Miehen kanssa erimielisyyttä "herkkujen" annosta lapselle
Meillä huonosti syövä kolmevuotias. Mies ei viitsisi panostaa lapsen syömiseen, siis niin että vääntää kättä puuronsyönnistä jne. antaakin usein jackymakupalan tai kaakaota ja muroja jne. mitä lapsi ottaa mielellään. Minä sanon, että noita on ok antaa muutamia kertoja viikossa mutta ei todellakaan saisi ottaa tavaksi. Mies toteaa, että no kunhan jotain syö, ei se maailmaa kaada jos lapsi syö sokeria, saapahan energiaa. Ja seuraavana tokaisee että anna sit itse ruuat lapselle jos hänen tyylinsä ei kelpaa.
Nyt onkin niin, että minä huolehdin että lapsi syö terveellisesti, aina kun mies antaa syömisiä niin ne on tuota turhuuslinjaa. Harmittaa tämäkin. Mitä mieltä olette, miten usein ok makupaloja, jäätelöä, kaakaota, muroja? Mies perustelee että on ok antaa kun lapsi ei syö _karkkia_ kuitenkaan.
Kommentit (73)
Siis lapsi on pikemminkin alipainoinen - ja kyllä, sitä ajattelisi että tällaiselle onkin syytä ja ok antaa herkkuja, mutta kun sokerin syöttäminen vie häneltä ruokahalua entisestään. Jos hän saa aamusella vanukasta ja kaakaota, hän todennäköisesti skippaa lounaankin kokonaan. Minä olen sitä mieltä, että kunhan syö ensin jotain kunnollisempaa niin sitten saa vaikka välipalaksi makeaa mutta hänen kokonaisruuansaannista tulee äkkiä 80% herkkujen osuutta jos lähtee tuolla mieheni linjalle.
Lapsi tuskin kuolee nälkään, vaikkei saisi herkkuja joka ruokahetki. Minusta olisi järkevämpää lopettaa hetkeksi kaikkien herkkujen antaminen ja tarjota sen sijaan monipuolista, tavallista ruokaa (esim. helposti sulavaa puuroa marjoilla aamulla) systemaattisesti ja sinnikkäästi. Meilläkin laiha 5v. mutta kun ei muuta ole tarjolla, niin syö puuronsa mukisematta. Samoin syö eskarissa lounaan kuulemma kohtuuhyvin, maistaa kaikkea, mutta annoskoko ei ole kovin iso. On kuitenkin terve, hyvin liikunnallinen ja energinen. Sokeri vaan aiheuttaa hänelle ensin ylivilkkautta ja hetken päästä hirmuisen väsymyksen. Koittakaa kokeilla vaan rohkeasti eriliaisia terveellisiä ruokia ja jättäkää ostosreissuillanne herkut hyllyyn. Hyvä luomuruoka (luomumaito, luomuporkkanat, kunnon voilla maustettu luomupuuro, marjat jne.) maistuu pidemmän päälle paremmalta kuin sokerihöttömurot.
jotka yhden vauvan äiteinä tietävät kaiken äitiydestä, vanhemmuudesta, kasvatuksesta, lääketieteestä, ravinnosta, kouluista, päivähoidosta ja kaikesta.
se verensokeri humpsahtaa nopsasti taivaisiin kuten se tekee ketjuss amainittujen antimien johdosta?!
Ja tulee suht nopeaan sieltä myös alas!
Sehän on iänikuinen fakta, että verensokerin olisi hyvä pysyä mahd tasaisena sen sijaan että sitä nostetaan vähän väliä yhtäkkiä taivaisiin.
Se on oikeasti paljon haitallisempaa elimistölle oli sitten lapsi tai aikuinen.
Mitä omiin lapsiini tulee niin heillä on ollut aina vastuunsa tunteva isä joka ymmärtää mm ruoka-asioissa ne perusjutut eli sen että herkut ym sokerienergiapommit eivät ole jokapäiväisi antimia lapsilla, siihen tottuu hyvin äkkiä ja soppa/kierre on valmis.
Lapsi syö aterialla sen minkä syö, ei häntä pidä totuttaa siihen että jos ei syö ns kunnon ruokaa niin sitten saa vaikkapa vanukkaan tai muroja tai kaakaota jotta "selviää" seur "kunnon" aterialle ja sitten siinäkin taas taistellaan jotta lapsi söisi sitä ja tuskinpa söisi vaan odottaa jälleen kerran sitä herkkua ja jälkkäriä ihan ekana.
Turhauttavaa vääntää näinkin perusjutuista!
-Äitix2-
Meillä huonosti syövä kolmevuotias. Mies ei viitsisi panostaa lapsen syömiseen, siis niin että vääntää kättä puuronsyönnistä jne. antaakin usein jackymakupalan tai kaakaota ja muroja jne. mitä lapsi ottaa mielellään. Minä sanon, että noita on ok antaa muutamia kertoja viikossa mutta ei todellakaan saisi ottaa tavaksi. Mies toteaa, että no kunhan jotain syö, ei se maailmaa kaada jos lapsi syö sokeria, saapahan energiaa. Ja seuraavana tokaisee että anna sit itse ruuat lapselle jos hänen tyylinsä ei kelpaa.
Nyt onkin niin, että minä huolehdin että lapsi syö terveellisesti, aina kun mies antaa syömisiä niin ne on tuota turhuuslinjaa. Harmittaa tämäkin. Mitä mieltä olette, miten usein ok makupaloja, jäätelöä, kaakaota, muroja? Mies perustelee että on ok antaa kun lapsi ei syö _karkkia_ kuitenkaan.
Syöttekö itsekin jacky-makupaloja ja kaakaota aamulla? Meillä koko perhe syö yhteisen aamupalan ja muutenkin samaa ruokaa. Joten tarjoamme lapsillekin yleensä joko puuroa mehukeitolla tai maidolla & voisilmällä tai mysliä ja jogurttia tai voileipää ja tuoremehua - sellaisia tavallisia aamupalaruokia, usein hedelmiä. Lähtisin siitä, että koko perhe syö samaa ruokaa ateroilla (jos ei ole allergioita).
Sellainenkin tuli mieleen, että syötättekö lasta liian aikaisin? Itse olen sellainen, jolle ei aamupala maistu heti heräämisen jälkeen vaan vasta n. tunnin kuluttua. Jos lapsi on kotihoidossa, niin silloin tässä voisi ehkä joustaa.
Miehesi on siinä oikeassa, että ruokailusta ei kannata tehdä "numeroa" lapsesi silmissä. Kannattaa vaan tarjota jotain ja ottaa rennosti eikä kyylätä jokaista suupalaa. Vanhempien keskustellessa keskenään aamupalapöydässä, saattaa lapsikin huomaamattaan alkaa syödä paremmin (kun häneen ja syömiseensä ei koko ajan kiinnitetä huomiota). Tästä on kokemuksia lähipiirissäni! Tarjoa terveellistä ruokaa hauskassa muodossa!
syominen korreloi monilla runsaan alkoholin kayton kanssa, minka vuoksi kannattaisi katsoa ettei sita syoteta lapsillekaan ylen maarin. Omassa tuttavapiirissa on aina suututtanut kun pahimmat juopot tulevat miltei vakisin tuputtelemaan lapselle kaiken maailman sokerimossoja, senpa takia olenkin vahintanyt seurustelua aikuisten kanssa joilla ei oma alkoholin kaytto ole kohtuullisuuden rajoissa. Elikka kannattaa siis olla varovainen minkalaisiin ravintotottumuksiin lapsensa kasvattaa.
kunhan PÄÄASIASSA syödään terveellisemmin. Esim. meillä on sellainen sääntö, että kerran päivässä saa ottaa jogurttia, joko aamu-, väli- tai iltapalaksi.
Jäätelöä tms. antaisin harvemmin.
Jos on, kannattaa tarkkailla noita muroja yms.
murot ja jugurtit ole roskaruokaa vaan ihan tavallista ok ruokaa. Jos lapsi huono syömään parempi antaa noita kuin alkaa hysteerikseksi terveysterroristiksi.
ja täynnä tyhjää energiaa!
Ei todellakaan ole hyväksi totuttaa lasta saamaan useita kertoja viikossa muroja, kaakaota, vanukkaita yms.
Valitse kaupasta edes ne vähäsokeriset vaihtoehdot, O´boy-kaakaotakin on vähäsokerisempana vaihtoehtona nykyisin.
Ihan peruslitran jogurtitkin ovat sokeripommeja vaikka niissä monissa lukee, että sokerin määrää vähennetty.
Kohtuus tietty tärkeintä ja oleellisin asia, mutta kyllä useampi kaakao/vanukas/sokerimuro-sessio vkossa on liikaa.
Sinun täytyy pitää miehesi kanssa "aikuisten palaveri" asian tiimoilta, on tärkeää vanhempien vetää yhtäköyttä ravintoasioissakin ja olla johdonmukaisia.
Se että lapsi ei ole ylipainoinen juuri nyt, ei oikeuta mitään, tuota menoa kyllä kasvaa sellaiseksi kun tottuu saamaan useita kertoja viikossa moisia energia/sokeripommeja, ei se siitä vanhemmiten ainakaan helpotu se terveellisemmin syömisen halu ja tahto, päinvastoin!
-Äitix2-
Siis lapsi on pikemminkin alipainoinen - ja kyllä, sitä ajattelisi että tällaiselle onkin syytä ja ok antaa herkkuja, mutta kun sokerin syöttäminen vie häneltä ruokahalua entisestään. Jos hän saa aamusella vanukasta ja kaakaota, hän todennäköisesti skippaa lounaankin kokonaan. Minä olen sitä mieltä, että kunhan syö ensin jotain kunnollisempaa niin sitten saa vaikka välipalaksi makeaa mutta hänen kokonaisruuansaannista tulee äkkiä 80% herkkujen osuutta jos lähtee tuolla mieheni linjalle.
on parempi että syö sitten edes noita.
Minulla on nirso esikoinen ja ravitsemusterapeutti sanoi, että olennaista on että syö jotain kuin että nipotetaan siitä ruoan laadusta.
Nyt lapsi on jo 9 ja tuo vaihe on mennyt ohi. Syö koulussa ja kotona ihan normaalit ja terveelliset lounaan ja päivällisen ja on paino- ja pituuskäyrällä noussut lähemmäs normaalia.
Eli turha kyttääminen pois!
olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, vanukkaat ja murot ei todellakaan ole mitään hyvää ja terveellistä ruokaa! Oletteko ikinä katsoneet mitä niissä muroissa oikein on? Hirvittävä määrä sokerin lisäksi myös suolaa ja usein E-koodeja. Ei sellainen ole kenellekään hyväksi. Ja miten se lapsi oppii ikinä syömään terveellisesti, jos saa joka ikinen päivä jotain muroja ja vanukkaita?
Itse olin lihava lapsi ja lihoin juurikin noilla muroilla, vanukkailla ja valkoisella leivällä, en edes herkuilla. Jos vanhempi antaa joka päivä luvan syödä moskaa, lapsi oppii että se on normaalia ruokaa. Ehkä viikonloppuaamiaisella joo, mutta arkenakin?!
Kokeilkaa erilaisia ruokia, ei sen terveellisen välttämättä tarvitse olla puuroa. Leipää, maustamatonta jogurttia ja hedelmiä/marjoja, vihannespaloja, itsetehtyä kiisseliä (vähemmällä sokerilla), vaihtoehtoja on!
Koeta ap puhua vakavasti sen miehesi kanssa asiasta, että lasta ei saa totuttaa siihen, että jos tarpeeksi nirsoilee niin saa sitten syödä mitä haluaa.
Ei todellakaan ole hyväksi totuttaa lasta saamaan useita kertoja viikossa muroja, kaakaota, vanukkaita yms.
Valitse kaupasta edes ne vähäsokeriset vaihtoehdot, O´boy-kaakaotakin on vähäsokerisempana vaihtoehtona nykyisin.
Ihan peruslitran jogurtitkin ovat sokeripommeja vaikka niissä monissa lukee, että sokerin määrää vähennetty.
Kohtuus tietty tärkeintä ja oleellisin asia, mutta kyllä useampi kaakao/vanukas/sokerimuro-sessio vkossa on liikaa.
Sinun täytyy pitää miehesi kanssa "aikuisten palaveri" asian tiimoilta, on tärkeää vanhempien vetää yhtäköyttä ravintoasioissakin ja olla johdonmukaisia.
