***LOKAVAUVAT 2011*** huhtikuussa
Kommentit (59)
Eilen siis käytiin siellä ekassa ultrassa. Voi turkanen, että jännitti. :) Ja voi, se oli ihanaa.
mie kirjottelin vaikka kuin pitkät pätkät ja näkymään ei suostu tulemaa ko tuohon asti... :/ Noh, eipä siinä mitää mullistavaa ollukkaa. :D
Ihanaa pääsiäistä kaikille! :)
Ihana päivä, mä sitten nautin auringosta ja lämmöstä! Paitsi tämä vapaapäivä taitaa kulua kotihommissa, kun laiskuuttani en ole niille paljon evääni heilauttanut :D
Neuvolassa käyty ja masussa kaikki hyvin. Terkkari sanoi vauvan liikkuvan kovasti, meni karkuun dopplerin alta :) Itse en liikkeitä vieläkään tunnistanut. Verenpaineet oli loistavat ja painoakaan ei ollut tullut juuri ollenkaan. Nyt alkaa se ihana keskiraskaus :)
Me otetaan äitiyspakkaus, tykkäsin kovasti vaikka olikin selkeästi poikavoittoinen. Mutta saahan niihin piristystä itse lisäämällä toista väriä. Haalarista tykkäsin erityisesti, tytöllä se olisi tosi suloinen vaaleanpunaisten asusteiden kanssa :)
Mulle haetaan jo äitiyslomasijaista töihin, aika hurjaa! Vaikka äkkiähän tää aika loppujen lopuksi menee, kun kesälomatkin lähestyy uhkaavasti. Pidän ensin kuukauden kesälomaa ja siitä jatkan suoraan äitiyslomalle. Saa lapsetkin olla menkein koko kesän kotona :)
Mutta nyt takas pyykkien pariin. Hyvää pääsiäistä ja voikaahan hyvin :)
Rupis 16+2
Ps. Jos joku vielä päivittää listaa, mun laskettu aika on 4.10. Päivän heitto ei kyllä varsinaisesti menoa haittaa :)
.. joopa. mulla muutaman viikon täysin oireeton raskaus mutta eilen ja tänään todella outoja tuntemuksia alamasussa.. eka raskaus jotenka en osaa sanoa kuuluvatko asiaan vai ei .. viikkoja 15+3. etenkin töissä ja jotain tehdessä tulee useita kertoja päivässä menkkamaisia kohtauksia.
tossa äsken kaupasta tullessa pelästyin, etteiväthän nämä vaan voi olla mitään supistuksia ?
hoitoalalla olen ja takana rankka putki.
osaisko joku vähän rauhoitella mun mieltä :)
neuvolaan kai turha soitella kun pitkät pyhät ja tuntuu et oon vaan tyhmä eka kertalainen joka ei tiiä mittää..
kun suu vaahdossa kirjottaa niin muistannu ..
välil tuntuu myös et mun hartaudella kasvattamat vatsalihakset (.............) on kaikki alavatsas ja jännittyy samaa aikaa ..
Kyllä noi supistuksilta kuulostaa. Mua on supistellut kaikissa raskauksissa jo heti alusta alkaen. Tässä nykyisessä tunnistin supistelut jo aikaisemmin kuin muilla kerroilla. Neuvolassa käskettiin seurailla vointia ja tarvittaessa ottaa yhteyttä, ei oltu niin huolissaan, koska kolmas lapsi tulossa. Mutta ekan kohdalla oltiin enemmän huolissaan, koska jo rv 26 paikkeilla kohdunkaula oli vähän pehmennyt. Myös minä olen hoitoalalla, joten tiedän miten työ vaikuttaa. Mulla silloin ekan kohdalla oli rv 24 kaikki ok lääkärissä, sitten 8:n päivän työputki, supisteli kauheasti ja tuloksena kohdunkaulan pehmeneminen. Jäinkin saikulle rv 26 enkä palannut töihin enää.
Täällä on myös välillä supistellut, sekä liitoskipuja on ihan riittämiin. Muuten kaikki ok.
Saara rv 17+0
ja munkin la:n voi muuttaa, la on 30.9.
tuhannet kiitokset vastauksesta !
En ole jaksanut pitkään aikaan lueskella tätä palstaa, ja tietenkin oli tullut niin paljon tekstiä, etten kerkeä niitä nyt lukemaankaan :(
Mulla siis la muuttui 4.10.
Ultrassa kävin rv12+0. Niskaturvotus oli 0,53mm. Pää-perämitta oli 57mm. Veriseulan ja turvotuksen mukaan riskit down-syndroomaan on 1:6 000. Ja niihin kahteen muuhun kromosomipoikkeavuuteen oli 1: 100 000.
Eli kaikki hyvin ainakin sen mukaan. Vauva näyttikin jo ihan vauvalta, eikä epämääräiseltä möykyltä.
Seuraava ultra on 20.5. Sinne tulee mummo ja pappakin mukaan. Ovat niin innoissaan pikkuisesta.
Sokerirasituksessa kävin ja arvot vähän koholla. Mulla on siis reilusti ylipainoa ja sukurasitusta.
Paasto 5,8. Raja 5,3
1h 10,1. Raja 10
2h 6,2. Raja 7,8
Nykyään pitää siis seurailla sokereita.
Paino on pysynyt hyvin kurissa. Raskauden alusta paino on -2,6kg ja vyötärö on +5cm. Joten maha ainakin kasvanut. Ja raskausarvet kukoistaa.
Neuvolassa on pariin kertaan kuunneltu sydänäänet. Viime viikolla vauvan syke oli 150. Ja kuulemma nousi vaan koko ajan. Kohdun korkeus oli 13cm (rv16+0). Eli minun vartalossani juuri navan alapuolella. Taulukkoon kun arvo laitettiin, näki, että kohdun kasvu oli ylärajalla.
Pahoinvointi ei ole vieläkään poissa, vaikka en ole oksentanutkaan pariin viikkoon. Liitoskivut nivusissa/lantiossa on aika kovat, varsinkin illalla nukkumaan mentäessä.
Töissä joudun seisomaan koko ajan. Ostin anita-raskausvyön, ja olen ollut tosi tyytyväinen. Yhtään ei ole ollut selkä kipeä sen kanssa.
Vielä en tunne liikkeitä, ainakaan en osaa tulkita niitä liikkeiksi. Mahakipua kyllä riittää. Ja luultavasti välillä myös vähän supistaa. Mutta supistukset menee nopeasti ohi.
Sandis rv16+6
Nyt on pääsiäiset vietetty, pitkäperjantaina tein jopa ekan kerran elämässä lammasta punaviinikastikkeen kera. Oli kyllä onnistunut, vaikka itse sanonkin! :D Vappu siis vuorostaan tulossa, joten saa alkaa repimään pääsiäiskoristeita ja vaihtaa ne serpentiiniin ja ilmapalloihin. :D
Mulla ei ole hajuakaan missä paino menee. Meillä ei ole vaaka toiminnassa ja raskausajan toinen neuvola on vasta rakenneultran jälkeen kesäkuun alussa. :D No enpä jaksa siitä stressata kun ei tota painoa alunperinkään ole ollut paljoa. Esikoisesta tuli 8kg jotka lähti samantien ja tätä kun aloin odottamaan oli paino vähemmän kun esikoisen odotuksen alussa, vaivaiset 47,5kg. Eli en ota siitä murheita, ainakaan vielä. Rakenneultraan on aikaa vielä se neljä viikkoa, nopeasti se aika sitten menee. Vähän jännittää kyllä jos saa sukupuolen selville että tuleeko meille toinen tyttö vai kenties pieni poika. :) Mies pääsee onneksi tulemaan mukaan rakenneultraan, esikoisen kanssa hän ei töiden takia päässyt, nyt se on mahdollista. :) Mutta esikoista pääsi katsomaan innokas tuleva isomummi silloin. :)
Liikkeet tuntuvat nyt ihan kävellessäkin, eli on tainnut vauva kasvaa kovasti ja raajat vahvistuneet. :) Ei niitä liikkeitä kyllä samalla tavalla kerkeä kuulostelemaan kun esikoisen kanssa, joten välillä illalla sängyssä maatessa täytyy vähän tönäistä pikkuista että saa jotain tietoa masuasukin tilanteesta. :D Vauvamasua ihailen välillä peilistä kun kerkeän. On se niin ihana. Sitä tulee kyllä ikävä jos nämä kaksi lasta sitten riittävät meille.
Pahoinvointia ei ole ollut, eikä sitä alunperinkään kauan kestänyt. Kyllä jotkut hajut ja ruoat ällöttävät ja yökkäämisrefleksi on herkässä, mutta ei muuten mitään vakavampaa. Nivuset välillä vähän kipuilleet, mutta todella vähän. Raskausarpia ei tullut esikoisesta paljoa, vähän rintoihin, jotka tuskin kauheasti näkyvät. Saa nähdä miten tämän kanssa käy. Toivotaan että vähällä selvittäisiin.
Synnytys jännittää enemmän nyt kun esikkoa odottaessa, koska tietää mitä on tulossa. :D No eiköhän tämäkin ulos saada, toivottavasti nopeammin ja helpommin kuin ensimmäinen.
Vaniliini 17+0
Yllättäen odontankin vappua nyt kun saan sitä vapaalla viettää... Lääkäri nimittäin passitti sairaslomalle rytmihäiriöiden vuoksi! Olis ollut 6 yön putki, niin ei vissiin tee hyvää tässä tilanteessa... Sit onneks onkin yöt tehty mun osalta, osastonhoitajan kanssa sovimme että yöt tehkööt joku muu! :)
Vatsa on kasvanut jo niin, että vaikea enää puolitutuiltakaan sitä peitellä, eikä kyllä ole tarvettakaan, ylpeänä sitä kannan! Liikkeitä kovasti odottelen, ja jotain pientä olen silloin tällöin ollut tuntevinani...tiedä sitten onko vaan ilmaa mahassa! :D
Seuraavaa neuvolaa kovasti odottelen, josko siellä kuulisi ensimmäiset sydänäänet...Vielä reilu viikko siihen!
Ai niin, vaunukokemuksia kuulisin mielelläni, tuntuu että on todella vaikeaa löytää mieluisia/hyviä tuolta vaunuviidakosta...
Pauge+mytty 13+6
Hyvä, että saikkea sait Pauge. Onko sulla ennen ollut rytmihäiriöitä vai onko tullut nyt raskauden myötä?
Täällä vatsa kasvaa HUIMAA vauhtia... toivon tosissani, että kyseessä on sitä "kohtu kasvaa muistista" ja sitten se tasaantuu.. muuten olen sen luokan mursu jo kesällä, että huh huh..
Liikkeitä tuntuu tosi harvakseltaan. Istukka edessä ja taaksepäinkallistunut kohtu tekevät sen, että tunnen liikkeet vain vatsan reunoilla pienellä alueella, joten saa kyllä olla kaikki aistit tarkkana, että ne huomaa. Odottelen niin, että vahvistuisivat.
Oma suosikkini vaunuista on "vanhan" malliset emmaljungat. Erikseen kova vaunukoppa ja ratasosa. Ovat isot eivätkä mene pieneen tilaan ei heittoaisaa tai vastaavaa. Vaan iso tavarakori... Etenkin jos paljon liikkuu kävellen niin nuo on ihan ehdottomat kun saa kunnon määrän ostoksia sinne alakoriin. Tosin nyt kun ollaan muutettu olisi näppärämpi jos olisi pienempään tilaan menevät vaikka kakkosvaunuina.. Mutta se kova vaunuosa on ihan ehdoton etenkin talvikeleillä kun on kunnolla eristetty ja turvallisempi.. mutta jokaisella on kai tässä suhteessa se oma suosikkinsa. Kannattaa kierrellä ja testailla... minäkin olen varmaan ihan pudonnut "kelkasta" kun nuorin täyttää jo viisi kesällä ;)
Työmotivaatio edelleen täysin hukassa... epäilen ettei sitä enää löydykään. syyskuun alusta jään pois töistä ja sitä ennen 6 viikkoa lomaa kahdessa eri pätkässä...
Neilikka ja Masutin rv15
Huomenna se ois jo vappu! Aika rientää... Miullakii on jo vappunenä iha omasta takaa. Pyh sanon minä niille, jotka väittää, että ihmisen keho on niin fiksu, että raskaana ollessa allergiaoireet häviää. Tai sitte miun kroppa on vaan muita tyhmempi. :D On tämä kivaa... Silmätipat on ehottomat ja nenäsumutteet on aina ollu ihan yhtä tyhjän kanssa. Ehkä ne neuvolassa osaa neuvoa jotai apua. Kyllä mie sinne asti sitkuttelen. :)
Minä ootan jo niin sitä mahaa! Semmosta vauvamahaa, mikä näyttää ihan oikeesti vauvamahalta. :D Nyt tässä jo havaittavissa semmosta pientä turpoomista. :D Mutta lähinnä näyttää siltä, että ois vaa lihonu tai muute vaa pullasorsana. :D Hitaasti hiipien kohti sitä masua sitten... :)
Niistä vauvan liikkeistä! Enhän mie tiiä miltä ne tuntuu! Tuntuuko ne sitte iha selkeesti just niiltä? Täh häh... :D Eihä niitä vielä varmasti tunnukkaan, mutta sitä oivallusta odotellessa, että jotai liikettä tuntuu. :)
Vaunuja ollaan kateltu, vaikka eihän niitä iha vielä hankitakkaan. Onpa paljon kivoja malleja ja muuten sopivia! Mutta jotenkin tykkään enemmän semmosista vanhahtavan näkösistä... Katsotaan, millaset sitte saadaan hankittua. :) Ite ajateltiin kuitenki enemmän panostaa turvakaukaloon kuin niihin vaunuihin. Vaikka molemmat toki tärkeitä onkin. :)
On tämä yhtä odottamista. :D
Joo siis on mulla joskus ollut rytmihäiriöitä ennenkin, mutta ei ikinä näin pahana... Nyt on ollut päivittäin edelleen,lepäämään kun menee niin johan alkaa... Muutenkin syke on melko korkea jatkuvasti. Toivottavasti nyt helpottais vähän kun ei tarvii niitä öitä tehdä! :)
Olen katsellut noita Brion Happy -vaunuja erillisellä vaunukopalla... Löytyiskö kokemuksia? Ne on jotenkin nätit mun silmään ja muutenkin näppärän näköiset! Jokatapauksessa haluan sellaiset, joissa on erillinen vaunukoppa, jotenkin näyttävät tukevammilta/ turvallisemmilta kuin kantokopalliset vaihtoehdot... Ja maalla kun asutaan isot renkaat on ehdottomat, ei näillä hiekkateillä muuten pääse mihinkään! :)
Taas tuli mieleen uusi kysymys... Milloin teillä on alkanut paino nousta? Mulla meni pitkään ettei tullut mitään, mutta nyt on yhtäkkiä pamahtanut jo 2 kiloa...Tätä menoa jos menee niin oon kyllä melkoinen valas jo kesällä! :D
Ei muuta kuin hauskaa vappua kaikille! :)
Pauge+mytty 14+0
Miten teidän mukavaan joukkoon pystyisi liittymään? Odotan toista lastani syntyväksi 21.10.2011. Esikoinen täytty hiljattain 1,5v, eli lokavauvoja todennäköisesti molemmat :)
T: Maria 15+1
Tosiaan vappu häämöttää, huomenna jo vappuaatto. :) Nakkeja ja salaatteja napaan vaan. :)
Hansuuh: Kyllä liikkeet voivat tuntua aika epämääräisiltä aluksi, eikä niitä välttämättä tunnista edes liikkeiksi. Monesti liikkeet tunnistaa aluksi vasta kun alkaa ihan oikeasti niitä kuulostella. Puolen välin jälkeen niitä ei voi olla tunnistamatta enää. :D
Pauge80: Esikon kanssa mulla alkoi paino nousta puolen välin aikoihin. Tästä en tosiaan vielä tiedä missä mennään painon kanssa.
Brio happy vaunuista kyselit. Meillä on kyseiset vaunut olleet esikon kanssa ja on vieläkin käytössä ja ovat olleet todella hyvät! Kova kantokoppa on meillä niissä ollut ja esikko mahtui siihen noin puoli vuotta. Sitten otettiin kantokoppa pois ja siellä se vielä nukkuu päikkärit. Ollaan kävelty tosi paljon kun koiraa täytyy lenkkeilyttää ja kauppareissuja ollaan tehty, kätevästi menevät ostokset alakoriin. Vaunut ovat olleet mielestäni todella hyvät ja niillä pääsee kulkemaan sohjossakin. Suosittelen! Me varmaan ostetaan brion kaksostenrattaat seuraavaksi, olen ollut brioon todella tyytyväinen.
Tervetuloa Mariapuuro! Ikäsi puuttuu listasta kun sitä et vielä ilmoitellut. :)
Hyvää vappua kaikille!
Vaniliini 17+3
Pilvistä maanantaita! Mariapuuro, tervetuloa joukkoon :)
Vaunuista olitte keskustelleet. Minäkin olen ihaillut Brion Happy-vaunuja, mutta meillä ei ole nyt tarvetta ostaa uusia. Saadaan sukulaiselta Emmaljungan perus kuomurattaat kantokopalla :) Pinnasänky ja syöttötuoli löytyy vielä omista kätköistä kun en raaskinut niitä aiemmin hävittää. Vaatteita ei juurikaan ole, mutta niitä saadaan lähipiiristä yllin kyllin. Kunhan vain sukupuoli jo selviäisi :)
Rakenneultra on kolmen viikon kuluttua ja aiotaan kysyä sukupuoli. Itsellä on vahva tyttöolo ja mies taas veikkaa poikaa. Nyt on alkanut liikkeet tuntumaan enemmän mikä vähentää huolia. Masu on aikamoinen ja aiheuttaa jo pieniä alaselkäkipujakin. Toivottavasti kasvunopeus taittuu kohta, koska muuten olen melkoinen valas loppukesästä =D
Kuinka monella olikaan jo useampi lapsi ennestään? Meille tulossa 4. ja oma jaksaminen on alkanut aika ajoin mietityttää. Syksyllä koulun aloittavaa pitää viedä ja hakea päivittäin muutaman kilometrin matka ja 4v uhmis on siinä mukana... Saa nähdä, miten tulee menemään :D Tosin meinataan pitää 4v 2-3 päivänä viikossa tarhassa noin 5 tuntia päivässä. Aiemmin olen itse hoitanut kaikki lapset, mutta pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin nyt tähän ratkaisuun. Saa kivittää ;D
Tulkaahan lokakuiset linjoille, täällä kaivataan ajatusten vaihtoa :) Voikaa hyvin!
Rupis 17+6
Rakenneultraa ja mahd. sukupuolen selviämistä myös odottelen. Täällä vaan kunnallisella harvemmin kertovat. Melkein tekisi mieli maksaa itsensä kipeäksi ja käydä yksityisellä kurkkaamassa jos eivät kerro tai ei näy.. saas nyt nähdä miten käy.
Meillä myös esikoinen aloittaa koulun ja 4-vuotiaan hoidossa jatkamista mietittiin. Tultiin sitten viimeiseksi siihen tulokseen, että käy kerhossa 2 kertaa viikossa. Meillä asiaan vaikutti aika paljon se, että asutaan melko kaukana hoitopaikasta joten se kuskaaminen jo rasittaisi aika tavalla kun esikoinen kulkee kuitenkin kouluun bussilla...
Meille odotellaan kolmatta, kotona kohta 5v poika ja kohta 2,5v tyttö. Kyllä täälläkin hetkittäin oma jaksaminen on koetuksella, etenkin kun esikoisella on aistiherkkyysongelmia ym. Erityislapsen perheessä arki on aika rasittavaa hetkittäin, ja nyt vielä tuleva vauva tuo kivan lisäsäväyksen arkeen.
Meillä on Herkuleksen vaunut, joihin olen ollut tyytyväinen. Ostettiin ne silloin, kun odotin toista lasta.
Liikkeistä: Ekat liikkeet tuntuivat kuplien puhkeamiselta ja perhosen siipien hipaisuilta. Sain oikein kunnolla keskittyä, että pystyi erottamaan nämä liikkeet. Mutta nyt liikkeet on todella napakoita, useamman viikon ovat jo näkyneet mahan päältä. Välillä potkut tekee jo epämukavaa, kun ovat niin kovia :). Ja välillä vauva vääntäytyy johonkin ihmeelliseen asentoon, joka tuntuu epämukavalta.
Maha mulla todellakin on jo kasvanut, kun vappujuhlissa muutamat veikkasi, ettei tarvitse vissiin enää kauaa odotella. Juu, kiitos vaan, mutta kyllä tässä vielä tuonne syyskuun loppuun odotellaan.. :DD
Saara rv 18+3
Autossa työmatkalla tuntui ensimmäisen kerran ja nyt en ole saanut lisää, tai ainakaan huomannut. Vatsa tuntuu kasvavan silmissä ja on iso olo. Ja vasta rv 16 menossa.
Ylempänä joku toinenkin haluaisi vain olla kotona. Itsellä on kaikenlaisia vauvavirityksiä, ompeluksia kestovaipoista alkaen. Voisin käyttää päivät ihan hyvin niitä tehdessä. Meillä on tiukka toukokuu edessä. Muutetaan ja sitä ennen pitää remontoida. Koon kasvaessa ja päiväunia nukkuessa tuntuu, että päivät kuluvat helposti vain ollessa. :)
Lämmintä kevättä!
Mimmi33 ja Tikru 16+0