Tajusin just että minä alan sosiaalipummiksi
Tällä hetkellä olen töissä koeajalla, palkka on paska. Puolisoni palkka on myös huono.
Palkat on yhteensä n. 2300e (enne veroja). Saadaan asumistukea 100e/kk. Vuokra on 700e ja meillä on 3 lasta.
Jos minä jään lasten kanssa kotiin saadaan helposti sossu maksamaan vuokra jne ja rahaa jää käytettäväksi huomattavasti enemmän kuin nyt...
Mitä järkeä on tehdä töitä?
Kommentit (45)
Tekemällä työnsä kunnolla voi päästä parempiin hommiin paremmalla palkalla.
Lapsistasi tulee helposti myös sosiaalipummeja tms roskaväkeä jos näytät esimerkkiä -syrjäytymisen kierre kasvaa.
Jos teidän lapset on kovin pieniä eikä sulla ole aikomusta kouluttautua, niin jäisin kotiin ihan lasten takia. Myöhemmin menisin opiskelemaan, ettei tarvitse koko elämää elää paskalla palkalla tai mikä pahempaa: sossupummina. Kyllä sä tiedät ne 50-v syrjäytyneet tyypit, jotka ei oo elämässään päivääkään tehny duunia.... haluutko sä sellasen tulevaisuuden?
Tekemällä työnsä kunnolla voi päästä parempiin hommiin paremmalla palkalla.
Lapsistasi tulee helposti myös sosiaalipummeja tms roskaväkeä jos näytät esimerkkiä -syrjäytymisen kierre kasvaa.
Kun mihinkään ei ole varaa, ei ole varaa ostaa yhtä siistejä vaateita kuin kavereilla, tai maksaa kalliita harrastuksia.
Kaikki kallistuu, mutta palkat ei nouse. Vuokrakin nousi vasta 50e kerralla, omalla paikkakunnalla ei ole töitä joten työmataka on liki 50km, työmatkakustannuksiin menee vuokran jälkeen suurin osa tuloista. Saan toki sitten veronpalautuksissa takaisin mutta se nyt ei hirveästi lämmitä...
sen takia, kun rupean opiskelemaan, enkä pysty ottamaan opintolainaa, kun ei ole luottotietoja. Pakko pummii sossusta...
Sitten tulette tänne itkemään kun ei se niin helppoa ollutkaan ja vaativat perkeleet siellä kasan tilitietoja, kaikki tiedot omaisuudesta, työkkäriltä lausuntoa miksei hae töitä jne. :)
t. rumban läpikäynyt
PASKA PALKKATASO! Suomen palkoilla ei vaan voi elättää perhettä tällä kustannustasolla joka tässä maassa tällä hetkellä on. Sosiaalituilla saa paljon enemmän rahaa käteen ja muitakin etuuksia sossu maksaa, työnteko nykyisellä palkka ja kustannustasolla ei Suomessa kannata.
sen takia, kun rupean opiskelemaan, enkä pysty ottamaan opintolainaa, kun ei ole luottotietoja. Pakko pummii sossusta...
sen takauksen, mutta ei anna sulle euroakaan.
kotihoidontuella on kai syy olla kotona. Voin minä työkkärinkin kirjoille mennä, mutta ei tarvitse pelätä että sieltä duunia saa ilman koulutusta.
Tilitiedot voin kyllä antaa koska ei sinne mitään extra rahaa mene, eikä ole mitään omaisuutta. Tai on minulla tuo auto minkä arvo on n. 100e, toki senkin voin hävittää jos ei töihin tarvitse ajaa.
ap
eli ihan mielelläni vielä hoitaisin kotona. Vanhin menee kouluun syksyllä niin olisihan se mukavaa olla aina kotona vastassa kun pääsee jne.
ap
kotihoidontuella on kai syy olla kotona. Voin minä työkkärinkin kirjoille mennä, mutta ei tarvitse pelätä että sieltä duunia saa ilman koulutusta.
Tilitiedot voin kyllä antaa koska ei sinne mitään extra rahaa mene, eikä ole mitään omaisuutta. Tai on minulla tuo auto minkä arvo on n. 100e, toki senkin voin hävittää jos ei töihin tarvitse ajaa.
ap
Koska jossain vaiheesa työkkäri ja sossu voi ruveta vaatimaan että sun on ruvettava opiskelemaan ammattiin
Vaikka et töitä saisi, sulla on velvollisuus ottaa vastaan myös mm. kurssipaikkoja, ilmaisia harjoitteluita sekä mahdollisesti omaa alaasi sivuavia pätkätöitäkin. Josset ota vastaan, saat karenssia -> hei hei, tuet!
t. rumban läpikäynyt
Ei ole hankkinut koulutusta. Oma vika ja oma valinta. Ei ap tarvitse mitään sossun tukia.
Vaikka et töitä saisi, sulla on velvollisuus ottaa vastaan myös mm. kurssipaikkoja, ilmaisia harjoitteluita sekä mahdollisesti omaa alaasi sivuavia pätkätöitäkin. Josset ota vastaan, saat karenssia -> hei hei, tuet!
t. rumban läpikäynyt
on muuten helvetin iso!
niin ettei luotusta opintoihin ole, niin oma vika. Sit ei kun siivoamaan opintojen ohella tai kantamaan aamulehtiä.
Kunhan se on taloudellisesti mahdollista. Lukio on käytynä, mutta ammatillinen koulutus jäi kesken kun tulin raskaaksi 19-vuotiaana. Ehkäisy petti, en tehnyt aborttia vaan päätin että saan lapset nyt. Nyt lapset on tehty ja kouluttautuisin erittäin mielläni mutta kun se ei tässä maassa ole mahdollista ennen lottovoittoa.
Kävin kelassa selvittämässä tukiasioita jos opiskelisin nyt. "joo sinulla on lapsia, saat siis tämän opintotuen ihan maksimina 218e/kk."
Päivät koulussa ja illat duunissa ei oikein houkuta niin kauan kun lapset on pieniä. Oppisopimus olisi paras vaihtoehto mutta niitäkään paikkoja ei kasva puussa.
ap
ei halua antaa teidän jatkaa tällaista elämää. Eli tähän on tulossa nopeasti muutoksia.
Tällä hetkellä SUomi ottaa velkaa, että pystyy maksamaan sun elämän sosiaalipummina. Kun tilanne kohta vähän kiristyy niin ihan taatusti tukia leikataan ja millä sitten elät. Jos sulla on nyt mahdollisuus saada työpaikka niin suosittelen ottamaan sen vastaan. Sun ja erityisesti sun lasten mahdollisuuden työssäkäyvän äidin lapsina on huomattavasti paremmat kuin työttömän äidin lapsina olisi -- varsinkin tilanteessa, kun sossu laittaa ne rahahanat kiinni.
Kunhan se on taloudellisesti mahdollista. Lukio on käytynä, mutta ammatillinen koulutus jäi kesken kun tulin raskaaksi 19-vuotiaana. Ehkäisy petti, en tehnyt aborttia vaan päätin että saan lapset nyt. Nyt lapset on tehty ja kouluttautuisin erittäin mielläni mutta kun se ei tässä maassa ole mahdollista ennen lottovoittoa.
Kävin kelassa selvittämässä tukiasioita jos opiskelisin nyt. "joo sinulla on lapsia, saat siis tämän opintotuen ihan maksimina 218e/kk."
Päivät koulussa ja illat duunissa ei oikein houkuta niin kauan kun lapset on pieniä. Oppisopimus olisi paras vaihtoehto mutta niitäkään paikkoja ei kasva puussa.
ap
olisit jättänyt sen yhden kerran naimatta ukkos kanssa niin ei tarvis nyt selitellä ja kerjätä. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, taas se nähdään.
Vielä kerran: elämä on sarja valintoja, kanna sinäkin omien valintojesi seuraukset äläkä syyttele jotain merkillisiä ulkopuolisia tahoja siitä ettet voi tehdä sitä, tätä tai tuota.
Ei sun raha-asiat tuosta koskaan parane tuota vauhtia. Kotona makaamalla sulle ei tule euroakaan lisää tilille.
Niin ihan melelläni aion vain lorvia kotona ja tehdä pimeitä töitä.
Minulla ei ole varaa käydä töissä, eikä varaa opiskella. Tällä hetkellä minulla on 7e rahaa, sillä pitäisi elää ensi tiistaihin asti kun tulee taas se 1000-verot tilille. Sillä pitäisi ostaa 3 lapselle ruoka.
Se ei lohduta että 5 vuoden päästä saisin parempaa palkkaa töistä kun se 5 vuottakin on tässä jollain elettävä.
ap
onneksi pääsen kesäksi taas töihin