Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13 v ja netti, pleikka... ajankäytöstä

Vierailija
03.04.2011 |

Rajoitatteko te 13-vuotiaiden netti-, pleikkapalaamis tai tv:n katsomisaikoja?

Huomaa, että nuorempia vahditaan aika paljon ja tehdään rajoituksia, mutta nyt 13 v kavereilla alkaa tosi monella olemaan oma tv ja kaikki pelit ja vehkeet omissa huoneissa eikä niiden käyttöä rajoiteta enää ollenkaan. Jatkavat vaikka yöllä pelaamista, kun vanhemmat ovat nukkumassa.

Itse oon kauhea niuho ja lapsi kärttää koko ajan, että ostaisi omilla rahoilla tv:n ja läppärin. Ei mulla muuten olisi asiaa vastaan, mutta kun nyt jo on kauhea ongelma siitä että pitäisi koko ajan pelata ja asiasta väännetään koko ajan. Siis lapsi pelaisi vaikka 8 h viikonloppuna jos antaisin.

Onko teillä siis jotain aikarajoja about 13 v ikäisille vai annatteko pelata ja olla netissä niin paljon kuin huvittaa?

Puuh, tämä taistelu uuvuttaa. Pojalla kaikki asiat kyllä hyvin ja kunnossa, mutten haluaisi, että elämä olisi yhtä pelaamista (etenkin kun nyt haluaa pelata vain K16 sotapelejä, kuten kaikki kaverinsakin).

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi noista tappopeleistä kohtakataan, vaikka koskaan ei ole todettu yhteyttä tappopelien ja esim. väkivaltaisuuden välillä. Itse olen sivari, mutta silti pelannut tappopelejä noin 8-vuotiaasta saakka. Silti en tekisi pahaa kärpäsellekään... Toki ymmärrän, jos lapsenne tuntuvat jo muutenkin epävakailta, lienee ihan hyvä rajoittaa, ettei piilevä psykoosi iske. Jos lapsi peleistä ottaa vaikutteita, on se sairas jo muutenkin ja olette epäonnistuneet kasvattajina. Turha rajoittaa, järkeä tuohon meininkiin...

Vierailija
2/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan huolissani. Yläkoulun opettajana olen nähnyt ihan oikeasti toisenlaisia tapauksia. Jos sun pojalla koulu menee noin hyvin ja on harkkoja noin paljon, niin se tarvii vastapainoksi sen pelaamisen. Se on vapaata ja rentouttaa.

Se räiskäminen on sitä paitsi tarpeellista tunteiden käsittelyä murrosiässä. Varsinkin tuollaiset ns. hyvät pojat, joihin sinunkin lapsesi näköjään harrastuksen ja koulumenestyksen puolesta kuuluu, eivät ole niitä, jotka ensimmäisenä näyttää kielteiset tunteensa koulussa. Katsos kun on niitäkin poikia, jotka vetää niitä kavereita turpaan tai kiusaa tai häiriköi.

Se pelaaminen on just sitä, että virtuaalisesti voi tehdä sitä mitä ei voi eikä halua tosielämässä toteuttaa. Fiksu nuori ymmärtää tämän todellisuuden ja fiktion eron kyllä ja ne grafiikat ja äänet edesauttaa siinä.

Ja mitä tuohon syömisasiaan tulee, niin jos haluatte vaikka yhden aterian, jolla olette yhdessä, niin sovitte siitä ja välipalat syö omaa tahtiaan. Kyllähän se voi aikuisellakin, jolle vaikka lukeminen on intohimo, helpostikin jäädä päivällinen väliin, kun kirja vie mukanaan. Tai ainakaan silloin ei ole aikaa laitella gourmet-päivällisiä.

Niin, voit myös miettiä sitä, että me tiedetään mitä meidän kultapojut tekee perjantai-iltana. Jos niillä ei ole niitä masiinoita siellä huoneensa nurkalla, niin ne vois notkua keskikaljapullot kädessä ja sätkä suussa cityssä hengailemassa. Nimittäin niitäkin on.

Eli relax vaan ap, hakeudu sinäkin jonkin intohimon pariin, niin sekä sinä että poika olette tyytyväisiä ;) Älkääkä unohtako ostaa eineksiä jääkaappiin, josta voi ottaa pelikuoleman ja leffan välillä mikrossa lämmitettävää. Nimittäin yhdessä voi olla monella tapaa, sen ei tarvitse edes aina merkitä ruokailua yhdessä. Sekin on yhdessäolemista, että kaikki puuhailee kotona omiaan ja on tarvittaessa läsnä.

Iloa elämäänne!

t.10

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi noista tappopeleistä kohtakataan, vaikka koskaan ei ole todettu yhteyttä tappopelien ja esim. väkivaltaisuuden välillä. Itse olen sivari, mutta silti pelannut tappopelejä noin 8-vuotiaasta saakka. Silti en tekisi pahaa kärpäsellekään... Toki ymmärrän, jos lapsenne tuntuvat jo muutenkin epävakailta, lienee ihan hyvä rajoittaa, ettei piilevä psykoosi iske. Jos lapsi peleistä ottaa vaikutteita, on se sairas jo muutenkin ja olette epäonnistuneet kasvattajina. Turha rajoittaa, järkeä tuohon meininkiin...

sivari!!!! Tästä näemme, että räiskijöistä voi kasvaa viisaita nuoria miehiä ;)

Vierailija
4/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko perheelle, ettei aika mene vaan pelaten sisällä.

Vierailija
5/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku yhtenäinen ja kaikille sopiva ohje. Vaan taitaa olla niin,että jokaisen kohdalla on vain katsottava mikä on hyväksi. itse rajoitan jonkin verran,mutta kotipäivinä saa pelata paljonkin, kun harrastukseen menee monta iltaa viikossa.

Vierailija
6/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä tuo meidän poika on kanssa sellainen superkiltti ja tosi fiksu, ehkä sen pää pysyy kasassa.

Pikkuveli sen sijaan alkaa öristä ja sekoilla kun katselee tuota peliä, joten täytynee hänen kohdallaan rajoittaa ja antaa isomman pelata silloin kun pienempi on poissa.

Kiitos vastauksista!

ap

Vierailija
7/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ollut koskaan. Ei meillä jääkaapin ovessakaan lue, että saa avata vain tiettyinä aikoina, eikä lapset silti (tai minä) ole läskejä.

Koska meillä pelaaminen ja tv:n katselu ovat täysin rajoittamattomia, eivät ne kiinnosta ihmeemmin. Lapsen kavereillaon monella aikarajoitus tyyliin 2h/vrk ja ne pojat on takuuvarmasti sen 120 min koneella ja pelaamassa eikä yhtään vähempää. Meillä voi mennä viikkokin, että tietokonetta edes avataan. Nykyisin pojan aika menee biljardipöydän ääressä tai pingistä pelatessa.

Oma läppäri on jokaisella lapsella, nettiin saa mennä koska tahansa ja vastuullisesta nettikäyttäytymisestä on puhuttu. Lisäksi lapset tietävät, että voin koska tahansa käydä läpi tiedostot ja käydyt sivustot (mitä tosin en ole koskaan vielä tehnyt, mutta voisin tehdä) ja jos jotain ikävää löytyy, harkitaan rajoituksia. Tämä on siis sääntö, ei uhkaus.

Vierailija
8/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tietsikassa salasana, jota lapset eivät tiedä. Saavat olla siis koneella vain aikuisen luvalla. 15v oli jonkin aikaa omat salasanat, mutta kuljetti kannettavaa omaan huoneeseensa ja sai kaksi vanhaa kannettavaa rikki.

PIkkusisko 11v saa mennä pyynnöstä koneelle. Tähän asti aikaa ei ole tarvinnut rajoittaa, koska ei ole ollut paljoa. nyt viime aikoina selvästi lisääntynyt ja täytyy katsoa

Kuopus 7v on ihan liikaa telkkarilla ja koneelle kärttää koko ajan. Harmittaa kun mies meni tuolle opettamaan esim. tallettavan digiboxin käytön. Minulla paljon tiukempi linja

Vierailija
9/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisia tarkkoja rajoituksia siinä toivossa, että mieluummin lapset oppisivat jotain itsehallintaa siinä sivussa. Lisäksi tuntuu, että jos on esim. joku aikarajoitus, niin sitten siitä yritettäisiin ottaa kaikki irti.

Lähinnä meillä on ollut periaatteena, että läksyt pitää tehdä, hoitaa oman huoneen siisteys ym. asiat, syödä yhtä aikaa pöydän ääressä muiden kanssa ja huolehtia omista harrastuksistaan, mutta noin muuten yritetään vain seurata sivusta, että kunhan lapsi tekee muitakin asioita päivittäin kuin pelaa/on koneella, niin ei vedetä tiukkoja rajoja. Ainoa raja on se, että koneelta pitää olla pois n. puoli tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa, yleensä lapset kyllä katsovatkin tv:tä siinä illalla viimeisenä.

Vierailija
10/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotenkin toivoin, että lapsi saisi tarpeeksi pelaamisesta ja haluaisi tehdä välillä muuta. Kokeilin eilen ja hän pelasi 4 tuntia putkeen ja olisi jatkanut ellei olisi pitänyt lähteä koko perhe yhdessä juhliin.

Aika hienoa jos saatte lapset kasvatettua tuohon itsehillintään. Osaatko sanoa, kuinka monta tuntia lapsesi viettää netissä + pelaa viikossa tuolla systeemillä?

Kysyisin vielä, että millaisia aikarajoja niillä 12-15 v -etenkin pojilla - joilla niitä on?

Vierailija
11/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen tunnuksilla päättyy käyttöaika johonkin tiettyyn aikaan. Esim. mun yks kaveri laittoi 11-v tytölleen klo 18. Sen jälkeen ei pysty käyttämään konetta.

Vierailija
12/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi aina heti koulusta tultuaan eli n. klo 15:00 - 22:00. Ehkä tunnin maksimissaan saan sen irti koneelta syömään pikaisesti ja tsekkaamaan läksyt.

Viikonloppuina nousee pelaamaan jo kahdeksalta ja pelaa siis iltakymmeneen. Muutama ruokatauko (pakotettuna siis) siinä välissä.

Tiedän että se on liikaa, mutta en jaksa enää taistella.

Vierailija
13/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään lapsen huoneessa ei ole TV:tä tai tietsikkaa. Lasten työpiste rappujen alla olevassa tilassa aivan olohuoneen yhteydessä.

En kyttää erityisesti, mutta voin pitää tietokoneen käyttöä hiukan silmällä. Yleensä pojat siirtyvät (kavereineen) vapaaehtoisesti muualle, kun me vanhemmat alamme valtaamaan olohuonetta...

Vierailija
14/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on aivan koukukssa yhteen peliin ja pelaisi kaiken ylimääräisen ajan. Tietsikalle laitettiin jo uusi salasana, mutta ei tuo tiestsikka niin ongelmallinen ole. Katselee joskus youtubea ja käy fb:ssä. Mutta noita pelejä on pakko piilottaa. JA jatkuvasti käydä vääntöä siitä, koska hän saisi pelata ja kuinka paljon?

Onko tosiaan niin, että 12-15 v ei ole paljon yleensä rajoituksia?

Mietin vaan ettei tuo jatkuva ihmisten tappaminen (josta pelissä etenee) voi tehdä hyvää, kun sitä tekee 10-20 tuntia viikossa. Huoh tätä taistelua.

ap

Vierailija
15/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleen se kolmen pojan äiti, joilla on tietsikka rappujen alla.

SINÄ olet vanhempi ja päätät lapsesi kasvatuksesta. En ole mikään itsekään mikään pyhimys, mutta meillä ei hyväksytä tappopelejä. Piste.

Poika on aivan koukukssa yhteen peliin ja pelaisi kaiken ylimääräisen ajan. Tietsikalle laitettiin jo uusi salasana, mutta ei tuo tiestsikka niin ongelmallinen ole. Katselee joskus youtubea ja käy fb:ssä. Mutta noita pelejä on pakko piilottaa. JA jatkuvasti käydä vääntöä siitä, koska hän saisi pelata ja kuinka paljon?

Onko tosiaan niin, että 12-15 v ei ole paljon yleensä rajoituksia?

Mietin vaan ettei tuo jatkuva ihmisten tappaminen (josta pelissä etenee) voi tehdä hyvää, kun sitä tekee 10-20 tuntia viikossa. Huoh tätä taistelua.

ap

Vierailija
16/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, ei ole ollut koskaan mitään rajoituksia. Huolehtii läksyistä, kaksi harrastusta, jotka vie aikaa, on jonkin verran kavereitten kanssa, mutta muuten pelailee ja katsoo telkkaria vapaasti, joskus enemmän joskus vähemmän.

En näe pelaamista ja telkkarin katsomista ongelmana, jos nuorella on joitakin muitakin harrastuksia ja kavereita. Ne ovat nykyajan virikkeitä ja tarjoavat maailman, johon meillä aikuisilla ei ole samanlaista kosketusta. Ei ole mitään oikeaa ja hyvää tapaa olla nuori silloin kun ei puhuta mistään oikeista ongelmista.

Tämän päivän lapsuus ja nuoruus on ihan toisenlaista kuin vaikka 20 tai 50 vuotta sitten ja se meidän täytyy hyväksyä. Eikä se ole ollut aikuisten mielestä hyvä aikaisemminkaan, tämä on hyvä muistaa.

Ja vain riittävän vapauden kautta voi tulla kyky hallita itse itseään ja tuntea itsensä.

Vierailija
17/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut että aika monen pojan luokkalaisen kavereilla on.

En provoile mitään ja pojan luokalla miltei kaikilla on tämä 16 v tappopeli, johon ovat kaikki koukussa.

Ostin siinä toivossa että pelaa joskus, mutten tiennyt mitkä ongelmat tuo tullessaan. Vähän ei riitä ja nuo lapset luuhaavat toisillaan sitä pelaamassa jos joku vanhemmista alkaa rajoittaa (kuten minä).

Täytyisi kai tehdä täysi stoppi tähän hommaan. Tiedän että ongelma on yleinen ja siksi kyselen millaisilla pelisäännöillä pelaaminen onnistuu tuon ikäisen kanssa.

ap

Sen lisäksi aina heti koulusta tultuaan eli n. klo 15:00 - 22:00. Ehkä tunnin maksimissaan saan sen irti koneelta syömään pikaisesti ja tsekkaamaan läksyt.

Viikonloppuina nousee pelaamaan jo kahdeksalta ja pelaa siis iltakymmeneen. Muutama ruokatauko (pakotettuna siis) siinä välissä.

Tiedän että se on liikaa, mutta en jaksa enää taistella.

Vierailija
18/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nykyisinkin täysi oikeus kieltää kodissaan sellaisia asioita, jotka sotivat liikaa oman arvomaailman kanssa.

15, ei ole ollut koskaan mitään rajoituksia. Huolehtii läksyistä, kaksi harrastusta, jotka vie aikaa, on jonkin verran kavereitten kanssa, mutta muuten pelailee ja katsoo telkkaria vapaasti, joskus enemmän joskus vähemmän.

En näe pelaamista ja telkkarin katsomista ongelmana, jos nuorella on joitakin muitakin harrastuksia ja kavereita. Ne ovat nykyajan virikkeitä ja tarjoavat maailman, johon meillä aikuisilla ei ole samanlaista kosketusta. Ei ole mitään oikeaa ja hyvää tapaa olla nuori silloin kun ei puhuta mistään oikeista ongelmista.

Tämän päivän lapsuus ja nuoruus on ihan toisenlaista kuin vaikka 20 tai 50 vuotta sitten ja se meidän täytyy hyväksyä. Eikä se ole ollut aikuisten mielestä hyvä aikaisemminkaan, tämä on hyvä muistaa.

Ja vain riittävän vapauden kautta voi tulla kyky hallita itse itseään ja tuntea itsensä.

Vierailija
19/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa pelata niin paljon haluaa. Ja on pelit ja vermeet sen huoneessa.

Siellä se nytkin makaa sängyssä ja ränkyttää.

Vierailija
20/23 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkentaa vielä, että mitään aikarajoituksia siis ei ole, mutta valvon kyllä pelien ja telkkariohjelmien ikärajoja, esim. 15 saa pelata K 16-pelejä, jos sen tuntuu minusta järkevältä mutta ei K 18. Näissä olen ollut aika tarkka. Ajankäyttö riippuu niin paljon muustakin elämästä, eihän aikuinenkaan ehdi lukemaan romaania, jos seurustelee ystävien ja sukulaisten kanssa, mutta jos on aikaa olla kotona, niin sitten makaa ja lukee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän