Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin rouva suuttui minulle! Kenen syy mielestäsi?

Vierailija
01.04.2011 |

Olimme paikallisella leikkipaikalla, naapurin perhe ja minun perheeni. Heillä perheessä kaksi aikuista, mies hyväpalkkaisessa työssä ja äiti kotona hoitovapaalla. Heillä 4 lasta.

Minä olen pienipalkkainen yh ja minulla yksi lapsi.

tuli puhetta kesälomista. naapurin rouva kysyi, että mitä aiomme tehdä lomillamme. Kerroin, että tänä vuonna matkustelemme. Viikon olemme Pariisissa, viikon Prahassa. Viikon olemme Tukholmassa. Sitten teemme jokavuotisen parin viikon kesäkierroksen Suomessa sukulaisissa.

Ensin naapuri ihmetteli lomani määrää, kerroin että anoin palkatonta lomaa 3 viikkoa. Sitten alkoi kauhistelu, että miten minulla yh:lla voi olla varaa matkustaa noin paljon. Kerroin, että kaikissa kaupunkikohteissa asumme tuttavien tai tuttavien tuttavien luona ja samoin olen joskus majoittanut tuttavien tuttavia heidän vieraillessaan Suomessa. Ja ne sukulaisvierailuthan eivät myöskään kustanna mitään muuta kuin sen, että vuorostani joskus majoitan omia sukulaisiani.

Naapurin mies ihmetteli, että miten minulla on varaa kuitenkin käydä kaikki nähtävyydet lapseni kanssa läpi noissa paikoissa. Totta, onhan tuo kallista, mutta sanoin, etten harrasta kalliita kampaajia, kauneushoitoja, vaatteita kunnostan itse ja käytän asusteita, ruoat teen itse. Jumpassa käyn kansalaisopistolla. Lähes mitään en osta oikeaan hintaan vaan seuraan tarjouksia, käyn kirpputoreilla ja käytän huutonettiä. Auto ei ole uusinta mallia. Kerroin myös, että lapsilisä menee suoraan toiselle tilille matkakassaa varten.

Naapurin mies kehaisi, että noin kuuluisi taloutta hoitaa. Ja että heillä olisi petrattavaa. Turhia kulueriä löytyy mm valmisruoista, uudesta autosta. Heillä myös kulutetaan paljon mm. lasten vaatteisiin: ulkohaalarit kaikilla lapsilla Ticket tai Molo. Ja näitä haalareita on kaksin kappalein. Hinnakasta viiniä ostetaan pullo viikossa (30-40 euroa), harrastetaan Mäkkäriä jokaviikkoisella kokoperheen kauppareissulla jne.

Nyt on naapurinrouva suuttunut minulle, koska esitän parempaa kuin hän on. En olisi saanut kuulemma kehuskella (?!) matkoillani, kun yh:t pääsevät matkoille ym, kun saavat niin paljon tukia yhteiskunnalta.

Miten tähän nyt pitäisi suhtautua?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin koitan vaimollle selittää, että säästäväisyydellä saisi hankittua paljon muutakin kivaa, kuin vain kurkusta alas kaadetut juomat ja ruoat.

Säästäväisyys kunniaan.

Vierailija
2/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohaisit selvästi arkaa aihetta naapurien parisuhteessa.

Selvästi itsekin kyllä tunnut halveksivan heitä...

Vierailija
4/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ne ja sinä olet sinä. Ilmeisesti viikon-parin reissu jonkun tuttavan nurkissa ei ole naapurin rouvan mielestä sen arvoista, että pitää luopua arjen muista nautinnoista: useammasta lapsesta, kauniista vaatteista, kampaajasta, paremmasta ja turvallisesta autosta, valmis ruuasta välillä jne.

Vierailija
5/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohaisit selvästi arkaa aihetta naapurien parisuhteessa.

Selvästi itsekin kyllä tunnut halveksivan heitä...

Vierailija
6/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvatuloiset ovat kuuluisia kateellisuudestaan muita tuloluokkia kohtaan. On raskasta kun taytyy kadehtia todella rikkaitakin pienituloisten lisaksi.

Vierailija
7/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa perheissä on yksi tulonsaaja, toisessa yksi aikuinen ruokittava enemmän ja enempi lapsia. Verotus tasaa aika paljon palkkaeroja. Ei ap:n naapurin perheessäkään välttämättä niin leveästi elellä, varsinkin jos rouva viihtyy shoppailemassa.

Vierailija
8/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisesta ulos. :)

Vierailija
9/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sen vaimo tuli vaikka mustasukkaiseksi, kun mies kehui taloudenhoitoasi?

Vierailija
10/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateellisia riittää aina. Toisille materiaali on tärkeämpää kuin toisille.

Jos kahdelle ihmiselle antaa 1000e niin toinen on tuhlannut sen alta aika yksikön olemattomiin asioihin ja toisella raha voi säilyä ja lisääntyä. Jos kaikki ostaisivat kaiken uutena niin maapallo olisi kohta yksi kaatopaikka.

Vierailija
11/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt teidän elämästä hyvän. Minä nostan sinulle hattua.

Vierailija
12/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa perheissä on yksi tulonsaaja, toisessa yksi aikuinen ruokittava enemmän ja enempi lapsia. Verotus tasaa aika paljon palkkaeroja. Ei ap:n naapurin perheessäkään välttämättä niin leveästi elellä, varsinkin jos rouva viihtyy shoppailemassa.

