G: Aborttikanta
Kommentit (50)
Olen tätä mieltä, vaikka minulla on lapsettomuustausta. Jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna ja jokaisella naisella on oltava absoluuttinen päätäntävalta omasta kehostaan.
Yksikään lapsi ei ansaitse tulla maailmaan vastoin äitinsä tahtoa.
Mielestäni kuitenkin moninkertaisille abortoijille ei tulisi abortteja sallia julkisella puolella, koska abortti ei ole ehkäisykeino.
Ehkäisy ilmaiseksi alle 25-vuotiaille ja opiskelijoille, samoin neuvolassa pitää valistaa synnyttäneitä äitejä huolehtimaan ehkäisystä paremmin.
Jos abortit kielletään - vaikka edes osittain ap:n ehdotuksen mukaan - se tarkoittaa laittomien puoskariaborttien yleistymistä.
koska hovioikeuden mukaan 15v on kypsä seksiin, suojaikäraja sen verran lähellä.
Lisäksi silloin, jos raskaus on äidin terveydelle vaarallinen tai lapsen vammaisuus on sitä luokkaa, että hänen elämänsä tulisi olemaan kidutusta.
Aikuisten oikeasti en aidosti ymmärrä, miksi niin monen alapää toimii täydellisesti, vaikka yläpäästä viiraa sen verran, että ehkäisy "pettää".
Mielestäni kuitenkin moninkertaisille abortoijille ei tulisi abortteja sallia julkisella puolella, koska abortti ei ole ehkäisykeino. Ehkäisy ilmaiseksi alle 25-vuotiaille ja opiskelijoille, samoin neuvolassa pitää valistaa synnyttäneitä äitejä huolehtimaan ehkäisystä paremmin. Jos abortit kielletään - vaikka edes osittain ap:n ehdotuksen mukaan - se tarkoittaa laittomien puoskariaborttien yleistymistä.
olisi aborttia parempi vaihtoehto.
Mielestäni kuitenkin moninkertaisille abortoijille ei tulisi abortteja sallia julkisella puolella, koska abortti ei ole ehkäisykeino. Ehkäisy ilmaiseksi alle 25-vuotiaille ja opiskelijoille, samoin neuvolassa pitää valistaa synnyttäneitä äitejä huolehtimaan ehkäisystä paremmin. Jos abortit kielletään - vaikka edes osittain ap:n ehdotuksen mukaan - se tarkoittaa laittomien puoskariaborttien yleistymistä.
Katumuspilleri olisi aborttia parempi vaihtoehto.
että katumuspilleri ja abortti ovat jotenkin vaihtoehtoisia keskenään, koska katumuspilleri otetaan vähän aikaisemmassa vaiheessa. Katumuspillerin saatavuutta on jo helpotettu niin paljon, ettei tarvitse lääkäriin mennä, joten mielestäni sen suhteen on jo tehty kaikki tehtävissä oleva.
Aina ja kaikille. Toisaalta sit myös pakkosterilointi jossain vaiheessa, jos ei opi käyttämään ehkäisyä.
Lapsi aikoinaan olis tuhonnu mun elämän täysin. onnek abortti oli mahollista.
enkä tarvi mitään vastaväitteitä miten lapsi olis tuhonnu mun elämän. taaksepäin katottuna kun tiiän sen mitä nyt tiiän niin yks helvetti oli mun elämä ollut
en olis tässä hyvässä tilanteessa ja suhteessa jos kauan sit olisin lapsen saanu.
ikuisesti oon kiitollinen sille että suomessa aborttiin oli mahollisuus.
Aina ja kaikille. Toisaalta sit myös pakkosterilointi jossain vaiheessa, jos ei opi käyttämään ehkäisyä.
ap.
äidille. Ei muuten. Ehkäisy on keksitty ja ellei sitä tajua käyttää, on parempi elää selibaatissa.
Abortti vain terveysvaarassa olevalle äidille. Ei muuten. Ehkäisy on keksitty ja ellei sitä tajua käyttää, on parempi elää selibaatissa.
ehkäisyä (vaikkapa kierukkaa), mutta se pettää, eli on tajunnut käyttää ehkäisyä?
kaikille halukkaille, mut ei ehkäisykeinoksi.
Abortti vain terveysvaarassa olevalle äidille. Ei muuten. Ehkäisy on keksitty ja ellei sitä tajua käyttää, on parempi elää selibaatissa.
ehkäisyä (vaikkapa kierukkaa), mutta se pettää, eli on tajunnut käyttää ehkäisyä?
ehkäisystä huolimatta, on tarkoitettu syntymään.
Tämän lisäksi tukipalveluita ja keskusteluapua aborttia miettivällä, voisiko lapsi sittenkin olla mahdollinen?
Nuorille enemmän tietoa ehkäisystä.
Lapsi, joka saa alkunsa ehkäisystä huolimatta, on tarkoitettu syntymään.
äidin lapsi sitten ole tarkoitettu syntymään?
Jos muuten perustelet abortin kieltämistä muilta kuin terveysvaarassa olevilta sillä, että "ehkäisy on keksitty ja ellei sitä tajua käyttää, parempi elää selibaatissa", kuulostaa aika kummalta, että aborttia ei sitten saa, vaikka on tajunnutkin käyttää ehkäisyä...
alle 18v ja sairaille (kehitysvamma,pahat mt-ongelmat,päihdeongelmat tms).
"Normaalien" yli 18v naisten ei mielestäni kuuluisi aborttia saada. Itsekkäitä eläimiä mielestäni, mutta niinhän se ihminenkin on eläin ja tietyt tyypit tämän kyllä vahvistavat.
se on o i k e u s
Lapsi, joka saa alkunsa
ehkäisystä huolimatta, on tarkoitettu syntymään.
Ja paskanmarjat sanon mä!
Mutta muille kyllä suon jos ei tehdä kevyin perustein.
abortin puolesta. Erityisen "hyväksyttäviä" tilanteita ovat sellaiset, joissa nainen on raiskattu (silloinkin miel. jälkiehkäisypilleri), sikiö on vaikeasti sairas tai raskaus uhkaa äidin terveyttä. Myös se, jos täsmällisesti ja oikein käyetty ehkäisy pettää, eikä lapsen saaminen ole äidille ratkaisu perustelluista syistä, on mielestäni hyväksyttävä syy abortille.
Sen sijaan sympatiaa ei heru pätkääkään niille jotka "unohtavat" ehkäisyn ja raskautuvat jostain baaripanosta (tiedän tällaisia tapauksia) tai niille joille "on vaan niin vaikea muistaa syödä niitä pillereitä". Saatika millekään päihdeongelmaisille, joille abortteja tehtaillaan liukuhihnalla. Heille voisi asentaa jonkin ehkäisykapselin joka olisi mahdollista poistaa mikäli raitistuisivat.