Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö 2v 8kk osata pukea itse ulkovaatteet??

Vierailija
29.03.2011 |

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kyllä osaa pukea mitään vaatteita itse.

Vähän epäilen että 2 kuukaudessa moista oppisi. Toki "auttaa" itse puettaessa eli ei ihan tönkkönä seiso, mutta ei yksin osaisi mitään vaatteille tehdä. Korkeintaan voisi pään päälle laittaa =)

Vierailija
2/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin, meillä 2 vee 5kk pukee melkein kaikki, pientä apua tarvii ja aikaa menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kun päiväkodista tuli vähän palautetta, että ovat vieneet tyttöä isompien ryhmään pukemaan. Kokeilevat, josko siellä motivoituisi itse pukemaan. Kun ei kuulemma suostu itse pukemaan, kun näkee, että muita pienempiä puetaan. Osaa kyllä pukea itse sisävaatteet ja osittain ulkovaatteitakin. Ihmettelin vain tuota palautetta. Eihän se ole minun ongelma jos on paljon lapsia ja vähän hoitajia...

Kotona pukee osittain itse, riippuen siitä minkälaisella uhmapäällä sattuu olemaan. Ja aina ei todellakaan ole aikaa odottaa, että tyttö pukisi itse, kun ei ole perheemme ainokainen. Sisävaatteissa ei yleensä edes anna auttaa vaan pukee itse reippaasti.

Ap.

Vierailija
4/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 v 8 kk osannut pukea jo pitkään, koska leikkii mielellään pukemista. Autan toki että menisi hyvin vaatteet, mutta ei meinaa sitäkään antaa... kenkiä ei saa itse toppapuvun alle.

Helpompi antaa pukea itse, kuin pukea velttoa tai rimpuilevaa, vastaan hangoittelevaa lasta. Ei siis kiukuttele, vaan tekee huvikseen noin ja nauraa kun äidiltä alkaa palaa pinna.

Mutta ei tarvis mun mielestä osata vielä. Näin ne ovat lapset erilaisia :)

Vierailija
5/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukee ulkovaatteista alulakin, lakin ja hanskat itse, haalarissa tarvitsee apua.

Riisuessa saa kaikki ulkovaatteet pois päältä.

Sisävaatteissa pukee sukkahousut ja housut, puseroissa tarvitsee apua (pään yli vetämisessä).

Vierailija
6/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v 2kk pukee itse kaikki sisävaatteet (välillä paita menee väärinpäin, mutta yrittää itse kääntää, kun sanotaan) ja pihavaatteetkin, vain hanskoissa tarvitsee apua. Napit pitää laittaa kiinni ja takkien vetoketju laittaa alkuun, mutta haalarin saa itse (kengät on haalarissa valmiina).

Riisuminen onnistuu erittäin hyvin, siitä on runsaasti kokemusta. :D

Vierailija
7/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen auttanut vielä 5-vuotiastakin ulkovaatteiden pukemisessa :)

Kouluikään mennessä ovat kyllä alkaneet itse pukeutumaan.

Vierailija
8/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millä tuulella kukin sattuu olemaan ja kuinka kiire on.

Mites teidän muiden päiväkodeissa? Olettavatko että 2v 8kk pukee itse? Mietin vain, että otinko turhaan nokkiini kyseisen päiväkodin hoitajan kommenteista...

AP

Vierailija
9/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on ½ vuotta pukenut itse villasukat, neulepuvun ja toppapuvun. Pari viikkoa on onnistunut laittamaan kypärähatun oikein päin päähänsä.

Vierailija
10/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa nyt vasta pukea edes sisävaatteita. Jonkin verran on aiemmin pukenut. Kesällä aion yrittää saada pukemaan ulkovaatteita. Eskariin mennessä pitää sujua, se on kotivaatimus. 2vuotta aikaa siis.

Sen sijaan isompi tyttö oli tosi reipas pukemaan jo aika varhain ja halusi itse pukea. Tää kolmas lapsi taas ei ole ollut ollenkaan itse kiinnostunut

Vierailija
11/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutessaan osaa aika hyvin jo, mutta ei saa aikaiseksi. Ei edes hoidossa. Siellä pistää kengät kuulemma.

Vierailija
12/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan. Sitä varten. Siellä päiväkodissa ne tädit töissä on.

Vierailija
13/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oletteko te muut erikseen rohkaiseet lasta pukemaan itse tuossa iässä? Mietin että olenko tehnyt virheen, kun en ole edes yrittänyt kannustaa omaa 2,5-vuotiasta lastani pukemaan. Meillä kestää aamuisin muutenkin todella kauan että päästään ajoissa matkaan ja kävelemään bussipysäkille, ja olen ajatellut, että helpoimmalla pääsen kun vaan puen lapsen, jonka mielestä se onkin ihan kivaa eikä hän kiukuttele yms. Mut oisko kasvatuksellisesti tärkeää alkaa kannustamaan häntä pukemaan itse?

Vierailija
14/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toivoakaan! Ei yksinkertaisesti motoriikka riitä siihen. Ja ihan terve lapsi.

Vierailija
15/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen osasi pukea esim. housut ja väljän paidan, jos vähän auttoi, mutta ei pukenut mielellään. Päiväkodista sanottiin, että voitaisiin vähän pakottaakin pukemaan, kun osaa mutta ei laiskuuttaan viitsi. Noita ulkovaatteita sitten välillä vähän pakotin esim. haalaria vetämään itse, mutta siis tosiaan vasta, kun oli täyttänyt sen 3 vuotta. Silloinkin olin itse sitä mieltä, että ehtiihän tuota ihan riittämiin elämässä harjoitella enkä turhaan stressannut tuolla asialla.

Vierailija
16/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voi jo kyllä harjoitella. Varmaan osaisikin aika paljon jos vaan huvittaisi :=)

Meillä muistaakseni itse puki säännöllisesti ja ilman kiukkua noin 3,5v eteenpäin. Silloinkin autoin alkuun haalarin lenksujen ja rukkasten kanssa.

Vierailija
17/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo tuossa iässä. Poikaa ei voisi vähempää kiinnostaa pukeminen. Hyvä kun osaa pyjamahousut itse vetää jalkaan ja ikää on 2v.10kk

Vierailija
18/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syytä olla yritystä, mutta ei voi vaatia että selviää Suomen talvivaatetuksesta kokonaan yksin.

Meidän 2,5-vuotias osaa laittaa haalarit suurin piirtein, kengät korkeintaan erittäin hyvällä tuurilla ja silloinkin niin etteivät ne mene lahkeiden sisään (todennäköisesti myös vääriin jalkoihin), ei saa hanskat kädessä puettua oikein mitään eikä myöskään pysty tunkemaan niitä hanskoja hihojen sisään jos ensin pukee haalarin. Myssyn saa päähän, muttei solmia nauhoja leuan alle.

Vaatii myös eri vaatekappaleista muistuttamista, omin nokkineen lähtisi ulos vaikka ilman kenkiä ja paljain päin.

Vierailija
19/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. molemmat tytöt pukeneet melkoisen sujuvasti 1,5v-2v ikäisenä jo "kaiken". Neppareihin ja nauhoihin ovat tarvinneet apua.

Mielestäni kuitenkaan parivuotiaan ei vielä tarvitse osata pukea itse ulkovaatteita. Paljon on varmaan kyse lapsen omasta motivaatiosta, ja sitä joko on tai. Anopin mielestä oon ihailtavan kärsivällinen odottamisessa, mutta enpäs nyt tiedä. Jos 2v uhmis tekee selväksi, että pukee itse, on vaan faktaa että selvitään ovesta pihalle nopeiten sillä, että hän myös pukee itse :).

Kolmivuotiasta olisi mun mielestä jo hyvä alkaa kannustamaan ja rohkaisemaan pukeutumisen suhteen, pikkuhiljaa hyvää tulee.

Vierailija
20/33 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pukemisesta. Haluaa pukea itse ja ihan hyvin sujuu. Toppahaalarin kanssa pitää auttaa, vaikka muuten saisikin sen päälleen, niin vetoketjua ei (on hiukan tanakka ja siinä vyötärön kohdalla loppuu kärsivällisyys kesken). Niin ja haalarin lenksut pyytää laittamaan. Sanoo opettelevansa toppahanskojen pukemista, eka menee mutta toinen ei.