Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö 2v 8kk osata pukea itse ulkovaatteet??

Vierailija
29.03.2011 |

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millä tuulella kukin sattuu olemaan ja kuinka kiire on. Mites teidän muiden päiväkodeissa? Olettavatko että 2v 8kk pukee itse? Mietin vain, että otinko turhaan nokkiini kyseisen päiväkodin hoitajan kommenteista... AP

ja sekin tyylillä, ettei jaksa keskittyä, kun paljon lapsia, vaikka varmasti osaa. Lapsi oli siis jo reilut 3,5 vuotta. Ja kyllä, autan/autetaan edelleen, vaikka osan pukee itse...

Vierailija
22/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kannustanut enkä innostanut korostuneesti, neljästä lapsesta tytöt ovat halunneet itse pukea ja opetella itse kun taas pojat ovat olleet passiivisempia. Ovat osanneet, mutta eivät ole viitsineet.

Alle 3 vuotiaalta en ole edes odottanut että osaisi tai haluaisi itse pukea yhtään mitään.

Nyt on tyttö 3,5 v ja esim. puseroa ei osaa pukea, sukat, housut ja haalarit kyllä, lapaset rukkaset ja pipot, mutta pitäähän sen perään katsoa ja tarkistaa.

Ja joskus on semmosella tuulella, ettei suostu pukemaan mitään. Siis tänä vuonna 4 v täyttävä, 3 v ja 6 kk on ikää.

Ja kyllä ne päiväkodissa vaan tädit näkyy äheltävän vaatetta päälle isommillekin lapsille. Meidän ryhmässä ei edes ole alle 3 vuotiaita !! Omatoimisuuteen opeastetaan ja kannustetaan, mutta sitä ei automaattisesti vaadita tietyn ikäiseltä.

Just tuon takia en ole halunnut viedä lasta päiväkotiin alle 3 vuotiaana, lapselta vaaditaan aivan liikaa ikään nähden.

Sano sille tädille, että sinun lastasi ei kiikutella eikä raahailla mihinkään eri ryhmiin; lapsi on tasan omassa ryhmässä ja menee isojen ryhmään vasta 3 v täytettyään. Hän pukee itse kun oppii ja osaa, ja se lähtee lapsesta itsestään. Hoitajaien tehtävä on vain kannustaa positiivisessa mielessä, ei painostaa eikä vaatia, ja auttaa lapsille vaatteet, se kuuluu heidän työhön. Jos se on liikaa alle 3 v ryhmän tädeille, pitää vaihtaa alaa tai ryhmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten mä oon paaponut, mutta kaikilla 3 lapsella näin. Päiväkodissa eivät ole valittaneet suvereenisti näyttivät auttavan monia muitakin saman ikäisiä.

Vierailija
24/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin on pukenut itse vaatteensa jo pitkään ja on vasta 1v9kk joissain tarvitsee apua, mutta hyvin sujuu vatteiden vaihto jos ei entiset "miellytä". :D Jokainenhan on erilainen ja opppivat eriaikaan. :)

Vierailija
25/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä siellä kaikki 2-vuotiaat jo opettelivat pukemaan. Joskus 2,5-vuotiaana kyllä suurin osa osasi pukea. Miettikää, kauanko kestäisi uloslähteminen, jos kukaan alle 3-v ei osaisi pukea. Henkilökuntaa on noissa pukemistilanteissa usein paikalla vain 2, joista toinen menee aika pian ulos, ettei valmiiden lasten tarvitse odottaa niin kauan. Lapsia alle 3-v ryhmässä on yleensä 12 kpl. Lähes kukaan 2-3-vuotiaana päiväkotiin tullut lapsi ei osannut pukea, mutta kaikki he oppivat sen pk:ssa hyvinkin pian. Ja pk:ssa ainakin se näytti lapsista olevan ihan kivaa, kun ITSE OSASI pukea.

Omaa poikaani (joka ei ollut pätkääkään kiinnostunut pukemisesta) aloin opettaa syksyllä pukemaan, kun oli kesällä täyttänyt 2 v. 2,5-vuotiaana osasi pukea lähes kaiken lenksuja, nappeja yms. lukuunottamatta. Tyttö sen sijaan alkoi 1,5-vuotiaana yrittää housuja jalkaan ja pois, sekä tietenkin hattua, saappaita jne. 2-vuotiaana puki jo lähes kaiken itse, eikä koskaan saanut auttaa. Ongelmia tuli, jos oli kiire ja tytöllä kesti, mutta silloin sitten puin tytön nopeasti vastustelusta huolimatta tai annoin tytön pukea itse ja mentiin sitten myöhässä. Pääasia, että tyttö halusi ihan itse pukea.

Vierailija
26/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on eri asia olla päiväkodissa kuin kotona. Kyllä kuulemma munkin lapsi pukee PK:ssa hienosti päällensä mutta ei vaan kotona.

Eikä mulla hermo kestä odotella jos ollaan jonnekin menossa, autan kyllä nopsaan vaatteet päälle jos ei muuten ilman kiukuttelua suju.

Vierailija
27/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nuo isommat tullut puettua aika isoiksi, eskarilainen on selvinnyt vaatteistaan täysin ilman apua. Nyt 5,5v ikäisellekin autan vielä hatun ja hanskat, ja joskus lahkeet.

Ens kuussa 3 v pukee tarvittaessa ( motivoituneena) kaikki vaatteet itse, mutta onkin aina ollut tyyppiä "minä itte". lapsen halutessa autan aina.

Vierailija
28/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne tädit pk:ssa ovat ainakin osittain oikeassa siinä, että isommat motivoisivat pukemaan.

Meillä nimittäin on kotona sen 2v lisäksi 4v ja 6v, jotka pukevat itse (nauhoja lukuunottamatta), ja pienempi seuraa isompien esimerkkiä. Aloitti ensin housuista, sitten paidoista ja haalarista. Ja päivän aikana paidat ja housut vaihtuu välillä tiheästi ihan ilman apua. :)

Toki autan kaikkia pukemisessa silloin, kun apua tarvitaan tai kiire painaa päälle.

8

Vierailija
29/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin suurimman osan vaatteista. Minä autan haalarin lenksut, rukkaset ja hatun nauhat, mutta villasukat, kengät, villahaalarit ja haalarit tuon ikäiset osaavat jo oikein hyvin, jos vaatteet vain ovat helposti puettavia. Mun toiseksi nuorin hoitolapsi on nyt 2 v 5 kk ja hän on pukenut jo monta kuukautta itse. Ei lapsilta vaadita hoidossa enempää kuin mihin lapsi pystyy. Eihän se edes olisi mahdollista. Mutta se on enemmän säääntö kuin poikkeus, että kun vanhemmat hakevat lapsen sisältä, niin jopa 4-vuotiaat unohtavat, miten puetaan.

Vierailija
30/33 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanskoissa ja kengissä tarvitsee apua. Tarvitsee pukemisessa positiivista kannustusta. Jos alkaa yhtään käskyttää tms ei varmasti ala pukea. En tiedä, millä keinoin päiväkodissa yrittävät saada itsenäisesti pukemaan. Kotona siis kaksi isoveljeä esimerkkinä, jotka pääsääntöisesti pukevat itse. Nuorimmainen 1,5v myös kovasti yrittää itse pukea. Riisumisessa on jo aika mestari :)

Vierailija
31/33 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pipon laittaa ja senkin väärinpäin.

Vierailija
32/33 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä päiväkodin tädin tehtävä on pukea ne lapset...no kun nimenomaan ei ole, vaan lapsen kannustaminen/ohjaaminen omatoimisuuteen. Pitäs kyllä olla vanhempienkin vastuulla ja vielä enemmän. Ihan järkyttävää lukea että vanhemmat pukevat jopa 4 vuotiaita, kun on kiire. Miten voi olla aina kiire. Löytyiskös sieltä vuorokaudesta edes joskus jotain kiireetöntä kohtaa jolloin asiaa voisi opetella. Vaikkapa leikkinä sellaisessa kohdassa kun ulos ei oikeasti olla menossakaan.

Laiskoja vanhempia, jotka kasvattavat vielä laiskempia uusavuttomia lapsia..:(

Vierailija
33/33 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustaa voi ja antaa yrittää, mutta tuon ikäinen tarvii vielä apua varsinkin talvivaatteiden kanssa.

Eskariopena ollessani autoin kyllä eskarilaisiakin talvitamineiden kanssa, eikä ollut mulle mikään ongelma vedellä puntteja talvisaappaiden päälle, laitella hanskoja hihojen päälle, tai vedellä vetskareita kiinni jos lapsi laittoi ensin rukkaset kuin hihat. jne.