Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Luokkaretken rahankeruu: jätetäänkö osallistumattomat rannalle ruikuttamaan???

Vierailija
03.04.2011 |

Vitosluokkalaisemme ovat keränneet rahaa leirikoulua varten kolmannelta asti; tarkoituksena on lähtä ensi vuonna leirikouluun.



Luokalla on 26 lasta. 16 oppilasta (vanhemmat) ovat keränneet tarvittavan rahasumman, myyntiprojekteja on siis ollut useampia. 10 lapselta puuttuu tuloja/tuottoa.



Mitä tehdä?



Osa on kerännyt kolme kertaa oman osansa, osa ei mitään. Rahaa puuttuu 1000 euroa (jos kaikki olisivat pitäneet keräyslupauksensa, rahat olisivat kasassa)



a) Mukaan lähtevät vain ne, jotka ovat osansa hoitaneet



b) Puuttuva osa jaetaan tasan kaikkien oppilaiden kesken, ja otetaan se riski, että osa ei maksa



c) järjestetään vielä jokin myynti, jossa ne samat taas myyvät ja samat jättävät myymättä...



Miksi kaikki eivät voi hoitaa osaansa? Ymmärrän, että rahaa ei kaikilla ole, mutta muutenkin olisi voinut asiaa hoitaa...



Itse kaikesta huolimatta kannatan vaihtoehtoa c, tai sitten sitä, että rahat kerätään kaikilta. Osa luokan vanhemmista on kuitenkin sitä mieltä, että vain osallistuneet palkitaan = pääsevät leirille, loput jätetään kotiin eli naapuriluokkaan tekemään hommia. Minusta tuo on väärin, sillä ei lapsia pidä laittaa kärsimään laiskojen vanhempiensa takia.



Mielipiteitä?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kaksosista pääsee retkille ja ne maksetaan, toinen kaksosista jää koululle ja hänen retkiään ei makseta. Sairasta.

Vierailija
22/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin sanoo laki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös nykyään ole niin, että ketään ei saa jättää matkasta pois, oli osallistunut tai ei?

Vierailija
24/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mieleeni tulisi, että voisiko niille vanhemille, jotka eivät ole osallistuneet, nakittaa joko sen rahasumman tai sitten talkoohommia, joilla voivat "lunastaa" lapsensa paikan leirikouluun.



Ja samalla yrittää miettiä jonkin takaportin, jos kyseessä on joku todella vähävarainen, joka joutuu käymään töissä juuri niinä aikoina kun talkoita olisi tai jos jonkun lapsen vanhemmat ovat niin pahoja alkkiksia, että heitä ei oikein lapsenkaan nolostumisen takia voi tuoda mihinkään näkyviin talkoohommiin mukaan.

Vierailija
25/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempainryhmän edustajana ja tuota juuri kysyin, että mikä on käytäntö tai sääntö nykyään.



Ja se menee niin, että ketään ei voi pakottaa keräämään rahaa, osallistumaan myyjäisiin jne, mutta ne, jotka eivät ole osallistuneet mitenkään, on OTETTAVA MATKAAN MUKAAN. Ennen saattoi jättää ne muiden luokkien kanssa opiskelemaan, mutta se ei enää onnistu vaan lusmuvanhempien oppilaat on otettava siivelle mukaan.

Vierailija
26/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut huhua, että rahan kerääminen suoraan on kielletty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit on parempi olla kokonaan järjestämättä moisia luokkaretkiä, jos ei ymmärrä sitä tosiseikkaa, että kaikki eivät kuitenkaan osallistu rahankeruuseen. Yleensä ne on ne aktiivisimmat rahankerääjät ja myyjäistenjärjestäjät niitä, jotka sen leirikoulun ylipäätään haluaa.

Vierailija
28/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voitte uskoa ettei paljon talkoohommat kiinnostaneet.



Olisi ollut kauheaa sen vuoksi jäädä kotiin kun toiset pääsivät leirikouluun! Todella ajattelemattomia vanhempia...



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on tänä vuonnakin jätetty lapsia koululle naapuriluokkaan. Samoin lapsilla on pakko olla luistimet ja sukset (en siis tiedä, mitä tapahtuisi jos vain jättäisi hommaamatta, mutta numeroon ainakin kirjallisen tiedotteen mukaan vaikuttaa, jos niitä ei olisi).



ap

Vierailija
30/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan kaikkien on päästävä mukaan ja rahan antaminen on vapaaehtoista. Eli c, muu ei edes ole sallittua. Tai tietty b, mutta koska osa ei kuitenkana maksa, jostain on saatava puuttuvat rahat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolimatta siitä, millaisia vanhemmat ovat.

Vierailija
32/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin sanoo laki.



Näin ollen a-vaihtoehto on poissuljettu. Voiraan tehdä joko b tai c. Todennäköisimmin joudutaan tekemään näistä joku yhdistelmä.



Ja miksikö joku ei osallistu? No minä ainakin inhoan, en siis kertakaikiaan voi sietää mitään vessapaperinpakkomyyntiprojekteja. Tulee paniikkikohtaus jo pelkästä ajatuksesta, että kiertelisin naapureita tai sukulaisia tyrkyttäen jotain paskapaperia tai huonoja kermakarkkeja. Eikä niitä minulta kukaan ostaisikaan. Miksi ostaisi? Sama pätee myyjäisiin koululla tms. En pysty toimimaan väenpaljouksissa ja pelkään ihmisiä. Tulee oksettava olo tuollaisissa. Olen maksanut selvänä rahana oman lapsemme osat, mutta on myönnettävä, että tuhanteen euroon en pysty, ja minusta on myös aivan irrealistista suunnitella sellaisia luokkaretkiä, missä noin suuria summia kuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos osallistumaton vanhempi nostaa asiasta haloon. Siitä tuli ihan päätös, että kaikkien on päästävä mukaan. Pikkupaikkakuntaisuus ei vapauta lain noudattamisesta.

Vierailija
34/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vanhemmathan eivät halua lastensa lähtevän, ja silloin tietty jäävät kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että vain maksaneet lähtevät. Ikävä juttu pienituloisille, mutta ei voi olettaa että muut kustantavat aina toistenkin menemiset ja tekemiset. Näihin juttuihin voi kuitenkin aloittaa säästämisen jopa vuosia ennen, jos rahasta tekee niin tiukkaa.



Ärsyttää kun nykyään mikään ei ole oikeudenmukaista, rikollisetkin pääsevät kuin koira veräjästä ja viaton sivullinen tuomitaan! Miettikää miten kieroutunut oikeustaju syntyy ihmisille, kun muilta voi vaan vaatia eikä itse tarvitse tehdä mitään (Romanian romanit ym.)!

Vierailija
36/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahankeruuseen millään tavalla. Täällä opekin on näissä mukana.



Meillä nyt osa vanhemmista on sitä mieltä, että kerätyt rahat tulisi jakaa kerääjille, ja koko leirikoulu peruuttaa. On sekin tosi tylsää, sillä lapset ovat leirikoulua nyt kolme vuotta odottaneet ja itsekin tehneet töitä sen eteen.



ap

Vierailija
37/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkani kanssa lähdössä yläasteella tällaiselle viikon reissulle 9.luokalla, niin ne, jotka olivat olleet keräämässä rahaa saivat jaetusti rahan matkan kustantamiseen, he jotka eivät olleet osallistuneet lainkaan maksoivat itse koko matkansa. Tämä oli tietysti kerrottu jo silloin, kun aloimme retkeä järjestää.

Vierailija
38/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tärkein periaate leirikoulun rahoituksen

suunnittelussa on perustuslain 16 §:n mukainen

perusopetuksen maksuttomuus oppilaalle.

Kaikilla oppilailla on oltava mahdollisuus

osallistua leirikouluun eikä rahan tallentaminen,

rahan hankkimiseen osallistuminen

ja rahan hankkimiseksi tehty työ saa olla

edellytys, este tai kynnys leirikouluun osallistumiselle.

Opetushallituksen tiedotteen (20.4.2006) mukaan leirikoulut ovat yhdenvertaista

koulun toimintaa ja niiden tulee siis olla oppilaille maksuttomia. Käytännössä

on kuitenkin niin, että kuntien varat ovat rajalliset eikä opetussuunnitelmaan

voida yleensä automaattisesti sisällyttää koulun kokonaan kustantamia

leirikouluja.

Opetusalan eettinen neuvottelukunta antoi vuoden 2006 alussa koulujen rahankeräykseen

liittyvät ohjeet. Sen mukaan peruskouluissa tulee vallita taloudellinen

tasa-arvo oppilaiden kesken sekä yksittäisen koulun sisällä että eri

koulujen välillä. Ohjeen mukaan koulujen edellytyksiä leirikoulujen ja muun

tämänkaltaisen toiminnan mahdollisuuksia ilman ulkoista rahoitusta olisi vahvistettava.

Se kuitenkin korostaa, että koulujen määrärahat ovat tällä hetkellä

liian niukat leirikoulujen tasapuoliselle järjestämiselle. Tämän vuoksi kohtuullinen

rahankeruu kouluissa on sallittava, mutta se ei saa vaarantaa taloudellista

tasa-arvoa ja sen yksityiskohdista tulee tarkasti sopia."

Vierailija
39/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen koulussamme oli pari vuotta sitten tapaus, jossa siis suurin osa osallistui yhteisiin rahankeruutempauksiin (myyjäiset yms). Yhden lapsen vanhemmat eivät osallistuneet mihinkään ja sanoivat maksavansa rahat sitten juuri ennen matkaa. Eivät maksaneetkaan vaan ilmoittivat, että lapsen on päästävä mukaan ja muiden on se sinne kustannettava. Tässä vaiheessa siis reissulle lähtöön oli reilu kuukausi aikaa. Vanhemmat tekivät päätöksen, että kukaan ei lähde, eivät halunneet tämän yhden lapsen lusmuvanhemmille sitä iloa, että ihan tahallaan jättivät osallistumasta ja olivat lupailleet maksua mutta eivät maksaneetkaan. Rahat olivat erään vanhemman avaamalla tilillä, joten ne, mitkä jäivät varausmaksusta yli, siirrettiin vanhempaintoimikunnan nimelle, joka jakoi stipendinä muille lapsille toisen retken (vain päiväretki). Tämä yksi tosiaan siis jäi koululle. Oli silti suuri pettymys muillekin lapsille, kun luvattu leirikoulu jäi pitämättä.

Vierailija
40/74 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos luokkatoimikunta tekisi tiedotteen, joka lähtisi joka kotiin. Siinä annettaisiin mahdollisuus maksaa luokan tilille 20-100 e omantunnon mukaan niin että ne, jotka ovat osallistuneet keräyksiin mielestään paljon, maksaisivat vähemmän ja osallistumattomat enemmän. Tämän jälkeen laskettaisiin rahat. Jos tavoitteesta vielä puuttuisi, järjestettäisiin vielä yksi myynti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi