Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheisen ihmisen kasvatusmetodit ahdistavat

Vierailija
28.03.2011 |

En koe kuitenkaan, että voin sanoa suoraan asiasta. Erityisesti vanhempaa lasta pidetään vanhempana ja pystyvämpänä kuin tämä ikänsä puolesta on, ja suhtaudutaan kylmästi esimerkiksi tämän kiukutellessa. Kotona on etäinen ilmapiiri ja lasten kanssa ei juuri puuhailla tai leikitä. Pienin lapsi (2 v) katselee telkkaria aamulla yksin kun vanhemmat nukkuvat.

Paha mieli lasten puolesta. Ovat kuitenkin ihan hyvin hoidettuja muuten, eli puhtaat vaatteet, ruoka tulee pöytään jne, mutta joku lämpö siitä perheestä puuttuu.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mistä tiedät kaikki aamurutiinit ja mitä talossa tapahtuu 24h

Vierailija
2/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun nähdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahaltahan se kuulostaa jos lämpö puuttuu. Mutta mitä tuohon voi tehdä? Ei varmaan voi ls-ilmoitustakaan tehdä jos kerran lapset ruokitaan ja vaatetetaan jne asianmukaisesti. Vaikka se lämpö onkin tärkeämpi juttu kuin puhtaat vaatteet ja kammatut hiukset.

Vierailija
4/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäsi kiukuttelevaan lapseen pitäisi suhtautua?

Vierailija
5/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tunne (lämpö) on kadoksissa, se vaatii toisenlaista lähestymistä.

Vierailija
6/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatusmetodi kyseessä, jos sulla on tunne, että lämpö puuttuu... Eikä mun mielestä nyt ihan niin kovin paha ole, jos joku yksin katsoo töllöä...

Vierailija
7/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahaltahan se kuulostaa jos lämpö puuttuu. Mutta mitä tuohon voi tehdä? Ei varmaan voi ls-ilmoitustakaan tehdä jos kerran lapset ruokitaan ja vaatetetaan jne asianmukaisesti. Vaikka se lämpö onkin tärkeämpi juttu kuin puhtaat vaatteet ja kammatut hiukset.

on yhtälailla ls asia kuin fyysisenkin

Vierailija
8/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja auttaa lasta selviytymään kiukusta. Toki ei aina itselläkään riitä hermot, mutta kannustavalla tavalla, esim pitämällä sylissä, lasta voi auttaa rauhoittumaan. Ei niin, että huutaa lapselle (4 v), että 'mikä sulla on' ja että 'onpas sulla vaikeeta'. Ja kääntää selän.

Vierailija
9/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain tunne että perheenjäsenten välit ovat etäiset ja lämpö puuttuu? Mitä ls tällaisessa tapauksessa tekee?

on yhtälailla ls asia kuin fyysisenkin

Vierailija
10/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmat nukkuvat, jos 2-vuotias katsoo mielellään tv:tä. Itse en uskaltaisi näin toimia, koska meidän 2 v saa päähänsä mitä tahansa ja koska kaikki 2-vuotiaat eivät edes jaksa keskittyä lastenohjelmiin. Mutta perheissä on erilaisia tapoja eikä mikään hirveä asia ole se, että siinä perheessä nyt toimitaan näin.

Siinä kyllä tunnen myötätuntoa esikoista kohtaan, että hänet pakotetaan olemaan isompi kuin on, mutta et tästäkään anna mitään esimerkkejä, niin en voi oikein muuta sanoa kuin että voisit varmaan mainita joskus, että se isokaan ei ole niin valtavan iso.

Mistä huomaat, että lämpö puuttuu? Eikö lapsia oteta syliin? Eikö heille hymyillä? Eikö heitä huomioida? Jos vanhemmat ovat täysin kylmiä lapsilleen ja tarjoavat pelkästään ruoan ja puhtaat vaatteet mutta emotionaalisesti jättävät lapset täysin huomiotta, niin totta ihmeessä tekisin ls-ilmon. Mutta tästä kai pitäisi ihan oikeasti olla jo jotain todistettakin. Ei riitä vain se, että kiukutellessa ei huomioida. Jotkut perheet ehkä kokevat tuon toimivimmaksi. Itse en, mutta meitä perheitä on erilaisia.

Näillä tiedoilla ei oikein voi muuta sanoa kuin että mahdollisesti huolehdit turhaan. Jos jokin asia ei mene niin kuin sinun mielestäsi pitäisi, ei se silti tee perheestä kylmää ja tunneköyhää.

Vierailija
11/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mun miestä saatetaan pitää kylmänä isänä, kun muiden nähden on etäällä lapsestaan ja lähinnä vain komentelee, jos jotain.

Iltasadun aikaan on taas niin pehmoa: sylittelee, halailee ja pusuttelee. Jotenkin ei osaa osoittaa hellyyttä jos joku vieras näkemässä.

Vierailija
12/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti hän tunkee meille koko ajan, vaikkei haluttaisi, ja se kylmä tunnelma kohdistuu vain häneen...

Mutta ei, ei tajua.

Vierailija
13/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-juuri 5 v täyttänyt ulkoilee yksin ison tien vieressä sijaitsevalla pihalla, ulkoili jo 4-vuotiaana. Pihaan ei näköyhteyttä kotoa.

-5 v huolehtii itse vaatteiden valitsemisesta ja hänen pitää itse muistaa harjata hampaansa aamulla

-5 v vahtii pikkusisarustaan (meidän 6-vuotiastakaan en laittaisi vahtimaan 3-vuotiasta pikkusiskoaan, ei kovin luotettava olisi ja mielestäni liian suuri vastuu noin pienelle)

-Jos lapsi kysyy, mitä voisi tehdä tai valittaa tekemisen puutetta, hänelle saatetan tiuskaista, että keksi itse tekemisesi. Toki en väitä, että heidän kanssaan ei koskaan puuhailtaisi mitään, mutta harvemmin ilmeisesti.

Vierailija
14/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- onko tarkoitus, että sinä olet siellä lapsen kanssa, kun kerran tiedät missä lapsi on, eikä vanhemmat katsele?

- etkö tiedä, että hyvin monet 5-vuotiaat haluavat itse valita vaatteensa? Tai ainakin vaikuttaa valintoihin? Etkö tiedä että hammashoitajat neuvovat, että lapsen pitääkin oppia harjaamaan hampaansa? Vanhemmat vain tarkastavat sitten.

- etkö tiennyt, että tuonikäistä pitääkin kannustaa leikkimään yhdessä?

- etkö tiennyt, että lapsen nimenomaan pitää oppia keksimään tekemistä? etkö tiennyt, että tietty tylsyys on hyvästä? että se ruokkii lapsen mielikuvitusta`?

- mikä on sinun suhteesi ko perheeseen?

Vierailija
15/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siis niin, että vanhemmat harjaavat ne) 7-vuotiaaksi asti.

Toki lapsen pitääkin keksiä itsekin tekemistä, mutta kun asenne vaikuttaa usein olevan se, että vanhemmat katsovat televisiota tai surffaavat netissä ja haluavat lapset pois jaloista. Ovat paikalla, eivät läsnä.

Vierailija
16/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjaamaan pienestä pitäen, mutta vanhemmat tarkastavat tuonne 10-vuotiaiksi asti.

Eli oman lapsesi pysyvät hampaat kyllä reikiintyvät, jos panet hänet huolehtimaan itse niistä jo 7-vuotiaana!

Vierailija
17/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieninä, koska harjaustekniikka on väärä, esimerkiksi helposti painavat liikaa.

Meillä tehdään niin, että 5-vuotiaan hampaat pesee äiti tai isä, ja lopuksi lapsi saa muutaman vedon harjoitella itse. Mutta vanhemmat huolehtivat, että hampaat pestään kunnolla, ja muistuttavat siitä, ei 5-vuotiaan sitä ise tarvitse muistaa.

Tämä on oikea tapa, sanoi hammaslääkäri. Kouluikäinen voi alkaa harjoitella enemmän sitä harjausta kun hiemomotoriikka on tarpeeksi kehittynyt.

Vierailija
18/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuaamuisin kun me vielä löhöillää ja torkutaa. Joskus pannaan ovi kiinni ja vaikkapa nusaistaan.

Ja se on se isoimman lapsen kohtalo, pitää osta ja tajuta enemmän ja tottahan se on. Et voi vaatia samaa esim. 5- ja 10-vuotiaalta. Mä en ollenkaan ymmärrä ap, pointtiasi.

Kun tuskin kuitenkaan olet jatkuvasti tekemisissä ja näkemässä mitä he lasten kanssa puuhaavat. Mutta jospa heillä, aikuisilla on vaikkapa ongelmia keskenään, ei se välttämättä ole sulle kuukuva asia.

Sulla on vain yksi lapsi? (tuli vaan heti mieleen)

Vierailija
19/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetella harjaamaan ja vanhemmat sitten tarkkovat.

Vierailija
20/39 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin huolestuttavalta kuulosta. Meillä 4v 6kk ulkoilee yksin ok talon pihassa syrjäseudulla.

4 v ja 2v katsovat viikonloppu aamuisin yhdessä lastenohjelmia, kun me miehen kanssa vielä löhötään sängyssä.

Kun meillä on vieraita käymässä 4v pyörii jatkuvasti jaloissa ja haluaa olla kuuntelemassa aikuisten juttelua, silloin usein tokaisen, että keksi itse tekemistä mene vaikka hoitamaan nukkea tai värittämään.

Silloin kun meillä ei ole vieraita, luetaan paljon kirjoja ja köllitään yhdessä sohvalla, askarrellaan, ulkoillaan ja leikitään yhdessä. Siis todellakin ollaan yhdessä.

Kyläilemällä ei välttämättä saa oikeaa kuvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi