Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielikuvia hajusteherkästä ihmisestä

Vierailija
27.03.2011 |

Olen täällä AV:lla monta kertaa törmännyt semmoiseen näkemykseen, että hajusteherkkää ihmistä pidetään jotenkin neuroottisena tai sekopäisenä. Itseäni en tunnista noista luonnehdinnoista ollenkaan.

Mulla alkoi hajusteet tökkiä kymmenisen vuotta sitten. Kaikki alkoi hajuvesistä, jota itsekin käytin. Aloin saada niistä päänsärkyjä. Pikkuhiljaa myös muut monet muut hajusteet ovat alkaneet tökkiä: samppoot, pesuaineet, rasvat jne. Siedän kyllä mietoja hajusteita, lähinnä semmoisia, jotka ovat peräisin eteerisistä öljyistä ja kasveista.

Hajusteet aiheuttavat mulle pahimmillaan päänsärkyä ja kurkun ärsytystä (tähän kategoriaan kuuluvat lähinnä hajuvedet) sekä kuvottavaa ja levotonta oloa. Levoton olo tulee siitä, että jos esim. muhun itseeni tai vaatteisiini päätyy jotain voimakkaampaa hajua, haistan sen koko ajan.

Musta olis mielenkiintoista, jos te nyt kirjoittaisitte mulle, millaisia ihmisiä te koette hajusteyliherkkien (mä en edes tiedä, onko tää mun kohdalla oikea sana) olevan, niin katsotaan, pitävätkö "ennakkoluulot" paikkansa mun kohdalla.

Kiitos.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vika on aina kaikissa muissa paitsi itsessä.

Vierailija
42/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuin tietämättäni hometalossa ja siellä puhkesi lukuisia allegioita ja astma. Sitä ennen ei ollut mitään.

HAjusteet ei ole minulle ongelma siksi että olisin neuroottinen vaan siksi että limakalvot turpoavat, enkä meinaa saada henkeä.

Olen kyllä törmännyt myös sellaisiin ihmisiin, joiden mielestä homeesta puhuminen on neuroottista. Jopa sellaisiin lääkäreihin :(

Toisaalta, meillä ei lapset ole altistuneet kemikaaleille, joille muiden lapset on. Koska minä en ole voinut heidän elinikänään käyttää hajustettuja tuotteita, valmisruokia (mausteseosten vuoksi), vaatteet ostan pääasiallisesti käytettyinä kun useissa on käytetty homeenesto yms kemikaaleja, joista saan oireita jne jne meidän kemikaalicoctailit on aika paljon pienemmät kuin tavisperheissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole sama asia kuin hajusteallergia!!! Ärsyttää olla shampookaupassa töissä kun ihminen joka ei siedä tuoksuja kutsuu itseään hajusteallergiseksi! Ja sitten pitää nuuskuttaa joka puteli että mikähän nyt sopii. Termit tutuiksi, kiitos.

Vierailija
44/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne jotka toitottavat hajusteyliherkkyyttään, ovat yleensä hiukan ärsyttäviä. Minullekin tulee päänsärkyä ja pahaa oloa joistain tuoksuista mutta en suurentele asiaa tai halua kutsua itseäni hajusteyliherkäksi. Ja yliherkkyyden kutsuminen allergiaksi on superärsyttävää. Siitä kun jotenkin täytyy tehdä maailman vakavin juttu.

Vierailija
45/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yliherkkyyden kutsuminen allergiaksi on superärsyttävää. Siitä kun jotenkin täytyy tehdä maailman vakavin juttu.

eivät ole toistensa synonyymejä, mutta kai hajusteillekin voi olla oikeasti allerginen.

Eihän laktoosi-intoleranssikaan ole allergia, mutta niin vaan siitä saa ihan konkreettisia oireita.

Vierailija
46/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteyksiä psyykkisten syiden ja fyysisten oireiden välillä.

Omassa tuttavapiirissä hajusteallergikot ja muuta "outoihin asioihin" herkistyneet ovat kaikki tavalla tai toisella olleet kriisitilanteessa oireiden ilmaantumisen aikaan. Sitten on keksitty oireille syy ja välttämistaktiikalla mennään vuosia eikä koskaan hoideta perusongelmaa. Stressin poistuttua / vuosia kriisien jälkeen oireet ovat näillä helpottaneet kummasti.

Sinänsä kokemus allergiareaktiosta on varmaan tosi, mutta osana laukaisijaa voi olla myös sitä allergeenia laajemmat tekijät.

Sattuiko kukaan lukemaan aamun Hesarista kuinka suunnilleen jokaisessa pariisilaisasunnossa on kosteusavurio/hometta enkä usko että siellä ollaan samassa määrin allergisia kuin Suomessa.

Pikkulasten ruoka-allergioissa on sitten joku aivan eri mekanismi; ehkä joku joskus selvittää nämä kaikki tieteellisesti!

Vierailija
47/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän todella. Meillä suvussa on montakin, joilla on TODELLISIA ongelmia hajusteiden kanssa. Meillä on myös 3 astmaatikkoa lähipiirissä ja niinpä, kun me menimme naimisiin, halusin kutsuun kirjoitettavan : Tulethan juhliimme ilman hajusteita

Tuo se vasta kamalaa oli! Taho, joka teki kutsut (painossa) sanoi, ettei tollaista pyyntöä VOI kirjoittaa!

Minä sanoin, että minä saan kirjoituttaa juuri sellaisen kutsun, jonka haluan omiin juhliini!

Itse vein kampaajalle hajusteettomat hiuslakat ym. Mutta kampaaja ei suostunut niitä käyttämään, vaan käytti omiaan, joissa oli hajusteita!!!!!

Pitopalvelun henkilökunta oli kauhuissaan, miten he voivat työskennellä ilman deodoranttia! Minä sanoin, et hajusteettomat deodorantitkin on keksitty!

Loppujen lopuksi, vieraaksemme tuli kaikki kutsumamme 120 vierasta, eikä kenelläkään ollut hajusteita (paitsi minulla hieman, jota kampaaja oli väkisin suihkauttanut)

Moni vieras kehui, et oli ihanat juhlat, kun ei tukehtunut kaikkien hajusteisiin, joita normaalisti käytetään juhlissä Paljon ja kaikki hajut vielä sekoittuvat!

Tuo kirjoittaja nro 25 kertoi, että hän vältää tai ei mene juhliin ym hajusteiden pelossa.

En halunnut, että yksikään minun vieraistani peruu juhlat hajujen takia. Vaikka leimauduin varmasti hieman hulluksi, tein sen ystävieni takia!

Ja uskon todella, että on oikeasti ihmisiä, jotka EIVÄT siedä hajusteita.

Vierailija
48/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskon todella, että on oikeasti ihmisiä, jotka EIVÄT siedä hajusteita.

...samalla lailla kuin on ihmisiä, jotka eivät siedä kännyköihin puhumista julkisilla paikoilla, radion päälläolemista ja ikkunan avaamista bussissa, koirankakkoja ojanreunalla ja lapsia leikkimässä pihalla.

Vierailija
49/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

typerää ja ilkeää porukkaa taas liikenteessä..

No minäkin olin yksi niistä, jotka pitävät hajusteuliherkkyyttä höpönlöpönä, kunnes se raskauden myötä laukesi minullakin.

Ei ole onneksi kovin vakava, eikä aiheudu kaikista hajusteista. Oireina päänsärkyä, kirvelyä nenässä ja silmissä, pahoinvointia. Toistaiseksi pystyn käyttämään joitan hajustettuja tuotteita itsekin, mutta en tiedä miten jatkossa käy.

Ja itse en usko mihinkään huuhaa-hoitoihin, luonnonlääkintään tms., minulla ei ole allergioita, ei sähköyliherkkyyksiä jne. Olen akateemisesti koulutettu, fiksu ja kriittinen ihminen. Huomiota en hae, mistä kertoo esimerkiksi se, että kenellekään muulle en ole tästä asiasta ikinä maininnut paitsi tässä ketjussa.

Vierailija
50/56 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on kova tarve mitätöidä muiden ongelmia, jos ne näyttävät olevan peräisin asioista, jotka ovat luonnollinen osa omaa tavallista arkielämää. Minä en ole kymmeneen vuoteen kestänyt synteettisiä hajusteita ollenkaan, mutta tässäkin viestiketjussa esiintyvien asenteiden takia pidän suuni kiinni asiasta.

Olen järjestänyt työni free-pohjaiseksi, joten pystyn välttämään kohtuullisen hyvin altistumista hajusteille. Toki pystyn osallistumaan palavereihin vahvasti hajustettujen ihmisten kanssa, mutta tällöin joudun varaamaan useita päiviä toipumisaikaa. Tällaisissa tilanteissa olennainen sanottava kannattaa pyrkiä esittämään nopeasti, sillä yleensä jo parin tunnin päästä olen niin tokkurassa, että ajatukset eivät pysy kasassa. Kunnon altistumisen jälkeen olen vuodelepokunnossa ja päällä on muutama päivä oksentamista, krapulaista oloa ja tulehtuneita silmiä. Tällaisia oireita ei mielellään ota vastaan ilman hyvää syytä.

En oikein ymmärrä miten minua voisi syyttää "itsetehostuksesta" tai "halusta kontrolloida muita", sillä olen kertonut ongelmastani vain lääkärille. Virallisena diagnoosina on tällä hetkellä epätyypilliset astma ja atopia, mutta lääkärin mukaan minun kannattaa vain sopeutua oireisiin, sillä koko ongelmakenttää ei ole vielä ryhdytty edes tutkimaan kunnolla. Ihmisen kemikaaliympäristö muuttuu niin nopeasti, että hyvä perimä tarkoittaakin nyt jotain muuta kuin isoäidin aikaan ts. hyvää sietokykyä ksyleenimyskejä ja muita myrkkyjä vastaan.

En aio tulla ulos kaapista ongelmani kanssa, joten eipä tarvitse kuulla hulluksi haukkumista. En silti ymmärrä, miksi pitää tulla julkisiin tiloihin haisemaan metrien päähän vahvoilta hajusteilta? Kaikki tilanteesta kärsivät eivät ole mitään ärsyttäviä luulosairaita nipoja.

Vierailija
51/56 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse jossain määrin hajusteherkkä ja ostan kotiini vain hajustamattomia tuotteita. Tiettyjä hajuja siedän mutta sitten on joitain joista saan heti päänsäryn. Esim. kielo ja sen kaltaiset tuoksut.

Toisaalta pyrin myös vähän siedättämään itseäni enkä yritä elää täysin hajusteettomassa olotilassa.

Vierailija
52/56 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pari juttua alusta, mutta voin kertoa omasta kokemuksestani, että ei todellakaan ole kauheen helppoa, kun ei pysty olla voimakkaiden hajusteiden luona. Mulla rupee ottamaan ne henkeen... Päänsärky iskee tosi helposti ja kurkku tuntuu sellaiselta karhealta, ihan kun olisi haavoja. En voi mennä läheskään kaikkiin kauppoihin, kun niissä myydään vahvasti hajustettuja pesuaineita. ONNEKSI on olemassa muutama tuoksu, joita mäkin voin käyttää!!! Mutta pyykinpesuaineet pitää olla tuoksuttomia, huuhteluainetta en voi edes käyttää. Hajuvedet ja hyasintit on ihan kaikista pahimmat. Eipä tällaista olotilaa voi kukaan sellainen ymmärtää, joka ei niistä oireita saa. Ihan varmasti pidetään hysteerisenä! Mutta kun se vaan sattuu olemaan totta... Meiltä löytyy myös astmaatikkoja perheestä, joten heidänkään takia ei voi mitään voimakkaita tuoksuja käyttää. Osaa meikeistä voin käyttää, mutta ne on tasan kolme eri merkkiä, kaikista muista tulee oireita. Shampoissa koko aika vaihdetaan tuoksua, vaikka on muka sama tuote. Niidenkin kanssa saa olla koko aika kovin tarkkana.

Vierailija
53/56 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle hajusteyliherkkyys on niin tuttua, että pidän sitä tavallisena. Äidilläni, avomiehelläni ja minulla on lievää hajusteyliherkkyyttä. Pystyn kyllä käyttämään hajuvettä, kunhan sen tuoksu ei ole voimakas ja yleensä ongelmana ovat liian voimakkaan hajuiset deodorantit ja naamarasvat.

Ainoa ennakkoluulo mitä minulla on joskus ollut oli, ettei hajusteallergikot voi käyttää lainkaan hajusteita. Tämä on tullut jo kumottua :)

Vierailija
54/56 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti samaa porukkaa joiden mielestä vakavasta masennuksestakin selvitään vain "ottamalla itseään niskasta kiinni".

No kaikki ei tiedä kuin vasta kun kokevat itse.

Itselläni on niin, että jos sitä hajustetta on se normaali määrä (korkeintaan kaksi suihkaisua tai pienet sipaisut) niin silloin vain kutittaa silmiä.

Kun taas sitä hajustetta on suihkuteltu niin, että vaatteissa ei ole kohtaa, mikä ei haisisi sille tuoksulle, alkaa minua yskittämään, aivastuttamaan ja pahimmissa tapauksissa en saa henkeä.

"äitipuoleni" ei usko allergioihin ja hän on sellainen joka lotraa siinä hajuvedessä.. Hänen takanaan leijuu sellainen sankka pilvi sitä hajua. No hän onnistui aiheuttamaa minulle pahalaatuisen astmakohtauksen ulkotilassa, kun tuli kertomaan että mitä kaikkea olimme tehneet väärin kihlajaistilaisuudessamme (joka siis oli meneillään silloin). Kohtaus oli alkamassa ja yritin mennä pois hänen luotaan ja hän vain seurasi ja nalkutti "lopeta tuo huomionhakusuus, ei tänään ole kyse sinusta" ja tunki vaan vierelle. Mieheni onneksi tajusi mitä oli tapahtumassa ja haki astmapiippuni ja soitti ambulanssin.

Hääkutsu tuli isälleni muttei "äitipuolelleni". Eikä muuten saa tulla meille vastakun oppii olemaan lotraamatta sillä hajuvedellä.

Naisilla on muuten tosi paha ongelma tuon hajusteiden käytön kanssa. Moni käyttää samaa tuoksua vuosikaudet, tottuvat siihen hajuun ja käyttävät sitten kerta kerralta enemmän ja enemmän kun eivät enää normaalimäärällä haista mitään.

Ja itse muuten siedän myös miltei kaikkia luonnontuoksuja, mutta tuomi, syreeni ja hyasintti ovat sellaisia joita en oikein kestä.

Ja ei, en valita ihmisille heidän hajusteiden käytöstään, pyrin vain välttämään sellaisia ihmisiä jotka käyttävät niitä liikaa. (en muuten matkusta yleisillä, tai käy baareissa. meikit on tullut ostettua apteekista. =)

Vierailija
55/56 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitteko etta jos olet allerginen hajusteille voi se olla hyvinkin vaarallista. Henki salpaantuu eli et saa henkea enaa. Aitillani on tama allergia ihan testattu ja sille kay nain...

Vierailija
56/56 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seinillä olevista kaapeista, ja tulee sairaaksi sinisestä väristä... että joo, pidän tämmösiä ihmisiä todella omituisina ja huomionhakuisina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi