Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielikuvia hajusteherkästä ihmisestä

Vierailija
27.03.2011 |

Olen täällä AV:lla monta kertaa törmännyt semmoiseen näkemykseen, että hajusteherkkää ihmistä pidetään jotenkin neuroottisena tai sekopäisenä. Itseäni en tunnista noista luonnehdinnoista ollenkaan.

Mulla alkoi hajusteet tökkiä kymmenisen vuotta sitten. Kaikki alkoi hajuvesistä, jota itsekin käytin. Aloin saada niistä päänsärkyjä. Pikkuhiljaa myös muut monet muut hajusteet ovat alkaneet tökkiä: samppoot, pesuaineet, rasvat jne. Siedän kyllä mietoja hajusteita, lähinnä semmoisia, jotka ovat peräisin eteerisistä öljyistä ja kasveista.

Hajusteet aiheuttavat mulle pahimmillaan päänsärkyä ja kurkun ärsytystä (tähän kategoriaan kuuluvat lähinnä hajuvedet) sekä kuvottavaa ja levotonta oloa. Levoton olo tulee siitä, että jos esim. muhun itseeni tai vaatteisiini päätyy jotain voimakkaampaa hajua, haistan sen koko ajan.

Musta olis mielenkiintoista, jos te nyt kirjoittaisitte mulle, millaisia ihmisiä te koette hajusteyliherkkien (mä en edes tiedä, onko tää mun kohdalla oikea sana) olevan, niin katsotaan, pitävätkö "ennakkoluulot" paikkansa mun kohdalla.

Kiitos.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, onko sinulla pakko-oireita?

Ap

Vierailija
22/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on varmaan vaikeaa ymmärtää tuota hajujen aiheuttamaa levottomuutta, mutta yritän selittää. Jos mä vaikka halaan jotakuta, jolla on hajuvettä ja se haju tarttuu muhun (tai esim. pesen hiukseni vahvasti hajustetulla samppoolla), mä haistan sen hajun ihan koko ajan, en pysty mitenkään sulkemaan sitä ulkopuolelle. Se haisee koko ajan mun nenään ja aiheuttaa semmoista lievää kuvotusta. Ajattelepa, jos itse esim. katselisit jotain leffaa, mutta joku kuuntelis sun vieressä vaikka kännykällä musiikkia. Aika häiritsevää.Ap

Ymmärrän.... ja pidän psykologisena oireena, en todellisena Ihan samallalailla joskus erehdyin katsomaan jotain kauhuleffaa ja sitten 2 viikkoa pelkäsin pimeitä nurkkia ja suihkussa "pohdin" että mitä jos meidän saunassa (viereinen huone) on joku massamurhaaja piilossa. Sitä kun aikansa miettii, niin johan sydän hakkaa. Se levottimuus oli tasan minun ajatuksieni syytä, ei mitenkään todellista.

Se levottomuus ei ole mikään psyykkinen oire, kuten tuo kuvaamasi kauhuleffasta johtuva pelko, ei sinne päinkään, vaan enemmän fyysinen tila. Ei mulla ala sydän hakata tai semmoista, vaan en vaan pysty sulkemaan sitä hajua pois, kun se haisee koko ajan. Ihan niin kuin joku kuuntelisi musiikkia vieressä, kun itse katsot elokuvaa, kuten selitin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi miten hauskoja vastauksia :D

Vierailija
24/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, sinä kuulostat vähän omituiselta ihmiseltä joka tapauksessa Hitsi miten hauskoja vastauksia :D

Ap

Vierailija
25/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain nelikymppisenä astman kylkiäisenä hajusteallergian. En siis voi käyttää hajusteita enkä kestä toisten hajusteitakaan. Hajusteet saavat aikaan astman pahenemisen, joka saattaa ilmetä yskimisenä tai niin pahana astmakohtauksena, ettei omat lääkkeet enää auta vaan on kiireesti päästävä päivystykseen.

Siinä vaiheessa, kun tajuan, että lääkkeet ei auta, iskee kuolemanpelko. En mielelläni mene paikkoihin, joissa näin on käynyt. Jätän suoriolla väliin teatterit, konsertit, baarireissut, kuntosalit ja jumpat, paikallisliikenteen bussit jne.

Hankalaksi saatan ruveta, jos toisten käyttämät hajusteet estävät pääsyni sairaalan polille tai kirkkoon lapsen konfirmaatioon - näinkin on käynyt. Aiemmassa työpaikassani muutama henkilö ei millään oppinut, että minun huoneeseeni ei tulla, jos on hajusteita. Vieläkin ärsyttää se jokaviikkoinen ruikutus "ai emmä muistanut, mulla on vain vähän, ei kai se haittaa" - kyllä haittasi ihan samalla tavalla kuin edellisellä viikolla.

Aiemmin meikkasin ja käytin hajuvesiä, nyt en kerta kaikkiaan voi vaikka haluaisin. Ja kaikille hämmästelijöille tiedoksi - tämä voi sattua kenen kohdalle tahansa..

Vierailija
26/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain nelikymppisenä astman kylkiäisenä hajusteallergian. En siis voi käyttää hajusteita enkä kestä toisten hajusteitakaan. Hajusteet saavat aikaan astman pahenemisen, joka saattaa ilmetä yskimisenä tai niin pahana astmakohtauksena, ettei omat lääkkeet enää auta vaan on kiireesti päästävä päivystykseen.

Siinä vaiheessa, kun tajuan, että lääkkeet ei auta, iskee kuolemanpelko. En mielelläni mene paikkoihin, joissa näin on käynyt. Jätän suoriolla väliin teatterit, konsertit, baarireissut, kuntosalit ja jumpat, paikallisliikenteen bussit jne.

Hankalaksi saatan ruveta, jos toisten käyttämät hajusteet estävät pääsyni sairaalan polille tai kirkkoon lapsen konfirmaatioon - näinkin on käynyt. Aiemmassa työpaikassani muutama henkilö ei millään oppinut, että minun huoneeseeni ei tulla, jos on hajusteita. Vieläkin ärsyttää se jokaviikkoinen ruikutus "ai emmä muistanut, mulla on vain vähän, ei kai se haittaa" - kyllä haittasi ihan samalla tavalla kuin edellisellä viikolla.

Aiemmin meikkasin ja käytin hajuvesiä, nyt en kerta kaikkiaan voi vaikka haluaisin. Ja kaikille hämmästelijöille tiedoksi - tämä voi sattua kenen kohdalle tahansa..

Mulla eivät onneksi oireet ole lähellekään tuota mitä sulla, tietenkään mulla ei ole astmaakaan. Mä en tosiaan edes saa oireita, jos jollakin ihmisellä on hillitysti hajustetta, kunhan tämä henkilö ei ihan vieressä istu.

Eräällä äitini työkaverilla on tosi paha hajusteallergia (hänellä myös astma), mutta siellä onneksi ovat jo kaikki tajunneet jättää hajusteet käyttämättä, koska muuten tämä henkilö saa todella voimakkaan reaktion.

Linjoille palannut ap

Vierailija
27/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "Hyi helvetti, miten joku voi käyttää OMOa? Ostin Huutiksesta vaatteen ja nyt koko kämppä lemuaa Sertolle! Yök yök, miten kukaan voi käyttää tuollaisia? Naapurin kakarat olivat meillä leikkimässä ja nyt haisee huuhteluaine! Lapsi oli mummolassa hoidossa ja haisee pesuaineelle! Työkaveri käyttää ihan kamalaa huuhteluainetta! Miksi sotkea ihmisen ominaishajua deodorantilla/hajustetulla shampoolla? Yök yök!"

Niin että voi vaan miettiä mistä ne mielikuvat syntyvät...

Vierailija
28/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "Hyi helvetti, miten joku voi käyttää OMOa? Ostin Huutiksesta vaatteen ja nyt koko kämppä lemuaa Sertolle! Yök yök, miten kukaan voi käyttää tuollaisia? Naapurin kakarat olivat meillä leikkimässä ja nyt haisee huuhteluaine! Lapsi oli mummolassa hoidossa ja haisee pesuaineelle! Työkaveri käyttää ihan kamalaa huuhteluainetta! Miksi sotkea ihmisen ominaishajua deodorantilla/hajustetulla shampoolla? Yök yök!"

Niin että voi vaan miettiä mistä ne mielikuvat syntyvät...

kaikenlaisia muunkinlaisia avauksia, kuten "yök yök, naapuri antoi lasten juoda vessan hanasta" tai "yök yök, naapurissa on koira, yök". Varmaan keksit monia muitakin "yök, yök" -avauksia. Se on palstan tyyli.

Ap

Vierailija
29/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain nelikymppisenä astman kylkiäisenä hajusteallergian. En mielelläni mene paikkoihin, joissa näin on käynyt. Jätän suoriolla väliin teatterit, konsertit, baarireissut, kuntosalit ja jumpat, paikallisliikenteen bussit jne. Hankalaksi saatan ruveta, jos toisten käyttämät hajusteet estävät pääsyni sairaalan polille tai kirkkoon lapsen konfirmaatioon - näinkin on käynyt..

Miten ylipäätään selviät arjesta?

Vierailija
30/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan sitä hörhöluokkaa, jolla on ties mitä herkkyyttä ja omituista vaivaa.

Vierailija
31/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat lievästi luulotautisia, mutta eivät käsitä sitä itse. He pitävät itseään normaaleina, joita muut eivät ymmärrä. He eivät tajua, että muilta kuin luonnollisilta eritteiltä tuoksuminen on normaalia, mutta odottavat koko muun kansan toimivan ehdoillaan. Ja kun näin ei käy, alkaa sitkeä valitus ja oireiden tarkkailu.

Tietyllä tavalla he ovat erikoisuudentavoittelijoita, eivät mitään muuta. En usko, että taustalla on mitään fysiologista.

Vierailija
32/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usealla voi hajuherkkyys olla ihan todellista, mutta osa porukasta on ihan sitä hörhöluokkaa, jolla on ties mitä herkkyyttä ja omituista vaivaa.

Eikös hypokondria ole myös psyykkinen sairaus ;)

Ap (joka lähtee nyt tästä töihin.)

Vierailija
33/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat lievästi luulotautisia, mutta eivät käsitä sitä itse. He pitävät itseään normaaleina, joita muut eivät ymmärrä. He eivät tajua, että muilta kuin luonnollisilta eritteiltä tuoksuminen on normaalia, mutta odottavat koko muun kansan toimivan ehdoillaan. Ja kun näin ei käy, alkaa sitkeä valitus ja oireiden tarkkailu.

Tietyllä tavalla he ovat erikoisuudentavoittelijoita, eivät mitään muuta. En usko, että taustalla on mitään fysiologista.

Mä en ole luulotautinen, tai ainakaan en kyttää mitään oireita. En aluksi tajunnut hajuveden käytön ja päänsäryn yhteyttä.

Kovin moni tutuistani ei tiedä, että mulla on ongelmia hajusteiden kanssa, koska ongelma on sen verran lievä: kuten sanoin, en saa oireita, jos seurassani on henkilö, joka käyttää esim. parfyymiä kohtuudella. Ongelma alkaa vasta siinä kohdassa, kun parfyymissä on ns, kylvetty, kun joudun olla todella lähellä voimakkaita hajusteita tai jos muhun itseen tarttuu voimakas haju.

En ole muistaakseni koskaan valittanut asiasta kuin miehelleni ja äidilleni. Sanoin kyllä yhdelle miespuoliselle kaverille, joka pyysi mua kertomaan mielipiteensä uudesta parfyymistaan, etten voi haistaa sitä läheltä, koska saan päänsärkyä.

En tavoittele erikoisuutta. Eiköhän se kuulu paljon nuoremmille ja ihan toisenlaisille ihmisille kuin minä.

Lääkärit saattavat olla ihan toista mieltä tuosta fysiologiapuolesta. Kyllähän hajut tunnetaan ihan yleisinä laukasijoina vaikkapa migreenille, samoin kuin jotkut ruoka-aineet.

Ap

Vierailija
34/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulle tulee vielä pahoja allergioita niin huomaat itse miten ikäviä oireita niistä voi tulla.

Väsymys on todellakin yksi allergian oire, siitepölyt saavat keväisin ihan veteläksi, sen lisäksi että pitää raapia silmät päästä pois ja nenä valuu koko ajan, vaikka lääkkeet onkin.

Ja se kutiava hyttysenpurema voi sinulla olla kenties vaan vähän kutiava hyttysenpurema. Mutta minulla se on niin kutiseva että melkein tekisi mieli veitsellä leikata paukama irti ja joka kesä menee monta yötä itkiessä kun en saa kutinalta unta. Mihinkään ei voi keskittyä kun kutittaa, lääkkeestä huolimatta. Ei kai sitten ole kuitenkaan mielestäsi tarpeeksi vakavasta allergiasta kyse kun ei henkeä uhkaa eikä muita oireita tule...

Ärsyttää jos mut ihmiset eivät saisi käyttää esim. huuhteluainetta tai pukujuhlissa ei saisi käyttää hajuvettä. Kohta varmaan okt-alueilla kielletään tuoksuvat kukat ( esim. syreeni) tai tuomet hakataan pois kun mikään ei saa tuoksua millekään

Itsekin saan joistain hajusteista pääni kipeäksi, mutta sitten otan särkylääkettä ja pidän suuni kiinni.

Samoin joskus tuntuu että ihmiset ei kestä pienintäkään epämukavuutta (tyyliin kutiava hyttyspurema) vaan kaikki pitää hoitaa lääkkeillä/ estämällä altistus. Vakavat allergiat ovat asia erikseen, mutta varmaan jokainen joskus reagoi milloin mihinkin ja vain osa tekee siitä lievästä reaktiosta kamala suuren numeron.

Ja sitten nostan kyllä kulmiani näille "ruis aiheuttaa lapsella virtsankarkailua" ja " yksi allergioireeni on väsymys" ja "hajut aiheuttavat levottomuutta"; minun on vaikea uskoa että mikään vieras proteiini aiheuttaisi ko oireita. Mutta ehkä tiede joskus todistaa tälläisen oireilun todelliseksi.

Vierailija
35/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulle tulee vielä pahoja allergioita niin huomaat itse miten ikäviä oireita niistä voi tulla.

Väsymys on todellakin yksi allergian oire, siitepölyt saavat keväisin ihan veteläksi, sen lisäksi että pitää raapia silmät päästä pois ja nenä valuu koko ajan, vaikka lääkkeet onkin.

Ja se kutiava hyttysenpurema voi sinulla olla kenties vaan vähän kutiava hyttysenpurema. Mutta minulla se on niin kutiseva että melkein tekisi mieli veitsellä leikata paukama irti ja joka kesä menee monta yötä itkiessä kun en saa kutinalta unta. Mihinkään ei voi keskittyä kun kutittaa, lääkkeestä huolimatta. Ei kai sitten ole kuitenkaan mielestäsi tarpeeksi vakavasta allergiasta kyse kun ei henkeä uhkaa eikä muita oireita tule...

Ärsyttää jos mut ihmiset eivät saisi käyttää esim. huuhteluainetta tai pukujuhlissa ei saisi käyttää hajuvettä. Kohta varmaan okt-alueilla kielletään tuoksuvat kukat ( esim. syreeni) tai tuomet hakataan pois kun mikään ei saa tuoksua millekään

Itsekin saan joistain hajusteista pääni kipeäksi, mutta sitten otan särkylääkettä ja pidän suuni kiinni.

Samoin joskus tuntuu että ihmiset ei kestä pienintäkään epämukavuutta (tyyliin kutiava hyttyspurema) vaan kaikki pitää hoitaa lääkkeillä/ estämällä altistus. Vakavat allergiat ovat asia erikseen, mutta varmaan jokainen joskus reagoi milloin mihinkin ja vain osa tekee siitä lievästä reaktiosta kamala suuren numeron.

Ja sitten nostan kyllä kulmiani näille "ruis aiheuttaa lapsella virtsankarkailua" ja " yksi allergioireeni on väsymys" ja "hajut aiheuttavat levottomuutta"; minun on vaikea uskoa että mikään vieras proteiini aiheuttaisi ko oireita. Mutta ehkä tiede joskus todistaa tälläisen oireilun todelliseksi.

Samalla tavallahan sitä voi vaikka sanoa, että atooppisen ihon kutina on ihan psyykkista, miksei siitä muka voi päästä yli?

Itse en kärsi allergioista, kutinoista tai ihottumista, mutta ymmärrän kyllä niitä, jotka kärsivät.

Vierailija
36/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kun niitä annetaan, alkaa kauhea valitus ja puolustelu.

Ei ollut erikoisuuden- ja huomiontavoittelua, ei sitten yhtään ;))

Vierailija
37/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ap pyytää mielikuvia ja sitten kun niitä annetaan, alkaa kauhea valitus ja puolustelu.

mutta hän kirjoitti avauksessaan näin:

"Musta olis mielenkiintoista, jos te nyt kirjoittaisitte mulle, millaisia ihmisiä te koette hajusteyliherkkien (mä en edes tiedä, onko tää mun kohdalla oikea sana) olevan, niin katsotaan, pitävätkö "ennakkoluulot" paikkansa mun kohdalla."

Eli ilmeisesti tämän ketjun tarkoitus oli, että ap halusi katsoa, millaisia mielikuvia ihmisillä on hajusteherkistä/allergisista, ja katsoa, sopivatko kuvaukset häneen.

Tai näin MÄ käsitin tuosta avauksesta.

Terv. nro 35

Vierailija
38/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kun niitä annetaan, alkaa kauhea valitus ja puolustelu.

Missä oli valitusta ja puolustelua?

Vierailija
39/56 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä toivo pahaa kenellekään, mutta tämän ongelman toivoisin niille, jotka sitä pilkkaavat. Itselläni diagnoosin antanut arvostettu allergologi, joka alkoi pohtimaan asian yhteyttä myös lapseni suuriin astmakohtausten määrään. Itse saan vain migreeniä, kurkkuturvotusta ja erikoisen olon, mutta lapseni kohdalla joudun istumaan usein päivystyksessä,

kun kotilääkkeet eivät auta. Toivoisin huuhaana ja arvostelijana pitävien kokevan tämän, miten sitten, jos sattuu omalle kohdalle. Opettaja onneksi tajuaa. Lapsella myös allergiat siitepölyille ja eläimille. Olen tarkka koko perheen vaatetuksesta ja ostan laadukkaita vaatteita. Kampaajalla käyn allergiakampaamossa, jossa hiuksiin saa myös hajusteettomia raitoja. Tämä on karsinut tuttuja, mutta parhaat jäivät. Osa allerglogini potilaista joutuu käyttämään hengityssuojainta. Olen kiitollinen, että pärjään näinkin. Lapsestani olen huolissani. Minulla on myös jonkun täällä huuhaaksi mainostama fibromyalgia, joka puhkesi läåkärin mukaan siksi, etten saanut päädiagnoosiini lääkitystä, koska sen löytymiseen meni noin 10v. Fibromyalgiakin on oikea sairaus, hankala sellainen. Ylimieliset valittaisivat jo yhdn fibropäivän jälkeen.

Vierailija
40/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei koskaan ole hyvin ja aina jostain tulee oireita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme