Auttakaa onnetonta pukeutujaa!
En ole koskaan ollut mikään vaatefriikki eikä ostoksilla käyminen ole minulle mitään hupia. Viime viikon nolo tilanne sai minut kuitenkin heräämään siihen, että jotain täytyisi tehdä.
Käytiin Helsingissä, ja matkaohjelmassa oli mainostoimistossa käynti ja sitten ravintolaan syömään tuttavien kanssa. Matkalla poikettiin huoltiksella juomassa kahvit.
Päälläni oli farkut ja trikoopaita, mikä on minulle hyvin tyypillinen asu. Huoltiksella ja mainostoimistossa vaatteet menivät, mutta ravintolaan astuessamme minut valtasi häpeä. Siellä nimittäin oli miehet tumma puku päällä, juotiin yli sadan euron viiniä ja annokset oli pieni kalapala ja tippa jotain pyreetä siellä täällä. Tunsin olevani rankasti alipukeutunut!
Mikä olisi hyvä asukokonaisuus tällaisille reissuille lähdettäessä, kun ei tiedä mihin päätyy? Sellaiset vaatteet jotka käyvät tilanteeseen kuin tilanteeseen eikä tunne olevansa yli- tai alipukeutunut. Jotain tyylikästä, mutta ei liian jäykkää, jos tosiaan piipahtaa huoltiksella kahvilla tms.
Olen 165 cm pitkä, paino 59-60 kg hujakoilla, normaalivartaloinen. Viikonloppuna lähden ostoksille, mitä valitsen? Kiitän jo etukätee jos joku viitsisi neuvoa.
Kommentit (32)
Minä satsaisin ajattomiin mutta tyylikkäisiin vaatekappaleisiin, joita voi asusteilla muutella kuhunkin tilanteeseen sopivaksi. Ostaisin siis esim.:
- tummat, hyvin istuvat farkut
- tyylikkäitä, hyvin leikattuja ja muotonsa pitäviä paitapuseroita, joissa on jokin juju, joka tekee niistä modernin
- perusbleisereitä pari, huomaa hyvä ja laadukas materiaali sekä oikea leikkaus näissäkin
- simppeleitä, laadukkaita tunikoita, joita voi käyttää tummien housujen tai farkkujen kanssa tai vaikka mekkona
- musta, vähän polven yläpuolelle ulottuva tyylikäs mekko, joka käy melkein tilaisuuteen kuin tilaisuuteen asun muita osia vaihtamalla.
mutta jättäisin bleiserit pois ja tilalle pari neuletakkia, elsim yksi klassinen simppeli v-aukkoinen ja toinen missä enemmän jujua, esim. röyhelöä, kietaisumalli tms. Bleiseri on nykyään tosi monessa paikassa vähän "yli", neuleet on korvanneet ne.
Minä satsaisin ajattomiin mutta tyylikkäisiin vaatekappaleisiin, joita voi asusteilla muutella kuhunkin tilanteeseen sopivaksi. Ostaisin siis esim.:
- tummat, hyvin istuvat farkut
- tyylikkäitä, hyvin leikattuja ja muotonsa pitäviä paitapuseroita, joissa on jokin juju, joka tekee niistä modernin
- perusbleisereitä pari, huomaa hyvä ja laadukas materiaali sekä oikea leikkaus näissäkin
- simppeleitä, laadukkaita tunikoita, joita voi käyttää tummien housujen tai farkkujen kanssa tai vaikka mekkona
- musta, vähän polven yläpuolelle ulottuva tyylikäs mekko, joka käy melkein tilaisuuteen kuin tilaisuuteen asun muita osia vaihtamalla.
mutta nykyään ne ovat istuvia, hyvin lyhyitä leikkaukseltaan ja 3/4 hihaisia (tai hihat kääritty). Farkkujen ja valkoisen t-paidan kanssa bleiseri voi olla todella muodikas. Älkää dissatko niitä bleisereitä, neuletakit ovat tylsiä!
silti liikaa... Ei silti, tykkäisin itse kyllä mutta tuntuu niin huutomerkiltä vetää joku bleiseri päälle kun konttorin sata muuta naista tulee paikalle niissä farkuissa ja trikoopaidassa...
mutta nykyään ne ovat istuvia, hyvin lyhyitä leikkaukseltaan ja 3/4 hihaisia (tai hihat kääritty). Farkkujen ja valkoisen t-paidan kanssa bleiseri voi olla todella muodikas. Älkää dissatko niitä bleisereitä, neuletakit ovat tylsiä!
Ellei nyt ap satu olemaan reippaasti kuudenkympin päälle, niin tosiaan mitään tuollaista! Monen jo mainostama tunika, sen kanssa värikkäät sukkikset, leggarit tai kapeat pillifarkut, säästä riippuen joko korolliset kengät tai saappaat ja asusteeksi näyttävät korut. Äläkä pelkää käyttää värejä, suomalaiset pukeutuvat yleisesti ottaen ihan liian tylsiin epäväreihin (beige, tummansininen, musta, harmaa - joskus sit oikein repäisevät ja laittavat viininpunaista).
Jotain siistä.... vaalea pleiseri yhdisteetnä suoriin tummiin housuihin tai polvipituiseen hameeseen. Tummat avokkaat. Yksinkertainen kaulakoru/ silkkihuivi tuomaan väriä esim timma sin/pun tai värikäs murretuin värein.
+ sopivasti meikkiä, jota voi hiukan lisätä ravintolaan mennessä ja joku yksinkertaisen tyylikäs kampaus.
Tarkoitin viestissäni todellakin tällä hetkellä pinnalla olevia lyhkäisiä ja istuvia (tai sitten ns. boyfriend-mallisia) bleisereitä, en mitään mummomallisia kaapuja. :) Farkkujen ja pitkän topin/t-paidan kanssa näyttävät tosi tyylikkäiltä ja ihan rennoilta.
Neuletakitkin ovat ok, kunhan eivät ole mitään 90-lukulaisia kaameita vetoketjullisia ribbiviritelmiä.
Terv. nro 17
Pelkäsin jo, että joudun lähtemään kaupoille ilman hyviä vinkkejä. Olen 36 v ja tähän ikään jo luulisi, että olisi jo oppinut pukeutumaan, mutta olen tosiaan liian laiska kiertämään vaatekauppoja, enemmän tulee ostettua lapsille.
Kokoan listaa teidän vinkkienne pohjalta, eli:
tummat farkut
musta hame
tunika
paitapusero (ei kääntyviä kauluksia, ne saa minut näyttämään tavallistakin arkisemmalta)
pari toppia
neuletakki
bleiseri vähän arveluttaa, mutta aion kokeilla sellaistakin
pitkävartiset nahkakengät
ballerinat
Menen nyt sitten jonnekin muualle kuin KappAhliin. Panostan laatuun, kun kerrankin tulee ostoksille mentyä ja luulen tarvitsevani myös myyjän apua valinnoissa. Huh, urakka tuntuu hurjalta mutta samalla vähän myös mukavalta.
Noista saat varmasti hyvän setin!
Ja yritä jaksaa etsiä ja sovittaa, että löydät hyvin istuvia vaatteita. Tyylikäskään vaate ei näytä hyvältä, jos se ei istu.
Kysy myyjiltä apua. Jos löydät kivan paidan, kysy minkä kanssa se on ajateltu käytettäväksi. Tosin aina myyjät eivät tiedä, mutta kysymys on silti aiheellinen.
Noista saat varmasti hyvän setin!
Ja yritä jaksaa etsiä ja sovittaa, että löydät hyvin istuvia vaatteita. Tyylikäskään vaate ei näytä hyvältä, jos se ei istu.
Kysy myyjiltä apua. Jos löydät kivan paidan, kysy minkä kanssa se on ajateltu käytettäväksi. Tosin aina myyjät eivät tiedä, mutta kysymys on silti aiheellinen.
Juuri näin. Ja kiinnitä huomiota materiaaleihin: älä ostaa akryylineuletta, joka nyppyyntyy ja venyy heti ensimmäisessä pesussa, tai tekonahkakenkiä, jotka alkavat painua linttaan muutaman viikon jälkeen. Laadukkaat materiaalit maksavat, mutta toisaalta ne kestävät paljon pidempään ja tunutuvat paljon paremmilta päällä.
Sitten kannattaa katsoa myös väriä sellaiseksi mikä saa ihon hehkumaan. Jos näyttää peiliin katsoessa harmaalta, niin väri ei ole sopiva.
Itse pukeudun miltei aina hameisiin, mutta olenkin vähän friikahtanut 50-luvun muotiin. =)
Mutta yksi, mielestäni miltei kaikille normaalivartaloisille, suht pitkille sopiva perusvaate on kynähame. Puseroa/paitaa muuttelemalla siitä saa vaikka minkänäköisen.
Yksi sarja minkä voisin vinkata on Livillä/nelosella tuleva Luksusmuotia kaikille http://www.livtv.fi/ohjelmat/luksusmuotia-kaikille/etusivu
Tuossa ohjelmassa on aika paljon vinkkejä miten pukea itsensä ja annetaan vinkkejä miten ongelmakohtia saa piiloon, miten korostetaan jotain tiettyä piirrettä ja mitä vaatteita kannattaisi omistaa. =)
Kun tässä ketjussa on tullut paljon hyviä neuvoja, niin laitanpa omankin kysymykseni.
Eli olen raskaana ja muuten ihan tyytyväinen vartalooni, mutta maha ''rötköttää''. Eli kohtu on alkanut kasvaa, mutta ei erotu vielä vauvamahaksi, on pullauttanut esiin kaiken sen ylimääräisen. Turvottaa kuitenkin sen verran, että tavalliset farkut tuntuvat jo epämukavilta, äitiyshousuja on tarvinut pitää vaikka mahapussi on vielä vähän löysä (tosin käytin edellisessä raskaudessa samoja housuja loppuun asti, niin pussi varmaan vähän venähtänyt..)
Mutta kysymys kuuluukin että minkälaisella paidalla kannattaisi piilottaa tämä maha?? Vkonloppuna pitäisi mennä edustavana yhteen tilaisuuteen ja kaapissa ei ole mitään mikä tyydyttäisi :S Tosin eipä kaupoillekkaan enää ehdi.. mutta minkä tyylistä kannattaisi koittaa sieltä kaapista kaivaa?
Menkää vaikka Espritin tai muun nettivaatekaupan sivuille ja katsokaa sieltä, mitä niillä malleilla on päällä.
Sieltä saattaa löytää mallia klikkaamalla ehdotuksen koko vaatesetille (hame, housut, paita, bleiseri/neule, mekko, kengät, vyö, laukku, huivi), joita voi kierättää päällänsä ilman, että on tyylimokan vaaraa. Ugh, olen puhunut!