Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kanssa erimielisyyttä "herkkujen" annosta lapselle

Vierailija
31.03.2011 |

Meillä huonosti syövä kolmevuotias. Mies ei viitsisi panostaa lapsen syömiseen, siis niin että vääntää kättä puuronsyönnistä jne. antaakin usein jackymakupalan tai kaakaota ja muroja jne. mitä lapsi ottaa mielellään. Minä sanon, että noita on ok antaa muutamia kertoja viikossa mutta ei todellakaan saisi ottaa tavaksi. Mies toteaa, että no kunhan jotain syö, ei se maailmaa kaada jos lapsi syö sokeria, saapahan energiaa. Ja seuraavana tokaisee että anna sit itse ruuat lapselle jos hänen tyylinsä ei kelpaa.

Nyt onkin niin, että minä huolehdin että lapsi syö terveellisesti, aina kun mies antaa syömisiä niin ne on tuota turhuuslinjaa. Harmittaa tämäkin. Mitä mieltä olette, miten usein ok makupaloja, jäätelöä, kaakaota, muroja? Mies perustelee että on ok antaa kun lapsi ei syö _karkkia_ kuitenkaan.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään aina ihan ihmeellisiä johtopäätelmiä ihan vain "mutu"-tuntumalla.

Ei, meillä ei lapset vaani ja vahtaa herkkukaapilla vaikkeivat olekaan kyllästtetyjä sokerilla pienestä pitäen.

Samoin kuin koulu sujuu 10 tasoisesti vaikka eivät päivittäin saakaan kökkiä tietokoneella tai pelata pleikkaa (viittaus alkuvkon juttuihin täällä).

En myöskään ole harrastanut lasteni nälkiinnyttämistä, sitä kyllä olen että ovat oppineet pienestä pitäen sen 1 ruokailun perus"säännön" eli ensin varsinaista ruokaa, sitten jälkkäriä/herkkua.

tuntuu olevan monilla kateissa kys maalaisjärjen sanelema seikka ja sitten hyökätään.

-Äitix2-

lue vaikka omat tekstisi kertaalleen läpi.

Vierailija
42/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun miehellä on tällainen tyyli: hän avaa jääkaapin oven lapsi vierellään, katselee sinne sisään ja kysyy meidän uhmikselta "mitähän sä söisit..hmm..syötkö sä puuroa? mä en sulle turhaan sitä laita jos sä et sitten syö kuitenkaan, otatko sä puuroa jos mä laitan?" Lapsi siihen topakasti että en! mies "jaaha vainiin taas. mitähän sä sitten syöt?" Lapsi siihen oikein mietiskelevänä että mikähän hänelle maistuisi, hmmm, "vanukasta!". Mies toteaa ett vainiin, no, pääasia että syöt jotain. Ja lapsi saa vanukkaan aamupalaksi.

Onko teistä tällainen ok meininki? Eikö tällainen muka lisää lapsen nirsoutta? Lapsen - ei etenkään 3v uhmiksen - tehtävä ole päättää mikä hänelle kelpaisi aamupalaksi vaan isän tehtävä on tehdä topakasti se puuro ja tarjota, eikä tuumailla ja kysellä lapselta!

Ei tuo noin voi mennä. Eihän yksikään muksu söisi kuin herkkuja, jos saisi päättää. Ääripäät ovat pahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mysliä, vähäsokerisia muroja..ei paljon eroja.

Jogurtit? Mikä vika? Maustamatonta kaupasta ja lapsen lempparisosetta/hedelmää/mysliä/tms sekaan?

Vierailija
44/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kohtuuden määritteleminen on joskus haastavaa:) Sellainen pieni sivuhuomio, että tiesittekö, että monissa muroissa, mm. Rice Krispieseissä on enemmän suolaa kuin sipseissä. Tarkistakaa, jos ette usko. Eli murojen sijaan olisi itse asiassa parempi, jos lapsenne söisivät sipsejä aamiaiseksi:)

Meidän esikoisemme oli pienenä tosi nirso ja eli välillä päiväkausia pyhällä hengellä, mutta en lähtenyt "pääasia että syö jotain" -linjalle. Toki tein hänelle ruokia, joista tiesin pojan pitävän, mutta herkkuja ei silti alettu syödä. Jos ei maistunut, pöydästä sai nousta, ja kerrottiin, että ruokaa on tarjolla seuraavan kerran seuraavalla aterialla. Asiasta ei myöskään tehty numeroa eikä stressiä. Vähitellen alkoi toimia ja nykyään lapsi syö todella reippaasti - ja käytännössä ihan kaikkea!

Vierailija
45/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kohtuuden määritteleminen on joskus haastavaa:) Sellainen pieni sivuhuomio, että tiesittekö, että monissa muroissa, mm. Rice Krispieseissä on enemmän suolaa kuin sipseissä. Tarkistakaa, jos ette usko. Eli murojen sijaan olisi itse asiassa parempi, jos lapsenne söisivät sipsejä aamiaiseksi:)

Meidän esikoisemme oli pienenä tosi nirso ja eli välillä päiväkausia pyhällä hengellä, mutta en lähtenyt "pääasia että syö jotain" -linjalle. Toki tein hänelle ruokia, joista tiesin pojan pitävän, mutta herkkuja ei silti alettu syödä. Jos ei maistunut, pöydästä sai nousta, ja kerrottiin, että ruokaa on tarjolla seuraavan kerran seuraavalla aterialla. Asiasta ei myöskään tehty numeroa eikä stressiä. Vähitellen alkoi toimia ja nykyään lapsi syö todella reippaasti - ja käytännössä ihan kaikkea!

en mä tiedä miten tällä palstalla voi ola niin paljon erinomaisia äitejä, joiden keinot ovat aina niin ylivertaisia ja muut eivät vain osaa?

Vierailija
46/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palstallahan kaikki ovat olevinaan niin erinomaisia, kasviksia syödään montaa sorttia, valmiiksi marinoituja lihoja ei ostella, lapset eivät katsele piirrettyjä, lapsille ei huudeta, koti on aina siisti, lapsilla vain ja ainoastaan Molon tai Ticketin hirvitykset päällä....ja tätä rataa =D

Vierailija
47/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meidän lapsi on muuten nyt se, joka ei käy salaa kaupassa ostamassa karkkia ja herkkuja koulun jälkeen. Niin tekevät kyttääjä-äitien lapset, joilla on kytätty joka keksiä vauvasta asti.

mä näen melkein joka päivä poikaporukan, joka kulkee meidän talon ohi suunnilleen samoihin aikoihin kun itsekin kävelen sitä tietä. ne ostaa kaupasta joka päivä monta suklaapatukkaa per poika, tai sitten vaikka levyn ja pari energiajuomaa. Määrän näen siitä että ne kuoret on siinä maassa. Sadan metrin aikana ne pystyy ahmimaan levyn jokainen.

Vierailija
48/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sanele miten asiat pitäisi hoitaa vaan sanon sen mikä olisi lapselle se parempi vaihtoehto.

Ikävää jos se on vaikea ymmärtää saati "niellä".

-Äitix2-

Vierailija
49/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sanele miten asiat pitäisi hoitaa vaan sanon sen mikä olisi lapselle se parempi vaihtoehto.

-Äitix2-

Vierailija
50/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta murot, jugurtti, leipä, marjapuuro, viili, karjalanpiirakat, hedelmänpalaset jne. sopivat aamupalaksi.

puurosta eivät tykkää, en sitä syötä. lapset 3v ja 5v.

kaakaota annan silloin tällöin 1-3krt /1 vko ja monesti voi olla ettei pariinkaan viikkoon edes pyydetä..

Vierailija
51/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palstallahan kaikki ovat olevinaan niin erinomaisia, kasviksia syödään montaa sorttia, valmiiksi marinoituja lihoja ei ostella, lapset eivät katsele piirrettyjä, lapsille ei huudeta, koti on aina siisti, lapsilla vain ja ainoastaan Molon tai Ticketin hirvitykset päällä....ja tätä rataa =D

nirso lapsi ja aikoinaan käyty mm.näissä neuvolan painontarkkailuissa eli pääasia että syö!

Niin ja tähän nyt sitten vedän sen tv.ohjelman missä ne traumat on tulleet jo lapsuudessa ja sitten syödään vaan pelkkää suklaata jne. Tai kohta ei sitten syödä mitään ym.

Vierailija
52/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on nyt ip-kerhossa. Koulun ja ip-kerhon välissä on kauppa. Pahimmillaan sieltä kuulemma ostetaan JOKA PÄIVÄ niitä "neljän magnum-jätti-maxi-tuplapatukka"-tarjouksia, keksipaketti ja irtiksiä päälle. Sanoi kaupan kassa.

Meidän lapsella on karkkipäivä kerran viikossa. Silloin saa ostaa. Ostaa yhden patukan.

Ja hän on se, jonka herkunsyöntiä ei ole rajoitettu koskaan.

Hänellä ei ole tarvetta ahmia kylässä, ostella salaa, eikä herkuissa muutenkaan ole salatun kiehtovaa leimaa...

Vierailija
53/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Äitix2-

Vierailija
54/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko tai älä, meinasin lisätä tekstin loppuun, että on toki lapsia, jotka ovat kovapäisempiä tai joilla jostain muusta syystä tämä ei toimi. Mutta jätin ko. lauseen pois, kun ajattelin, että tämä on itsestäänselvyys.

Sitäpaitsi en mielestäni missään sanonut, että keinoni olisi ylivertainen tai että muut eivät osaa. Ikävää, jos koit asian näin. Yleensähän näillä palstoilla on tapana jakaa vinkkejä siihen, mikä on itsellä toiminut. Ei kannata roikkua täällä, jos hermostut siitä, että toisissa perheissä joku asia sujuu paremmin kuin teillä:)

39

Vierailija
55/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun miehellä on tällainen tyyli: hän avaa jääkaapin oven lapsi vierellään, katselee sinne sisään ja kysyy meidän uhmikselta "mitähän sä söisit..hmm..syötkö sä puuroa? mä en sulle turhaan sitä laita jos sä et sitten syö kuitenkaan, otatko sä puuroa jos mä laitan?" Lapsi siihen topakasti että en! mies "jaaha vainiin taas. mitähän sä sitten syöt?" Lapsi siihen oikein mietiskelevänä että mikähän hänelle maistuisi, hmmm, "vanukasta!". Mies toteaa ett vainiin, no, pääasia että syöt jotain. Ja lapsi saa vanukkaan aamupalaksi.

Onko teistä tällainen ok meininki? Eikö tällainen muka lisää lapsen nirsoutta? Lapsen - ei etenkään 3v uhmiksen - tehtävä ole päättää mikä hänelle kelpaisi aamupalaksi vaan isän tehtävä on tehdä topakasti se puuro ja tarjota, eikä tuumailla ja kysellä lapselta!

Nimenomaan ei näin. Tälle lapselle isä opettaa sitä nirsoilua. Jos kuitenkin äidiltään syö puuroa (vaikka taistelun kanssa) niin silloinhan se nimenomaan syö myös sitä, eikä asia ole niin että kieltäytyy kokonaan puurosta.

Ja joku välkky kommentoi että AP:n pitäisi itse hoitaa koko ruokatalous, siis häh? Mies saa halutessaan kasvattaa lasta ''hunningolle'' kunhan vain itse pääsee helpolla.. sitähän se vanhemmuus juu onkin, mennään siitä mistä aita on matalin.

Tässäkin keskustelussa on puututtu täysin epäolennaisuuksiin, ei ole kyse yhdestä kaakaomukista tai vanukkaasta vaan AP:n miehen asenteesta.. Sisälukutaito HOI??

Vierailija
56/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5-vuotias on tähän mennessä saanut:

muutaman piparin ja 2 joulutorttua

sokerikorpun nakerrettaksi kerran viikossa (sunnuntai-HeSan ajaksi ( :

Tyttö syö todella hyvin kaikkea. Ja söisi paljon enemmänkin, jos annettaisiin. Siksi emme tässä vaiheessa ole turhaan tuputtaneet sokeria. Ehtii kyllä. Etenkin kun geeneissä kulkee ns. herkuperseisyys ( :

Vierailija
57/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko tai älä, meinasin lisätä tekstin loppuun, että on toki lapsia, jotka ovat kovapäisempiä tai joilla jostain muusta syystä tämä ei toimi. Mutta jätin ko. lauseen pois, kun ajattelin, että tämä on itsestäänselvyys.

Sitäpaitsi en mielestäni missään sanonut, että keinoni olisi ylivertainen tai että muut eivät osaa. Ikävää, jos koit asian näin. Yleensähän näillä palstoilla on tapana jakaa vinkkejä siihen, mikä on itsellä toiminut. Ei kannata roikkua täällä, jos hermostut siitä, että toisissa perheissä joku asia sujuu paremmin kuin teillä:)

39

Mutta onhan se hienoa, että sinäkin olet löytänyt asian missä voit päteä :)

Vierailija
58/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mielestäni teidän kannattaisi ottaa seuraava linja:

jos ei syö ruokaa, ei syö herkkuja (kaakao, vanukas, pulla etc.)

Vierailija
59/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vanukkaat sinne jääkaappiin itsekseen tule, joten jättäkää ne ostamatta, eipähän sitten se uhmis niitä edes näe siellä! :) Vanhempien tehtävä todellakin on päättää, mitä lapselle tarjotaan. Mutta hei, ei se iänikuinen puuro ole mikään ainoa järkevä vaihtoehto!

Meidän lapsille maistuvat mm. seuraavat mielestäni varsin terveelliset:

- mysli

- hapankorppu

- ruisleipä

- maitorahka mehukeiton ja ruisleseiden kanssa

- keitetty kananmuna

- hedelmälohkot

Maustettuja joguja ei syödä meidän taloudessa ollenkaan, ne jos mitkä ovat mielestäni sitä turhaa sokeria.

Vierailija
60/73 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiantuntijoitakin on moneen junaan ja lähtöön.

Lisäksi heidänkin kanssaan, oli sitten lääkäri tai kuka tahansa "asiantuntija" vastassa, on syytä käyttää omaakin maalaisjärkiä ja "jopa" pyytää toisen lääkärin/asiantuntijan mielipide, siihen on lainkin mukaan jokaisella oikeus.

Erityistapaukset ovat tietysti asia erikseen tässä ruokailuasiassakin, mutta en kyllä ihan purematta niele että yksikään ravintotieteilijä tmv toteasi että on parempi antaa lapselle vaikka 2 vanukasta päivässä ja muroja välipalaksi ja jogurttia illalla kuin olla ilman.

On olemassa välimuotojakin, muutakin kuin mustaa ja valkoista, muutakin kuin "hypersuper"terveelliset ja "hypersuper"epäterveelliset vaihtoehdot.

-Äitix2-