***LOKAVAUVAT 2011*** huhtikuussa
Kommentit (59)
Pino senkun kasvaa!!!! Hienoa!
Oli hermot mennä alkuviikosta... laskeskelin viikkoja (ei pysy millään perässä...) ja totesin että NT-ultra pitäisi olla viimeistään torstaina että turvotuksen voi vielä laskea eikä ultra-aikaa ollut kuulunut!!!! Muuten niin ihana th:ni olin UNOHTANUT lähettää uä-lähetteeni ä-polille!!!! Langat punaisena soitto polille ja löytyihän sieltä yksi vapaa aika!
Aamulla kävimme sitten kurkkaamassa mitä natiaiselle kuuluu. Vastassa oli vilkutteleva pikkuinen, joka esitteli itseään hyvin mallikkaasti! Esikoista täytyi herätellä vastaavassa ultrassa useita kertoja, niin pienellä sykkyrällä poika nukkui... ja aamu-unisuus jatkuu edelleen!!! Turvotukset ja seerumit olivat kunnossa ja mitat vastasivat viikkoja eli LA pysyy samana. Isännän kanssa olimme molemmat näkevinämme jotakin natiaisen jalkojen välissä mutta se selviää sitten rakenteessa kesäkuulla... jos selviää!
Muuten elo ja olo on aivan mallillaan... luulin jo päässeeni etoilusta eroon mutta ei sittenkään! Välillä olo on surkea ja väsymyskin vaivaa mutta hyvät päivät ovat onneksi enemmistössä! Ja ehkä ihana kevätaurinko selättää loputkin öklöt olot!!!! Liikkeitä ei vielä ole varmasti tuntunut, jotain ehkä, ehkä ei...
Aurinkoa jokaiselle!!!!
Dessi + Natiainen 13+5
Moikka,
täällä kanssa yksi lokavauvan odottaja. Laskettu aika 12.10. ja ensimmäinen tulossa... Odottaja siis 26-vuotias (nytkö sitten loppuu viimeistään tytöttely? ;)) nainen Helsingistä.
Täällä myös huomattu kasvava vatsakumpu, vaikkei "oikeasta kasvamisajasta" ole luonnollisesti aavistustakaan. Surumielisenä jätän rakkaat pillifarkkuni kaapin pohjalle ja masennun äippäosastolla. Nyt on selkeästi mulla meneillään jonkin sortin identiteettikriisi. Pinnallista, tiedän... Mistä te olette löytäneet kivannäköisiä äitiysvaatteita? Itse kun on niin lyhyt, niin sellaiset jättileveät reisitaskuhousut saa mut näyttämään vähintäänkin norsulta ja sitten taas toisaalta legginseillä ei ihan vielä tarkene. Enkä ehkä muutenkaan ole niiden suurin fani. :P
Mulla muuten kanssa eka ultra oli maaliskuun lopussa, kokemus oli aivan uskomaton! Harvoin, äärimmäisen harvoin, menen sanattomaksi, mutta se tunne, kun näkee, että toinen pikkuinen siellä liikkuu ja poseeraa kameralle niin, että kätilöäkin huvitti. Myös suupaltti-iskä tyytyi vain virnuilemaan hiljaa. :)
Ai höh, onko tässä jokin merkkiraja paljonko voi kirjoittaa? :D Niin pitimäni vielä kertoa, että mullakin käyntejä tarkistuksilla on ollut tosi vähän. Joskus viikolla 8 oli eka neuvola ja sitten tosiaan se yksi ultra. Seuraava vasta toukokuun lopulla, eli lääkäriä en ole nähnytkään, vaikka muut (tutut ja tuntemattomat) tuntuvat ravaavan jatkuvasti jossain, vaikka onkin "vasta" alkuraskaus... Öööhh? Seuraavaksi edessä on sokerirasitus, äidilläni kun on 2. tyypin diabetes. Innolla sitä odottaen, neula- ja verikammoisena. Mulla alkaa olla todella hyvä olo, oikeastaan jo ekassa neuvolassa mietin että oonkohan edes raskaana, koska oireet olivat jo helpottaneet. En valita siis... :)
DamDam 14+0
Maanantaina oli siis np-ultra. Kaikki oli vallan mainiosti, vauva liikuskeli paljon ja oli muutenkin mallikkaasti, nopeasti lääkäri sai kaikki mitat otettua! Riskiä kromosomihäiriöihin ei todettu, saa huokaista siis senkin puolesta! La muuttui, virallinen on nyt 28.10. Saas nähdä tuleeko lokavauva vai meneekö marraskuun puolelle... :)
Ultra oli aivan mahtava kokemus, tuntui uskomattomalta katsoa kuvaruudulta kun vauva potki vauhtia ja keinahteli ja ajatella että tuo on oikeasti mun masussa! :D Kyllä siinä itku pääsi, tällainen herkkis kun olen... Tuleva isukkikin sanoi jälkeenpäin kyllä että itkua sai pidätellä! :D
No, tiistaiaamuna sain sitten oikein kunnon säikähdyksen kun vessareissulla huomasin reilusti kirkasta verta pöntössä... Ajatukset meni ristiin rastiin, ei kai se nyt vaan tule pois kun juuri eilen oli vielä kaikki hyvin... Huh, selvisin sitten säikähdyksellä kun totesin että peräpukama se oli, josta vuoti... Aikaisessa vaiheessa tuokin vaiva sitten näköjään tuli... :(
Muuten kaikki vallan mainiosti! Kiva lukea täältä muiden kokemuksia/ tuntemuksia vaikkei aina jaksa itse kirjoitellakaan... :D
Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!
Pauge ja mytty 11+5
ihanaa mikä ilma !
tänä aamuna toinen neuvolakäynti, paino tippunnu vielä kilon mut eipä haittaa, eiköhän tuota ehdi vielä kertyä. hemppari ok, oottelen et millon alkaa ihan oikeet neuvolakäynnit et sieltä jotain oppisi ja olisi oikeaa asiaakin eikä läpäläpää :)
pahoinvointi viimeinkin kokonaan poissa mutta väsymys onneks jäänyt, ihana mennä illalla 9 nukkumaan.
alaselkäkipuja ja iskias perkule vaivaavat mut puolen tunnin päästä aika hierojalle, ihanaa.
meinaatteko osallistua valmennukseen ?
Niistä kivuista puhuin ja eilen kävin lääkärissä, jossa se tunnusteli vatsan seutua jne. Tänään tehtiin sitten ylävatsan ultraäänitutkimus jossa katsottiin kaikki sisäelimet, mitä tuolla ylhäällä sitten onkaan. Kaikki oli normaalisti, eikä nyt sitten aleta enempää tutkia kun kipukin on hellittänyt. Toivottavasti ei vaivaa enää uudestaan. Olihan tuossa tietysti hyväkin puoli tuossa ultrassa, nimittäin röntgenlääkäri sitten innokkaana halusi lopuksi vauvaakin vilkaista. :) Oli kuulemma mukavaa vaihtelua hänen työhönsä kun raskaana olevat eivät kuulu hänen ultra-asiakkaiksi, vaan menevät gynekologille ultraan. Siellä se pikkuinen sydän sykki ja oli pieni jo ihan ihmisen näköinen. :) Lääkäri sanoi että kaikki näyttää olevan sielläkin normaalisti viikkoihin nähden. Ihana käynti oli kun pääsi samalla pikkuista kurkkaamaan! :)
Flunssaa edelleen podetaan, tytöllä sama räkätauti. Molemmat vuotaa nenästä vuorotellen. :D No onneksi ei enää kuumetta, yksi päivä oli vain hirveää oloa ja sitten alkoi kuume helpottaa.
Me osallistuttiin valmennukseen esikoista odottaessa, siellä kylläkin puhuttiin aika samoista asioista mistä olen lukenut ja mistä neuvolassakin on puhuttu, eli aikamoista samojen asioiden toitottamista mielestäni. Kyllä sieltä varmaan jotain uuttakin paljastui. Ja olihan se mukavaa nähdä muitakin isovatsaisia äitejä. :D Toisaalta se toitottaminen oli ihan mukavaa kun ensimmäistä odottaessa oli mukava käydä asiat läpikotaisin. Yleensähän noi onkin ensisynnyttäjille, eli me emme ole menossa tällä kertaa enää. Meillä oli se harmillista ettei päästy synnärille tutustumaan kaupungin säästösyiden vuoksi. Sen olisin melkein kokenut tärkeimmäksikin, mutta kyllä ne siellä valmennuksessa siitä synnäristä kertoi, näytti kuvia jne. :) No synnyttämään mennessä sinne sai kyllä tutustua oikein olan takaa. Ei ihan heti unohdu! :D Mielelläni kyllä palaan sinne, oli ihana henkilökunta ja minulla oli kannustava kätilö. :)
Nyt syömään jäätelöä, tyttö nukkuu päikkäreitä ulkona, joten saan ihan rauhassa rojahtaa sohvalle ja herkutella. :)
Vaniliini 15+2
Päivän toipumisen jälkeen täällä taas: np-ultrassa selvisi eilen, että kyydissä on KAKSOSET :D
Vähän sellaista olimmekin uumoilleet, kun kotidopplerilla kuulosti niin kuin sydänääniä olisi ollut kahdet. Eli lokakuun 28. päivä tänne odotellaan tuplia. Hurrrrjan onnellinen olo!
Oli hauska, kun Kättäriltä ultraäänestä kävelimme leveiden hymyjen kanssa poispäin ja tuli vastaan pariskunta, joka työnsi kaksostenvaunuja. Teki mieli mennä vetämään hihasta, että hei, me saatiin just kuulla, että meille tulee kaksoset!
Pääsin tänne kirjautumaan, kumma miten mun pitää aina pyytää uusi salasana?
Millimetrille onnittelut tuplista, mulla elävässä muistissa v.99 joulun aatonaatto jolloin kuultiin ultrassa saavamme kaksoset ja nythän nuo tulevat kesällä jo 11-v.
Tuplatyö mutta tupla-ilokin ja takuulla sen arvoista!
Tiistaina oltiin np-ultrassa ja siellä kaikki ok,
l.ajaksi varmistui nyt 28.10. ja tälläkertaa yksi asukki siellä nyrkkeili virkeänä.
Seerumiseulassa kävin myös ja nyt niitä vastauksia sitten pari viikkoa odotellaan.
Olotila on nyt tasaantunut ja voin sanoa että elämä alkaa voittaa.
Kuvotus oli niin valtavaa 24/7 että meinasi usko loppua mutta parin viikon saikku pelasti tilanteen, hoitsuna kun en oikein olisi pärjännyt vaipanvaihdoissa ym tuon olotilan kanssa.
Esimiehelle oli pakko kertoa kun jäin saikulle ja ihan hyvin asian otti,tosin on sijaisena ja saa nähdä miten oma lapseton esimieheni asiaan suhtautuu töihin palatessaan.
Tänään olin lääkärinevolassa ja siellä kaikki ok lukuunottamatta ettei sydänääniä kuulunut tosin se dopleri siellä neuvolassa on niin aataminaikuinen ettei ole ennenkään mun paksujen vatsanpeitteiden läpi näillä viikoilla kuulunut joten en paniikkia siitä asiasta ota kun kaikki kuitenkin oli mallikkaasti pari päivää sitten ultrassa.
jaahas nyt iltahärdelli kuopus niin ylikierroksilla että iltapesut ja pisut odottaa
Mukavia keväisiä odotuspäiviä kaikille
neuvolassa käyty tänään, painoa tullut +2kg, sydänäänet kuuluivat hyvin ja olivat 150. kohtu kasvanut jio reilusti 15cm sai neuvolatäti siihen mitattua pituutta. 25.5 rakenne ultra ja 6.6. vasta seuraava neuvola jolloin saakin sitten kelapaperit täytettäväksi. mahdetaanko saada uudet 2011 äippäpakkaukset,ovatko muut ottamassa sitä? voikaa paksusti!!
Ultrassa käyty vihdoin, yksi pieni siellä oleskeli ja sydän sykki hienosti :) Kyllä se vaan pikku hiljaa rupee päähän sisäistyyn et kohta se maha on taas suuri ;)
Väsymys ja huono-olo sen kun jatkuu ja kaikki maistuu pahalta :( Kyllä sitä tuppaa oleen aika ärtynyt kun on niin väsynyt.
Ensi viikolla lääkärineuvola, ehkä siellä kuulevat jo doplerilla sydänäänet.
Uusi äitiyspakkaus on kyllä hieno. Vihdoin on kunnon haalari ja ihana myssy ei mitään pallohattoa! ;) Tilaan vasta kun tiedän varmaksi että sen saan :)
Paino vähentynyt kilon melkein puoltoista. saa nähä mitä sen on ensi vkon lääkärineuvolassa :)
Luru & pötkylä 12+0
ps. Laskettu ihan sama ultran kuin kuukautisten mukaan ;)
Minä kanssa kävin heti eilen illalla Kelaan sivuilla katsomassa sen uuden äitiyspakkauksen ja ensimmäinen reaktioni oli että hyi mutta jokaisen kuvan erikseen klikattuani se onkin ihan yes ja aoin ottaa sen,ihan niinkuin näille 5 edellisellekin. Meillä varmaan ois jo kaikkea moninkertaisesti mutta haluan että tämäkin tulokas saa oman pakkauksen ja pääsepähän mammmakin nauttia hetkestä jolloin sitä pääsee hypistelemään..
tiedossa olisi viikonlopulle synttärijuhlia molemmille päiville..
Oma (.)ihan ennallaan,..
Isotikru+ Sintti 12+1
Viikonloppuna tunsin varmaksi ekat liikkeet. Pieniä ja varovaisia, mutta todellisia =)
Niitä olenkin odotellut... se tekee tästä niin kovin paljon todellisempaa.. vaikka tosi harvakseltaan tuntuukin ja siihen täytyy kunnolla keskittyä...
Äitiyspakkauksen aion ottaa, mutta en juurikaan innostunut tuosta uudesta... makuupussiviritelmästä en tykännyt yhtään... jotenkin hajuton ja mauton. Värikkäämpiä vaatteita kaipaisin lisää.. mutta toisaalta.. en valita kun ilmaiseksi saa. Mielestäni aika poikapainotteinen pakkaus.
Ihmetyttää, että mitä tämä nyt on... Eilen iltana alkoi ihan yhtäkkiä "jomottaa" vasenta nivusseutua ja häpyluuta... Olin yötöissä, koko yön jomotus jatkui ja jatkuu edelleen... Levossa/paikallaan ollessa ei tunnu mitään mutta kaikki liikkeet/liikkuminen sattuu... Kertokaa kokeneemmat onko nämä niitä liitoskipuja vai mitä? Ja onko odotettavissa että jatkuvat koko raskausajan?
Äitiyspakkauksen aion ehdottomasti ottaa, minusta se on ihana! Ehkä hieman poikapainoitteinen, mutta ei haittaa! Minusta on kiva että 50 cm vaatteita on enemmän kuin viime vuonna, todella tuntuu "aloitus"pakkaukselta!
Huh, yövuoro taas edessä... Alkaa tuntua raskaalta tuo valvominen kun näitä vaivojakin alkaa tulla ja en ole saanut päivisin nukuttua yhtä hyvin kuin aiemmin yövuoroissa... Onneksi meillä on rauhallisia öitä ja voi välillä lepäilläkin! :)
Kyllä nuo liitoskivuilta kuulostaa. Minulla myös vaihtelevasti ollut jo parisen viikkoa. Voi jatkua loppuun asti tai sitten olla poikkeeskin pitkän aikaa.
Mulla on työmotivaatio täysin hukassa. Voisin vain "pesiä" kotona... Onneksi on pitkä viikonloppu tulossa =)
kesälomaa odotellessa...
Voi ihme, mite voi ihmistä jännittää! Huomenna mie VIHDOIN nään miun pienen myttysen... :') Siis eka ultra ois huomenna aamusta. Mitenhä maltan nukkua... :D Mutta ihmetyttää, ko en saanu sieltä neuvolasta mitää toimintaohjeita, että miten "varustautua". Tehäänkö siis siellä ultran aikana kaikki samat hommelit ko muillakii kerroilla? Ei? Siis meillä on ultrat eri paikassa ko muu neuvola. Että juonko mie nyt sitte himona ennen sinne menoo vai en. :D Muut hommelit kyllä hoituu ilman varustelemista. :P Ihan kevyesti on sekasin pää... :P
Muuten on menny tosi kivasti. Mitä nyt muutaman päivän migreeniä ja jotai pieniä siihen päälle. Ja uskomatonta, mutta totta, kyllä tosiaan alkaa jo housuista hiljalleen tila loppua kesken. :D JEE! :)
Miekii oon käyny vilkuilemassa äitiyspakkausta. Aika hailakan värinen miustakii. Mutta tykkään kyllä silti ja aiotaan ehottomasti ottaa. Ostanpa sitte ite ne räiveemmän väriset. ;)
Hansu
elikkäs eka ultra takana ja nyt voi hiukan huokaista jännitykseltä. kaikki oli hyvin ja pikkuruinen siellä ojenteli pylly pystyssä itseään. Kyllä tää odotus nyt alkaa konkretisoitua kun näki oman kullannupun :) sanoinkin sille tädille ennen ultrauksen aloittamista et toivottavasti siellä nyt näkyy vauva...kun mul ei mitän raskausoireita :)
onnea millimetrille kaksosista!!!
mä en kyllä meinannu ottaa tota äitiyspakkausta, jotenki ei mun makuun. Ja kieltämättä mullekkin tuli ekana mieleen et kas pojalle. Ja tän esikoisenki pakkaus melkein käyttämättömänä joten siitä on jäänny kyl kaikki tarpeellinen nyt sitten uudestaan käytettäväksi.
synnytysvalmennukseen osallistuttiin ekan kohdalla ja meillä se järjestettiin loppuraskaudessa synnärillä. se oli kyllä tosi hyvä tietopaketti synnytksestä kokonaisuudessaan kivunlievityksineen ja lopuksi kierrettiin vielä synnytyssalit ja äiti-lapsivuodeosasto läpi. Hienosti järjestetty!
nyt esikoinen kuumeessa ja sisällä menee siis koko päivä :( ulkona ois hieno ilma! noh ehken huomen kans!
Vointeja kaikille ja jatketaan masujen kasvattelua ;)
Nunu (30 v) 12+3
Kauhea tohina on ollut kun tulee pääsiäinen. Pitää siivota ja koristella ja laittaa. Seuraava projekti olisi pestä yläkerran ikkunat ja vessa ja tietysti lattiat sun muut. Huoh. Tyttö nukkuu päikkäreitä ulkona, katsotaan jos kerkeän tekemään kaiken ennen kun se tuolta heräilee. :) Pesukone hajosi viikonloppuna, onneksi saatiin heti uusi ostettua, mutta kyllä alkaa rahatilanne tiukkaa tekemään. :/ Äitiyspäiväraha loppui ja nyt eletään sitten kodinhoidontuella syksyyn asti. No ehkä pystytään kitkuttelemaan kesä. Tietysti mies käy töissä, mutta on se silti aika tiukkaa yhdellä palkalla elellä kun olisi ostettavaakin. Keväthaalari täytyisi tänään käydä ostamassa tytölle ja pitkän tulevan viikonlopun ruokaostokset.
Äitiyspakkauksen kävin minäkin kurkkaamassa ja kyllä aiotaan ottaa. On se kiva kun molemmilla on se oma pakkaus mitä voi sitten ihastella ennen syntymää. :) Toisaalta jos tulee tyttö niin vaatteita on kyllä ennestäänkin aika paljon, mutta silti. Ei se raha vastaa todellakaan tuota pakkauksen arvoa. Hieno avustus mielestäni tuo pakkaus. :)
Onnea millimetrille kaksosista! Odottelinkin että kuuluuko keneltäkään lokakuisista tuplauutisia, ja kyllähän niitä sitten tulikin! :)
Masu on jo kasvanut hurjasti, äippähousuissa kuljeskellaan. Ihan on ihmiset jo kyselleet, selvä vauvamaha tämä jo on. :) Outoa olla taas pallomahana kun eihän siitä ole kauaa kun tälläinen pallo on viimeksi ollut. :) Liikkeet ovat tulleet jo voimakkaammiksi mutta yleensä tuntuvat parhaiten makuuasennossa. :)
Eipä tässä muuta, seuraavaa etappia odotellessa elikä rakenneultraa joka olisi tasan viiden viikon päästä viikolla 21+1. :)
Vaniliini 16+1
Mä oon kirjottanut blogia ja oon perusaiheiden kans aivan takki tyhjä! siispä aloitin sormet syyhyten masublogin kaikesta turhamaisesta ja hömpästä odotuksen ympärillä:) Lukuhetkiä!;) http://www.blogilista.fi/blogi/Aitiyshousut/66407
Taas mukavia ultrakuulumisia ja muutkin on alkaneet jo liikkeitä tuntea. Mulla vauvan potkut on jo niin napakoita, että ne tuntuvat jo vaikka olisi itse liikkeessä ja myös näkyvät vatsan päältä :). Myös kaikki möyrimiset tuntuu, välillä vauva vääntäytyy johonkin huonoon asentoon. Mä olen niin hoikka, että liikkeet näkyy jo niin aikaisin. Viikon verran potkut on näkyneet :).
Äitiyspakkausta ei oteta. Esikoisesta otettiin pakkaus, tokasta raha ja niin myös tästä kolmannesta otetaan raha.
Synnytysvalmennusta täällä saa vain ensisynnyttäjät. Muutaman kerran käytiin siellä silloin esikoisen aikana.
Mullakin maha on kasvanut ihan hurjasti, selvääkin selvempi vauvamaha. Painokin oli noussut viime neuvolassa 3 kg, muistaakseni. Liitoskipuja on myös täällä, istumaankin täytyy käydä aina varovasti, koska jos tärähtää, niin tekee kipeää. Supisteluahan mulla on ollut silloin tällöin jo monta viikkoa, mutta aikaisin se alkoi kummallakin edellisellä kerralla. Rasitus pahentaa liitoskipuja ja herkemmin tulee supistuksia.
Hyviä vointeja!
Saara rv 16+5 (muistaakseni :D)
Tervetuloa uusille! Meitä lokakuisia onkin jo paljon! :)
Olen alkanut tuntemaan viime viikolla liikkeitä. Makaamaan täytyy kyllä mennä että tuntuu. :)
Olen huolestunut, ehkä syyttä, mutta silti. Lauantaista asti on ollut ihmeellistä särkyä. Särky säteilee selästä vatsaan ja toisinpäin. Tuntuu kyllä että särky on suolistoperäistä koska se liittyy monesti syömiseen ja tuntuu paksusuolen kohdalla ja säteilee siitä selkään. Nyt kipu on kyllä helpottanut, mutta välillä silti sattuu. Alavatsaan ja alaselkään vasemmalla puolella ja vasempaan kylkeen sattuu. En ymmärrä. Ehkä kannattaisi mennä lääkäriin jos jatkuu. Soitin kyllä neuvolaan eilen ja siellä sanoivat vaan että jos ei ole vuotoa niin ei tarvitse lääkärissä käydä, ellei sitten pitkity kipu. Neuvolatäti sanoi että hän ei usko että kipu vaikuttaa mitenkään sikiöön. Silti vähän huolestuttaa. Ehkä täytyy pian käydä yksityisellä, onhan mulla kuitenkin sairausvakuutus. Ja flunssakin iski, toisaalta tytölläkin on ollut ja oli kuumettakin niin ehkä sairastan samaa flunssaa. Siitäkin huolestuin kun söin mätiä, minkä kyllä kuumensin (mutta jos en tarpeeksi hyvin?) ja siitä vuorokauden kuluessa tuli flunssa. Tietysti se on heti kaikkein kamalinta eli listeria. Pelkään kaikessa aina pahinta. Ehkä pitäisi asennoitua niin että kärsin nyt tavallisesta flunssasta ja piste.
Eipä tässä sitten kummempaa, huolta ja stressiä ollut koko viikonloppu ja tämä alkuviikko. Täytyisi varmaan vähän ottaa rennommin. Ja nyt kuvittelen etten tunne liikkeitäkään enää, eihän niitä nyt tässä vaiheessa vielä tunnekaan kaikkia. Nyt täytyy rauhoittua. Taidan laittaa tytön vaunuihin mennä kävelylle koiran kanssa.
Pysykää terveenä ja voikaa hyvin! :)
Vaniliini 15+0