Kaulan imusolmuketulehdus, kellään kokemusta?
Yritin googlettaa vaan en löytänyt juurikaan tietoa; kuinka paranee, uusiiko helposti jne
Jos jollain kokemusta ko taudista, olisin kiitollinen jos saisin tietoja tai jos joku löytää netistä paikan, jossa kerrotaan aiheesta niin ilomielin otan linkin vastaan.
Kommentit (4)
Streptokokin aiheuttama tulehdus kaulan imusolmukkeissa perati 2x (kyseessa siis eri imusolmukkeet kummallakin kerralla). Hoidettiin leikkauksella, imusolmuke tyhjennettiin koska siihen kertyi markaa, eika parantunut antibiooteilla. On ymmartaakseni varsin harvinainen vaiva, mulla mm. epailivat ekaksi tuberkuloosia.
Streptokokin aiheuttama tulehdus kaulan imusolmukkeissa perati 2x (kyseessa siis eri imusolmukkeet kummallakin kerralla). Hoidettiin leikkauksella, imusolmuke tyhjennettiin koska siihen kertyi markaa, eika parantunut antibiooteilla. On ymmartaakseni varsin harvinainen vaiva, mulla mm. epailivat ekaksi tuberkuloosia.
Hui, miten sairaus sinulla ilmeni? Itselläni alkoi kummallisella köhällä viime viikolla, pe nousi ekan kerran kuume, kova särky poskionteloissa, korvissa ja keuhkoputkessa. Noh, tänään menin vihdoin lääkäriin ja diagnoosi löyti helposti. Lääkäri sanoi, että oireilee just noin, että säteilyttää lähialueita.
Söitkö monta kuuria?
ap
Streptokokin aiheuttama tulehdus kaulan imusolmukkeissa perati 2x (kyseessa siis eri imusolmukkeet kummallakin kerralla). Hoidettiin leikkauksella, imusolmuke tyhjennettiin koska siihen kertyi markaa, eika parantunut antibiooteilla. On ymmartaakseni varsin harvinainen vaiva, mulla mm. epailivat ekaksi tuberkuloosia.
Hui, miten sairaus sinulla ilmeni? Itselläni alkoi kummallisella köhällä viime viikolla, pe nousi ekan kerran kuume, kova särky poskionteloissa, korvissa ja keuhkoputkessa. Noh, tänään menin vihdoin lääkäriin ja diagnoosi löyti helposti. Lääkäri sanoi, että oireilee just noin, että säteilyttää lähialueita. Söitkö monta kuuria? ap
Ja ekasta yli 30. Eli olin silloin lapsi/teini, enka muista montako antibioottikuuria kokeiltiin. Mua hoidettiin Helsingin lastenklinikalla ekalla kerralla, ja Korvaklinikalla tokalla kerralla, oire oli kaulan turpoaminen ja arkuus, ekaksi epailivat sikotautia, siita sitten tubia jne. Tehtiin myos neula-aspiraatio (ei kivaa...), ja lopulta paadyttiin leikkauksiin, kummallakin kerralla.
Olisko kyseessä siis tämä tavanomaisehko ns. kissing disease eli mononukleoosi eli mono?
googlaa joku noista.