Jos naapurin mies tienaa vaikka 4000 euroa nettona (vaatii 10 000 euron bruttotulot) rahaa on alle 700 euroa per lärvi. Jos ap tienaa 1400 euroa, rahaa onkin jo saman verran. Kuusihenkisen perheen asunto on kai suurempi ja tosiaan kaiken a ja o ovat ne omat kulutustottumukset.

Vierailija
13/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(joskin saahan ap:kin yh-korotuksen ja elarit), naapurin kotihoidontuki ja mahdollinen kuntalisä. Lisäksi isot asunnothan ovat suhteessa edullisempia kuin pienet. Lasten tavaroita yms voi kierrättää lapselta toiselle.

Jos naapurin mies tienaa vaikka 4000 euroa nettona (vaatii 10 000 euron bruttotulot) rahaa on alle 700 euroa per lärvi. Jos ap tienaa 1400 euroa, rahaa onkin jo saman verran. Kuusihenkisen perheen asunto on kai suurempi ja tosiaan kaiken a ja o ovat ne omat kulutustottumukset.

Vierailija
14/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväpalkkaiset perheet eivät käy julkisilla leikkipaikoilla, heillä on omat pihat tai vaihtoehtoisesti muilta suljetut taloyhtiöiden pihapiirit.

Lisäksi minua yh:na naurattavat nämä "olen pienipalkkainen" jutut. Oma palkkani on reilusti yli 4000 e/kk netto, joten voin ulkomailla käydessäni asua hotellissa, enkä siten rasita paikallisia tuttuja yökyläilyillä. Ja niin saa paljon enemmän irti reissaamisesta, tutustuu muihinkin kuin siihen yhteen tuttuun.

Vierailija
15/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kuvitteltko vain?

Vierailija
16/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin ulkomailla käydessäni asua hotellissa, enkä siten rasita paikallisia tuttuja yökyläilyillä. Ja niin saa paljon enemmän irti reissaamisesta, tutustuu muihinkin kuin siihen yhteen tuttuun.

Okei, pidähän tuolisi reunoista tukevasti kiinnni, tämä saattaa järkyttää. Jotkut voivat _oikeasti_ pitää vieraista ja _haluavat_ sukulaisensa/ystävänsä/tuttavansa jopa yökylään. Minä ainakin.

Vierailija
17/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kertomus ei vakuuta minua, en usko että on totta. Aprillijuttu?

Minunkin naapurustossani asuu kaksin kappalein ns. hyvätuloisia perheitä, joilla on lapset puettu vimpan päälle Molon ja Tiketin vaatteisiin, autot on hienoja ja vaimot vimpan päälle eikä miehissäkään moitittavaa ole.

En ole nähnyt heitä koskaan perheenä leikkikentällä. He ovat omilla pihoillaan ja leikkivät keskenään.

En ole yh, mutta edustan heille alempaa sosiaaliluokkaa, eivätä he tule minun luokseni juttelemaan jos jossain samassa paikassa ollaan. Tervehtivät, ei muuta. Toinen naapurin rouvista ei edes tervehdi, halveksii minua niin paljon, ettei voi viedä edes roskiaan omaan ulkoroskikseen jos minä olen ulkona omalla pihallani; jättää pussin portaille ulkopuolelle.

En usko että KUKAAN hyvä- tai pienituloinen vastaisi kysymukseen kesälomasta noin pitkällä ja yksityiskohtaisella selostuksella kaikenmaailman säästötilit ja vaihto-yöyöpymiset selittäen.

Ei lainkaan uskottava juttu.

Aprillia.

Vierailija
18/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväpalkkaiset perheet eivät käy julkisilla leikkipaikoilla, heillä on omat pihat tai vaihtoehtoisesti muilta suljetut taloyhtiöiden pihapiirit.

Lisäksi minua yh:na naurattavat nämä "olen pienipalkkainen" jutut. Oma palkkani on reilusti yli 4000 e/kk netto, joten voin ulkomailla käydessäni asua hotellissa, enkä siten rasita paikallisia tuttuja yökyläilyillä. Ja niin saa paljon enemmän irti reissaamisesta, tutustuu muihinkin kuin siihen yhteen tuttuun.

Kaikki ei tuloistakaan huolimatta elä niin kuin sinä. Vai yritätkö itse provota.

Vierailija
19/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin ulkomailla käydessäni asua hotellissa, enkä siten rasita paikallisia tuttuja yökyläilyillä. Ja niin saa paljon enemmän irti reissaamisesta, tutustuu muihinkin kuin siihen yhteen tuttuun.

Okei, pidähän tuolisi reunoista tukevasti kiinnni, tämä saattaa järkyttää. Jotkut voivat _oikeasti_ pitää vieraista ja _haluavat_ sukulaisensa/ystävänsä/tuttavansa jopa yökylään. Minä ainakin.

eli fiksu vieras tajuaa, että niin kiva kuin perheen kera on heille majoittua, on lisäväestä aina riesaa. Siksi kaksi yötä on ehdoton maksimi perhemajoituksessa, ellei sitten ole tarjolla erillistä vierastaloa.

Vierailija
20/33 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko lääkärit hyvätuloisia mielestäsi, erityisesti silmälääkärit? Juristit?

Meidän paikallisella yleisellä leikkipaikalla käy mm. näiden kummankin ammattiryhmän edustajia.

Mikä siinä on huvittavaa, että joku on pienituloinen yh? Koska sinä tienaat tietyn summan, niin kukaan muu ei saa olla pienituloinen?