Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkatkaa kasvisruokia ilman soijaa

Vierailija
24.03.2011 |

En siis kaipaa ohjeita, joissa liha on korvattu soijarouheella tai -suikaleilla tai tofulla tai seitanilla.

Maitotuotteet ja muna käyvät. Välillä syödään kalaa, ja lapset syövät päiväkodissa sekaruokaa, joten en ole ihan hirveän huolissani proteiinin saannista, mutta yritän käyttää papuja ja linssejä usein.

Tässä tämän hetken repertuaarini. Mitä muuta voisi olla?

Pinaattikeitto

Tomaattikeitto

Sipulikeitto

Bataattikeitto

juuressosekeitto

Linssikeitto

Falafelpyörykät

Kasvisraastepihvit

Punajuuripihvit

Täytetyt paprikat tai tomaatit

Pyörtynyt imaami

Punajuuripaistos

Kasvislasagne

kasvisgratiini

Kukkakaali-perunacurry

kasvis-papupata

Pestopasta

Punajuuripasta

sienirisotto

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvis-linssipata

Eli kukkakaalia, kesäkurpitsaa, tomaattia, linssejä erilaisina variaatioina. Mausteita mielen ja maun mukaan. Itse tykkään kurkumasta.

Vierailija
2/8 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikhernecurry (lisäkkeenä)

ainekset:

-kikhernesäilykepurkki

-murskattuja tomaatteja säilykepurkki/ tuoreita tomaatteja

-sipulia

-öljyä

+

mausteet:

-garam masala -mausteseos

-suolaa

Valmistus:

1. Keitä kikherneet kattilassa pehmeiksi.

2. Pilko sipuli ja laita pannulle.

3. Pilko tomaatit ja lisää pannulle.

4. Paista sipulia ja tomaatteja kunnes tomaattien raaka haju häviää, lisää tarvittaessa vettä, että seos pysyy kastikemaisena (ei kuitenkaan saa olla liian litkua).

5. Lisää suolaa (2-3tl) ja garam masalaa (1tl) ja sekoita.

6. Lisää pehmenneet kikherneet ja anna maustua, mitä kauemmin sen parempi. Maistele ja tarkista onko suolaa/mausteseosta tarpeeksi.

Palak paneer

-kaikenlaisia versioita löytyy netistä

Punajuurikiusaus

-500g perunasipulisekoitusta

-400g punajuurisalaattia

-2dl kermaa

-juustoraastetta

Kaikki sekaisin ja uuniin 200 asteeseen tunniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo paneer-juusto alkoi kiinnostaa. Saako sitä jostain? Johonkin intialaisresepteihin olen käyttänyt ihan Valion kotijuustoa, mutta en tiedä, onko kovin erilaista.

Lisääkin saa vinkkailla!

ap

Vierailija
4/8 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hernesosekeittoa meillä syödään usein. ohje pakastehernepussissa.

Vierailija
5/8 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä soija-allergikko?

Vierailija
6/8 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasviskeittokirjan. Siinä on paljon hyviä reseptejä lähinnä kotimaisista (lukuunottamatta mausteet) raaka-aineesta, joten soijaa sen kirjan ohjeissa ei käytetä.

Itse olen aivan ihastunut kirjassa olevaan hefun (tehdään hampunsiemenistä ja on vähän kuin kotimainen tofun vastine) ohjeeseen. On vain melko työlästä tehdä mutta tosi maukasta (maustettuna) ja voi tunkea melkein mihin tahansa ja käsittääkseni erittäin ravitsevaa ja proteeinipitoista.

Vierailija
7/8 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin seuraavat herkut tulee mieleen: itse tehdyt pinaattilätyt, ruokaisat salaatit; esim. pasta tai riisi pohja, tuoreita vihanneksia, mahd. pähkinöitä, keitettyä kananmunaa ja joku hyvä kastike, (kesä)kurpitsaveneet; sisus kaiverretaan pois, täytteeksi joko gratiini tai pannulla "pata"-tyyppinen kastike (itse tykkään eniten sipuli, valkosipuli + vihanneksia/papuja/juureksia + tomaattimurskaa)ja päälle tietysti juustoa ja uuniin!

NAM! :)

Vierailija
8/8 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa myös tavallisesta leipäjuustosta! Kastikkeeseen öljyä, sipulia, valkosipulia, currya(keltaista, punaista, tandoori/tikkatahnaa, mitä vaan), tomaattimurskaa, (kookos)kermaa ja ihan lopuksi leipäjuustoa kuutioina. Riisin kanssa nam.

Lasagne näyttikin olevan sun listassa, itse teen sen linssikastikkeeseen. Siis perustomaattikastike punaisilla linsseillä ja muuten kuten normi lasagne.

Sitten vielä:

Parsakaalijuustokeitto (keitetään parsakaalia, kunnes pehmeää, sekaan koskenlaskija-juustoa ja lopuksi soseutetaan, mausteeksi suola&pippuri)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan