunneet tämän yhden lapsen lusmuvanhemmille sitä iloa, että ihan tahallaan jättivät osallistumasta ja olivat lupailleet maksua mutta eivät maksaneetkaan. Rahat olivat erään vanhemman avaamalla tilillä, joten ne, mitkä jäivät varausmaksusta yli, siirrettiin vanhempaintoimikunnan nimelle, joka jakoi stipendinä muille lapsille toisen retken (vain päiväretki). Tämä yksi tosiaan siis jäi koululle. Oli silti suuri pettymys muillekin lapsille, kun luvattu leirikoulu jäi pitämättä.
Mitäpä jos luokkatoimikunta tekisi tiedotteen, joka lähtisi joka kotiin. Siinä annettaisiin mahdollisuus maksaa luokan tilille 20-100 e omantunnon mukaan niin että ne, jotka ovat osallistuneet keräyksiin mielestään paljon, maksaisivat vähemmän ja osallistumattomat enemmän. Tämän jälkeen laskettaisiin rahat. Jos tavoitteesta vielä puuttuisi, järjestettäisiin vielä yksi myynti.
Toinen kaksosista pääsee retkille ja ne maksetaan, toinen kaksosista jää koululle ja hänen retkiään ei makseta. Sairasta.