mitä mieltä olette päivähoidon hartaus hetkistä ja ruoka rukouksista
eikö se ole väärin painottaa yhteen uskontoon kun nykyään melkeen joka hoitopaikassa on lapsia useammsta uskonnosta.typerää esim. laittaa pienet täysin asiasta ymmärätämättömät lapset lausumaan ruokarukouksen ennen ruokaa. mutta en kuitenkaan helua että lapset saavat aina mennä pöytään vasta kun muut ovat rukoilleet, se olisi se vaihto ehto sille ruokarukoukselle. itse en haluaisi että alle koulu ikaisille lapsilleni annettaisiin minkään laista uskonnollista opetusta ja koulussakin toivoisin opetusen painoittuvan kaikkiin uskontoihin ei pelkästään kristinuskoon niinkuin tilanne näytää vielä vahvasti olevan.
Kommentit (15)
ei kuulu hoitopaikalle lapsen uskonnollinen kasvatus!
Seurakunnan kerhoissa ymmärrän nuo ruokarukoukset, mutta mun päähän ei mene miksi ihan kunnan kerhoissakin pitää sitä uskontoa olla. On inhottavaa, kun lapsilleni tuputetaan uskontoa. Isoina sitten saavat olla uskovaisia, jos haluavat, mutta eivät ennen kun itse asiasta jotain ymmärtävät.
Eikä sen lapsen arvomaailma nyt pilalle mene jostain ruokarukouksista, vaikkei oliskaan uskonnollista taustaa perheellä. Aika paljon isompiakin kysymyksiä mahtuu hoitopäivään...
hartaushetki ja ruokarukous.
Opetetaanko nykyään koulussa yhteenkirjoitusta?
Saa sitten itse valita tiensä isona.
juuri jumala-juttujen takia, koska olemme uskonnottomia, ja näen punaista että lapsia manipuloidaan noin! Kivoja kavereita siellä kyllä olisi, mutta tapaamme heitä sitten sillon kun ei ole kerhoa, kerhopäivänä teemme jotain kivaa yhdessä..
Ei sen välttämättä rukous tarvitsisi olla, mutta rukouksen simppeli " siunaa jeesus ruokamme ole aina luonamme" tai " kiitos jeesus ruoasta amen" on usein helpoin ymmärrettävyyden kannalta, koska siinä on jokin konkreettiselta tuntuva heppu jota kiitetään. Jos sanottaisiin esim. " nyt hiljennymme ruokapöydän ääreen ja ajattelemme maailmanrauhaa" , se olisi lapsille vaikeaa.
Mutta olen samaa mieltä siinä, että ei usk. juttuja jos on porukkaa monista kulttuureista samassa hoitopaikassa.
ja tuli jopa lappu että kerran kuussa siellä käy joku pitämässä hartaushetkeä. mutta lapsi on siellä vaan pari päivää viikossa enäkä raaski poiskaan tuommosen takia ottaa kun viihtyy niin hyvin.
harmittaa vaan kun juuri uskonnollisten seikkojen takia en voi täällä pienellä paikkakunnalla lapsia viedä oikeastaan mihinkään perhekerhoon koska kaikki on seurakunnan järjestämiä tai toinen vaihtoehto on mll kerho jossa käy pelkästään lestadiolaisia joista kyllä huomaa etten ole hirveän tervetullut heidän juttuseuraksi vaikkakin kaikki kohteliaasti tervehtii ja muutaman sanan vaihtaa mutta tulee kyllä todella yksinäinen olo jos siellä erehtyy käymään.itselläni ei kyllä ole mitään heitä vastaan mutta kai heillä ei ole mulle mitään asiaa
Mutta miksi piti erikseen tulla kertomaan, että seurakunnankerhossa on kamalaa lasten manipulointia ja jumalaan liittyviä asioita?
Vierailija:
juuri jumala-juttujen takia, koska olemme uskonnottomia, ja näen punaista että lapsia manipuloidaan noin! Kivoja kavereita siellä kyllä olisi, mutta tapaamme heitä sitten sillon kun ei ole kerhoa, kerhopäivänä teemme jotain kivaa yhdessä..
että päväkodissa olisi hartaushetkiä tai ruokarukouksia? Onko tämä siis ihan kunnallinen päiväkoti vai jokin yksityinen, jonka arvomaailmaan kuuluu uskonnollisuus.
Hävetti koulussa, kun ei minulla ollut mitään iltarukousta, siispä tekaisin jonkun kysyttäessä.
Suomessa on eettinen kasvatus ainakin päivähoidossa ja esiopetuksessa laiteetu ihan varhaiskasvatus ja esiopetussuunnitelmiksi omaksi alueekseen valtakunnalliselta tasolta lähtien. Kristillisyys on osa suomalaista kulttuuria jouluineen ja pääsiäisineen. Jokainen kunta laatii omat suunnitelmansa ja sitten kun tullaan yksittäisen yksikön kohdalle on päivähoidon henkilöstö yhdessä miettinyt sen paikan eetisen kasvatuksen linjoja. Joissakin taloissa se painottuu enemmän ja toisissa vähemmän.
Perheen omista arvoista on hyvä keskustella kasvatushenkilöstön kanssa, jos toiminnot eivät ole yhteydessä perheen arvojen kanssa.
Päiväkotiinkin olen ilmoittanut, että lapseni saa osallistua kaikkeen uskonnolliseen toimintaan, ja että toivon hänen oppivan avaraketseisesuutta muutenkin.
Samna tienhän sitten voisi lopettaa päiväkodeista joulujuhlat ja pääsiäisvalmistelutkin...
Samalla lapulla kysyttiin mm lupa saako lapsi syödä karkkia syntymäpäivinä yms
Juuri siitä syystä, että kyseessä on monikulttuurinen ryhmä. Ja mielestäni hyvä näin.