Asiantuntijatason palkkatasoista, mitä uskoa?
Täällä palstalla tulo&palkkagallupeissa pk-seudun palkkatasoksi akateemisissa asiantuntija/päällikkötason sanotaan 6000-8000€/kk. Palstan mukaan tämä on tavallinen palkkataso, ei edes hyvä.
No olen paria paikkaa hakenut ja palkkatoive on ollut tuolla tasolla. Joka kerta palaute on ollut että " ei meillä tälläisiä palkkoja makseta, onko toive ehdoton vai jatketaanko keskusteluja?"
Kumpi valehtelee, palstan gallupit vai työnantajat?
Kommentit (55)
Aikamoisia palkkoja.. tiedän olevani alipalkattu, ja vielä aika perhanan reilusti, mutta nämä luvut masentavat kyllä aika lailla vaikka olenkin vasta vuosi sitten valmistunut - olen kumminkin ollut tässä paikassa jo reilut 1,5v.
Aloitin assarina, tosin tein jo silloin nykyisiä tehtäviä hyvin paljon kaiken muun ohella - nyt siis olen Internet-markkinoinnin asiantuntijana (yksityisessä firmassa) ollut viime vuoden lopusta lähtien ja bruttopalkkani on 1800e. Tiedostan miespuolisen kollegani (joka yhä opiskelee..) tienaavan 300 euroa enemmän kuin minä, mikä vielä kääntää veistä haavassa vaikka sekin palkka on naurettava. En tietenkään odota saavani mitään älytöntä palkkaa kun valmistumisesta (tradenomi) ei kumminkaan ole kauheasti aikaa, mutta olen aina tehnyt työni hyvin, tehnyt paljon ilmaistakin työtä ja ansaitsisin niin paljon enemmän. Haen epätoivoisena uusia töitä ja olenkin hakenut paria sihteerin työtä, joista saa monta satasta enemmän kuin nykyisistä asiantuntijan tehtävistäni. Että juuh.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 18:08"]Aikamoisia palkkoja.. tiedän olevani alipalkattu, ja vielä aika perhanan reilusti, mutta nämä luvut masentavat kyllä aika lailla vaikka olenkin vasta vuosi sitten valmistunut - olen kumminkin ollut tässä paikassa jo reilut 1,5v.
Aloitin assarina, tosin tein jo silloin nykyisiä tehtäviä hyvin paljon kaiken muun ohella - nyt siis olen Internet-markkinoinnin asiantuntijana (yksityisessä firmassa) ollut viime vuoden lopusta lähtien ja bruttopalkkani on 1800e. Tiedostan miespuolisen kollegani (joka yhä opiskelee..) tienaavan 300 euroa enemmän kuin minä, mikä vielä kääntää veistä haavassa vaikka sekin palkka on naurettava. En tietenkään odota saavani mitään älytöntä palkkaa kun valmistumisesta (tradenomi) ei kumminkaan ole kauheasti aikaa, mutta olen aina tehnyt työni hyvin, tehnyt paljon ilmaistakin työtä ja ansaitsisin niin paljon enemmän. Haen epätoivoisena uusia töitä ja olenkin hakenut paria sihteerin työtä, joista saa monta satasta enemmän kuin nykyisistä asiantuntijan tehtävistäni. Että juuh.
[/quote]
Sinua hyväksikäytetään. Älä suostu tähän! Ota asia puheeksi. Oikeasti.
Kun minulta pyydettiin palkkatoivetta, pyysin 1950e joka oli sekin vähemmän kuin tehtävän vähimmäispalkka. Sain huutia pyynnöstäni ja kokemattomana sain tilanteesta kauheat traumat. Keskustelun päätökseksi sovimme palkakseni 1700e/kk joka sitten tosiana nousi 1800e josta minun pitäisi olla nyt ikionnellinen.. En saa senttiäkään enempää, minun on turha edes pyytää, ollaan viime vuoden tuloksesta hieman jäljessä ja pomo ei muuta tee kuin toitottaa työntekijöille että paiskikaa kahta kauheammin jotta hänen ei tarvitse ottaa meidän palkkoihin lainaa.
Kyllä, minua hyväksikäytetään. Mutta minkäs teet kun töitä ei vaan ole. :( Oon jo niin epätoivoinen että olisin ottamassa melkein mitä tahansa muuta vastaan..
Kun minulta pyydettiin palkkatoivetta, pyysin 1950e joka oli sekin vähemmän kuin tehtävän vähimmäispalkka. Sain huutia pyynnöstäni ja kokemattomana sain tilanteesta kauheat traumat. Keskustelun päätökseksi sovimme palkakseni 1700e/kk joka sitten tosiana nousi 1800e josta minun pitäisi olla nyt ikionnellinen.. En saa senttiäkään enempää, minun on turha edes pyytää, ollaan viime vuoden tuloksesta hieman jäljessä ja pomo ei muuta tee kuin toitottaa työntekijöille että paiskikaa kahta kauheammin jotta hänen ei tarvitse ottaa meidän palkkoihin lainaa.
Kyllä, minua hyväksikäytetään. Mutta minkäs teet kun töitä ei vaan ole. :( Oon jo niin epätoivoinen että olisin ottamassa melkein mitä tahansa muuta vastaan..
Olen kunnalla ydinfyysikkona ja palkka on 6.666 euroa kk.
Kokkarit on vauhdissa ja yrittää hilata palkkoja alaspäin.
Julkishallinnon palkat selviää katsomalla mielivaltaisen virkamiehen verotettavat tulot.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 18:51"]
Olen kunnalla ydinfyysikkona ja palkka on 6.666 euroa kk.
[/quote]
:D jep, kyllä joka kunta yhden ydinfyysikon tarttee.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 18:48"]Kun minulta pyydettiin palkkatoivetta, pyysin 1950e joka oli sekin vähemmän kuin tehtävän vähimmäispalkka. Sain huutia pyynnöstäni ja kokemattomana sain tilanteesta kauheat traumat. Keskustelun päätökseksi sovimme palkakseni 1700e/kk joka sitten tosiana nousi 1800e josta minun pitäisi olla nyt ikionnellinen.. En saa senttiäkään enempää, minun on turha edes pyytää, ollaan viime vuoden tuloksesta hieman jäljessä ja pomo ei muuta tee kuin toitottaa työntekijöille että paiskikaa kahta kauheammin jotta hänen ei tarvitse ottaa meidän palkkoihin lainaa.
[/quote]
Mutta minimissään sinun pitää saada sama kuin miespuolisen kollegasi, jos hänellä on samanrasoinen tausta ja työtehtäbät.
Paska pomo kyllä. Todnäk jäisi pulaan kun lähtisit. Saat kyllä paremman työpaikan ennenpitkää. Ole aktiivinen. Tsemppiä!
Mun puoliso on it-alalla, n. 4500. Työkokemusta 25 vuotta. Nyt on yrittänyt vaihtaa paikkaa, koska meillä on työpaikkojen välillä aika pitkä matka toistaiseksi. Samaa palkkatoivomusta pidetään liian kovana. Kuitenkin pidetään alansa osaajana ja CV on vaikuttava, pelkkää asiantuntijahommaa ihan alkua lukuunottamatta, ei taukoja, taustalla pitkiä työsuhteita mutta vaihtanut kuitenkin jonkun kerran paikkaa. Mä olen suunnitteluinsinööri enkä saa edes kolmea tonnia, tosin olen pienyrityksessä, missä tunnetusti on pienet palkat.
Ihan tismalleen sama titteli ja työtehtävät muuten, mutta minulla ne ovat siltä osin laajemmat että olen vastuussa asiakkaiden markkinoinnin lisäksi myös meidän omasta markkinoinnista... Se on vaan se että oon nuori, ja vielä enemmän se että oon NAINEN. Kiitos paljon sinulle tsempistä, oon kyllä kiireen v ilkkaa häipymässä tuolta. :) Olet oikeassa, pomo tulee tosiaan olemaan pulassa kun lähden.
Ps. Kaiken lisäksi hän on jo, ironista kyllä, uhkaillut minua potkuilla vaikka olen tehnyt enemmän kuin hän olisi ansainnut. Kiristystä ja hyväksikäyttöä. On ihme etten ole tullut hulluksi, tosin nyt alkaa olla aika lähellä.
Psykologi, asiantuntijatehtävissä, 3800e/kk, tosin työkokemusta takana vasta jokunen vuosi.
Hakemuksia joskus käsitelleenä mua järkytti se, miten suuri hajonta on hakijoiden palkkatoiveissa. Onko tosiaan niin, että mistään ei löydä kunnon keskipalkkoja (en kyllä usko, kun itse osaan niitä katsella.) Samasta, todella vaativasta hommasta saattoi palkkatoive olla 1900-8000/kk. Työnantajana (mikä en kuitenkaan ollut) en kyllä ottaisi ihan vakavasti hakijaa jolla ei mitään käsitystä millä sektorilla liikutaan. Toki toisilla on kokemusta enemmän kuin toisilla, mutta sekä ala-, että yläkanttiin laitetut toiveet eivät kyllä vie asiaa eteenpäin.
Valitettavasti nuo alakantin palkkatoiveet on useimmiten naisilla ja ääripään sitten miehillä. Itse kun aikanaan hain töitä, niin pyytämäni 3000 kk tuntui usein liian suurelta ja tiedän olevani onnekas kun sain nykyisen paikan jossa palkka 3300 kk. Huomautan myös että minä en raakannut yhtään hakemusta palkkatoiveen perusteella pois, sen tekivät siellä ihan muut henkilöt.
Mulla olis palkka suomessa 4000/kk
Belgiassa saan 9000/kk
Saksasta on luvattu 10000/kk
IC suunnittelu alana.
Hankala tehda paatosta tullakko Suomeen perheen luokse vai mennakko Saksaan
Saksassa pystyisin kikkailemaan veroni niin etta maksaisin vain 15%
Eli Suomessa kateen 2600 ja saksassa 8500 - kampan vuokra.
Saksassa olisin sitten irti perheesta :/
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 18:48"]Kun minulta pyydettiin palkkatoivetta, pyysin 1950e joka oli sekin vähemmän kuin tehtävän vähimmäispalkka. Sain huutia pyynnöstäni ja kokemattomana sain tilanteesta kauheat traumat. Keskustelun päätökseksi sovimme palkakseni 1700e/kk joka sitten tosiana nousi 1800e josta minun pitäisi olla nyt ikionnellinen.. En saa senttiäkään enempää, minun on turha edes pyytää, ollaan viime vuoden tuloksesta hieman jäljessä ja pomo ei muuta tee kuin toitottaa työntekijöille että paiskikaa kahta kauheammin jotta hänen ei tarvitse ottaa meidän palkkoihin lainaa.
[/quote] minulla melkein sama kuvio mutta töissä olen suhg vaativissa hommissa stressi persiissä ja palkka 1800 yliopistokoulutuksella. Ethä kyllä naurattaa...palkkaa olen lisää pyytänyt mutta en saa!
Vakuutusalalla IT puolella asiantuntijana palkkani on 4500 e/kk.