G: Luokkaretken rahankeruu: jätetäänkö osallistumattomat rannalle ruikuttamaan???
Vitosluokkalaisemme ovat keränneet rahaa leirikoulua varten kolmannelta asti; tarkoituksena on lähtä ensi vuonna leirikouluun.
Luokalla on 26 lasta. 16 oppilasta (vanhemmat) ovat keränneet tarvittavan rahasumman, myyntiprojekteja on siis ollut useampia. 10 lapselta puuttuu tuloja/tuottoa.
Mitä tehdä?
Osa on kerännyt kolme kertaa oman osansa, osa ei mitään. Rahaa puuttuu 1000 euroa (jos kaikki olisivat pitäneet keräyslupauksensa, rahat olisivat kasassa)
a) Mukaan lähtevät vain ne, jotka ovat osansa hoitaneet
b) Puuttuva osa jaetaan tasan kaikkien oppilaiden kesken, ja otetaan se riski, että osa ei maksa
c) järjestetään vielä jokin myynti, jossa ne samat taas myyvät ja samat jättävät myymättä...
Miksi kaikki eivät voi hoitaa osaansa? Ymmärrän, että rahaa ei kaikilla ole, mutta muutenkin olisi voinut asiaa hoitaa...
Itse kaikesta huolimatta kannatan vaihtoehtoa c, tai sitten sitä, että rahat kerätään kaikilta. Osa luokan vanhemmista on kuitenkin sitä mieltä, että vain osallistuneet palkitaan = pääsevät leirille, loput jätetään kotiin eli naapuriluokkaan tekemään hommia. Minusta tuo on väärin, sillä ei lapsia pidä laittaa kärsimään laiskojen vanhempiensa takia.
Mielipiteitä?
Kommentit (74)
retki vain sen vuoksi ettei yhden lapsi päässyt mukaan koska vanhemmat ei maksaneet matkaa. Kuka tässäkin voitti ja mitä?
Mikä on ollut aikuisten päämäärä? Se että pidetään leirikoulu ja lapsille kaikkea mukavaa vaiko se että jos kaikki ei maksa niin mitään kivaa ei saa kukaan? Luuleeko että tällä yhden perheen vahemmille tuli "paha mieli"?
Toihan suorastaan yllyttää koulukiusaamiseen sitä yhtä lasta kohtaan jonka vuoksi matka peruuntui! Ihan kamalaa...
Mitä tälläkin päätöksellä voitettiin? Oliko se muka niin tärkeää ettei yhden "lusmuvanhemman" lapsi pääse mukaan että pilaa ilon kaikilta? En ymmärrä...
Mutta halusi vain vänkyttää vastaan. Ei ollut kertaakaan leiponut myyjäisiin, ei hommannut arvontapalkintoja, ei ollut myyjäisissä myymässä yms.
jos osallistumaton vanhempi nostaa asiasta haloon. Siitä tuli ihan päätös, että kaikkien on päästävä mukaan. Pikkupaikkakuntaisuus ei vapauta lain noudattamisesta.
osuuttaan, ei osallistunut myyjäisiin, ei tehnyt mitään. Päätettiin, että lapsi ei siis lähde matkaan. Äitinsä nosti metelin.
Lopputulos, kerätyt rahat palautettiin niille, jotka olivat keränneet ja matka peruttiin.
Arvaa, oliko viimeinen luokka tälle lapselle hauska?
jos osallistumaton vanhempi nostaa asiasta haloon. Siitä tuli ihan päätös, että kaikkien on päästävä mukaan. Pikkupaikkakuntaisuus ei vapauta lain noudattamisesta.
osuuttaan, ei osallistunut myyjäisiin, ei tehnyt mitään. Päätettiin, että lapsi ei siis lähde matkaan. Äitinsä nosti metelin.
Lopputulos, kerätyt rahat palautettiin niille, jotka olivat keränneet ja matka peruttiin.
Arvaa, oliko viimeinen luokka tälle lapselle hauska?
Ja tämä oli teidän muitten vamhempien syy. Hoiditte tilanteen huonosti. Häpeäisitte.
minun mielestäni että ne nyt hommiin jotka eivät ole tähän mennessä osallistuneet tarpeeksi.
palautetaan vanhempien tileille olette huijanneet kaikkia jotka ovat ostaneet myyjäisistä tuotteita, ostaneet arpoja, ostaneet vesssapaperia, keksejä tms.
Ihmiset ovat tukeneet lasten LEIRIKOULUA, ei sitä että rahat jaetaankin vanhempien tileille ja mitään leirikoulua ei pidetäkkään. Se on petos!!
sekin somplittiin niin, kuten tuolla aikaisemmassa tapauksessa, että kävivät päiväreissun niillä rahoilla ja se yksi lapsi jäi kouluun. Ei tapahtunut siis lapseni luokalla, joten en tarkkaan tiedä, miten saivat lakipykälät somplittua. Mutta yöreissu jäi tekemättä ja tekivät sitten päiväreissun ja tämä yksi jäi koululle.
Mutta todella oli varmaan äiti ylpeä itsestään sen jälkeen ja lapsensa kiitti kun äiti oli niin tiukkaan noudattanut lakia.
retki vain sen vuoksi ettei yhden lapsi päässyt mukaan koska vanhemmat ei maksaneet matkaa. Kuka tässäkin voitti ja mitä?
Mikä on ollut aikuisten päämäärä? Se että pidetään leirikoulu ja lapsille kaikkea mukavaa vaiko se että jos kaikki ei maksa niin mitään kivaa ei saa kukaan? Luuleeko että tällä yhden perheen vahemmille tuli "paha mieli"?
Toihan suorastaan yllyttää koulukiusaamiseen sitä yhtä lasta kohtaan jonka vuoksi matka peruuntui! Ihan kamalaa...
Mitä tälläkin päätöksellä voitettiin? Oliko se muka niin tärkeää ettei yhden "lusmuvanhemman" lapsi pääse mukaan että pilaa ilon kaikilta? En ymmärrä...
Mistäköhän laista on kysymys?
31 §
Opetuksen maksuttomuus
Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia. Vammaisella ja muulla erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalla on lisäksi oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut, erityiset apuvälineet sekä 39 §:n nojalla järjestettävät palvelut. (13.6.2003/477)
harmittaa vieläkin ala-asteen leirikoulujärjestely. Meillä silloin pääasiassa luokan lapset keräsivät rahaa. Olin itsekin mukana kaikessa ja melkein koko vuoden mukana keräämässä rahaa. Istuin tuntikausia myyjäisissä myymässä tavaraa, tein karkkipusseja lasten diskoa varten yms. Sitten kuitenkin kevään lopussa ennen leirikoulua päätin etten lähde mukaan, kiusaamisen takia.
Leirikoulun jälkeen rahaa oli vielä jäänyt reilusti yli. Nämä rahat jaettiin koulussa tunnilla lapsille, kaikille paitsi ei minulle. Katselin siinä kun jokainen luokallani sai 400mk puhtaana käteen, ja itkin sisäisesti sillä olin itse osallistunut ihan yhtä paljon rahojen keräämiseen kuin muutkin. Mutta koska en lähtenyt mukaan en saanut penniäkään :(
tuollaisessa tilanteessa tosiaan kaikki häviää, olisiko se nyt niin hirveätä jos yksi pääsisi siivellä mukaan? TÄmä asenne mua aina ihmetyttää että mieluummin pilataan kahdenkymmenen muun ilo kuin annetaan jonkun saada "ylimääräistä". Ja varsinkin kun se tuskin on sen yhden lapsen syy etteivät vanhemmat välitä osallistumisesta. Ja tuskin se nitä vanhempia jotka eivät keräyksiin ja talkoisiin osallistu, hetkauttaa pätkääkään jos matka perutaan kaikilta, eli peruminen "kasvatsmielessä" on turhaa.
Hirveää evätä kaikilta muilta lapsilta retki vain sen vuoksi ettei yhden lapsi päässyt mukaan koska vanhemmat ei maksaneet matkaa. Kuka tässäkin voitti ja mitä?
Mikä on ollut aikuisten päämäärä? Se että pidetään leirikoulu ja lapsille kaikkea mukavaa vaiko se että jos kaikki ei maksa niin mitään kivaa ei saa kukaan? Luuleeko että tällä yhden perheen vahemmille tuli "paha mieli"?
Toihan suorastaan yllyttää koulukiusaamiseen sitä yhtä lasta kohtaan jonka vuoksi matka peruuntui! Ihan kamalaa...
Mitä tälläkin päätöksellä voitettiin? Oliko se muka niin tärkeää ettei yhden "lusmuvanhemman" lapsi pääse mukaan että pilaa ilon kaikilta? En ymmärrä...
Tyypillistä on, että juuri ne luokan häiriköt on ensimäisinä lähdössä, mutta heidän perheistään ei osallistuta tippaakaan. Mutta heidän vaatimuksensa ovat suurimmat ja he juuri toivovat kalleimpia huoneita ja kalleimpia ruokapaikkoja.
Lisäksi retkellä juuri he aiheuttavat huolta ja häiriötä ja pilaavat muidenkin retken.
Juuri mietimme samaa, että mitä teemme näille häiriköille, jotka eivät ole maksaneet omaa osuttaan retkestä. Meillä osa rahasta kerätään suoraan rahana vanhemmilta "vapaahehtoisella" avustuksella. Eli jokainen perhe maksaa 100 euroa ja lisäksi keräykset. Nyt näitä on muutama, jotka eivät ole maksaneet, mutta ovat kyllä vaatimassa kalliimpia kahden hengen huoneita ja kalliimpaa ruokapaikkaa.
Haluttaisi jättää matkasta, koska meidän muiden rahoillahan he matkaan tulevat.
Ihan oikeasti, en tajua miksi aikuisilla vippaa päässä heti kun on raha puheena ja oman kullanmurun etu kyseessä. Minun poikani luokalla kerätään leirikoulurahoja, mutta tiedän kyllä, että yksi perhe ei ole voinut osallistua. Äiti sairastaa pahasti, rahat menevät sairaanhoitokuluihin ja koko perhe on aivan poikki. Kyllä siinä saa olla aika vittumainen aikuinen, että kehtaisi tälle perheelle mennä sanomaan, että heidän poikansa ei sitten pääse leirikouluun.
Leirikoulupotti on yhteinen, piste. Koko luokka lähtee, piste. Ei ole vaikeata.
Vai pitäisikö esim. koulunvaihdon vuoksi vasta leirikouluvuotena luokalle tullut oppilas jättää rannalle, koska ei ole ollut niitä paria vuotta keräämässä leirikoulurahoja? Vai pyytää ko. oppilaan "osuus" vanhan koulun leirikoulurahoista? Ei tsiisus voi olla niin iso juttu. :O
Jos KOKO LUOKKA ei halua järjestää leirikoulua, niin sitten ei järjestetä. KOKO LUOKKA tarkoittaa sitä, että rahaa kerätään ja lapset lähtevät reissuun, mutta yksikään keskenkasvuinen aikuinen ei naputa siitä, että kuka teki mitäkin.
siksi, että aina on muutama tyhmä ja tunnollinen äiti, joka tekee työn ja muut tulee siivellä.
Matkailkoon piltit vanhempiensa kanssa.
Sillä silloin olisitte voineet sopia, että mitään leirikoulua ei tulla järjestämään. Perheet olisivat saaneet olla viikonloppuja yhdessä eikä missään myyjäisissä tai talkoissa.
Pari vuotta sitten ilmoitin, että en osallistu mihinkään rahankeruuseen tms. luokan hyväksi. Äänekkäimmät vanhemmat halusivat rahat kerätä, ja kun matkaan oli aikaa 1 kk, tuli meille 120 e:n maksulappu. Palautin sen vanhempaintoimikunnan rahastonhoitajalle ilmoittaen, että edelleenkään poika ei leirille lähde.
Kun muut menivät leirille, lähti poika parhaan kaverinsa kanssa laskettelemaan. Leiriläisillä ei ollut ollenkaan niin kivaa kuin etukäteen oli mainostettu, mutta omalla lapsella oli kerrankin aikaa hyvällä omallatunnolla harrastaa.
Ei poikaa kukaan tästä syystä kiusannut, enemmän oli kateellisia. Muillekin olisi pari vapaapäivää varsin hyvin sopinut.
Mutta vanhasta kokemuksesta viisastuneena, olemme suunnitelleet luokkaretkeä ihan eri suunnasta katsoen. Eli sitä ei käytäisikään kouluaikana vaan matkalle lähtee se porukka, joka maksaa, mutta vapaa-aikana. Menemme siis viikonloppuna luokkaporukalla ja vanhempia on matkassa. Opettaja on luvannut lähteä matkaan, vaikka onkin viikonloppu.
Eli rannalle jäävät ruikuttamaan ne, jotka eivät osallistu matkan rahoittamiseen. Suositelen tätä tapaa muillekin.
Ihan oikeasti, en tajua miksi aikuisilla vippaa päässä heti kun on raha puheena ja oman kullanmurun etu kyseessä. Minun poikani luokalla kerätään leirikoulurahoja, mutta tiedän kyllä, että yksi perhe ei ole voinut osallistua. Äiti sairastaa pahasti, rahat menevät sairaanhoitokuluihin ja koko perhe on aivan poikki. Kyllä siinä saa olla aika vittumainen aikuinen, että kehtaisi tälle perheelle mennä sanomaan, että heidän poikansa ei sitten pääse leirikouluun. Leirikoulupotti on yhteinen, piste. Koko luokka lähtee, piste. Ei ole vaikeata. Vai pitäisikö esim. koulunvaihdon vuoksi vasta leirikouluvuotena luokalle tullut oppilas jättää rannalle, koska ei ole ollut niitä paria vuotta keräämässä leirikoulurahoja? Vai pyytää ko. oppilaan "osuus" vanhan koulun leirikoulurahoista? Ei tsiisus voi olla niin iso juttu. :O Jos KOKO LUOKKA ei halua järjestää leirikoulua, niin sitten ei järjestetä. KOKO LUOKKA tarkoittaa sitä, että rahaa kerätään ja lapset lähtevät reissuun, mutta yksikään keskenkasvuinen aikuinen ei naputa siitä, että kuka teki mitäkin.
saada, koska leirikoulu on kouluaikaa. Toki olet voinut anoa lapsellesi pari ylimääräistä vapaata.
Mutta kyllä se on tainnut pikemminkin niin olla, että poikasi on ollut aika lailla ulkopuolinen kun muut ovat reissussa olleet, mutta ei uskalla sitä sinulle sanoa.
Sillä silloin olisitte voineet sopia, että mitään leirikoulua ei tulla järjestämään. Perheet olisivat saaneet olla viikonloppuja yhdessä eikä missään myyjäisissä tai talkoissa.
Pari vuotta sitten ilmoitin, että en osallistu mihinkään rahankeruuseen tms. luokan hyväksi. Äänekkäimmät vanhemmat halusivat rahat kerätä, ja kun matkaan oli aikaa 1 kk, tuli meille 120 e:n maksulappu. Palautin sen vanhempaintoimikunnan rahastonhoitajalle ilmoittaen, että edelleenkään poika ei leirille lähde.
Kun muut menivät leirille, lähti poika parhaan kaverinsa kanssa laskettelemaan. Leiriläisillä ei ollut ollenkaan niin kivaa kuin etukäteen oli mainostettu, mutta omalla lapsella oli kerrankin aikaa hyvällä omallatunnolla harrastaa.
Ei poikaa kukaan tästä syystä kiusannut, enemmän oli kateellisia. Muillekin olisi pari vapaapäivää varsin hyvin sopinut.
Ihan oikeasti, en tajua miksi aikuisilla vippaa päässä heti kun on raha puheena ja oman kullanmurun etu kyseessä. Minun poikani luokalla kerätään leirikoulurahoja, mutta tiedän kyllä, että yksi perhe ei ole voinut osallistua. Äiti sairastaa pahasti, rahat menevät sairaanhoitokuluihin ja koko perhe on aivan poikki. Kyllä siinä saa olla aika vittumainen aikuinen, että kehtaisi tälle perheelle mennä sanomaan, että heidän poikansa ei sitten pääse leirikouluun.
Leirikoulupotti on yhteinen, piste. Koko luokka lähtee, piste. Ei ole vaikeata.
Vai pitäisikö esim. koulunvaihdon vuoksi vasta leirikouluvuotena luokalle tullut oppilas jättää rannalle, koska ei ole ollut niitä paria vuotta keräämässä leirikoulurahoja? Vai pyytää ko. oppilaan "osuus" vanhan koulun leirikoulurahoista? Ei tsiisus voi olla niin iso juttu. :O
Jos KOKO LUOKKA ei halua järjestää leirikoulua, niin sitten ei järjestetä. KOKO LUOKKA tarkoittaa sitä, että rahaa kerätään ja lapset lähtevät reissuun, mutta yksikään keskenkasvuinen aikuinen ei naputa siitä, että kuka teki mitäkin.
Ääliömäistä ryhtyä kyyläämään ja laskemaan, kuka mitäkin tekee ja maksaa. TOdennäköisesti kyylääminen on jopa syy siihen, että jotkut ei sit enää pysty osallistumaan - sen sietäminen vaatisi vielä lisää voimia joita itse kullakin voi eri yistä olla joskus vähän vähemmän kuin olisi tarpeeen.
Ja sille, jonka lapsi piti vapaapäiviä leirikoulun aikaan: yleensä se ei ole sallittua, vaan ne kotiin jäävät lapset ovat velvollisia käymään koulua ihan tavallisesti. Istuvat sit jonkun toisen luokan tunneilla, jos oma luokka on leirikoulussa.
Vitosella olevan lapseni luokka on kerännyt vanhemmilta rahan leirikouluun. Teimme kyselyn pari vuotta sitten, jossa kysyttiin miten halutaan ko raha kerätä. Kaikki suostuivat maksamaan rahana, samalla sitouduimme maksamaan myös niiden lasten matkat, joilla ei olisi ollut rahaa. Kuitenkin kaikki ovat maksaneet. Luokka on myös kerännyt varoja retkiä yms. varten myyjäisissä ja discoissa; näitä rahoja olisimme voineet myös käyttää. Lisäksi koulussamme on vanhempainyhdistys tai paikkakunnalla Lions tms, jolta voinee pyytää avustusta vähävaraisten leirikouluun.
osuuttaan, ei osallistunut myyjäisiin, ei tehnyt mitään. Päätettiin, että lapsi ei siis lähde matkaan. Äitinsä nosti metelin.
Lopputulos, kerätyt rahat palautettiin niille, jotka olivat keränneet ja matka peruttiin.
Arvaa, oliko viimeinen luokka tälle lapselle hauska?