Paljonko pitsat maksoivat markka-aikana pitseriassa?
Aika monessa paikassa tuntuu olevan 8 euroa normaalikokoinen pitsa.
Olisi varmaankin markan aikaan jäänyt ostamatta pitsa, joka maksaa liki 50mk.
Kommentit (58)
Hanna# kirjoitti:
Pizza maksoi 90luvulla loppupuolella 36mk. Ainakin turkkilaisessa. Ne paikat vasta rantautuivat pikkukaupunkeihin. Olin parikymppinen ja harvoin oli varaa.
Tuota hintaluokkaa ne vuosituhannen vaihteessa olivat, eli paikasta ja pitsasta riippuen yleisimmin 30-40 euroa. Eli jos noihin hintoihin vertaa, niin nykyäänhän pitsan pitäisi maksaa vähintään kympin.
"Tarjous"pitsat oli 25-30 mk. Tarjouksessa siis ympäri vuoden, esim. kurvissa.
Big Mac ateria maksoi joskus noin 1993-1994 25markkaa Jyväskylässä, muistan sen takia hinnan tarkkaan kun muutin muutama vuosi sitten uuteen asuntoon ja varastosta löytyi 90 luvulta joitain kuitteja ja kuitissa luki big mac ateria 25markkaa. Voi tietenkin olla että hinta oli sen takia 25markkaa kun voi olla että oli joku kamppanja sillon mutta se kamppanja kesti ainakin pari vuotta. kuitissa ei näkynyt kunnolla tarkkaa päivämäärää mutta muistelin että 93loppuvuonna tai alkuvuonnna 1994. tölkkilimsat maksoi 3,90-4.50markkaa. Ainiin olut maksoi happyhourin aikaan 10markkaa sekä joissain kapakoissa maksoi ilman happyhouria 13-15markkaa. 150markkaa tuli otettua baariin mukaan ja sillä sai sen 10kaljaa. Voi niitä hyviä aikoja kun Suomella oli oma valuutta. Ainiin mopoikäinen olin sillon ja bensa maksoi 5mk litra, oli halpaa sillon ajella mopedilla joka muuten maksoi 3000markkaa,se tosin oli käytetty mutta ei ollut kun 2-3v vanha.
Olin silloin euron tulon aikaan uutenavuotena reissussa. Menomatkalla (ennen vuodenvaihdetta) taukobensiksellä kahvi maksoi 5 mk, takaisintulomatkalla (vuodenvaihteen jälkeen) 2 e :O
Vierailija kirjoitti:
Olin silloin euron tulon aikaan uutenavuotena reissussa. Menomatkalla (ennen vuodenvaihdetta) taukobensiksellä kahvi maksoi 5 mk, takaisintulomatkalla (vuodenvaihteen jälkeen) 2 e :O
En pidä edes isona ihmeenä. Tiimarissa pieni lahjapussi maksoi 20 penniä, hinta ei noussut vuodenvaihteessa vaan oli edelleen sen 20 ei penniä vaan centtiä..
Eka pizzani maksoi vuonna 1988 noin 30 markkaa (2 x mallu aski).
90-luvun lopulla pizzat oli lähemmäs 50 mk. Pita Kebab 32 - 36 mk.
Pitsa maksoi 2000 vuonna 160 markkaa.
Mun palkka oli euroon muutettaessa 1300 euroa. Nyt 5550 per kk
Miten sun palkkasi kertoo meille pizzojen hinnoista?
Jotain ehkä 35 euroa oli ihan hyvä ja iso pizza (ei turkkilainen) ja oli erityistapaus kun käytiin syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt se on 2,50 euroa.
Hieman viitannee 7% kuluttajahintojen inflaatioon mutta noin virallisesti inflaatio on muka olliy 2% :D
kommenteissa huomaa ihmisten älykkyydentason. Sama kun vertaillaan asunnon hintoja osto ja nykyhetkellä. Rahanarvoa ei kukaan ajattele.
Oma palkkani oli vuonna 1996 6000mk/kk ja nykyään 4000€/kk. Joten eiköhän se kympin pizza ole suhteessa oikein sopiva hinta.
1980- luvun loppupuolella noin 30 markkaa normipizzeriassa ja 1990- luvun puolivälissä, kun joka korttelissa oli oma pizzeria ja lähi-itäläiset tulivat alalle, saattoi hinta olla 15 markkaa. Tämä siis Oulussa.
Kyllä sillon oli kaikki paremmin kun oli vielä RUPLA! Markka ei ollu kun 25% ruplasta, melko surkee valuutta. Kyllä sain työmies ruplilla paljon perunaa.
=P
Vakavissan. Elintason ja suomalaisen palkansaajan ostovoima on kasvanu hurjasti ajan saatossa, riippumatta siitä millä valuutalla kauppaa on käyty.
http://www.rahamuseo.fi/fi/pelit-ja-multimediat/rahanarvolaskuri/
Marraskuussa 1993 tarjouksessa perhepizza 50 mk.
1990-luvun lopussa Bic Mac-ateria 29,95 mk ja Happy Meal-ateria 19,95 mk.
Huvittava ketju, suurin osa vastauksista aivan muuta kuin pizzan hinta markka-aikana.
Kotipizzan Tropicana 28-33 mk välillä.
Pizza maksoi 90luvulla loppupuolella 36mk. Ainakin turkkilaisessa. Ne paikat vasta rantautuivat pikkukaupunkeihin. Olin parikymppinen ja harvoin oli varaa.