Se että lapsi ei ole ylipainoinen juuri nyt, ei oikeuta mitään, tuota menoa kyllä kasvaa sellaiseksi kun tottuu saamaan useita kertoja viikossa moisia energia/sokeripommeja, ei se siitä vanhemmiten ainakaan helpotu se terveellisemmin syömisen halu ja tahto, päinvastoin!-Äitix2-
tai purkki jugurttia ei kenenkään terveyttä kaada.
t-Äitix3
Vaan usemmasta kaakao/vanukas/jogurtti/muro-annoksesta viikossa.
-Äitix2-
Se että lapsi ei ole ylipainoinen juuri nyt, ei oikeuta mitään, tuota menoa kyllä kasvaa sellaiseksi kun tottuu saamaan useita kertoja viikossa moisia energia/sokeripommeja, ei se siitä vanhemmiten ainakaan helpotu se terveellisemmin syömisen halu ja tahto, päinvastoin!-Äitix2-
t-Äitix3
että lapsen syötävä päivällä terveellisesti ja jos päivän ruokailu sujunut niin iltapalaksi saa tuon vanukkaan, muroja tai kaakaon.
Asiasta kannattaa kertoa lapselle eli lapsi tietää palkinnon tulevan joka ilta kunhan syö päivällä hyvin.
Pikku hiljaa ruokailun alkaessa sujua muutetaan iltapalaakin terveellisemmäksi.
Itse olen ollut tosi nirso lapsena ja minua on joutunut houkuttelemaan ruokailemaan mutta se meni kyllä ohi. Koulussa ei ollut ongelmia ruokailun kanssa.
Eli mua ällöttää noi murot aamupuuron sijaan ja makean tuputtaminen, kun ajattelen, että lapset tottuu turhan makeaan.
Mutta käytännössä se opettaminen ei kuitenkaan aina tuo toivottua tulosta. Niinpä meilläkin minä lopulta annoin periksi, ja yksi lapsista saa aamulla muroja, kun muu perhe syö puuroa. Tämä siksi, että viisi vuotta yritettiin tuolle yhdellekin sitä puuroa tarjota, ja aina hän vain söi pari lusikallista ja enempää ei mennyt millään.
Eskari alkoi ja lasta ei saanut syömään aamupalaa. Kun vaihdettiin muroihin, niin alkoi syömään koko lautasellisen muroja ja joskus vähän leipääkin aamupalaksi. Näiden avulla jaksaa eskarissa ruokailuun asti. Ne aiemmat kaksi lusikallista puuroa eivät tuntuneet oikein riittävältä aamupalalta. Ja 5 vuotta harjoittelua puuron kanssa oli varmasti riittävän pitkään.
Eli vaikka periaatteet ovat hyviäkin, niin joskus niistäkin on vain pakko olla valmis joustamaan, jos sillä saadaan parempi lopputulos. Jonkun aiemman tavoin minäkin sanoisin sinulle, että kerran päivässä noita ei-niin-terveellisiä (mutta ei välttämättä niin epäterveellisiäkään) on ihan ookoo.
-Äitix2-
t-Äitix3
Miten te jaksatte kytätä joka suupalallista? Meillä syödään lähes kaikkea, eikä kukaan ole ylipainoinen/sairas.
-Äitix2-
t-Äitix3
edelleen olen sitä mieltä, että ne ovat vain rikkana rokassa Miten te jaksatte kytätä joka suupalallista? Meillä syödään lähes kaikkea, eikä kukaan ole ylipainoinen/sairas.
oli nyt kyse ihan eri asiasta, ei siitä, että makeat ovat rikkana rokassa, vaan siitä, että ap:n mies antaa herkkuja ruuan sijaan. Se ei ole joka suupalan kyttäystä, vaan ap on huolissaan lapsen ravinnosta.
ÄitiX0
-Äitix2-
t-Äitix3
edelleen olen sitä mieltä, että ne ovat vain rikkana rokassa Miten te jaksatte kytätä joka suupalallista? Meillä syödään lähes kaikkea, eikä kukaan ole ylipainoinen/sairas.
oli nyt kyse ihan eri asiasta, ei siitä, että makeat ovat rikkana rokassa, vaan siitä, että ap:n mies antaa herkkuja ruuan sijaan. Se ei ole joka suupalan kyttäystä, vaan ap on huolissaan lapsen ravinnosta.
ÄitiX0