Uskaltaisinko freelanceriksi?
Olen koulutustani vastaavassa, hyväpalkkaisessa työssä, jossa en kuitenkaan viihdy (lähinnä työilmapiirin vuoksi). Olen nyt niin kypsynyt tilanteeseen, että haaveilen jatkuvasti freelanceriksi ryhtymisestä.
Teen siis viestinnän ja markkinoinnin hommia, ja voisin freenä tehdä lehtijuttuja, mainos- ja markkinointitekstejä sekä erilaisia konsultoivia hommia. Saisin ehkä starttirahaa alkuun (ainakin tuttuni sai vastaavaan toimintaan), alussa asiakkaita olisi varmasti vähän ja tuloja huonosti. Nykyansioille en takuulla pääsisi pidemmälläkään aikavälillä, mutta miehen tuloilla pärjäisimme jonkun aikaa.
Kuulostaako hullulta jättäytyä pois hyväpalkkaisesta työstä tyhjän päälle?
Kommentit (41)
Mites tuo markkinointipuoli? Onko siellä yhtä huonot palkkiot vai kenties jopa huonommat? Yhtään tietoa?
Oikeastaan sekään ei haittaisi, jos tippuisi surkeille liksoille joksikin aikaa. Vapaus houkuttelee todella paljon! Mutta samalla pelottaa, että onko sen jälkeen enää paluuta kunnon töihin... Kokemuksia?
mutta en uskalla lähteä yrittäjäksi. Tai siis mietin muutenkin tuota freelancer-pohjaista hommaa että miten yrityismäisenä näet sen.. olisiko sulla toiminimi vai tosiaan vaan yksittäisiä keikkoja? Mä suosittelisin ainakin mahdollisimman yritysmäisesti toimimaan, sillä kilpailu on ihan hullua ja yksittäisen tekijän voi olla aika vaikea saada leipä pöytään millään järjellisellä työmäärällä.
Olen seurannut paria pienyrittäjää alalla (viestintäkonsultointi ja -koulutus, markkinointi, ad, tiedotus jne.) ja niin helvetillistä raatamista että itse olen ennemmin palkollisena vähän veemäisemmässäkin ilmapiirissä - ei nimittäin käy kateeksi. Mutta toisaalta jos sulla ei ole taloudellista painetta tuossa, vaan homma olisi lähinnä kokeiluluonteista ja osa-aikaista parhaimmillaankin niin anna palaa, etenkin jos todella inhoat nykyistä työtäsi. Itse olen niin taloudellisesti riippuvainen omastani, etten uskaltaisi.
- pystyykö miehesi pahimmassa tapauksessa elättämään teidät molemmat, mikäli toimeksiantojen määrä ei jossain vaiheessa riitä kattamaan juoksevia kuluja?
- ovatko velka-asiasi sellaisessa kunnossa, että mahdollisissa talousongelmissa sinulla olisi neuvotteluvaraa esim. pankin kanssa?
- onko sinulla kontakteja? olisi hyvä, jos sinulla olisi edes yksi tunnettu/arvostettu kontakti, tai vaihtoehtoisesti sellainen, jonka tietäisit työllistävän tasaisen varmasti. Tässä voi auttaa paljon, mikäli tunnet ko. kontaktin henkilökohtaisesti
- kestätkö aloittaa alusta, jos lopetat joskus työt? nuo hyvämaineiset kontaktit ym. auttavat toki uuden työn löytämisessä, mutta jos lopetat yrittäjyyden, niin sinulla ei ole työttömyysturvaa ym. tukiverkkoja. Saatat joutua työhönosoitetuksi ihan muulle alalle, tai työharjoittelijaksi vanhaan työpaikkaasi. Näissä asioissa ei välttämättä ole mitään pahaa, mutta riippuu omasta arvomaailmastasi, että miten sen kokisit.
- kestääkö parisuhteene tämän muutoksen tuloissa, aikatauluissa jne?
- pystytkö löytämään jotain muuta, koulutustasi vastaavaa työtä, ja tekemään sitä esim. osa-aikaisena ainakin yrityksesti alkuvaiheessa?
Mulla on muitakin kiinnostuksen kohteita (harrastusta+yritysideoita), joihin käyttäisin aikaa, jos sitä jäisi yli. Kerrotko lisää tuosta raatamisesta, miltä se sivusta seuraten on vaikuttanut ja mitkä on ne homman huonoimmat puolet?
Yritän siis tässä samalla hakea myös muita töitä, mutta se tuntuu tosi raskaalta. Rekryprosessit on tehty nykyään niin monivaiheiseksi ja joutuu käymään pahimmillaan neljä haastattelua (joille täytyy keksiä tekosyy töissä) ja sitten ei kuitenkaan tärppää... Jos olis free, niin sais rauhassa käydä haastatteluissakin. 
- pystyykö miehesi pahimmassa tapauksessa elättämään teidät molemmat, mikäli toimeksiantojen määrä ei jossain vaiheessa riitä kattamaan juoksevia kuluja? -> Pystyy ainakin suurinpiirtein, lisäksi on säästöjä noin vuoden tulojeni verran.
- ovatko velka-asiasi sellaisessa kunnossa, että mahdollisissa talousongelmissa sinulla olisi neuvotteluvaraa esim. pankin kanssa? -> Ovat kunnossa, lainaa on vähäisesti ja sopimuksessa mahdollisuus 2 v lyhennysvapaaseen.
- onko sinulla kontakteja? olisi hyvä, jos sinulla olisi edes yksi tunnettu/arvostettu kontakti, tai vaihtoehtoisesti sellainen, jonka tietäisit työllistävän tasaisen varmasti. Tässä voi auttaa paljon, mikäli tunnet ko. kontaktin henkilökohtaisesti -> On joitakin kontakteja. Kilpailukielto kieltää nykyasiakkailleni työskentelyn 12 kk ajan, mutta lisäksi on aikakauslehtipuolella vanhoja kontakteja (tosin just niitä huonosti maksavia ;-)
- kestätkö aloittaa alusta, jos lopetat joskus työt? -> Enpä tiedä, tämä voisi olla henkisesti hankalaa. Tuntuisi, että on tehnyt tyhmästi ja pilannut itse omat uranäkymänsä.
nuo hyvämaineiset kontaktit ym. auttavat toki uuden työn löytämisessä, mutta jos lopetat yrittäjyyden, niin sinulla ei ole työttömyysturvaa ym. tukiverkkoja. Saatat joutua työhönosoitetuksi ihan muulle alalle, tai työharjoittelijaksi vanhaan työpaikkaasi. -> Käsittääkseni toiminimen voi pistää jäihin, jos homma ei lähde käyntiin, eikä oikeus työttömyyskorvauksiin katoa mihinkään.
- kestääkö parisuhteene tämän muutoksen tuloissa, aikatauluissa jne? -> Kestää.
- pystytkö löytämään jotain muuta, koulutustasi vastaavaa työtä, ja tekemään sitä esim. osa-aikaisena ainakin yrityksesti alkuvaiheessa -> Todennäköisesti. Yksi ajatus freeksi ryhtymisessä on myös siinä, että en haluaisi mennä sokkona mihin tahansa viestintä- tai mainostoimistoon, koska melko todennäköisesti niissä on samanlaisia ongelmia kuin nykyisessäkin paikassa. Ajattelin, että freenä voisin päästä kokeilemaan ja tunnustelemaan vähän useampaan paikkaan ja mahdollisesti myöhemmin työllistyä johonkin niistä, jos tulisi ikävä kokopäivätöihin.
Ilman kivoja työkavereita olisinkin jo mennyt ;-)
Jaa-a, taitaa olla niin että nämä tällä palstalla valittavat freelancerit eivät vain halua kilpailijoita :-)
Me ihmiset olemme erilaisia - joillekin turvallisuus ja raha ovat tärkeimpiä asioita elämässä, joillekin taas vapaus ja mielekäs, inspiroiva elämä. Itse olen lähtenyt freelanceriksi juuri siitä syystä, että haluan olla itse oma herrani. Tulen toimeen pienemmillä tuloilla, nautin elämän pienistä asioista. En myöskään enää rajaa elämääni työhön ja vapaa-aikaan - koska päätän ajankäytöstäni itse, en kiristele hampaitani 8h päivässä.
Tutussa ja turvallisessa työpaikassa päivät matavat samaan malliin. Joillekin se voi olla elämän täyttymys, mutta ei kaikille.
jää osittaiselle hoitovapaalle, jos sulla on alle kolmasluokkalaisia lapsia!
Osiksellahan työaika saa olla MAX 80% työajasta. Se voi olla myös 2 päivää/vko, jos sovit työnantajasi kanssa niin. Silloin olisi vakipaikka tallella, saisivat henkireiän töistä, mutta kuintekin olisi mahdollisuus vaihtaa joskus täysipäiväiseksi, jos tilanne muuttuu elämässä.
Eräs ystäväni ainakin joutui luopumaan toiminimestä kokonaan, jotta sai työttömyyskorvausta. Sitä ei siis saanut jättää mihinkään "pöytälaatikkoon" jemmaan.
jos lopetat yrittäjyyden, niin sinulla ei ole työttömyysturvaa ym. tukiverkkoja. Saatat joutua työhönosoitetuksi ihan muulle alalle, tai työharjoittelijaksi vanhaan työpaikkaasi. -> Käsittääkseni toiminimen voi pistää jäihin, jos homma ei lähde käyntiin, eikä oikeus työttömyyskorvauksiin katoa mihinkään.
siis pelkkä jäihin paneminen ei auta mitään. Ja sen jälkeen on vielä karenssiaika ennen kuin työttömyyskorvaus alkaa juosta... Ja sen korvauksen suuruushan liittyy tuloista, joten jos yritys on mennyt kehnosti, ei korvauskaan ole kummoinen. Ja jos puoliso tienaa, ei välttämättä saa sitä työttömyyskorvaustakaan.
t. se pitkän freelance-uran tehnyt, joka ei juuri yllämainituista syistä ole yrittäjä
vaan sitä saa yrityksen perustamiseen. Sotket kaksi aivan eri asiaa.
Toiminimella toimiva yritys voi saada starttirahaa. Ap tarkoittaa freelanceriksi ryhtymisellä sitä, että tuottaa tekstiä (tai muita palveluita) toimeksiantojen mukaisesti asiakkailleen ja laskuttaa ne toiminimellä. On ollut puhe tästä potentiaalisten asiakkaiden kanssa, ja ainakin he puhuvat freelancereistä, joilla on toiminimi.
Ehkä terminologia on hukassa, ehkä en olisi free vaan yrittäjä, vaikka yleisesti freelancereistä puhutaankin. Esim. sivustolla freelanceri.info löytyy paljon freelancereitä, jotka toimivat nimenomaan toiminimellä.
Ap ei haaveile rikastumisesta, jota joku tuolla yllä vilautti, vaan siitä vapaudesta. Ja se, että on pakko ottaa duunit vastaan eikä uskalla kieltäytyä liittyy paljolti mielestäni taloudelliseen paineeseen. Jos haluaa vaan tulla jotenkuten toimeen, niin eiköhän niistä töistä uskalla paremmin kieltäytyä.
Toiminimella toimiva yritys voi saada starttirahaa. Ap tarkoittaa freelanceriksi ryhtymisellä sitä, että tuottaa tekstiä (tai muita palveluita) toimeksiantojen mukaisesti asiakkailleen ja laskuttaa ne toiminimellä. On ollut puhe tästä potentiaalisten asiakkaiden kanssa, ja ainakin he puhuvat freelancereistä, joilla on toiminimi.
Ehkä terminologia on hukassa, ehkä en olisi free vaan yrittäjä, vaikka yleisesti freelancereistä puhutaankin. Esim. sivustolla freelanceri.info löytyy paljon freelancereitä, jotka toimivat nimenomaan toiminimellä.
Ap ei haaveile rikastumisesta, jota joku tuolla yllä vilautti, vaan siitä vapaudesta. Ja se, että on pakko ottaa duunit vastaan eikä uskalla kieltäytyä liittyy paljolti mielestäni taloudelliseen paineeseen. Jos haluaa vaan tulla jotenkuten toimeen, niin eiköhän niistä töistä uskalla paremmin kieltäytyä.
ei kannata! Sinnittele, sinnittele, sinnittele. Joka eurosta saa taistella ja samalla jää ilman työttömyysturvaa. Firmat eivät palkkaa verokortillisia free-duunareita enää kuten ennen vaan firma pitää olla ja y-tunnukset.
Ei ole freelanceri.
Vapautta nimenomaan on freellä vähemmän, yrittäjällä vielä vähemmän. Hän päivystää 24/7, yleensä myös sairaana.
Tutustupa pienyrittäjien arkeen! Nykyään heistä puhutaan uutena köyhälistönä ja jopa orjatyön tekijöinä.
Ota hyvä ihminen ensin selvää siitä freenä elämisen autuudesta ennen kuin hyppäät.
Siinä nimittäin pitää sietää ihan ne samat huonot ilmapiirit ja yleensä vielä maksaa siitä taloudellisesti - ja lisäksi vielä se epävarmuuden paine.
Itse olen elänyt (oikeana) freelancerina kohta 27 vuotta. Se se vasta kovaa on!
kollega!
Tuo on hyvä pointti, että pitää sietää samat ilmapiirit ja maksaa siitä taloudellisesti.
Tarkoittaa sitä, että jos ilmapiiri on huono tai sanot mielipiteen joka ei miellytä, niin voi olla että sulla ei enää sitä hommaa ole. Vakituisessa työssä saat lomat ja viikonloput palkallisena.
Et taida ap ymmärtää sitä, että vain silloin kun teet työtä, palkka juoksee. Joku esitti realistisen palkka-arvion 1000 euroa kuussa ja se on aika lähellä totuutta. Sitäkin sopii miettiä. Itse teen välillä opetushommia ja olen saanut ansiosidonnaista, joka on kolmanneksen enemmän kuin freenä kerätty palkka, joka edellyttää työn tekemistä aina.
Ja ne kontaktit, niitä pitää olla paljon ja sekään ei auta. Yleensä mielenkiintoisimmista töistä saa kaikkein pienimmän rahan. Ja se on totta, että mitään työtä ei voi olla ottamatta, muuten sen ottaa joku muu. Kilpailu näillä aloilla on kovaa ja esim. lehdet ei ota paljon ulkopuolisilta juttuja, kun vakituisiakin pannaan pihalle.
Tuntuu, että ap:lla on kovin ruusunpunaiset silmälasit nyt freelancerina olemisen suhteen.
t. 10 vuotta freelancerina ollut keski-ikäinen nainen, joka on maksanut siitä "vapaudestaan" kovan hinnan monessa suhteessa. Ja on lähdössä lähivuosien aikana vakituiseen palkkatyöhön. Sellaiseen, jossa voi pitää lomaa ja lukea vaikka kirjoja eikä tarvitse odottaa flunssaa sitä nautintoa varten.
Sen kyllä tajuan erittäin hyvin, että palkkaa saa vain tehdystä työstä ja silloinkin huonosti. Mutta raha ei ole minulle kovin tärkeää, lainat on maksettu ja kulutustottumukset vaatimattomat.
Minulla on tuttuja freetöissä / toiminimellä yrittäjinä tällä alalla, ja ovat itse olleet tyytyväisiä ratkaisuunsa. Ehkäpä eivät sitten kerro vilpittömästi.
Mietin juuri eilen, että mieluummin maksaisin sairastaessani siitä (tai siis menettäisin tuloja), että saan toipua rauhassa, kuin kuuntelisin työpaikalla aavisteluja, olenko sittenkään ihan oikeasti kipeänä. Kuten sanottu, raha ei merkitse minulle paljon. Sen sijaan se merkitsee, kuinka paljon asiohini puututaan. Kannan mielelläni ratkaisujeni ja olosuhteideni taloudelliset seuraukset, jos ei tartte tehdä tiliä ajankäytöstään ym. ihan minuuttikellon kanssa..
että sitä sinun sairasteluasi ei freelancerina/yrittäjänä kyseenalaistettaisi?
Miksi luulet, että freelancerin/yrittäjän asioihin ei puututtaisi?
Ja miksi luulet että ajankäyttöäsi ei valvottaisi?
jos sulla on joku työ freenä, niin sä jodut sen tekemään myös sairaana.
Ja esimerkiksi jos sairastut vaikka syöpään tai muuhun pitkäaikaiseen sairauteen, niin voi olla että ei ole enää mitään paluuta siihen freetyöhön, kun ne jutut on menneet ohi suun, kun ne pitää ottaa silloin kuin niitä tarjotaan. Et voi todellakaan suunnitella elämääsi eteenpäin, lomia ym.
Ja jos freenä joudut Kelan tai työvoimatoimiston asiakkaaksi, niin siinäpähän on taas ihan oma sotkunsa.
Ja jos kuvittelet, että asioihisi puututaan työpaikalla, mutta ei freenä. Erehdyt. Freenä se tarkoittaa sitä, että puuttuminen merkitsee, että sulta ei oteta työtä vastaan ja jos kerran on mennyt sukset ristiin niin on tosi vaikeaa uudistaa sitä.
Kokemuksesta tiedän, että freellä on hyvin vähään sananvapautta ja oikeutta, kuka vaan, jolla ei ole pienintäkään kokemusta sinun työstäsi, voi esittää päätäntävaltaa sinun työhösi.
Aikataulullinen vapauskin on hyvin pientä, kun sulla voi yhtä aikaa olla monta hommaa joiden deadlinet painaa päälle ja sitten ei kuukauteen mitään. Lähinnä se on sitä, että teetkö sen työn 8-18 vai 15-01.
Freelancerina olet täysin toimeksiantajien armoilla ja etenkin sinun alallasi freelancereille maksetut palkkiot ja työehdot ovat pääsääntöisesti järjettömän huonoja,
koska alalla on niin paljon ylitarjontaa.
Mutta jos taas luotat kykyihisi ja kontakteihisi, niin siitä vain.