Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilaiset käsitykset ja sanonnat

Vierailija
25.03.2011 |

On jännä huomata, miten eri tavalla ihmiset käsittävät eri sanonnat. Erityisesti tänään olen monessa ketjussa huomannut, että itselleni ihan selkeät sanonnat eivät ole lähelläkään sitä, miten muut ne ymmärtävät.

Esim

- pitää silmällä tarkoittaa minun mielestäni sitä, että välillä pitää vilkaista, eikä kovin kauas voi poistua. Se ei kuitenkaan tarkoita mielestäni sitä, ettei mitään muuta voi samalla tehdä

- laiton syrjintä tarkoittaa mielestäni sitä, että esim työpaikalla henkilö asetetaan jonkin ominaisuuden vuoksi eri asemaan. Se ei siis mielestäni tarkoita sitä, että joku kertoo homouden olevan luonnotonta

- kännissä muistin menetys ei tarkoita mielestäni samaa kuin sammunut tai huumattu

jne.

Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä tällaisilla eroilla on merkitystä, kun asioista keskustellaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä lisään tuohon listaukseeni

- naisten perään katselu on jotain muuta kuin pitkään tuijottaminen ja äänekäs kommentointi.

Vierailija
2/7 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän mielestänne tarkoittavat:

- aamupäivällä

- puolilta päivin

- illansuussa

- illalla

- muutama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset käsittävät monesti tavalliset sanatkin eri tavoin.

Vierailija
4/7 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset käsittävät monesti tavalliset sanatkin eri tavoin.

eikö ketään muuta häiritse näissä keskusteluissa se, että ihan selkeästä merkityksestä väännetäänkin ihan jotain muuta? Siis esimerkiksi tuo kiehuvan perunakattilan silmällä pitäminen. Heti tuli kuittailuja tyyliin "hyppiikö ne kiukkuiset perunat sieltä kattilasta pois jos ei niitä vahdi".

ap

Vierailija
5/7 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, että laiha tarkottaa täällä oleville lähes alipainoista tai alipainoista, mä taas oon aina luullu sen tarkottavan normaalipainoista ihmistä. (Siis että ihmisiä on kahdenlaisia: lihavia ja laihoja, joista laihuus on se normi.)

Vierailija
6/7 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, että laiha tarkottaa täällä oleville lähes alipainoista tai alipainoista, mä taas oon aina luullu sen tarkottavan normaalipainoista ihmistä. (Siis että ihmisiä on kahdenlaisia: lihavia ja laihoja, joista laihuus on se normi.)

minulle laiha tarkoittaa kyllä ihan alipainoista, hoikka sitten taas on normaali.

Sitten jossakin keskustelussa taas puhuttiin normaalipainoisesta ja normaalista samassa tarkoituksessa. Minun mielestäni taas ylipaino ei ole sama asia kuin epänormaali, vaikkei se olekaan normaalipainoinen.

ap

Vierailija
7/7 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän mielestänne tarkoittavat:

- aamupäivällä

- puolilta päivin

- illansuussa

- illalla

- muutama