Lestamies ilman seksiä KYSYMYS
Lestadioainen jos luet tämän, niin kertoisitko vastausta!! Että jos lestadiolaismies ei ihan heti 18-vuotiaana mene naimisiin, niin miten se voi elää kun ei saa ola mitään seksuaalisia toimintoja? Itse tyydytyskin on teidän mielsstä syntiä... Ja ei-lestadiolaisen kanssa ei ole sallittua seurustalla... Niin että jos mies löytää sen oikean vaikka vasta 40 iällä niin miten siihen asti voi pidäyttätyä kaikista seksuaalisista tarpeista?
Mikä "lääke" teillä on? :-)
Ja tietääkö teillä siis kaikki teinitkin tuon, että seksuaalisuus on kiellettyä? Miten sitä onnistuu elämässä välttämään?
Kommentit (61)
"tietynlainen kieroutunut suhtautuminen seksiin ja siihen liittyviin asioihin vaikuttaa edelleen parisuhteessa niin, että en koe itseäni seksuaalisesti täysin vapautuneeksi"
Ihan tuttua, samasta olen ite kärsinyt koko avioliittoni ajan :-( vaikka näistä on vaikea taikka lähes mahdoton missään puhella.
vl-nainen (38v)
Kaksinaismoralismi nostaa jälleen päätään.
Itsetyydytyksen vastustajille suosittelen ottamaan asioista selvää ihan lääketieteelliseltä kannalta. Paitsi psyykkistä hyötyä, siitä on miehille, varsinkin vanhemmille, ihan fyysistä hyötyä.
Tuosta itsetyydytyksestä vaan... Mä oon kasvanu vanhoillislestadiolaisessa perheessä, ja olen edelleen vl, ja ikinäkoskaan mulle ei ole tullut tarve kosketella itseäni mitenkään.
Olen aina epäillyt että paljonpuhuttu itsetyydytys opitaan muilta kun siitä niin paljon puhutaa.
Kun ei lapselle kukaan puhu siitä niin lapsi ai ala koskettelemaan itseään. jo tämähän paljastaa että se on epätervettä ja epäluonnollista.
sääntöhän ei koske pelkästään lestadiolaisia, myös kaikkia kristittyjä jehovantodistajista helluntalaisiin. Eli itsetyydytys on synti kuten sukupuoliyhteys toisen henkilön kanssa ennen avioliittoa. Seksuaalisuus on meissä kaikissa kuitenkin syntymästä saakka, se vaan kuuluu toteuttaa avioliitossa. Sitä en tiedä miten kukanenkin siihen sitten pystyy. Yleensä sitä ei kaipaa mitä ei oo
Yleensä sitä ei kaipaa mitä ei oo
Heh, tohon et usko itekkää!
unta nää että ilman seksiä jos tulee syntiä tehtyä sen saa seuraavissa seuroissa anteeksi ja taas puhdas kuin pulmunen
tiedä miten yksittäiset ihmiset tuon asian kanssa elää ja on. Tarkoitin, että varmasti helpompi olla ilman seksiä jos sitä ei ole koskaan harrastanut kuin jos joku jo seksielämää elänyt yhtäkkiä päättäisi olla selibaatissa. Tuskinpa se kenellekään helppoa on. Kiusauksia on yksinelävillä erityisesti tänä päivänä.
tiedä miten yksittäiset ihmiset tuon asian kanssa elää ja on. Tarkoitin, että varmasti helpompi olla ilman seksiä jos sitä ei ole koskaan harrastanut kuin jos joku jo seksielämää elänyt yhtäkkiä päättäisi olla selibaatissa. Tuskinpa se kenellekään helppoa on. Kiusauksia on yksinelävillä erityisesti tänä päivänä.
Kun olet itse lestadiolainen, osaatko sanoa millä tavalla lapselle/nuorelle tulee selväksi, että itsetyydytys sitten murrosiässä on syntiä? Opetetaanko seurakunnassa? Opettavatko vanhemmat? Kuka sen ajatuksen antaa?
Taikka osaisko joku muu vastata?
Kun ei lapselle kukaan puhu siitä niin lapsi ai ala koskettelemaan itseään. jo tämähän paljastaa että se on epätervettä ja epäluonnollista.
ei pidä paikkaansa ollenkaan. Normaali lapsi tutustuu kehoonsa, myös sukuelimiinsä.
no se on nuorille selvää, että seksi kuuluu avioliittoon. En minä ainakaan itse menisi toiselle sanomaan, että näin sinä et saa tehä, seksuaalisuus on niin intiimi ja henkilökohtainen asia. Miten sitä tosiaan osaisi sitten aikanaan lapsia neuvoa? Rippikouluss anäistäkin asioista varmasti puhutaan. Asiat kannattaa sanoa kuten ne on, kuitenkaan lyömättä raamatulla päähän
Yleensä sitä ei kaipaa mitä ei oo
Ei se mihinkään katoa ja yhtäkkiä ilmesty takas avioon mennessä.
Tuosta itsetyydytyksestä vaan... Mä oon kasvanu vanhoillislestadiolaisessa perheessä, ja olen edelleen vl, ja ikinäkoskaan mulle ei ole tullut tarve kosketella itseäni mitenkään.
Olen aina epäillyt että paljonpuhuttu itsetyydytys opitaan muilta kun siitä niin paljon puhutaa.
Maailmassa tuskin on yhtään lasta, joka ei olis kosketellut itseään. Niin teit sinäkin, kunnes vanhempasi sulle takoivat päähän että se on likaista ja saastaista.
En tiedä miten miehet asian kanssa elävät, mutta itse elin 25-vuotiaaksi (kunnes menin naimisiin) asti niin että välillä tyydytin itseäni enemmän ja välillä vähemmän. Välillä koin asiasta syyllisyyttä enemmän ja välillä vähemmän. Sitten jossain vaiheessa ymmärsin että itsetyydytys on täysin luonnollista ja lakkasin tuntemasta siitä syyllisyyttä. En tiedä mistä sen syntisyysajatuksen opin, jostain vihjeiden perusteella kai, koska en kuitenkaan muista vanhempieni tai muiden aikuisten asiasta koskaan puhuneen. Paitsi koulussa terkkari kertoi että se on normaalia jne.
Olen asiaa miettinyt nyt omien lasten kohdalla ja ehdottomasti kieltäydyn opettamasta heille että itsetyydytys olisi syntiä. Ehkä he sitten rippikoulussa tai kavereiltaan sen oppivat jos ovat oppiakseen, itse aion kertoa että se on normaalia mutta homma kuuluu jokaisen yksityisysasioihin eikä sitä tehdä julkisesti.
t. vl-äiti
Minäkin olen vanhoillislestadiolaisesta perheestä ja harrastin jo ala-asteella itsetyydytystä. Ja yläasteella ainakin koulussa opetettiin (biologia, terveystieto) sen olevan ihan normaalia. Ja normaaliahan se onkin, ja täysin vaaratonta, aivan kaikilla, lapsilla, teineillä ja aikuisilla.
Tosin itse jollain kumman lailla tiesin jo ala-asteella ettei se vl-uskonto ole ihan tervejärkisten juttu... joten ehkä siksi en kai osannut ajatella itsetyydytyksen olevan mitään syntiä, enkä kokenut siitä syyllisyyttä.
Lääkärien mukaan se on päinvastoin terveellistä ja parantaa myös avioseksiä. :-) Varsinkin jos myös nainen opetteelee kunnolla tuntemaan omaa kroppaansa ja sen toimintaa.
No et sitten ole ihan selvillä että se on raamatun mukaan syntiä... Meilä on selainen ymmärrys mitä minä olen käsittänyt että Jumala on luonut seksin vaimon ja miehen väliseksi rakkauden osoittamis muodoksi.
No et sitten ole ihan selvillä että se on raamatun mukaan syntiä... Meilä on selainen ymmärrys mitä minä olen käsittänyt että Jumala on luonut seksin vaimon ja miehen väliseksi rakkauden osoittamis muodoksi.
jotain tuhansia vuosia vanhaa kirjaa konsultoida, jotta tietäis, saako runkata vai ei.
Mitä te sanotte lapsille, jotka koskettelevat itseään? "Ei Pekka-Irmeli, ei noin saa tehdä, koska Onan vuoti siemenensä maahan."
Lestadioainen jos luet tämän, niin kertoisitko vastausta!! Että jos lestadiolaismies ei ihan heti 18-vuotiaana mene naimisiin, niin miten se voi elää kun ei saa ola mitään seksuaalisia toimintoja? Itse tyydytyskin on teidän mielsstä syntiä... Ja ei-lestadiolaisen kanssa ei ole sallittua seurustalla... Niin että jos mies löytää sen oikean vaikka vasta 40 iällä niin miten siihen asti voi pidäyttätyä kaikista seksuaalisista tarpeista? Mikä "lääke" teillä on? :-) Ja tietääkö teillä siis kaikki teinitkin tuon, että seksuaalisuus on kiellettyä? Miten sitä onnistuu elämässä välttämään?
Kyllä niitä kiuauksia on jokaisella.
Mutta pidättäytyminen on huomattavasti helpompaa, kun ei ruoki haluaan, vaan keskittyy elämässä muihin asioihin ja harrastuksiin.
Kyllä ihmisellä haluja riittää vaikka mihin jos antaa niille vallan... Ja loppujen lopuksi, halujahan ja niiden toteutamisia voi silti sattua uskovaisellekkin, mutta nekin saa uskoa anteeksi, ihan niinkuin muutkin synnit. Mutt atärkeintä on että kilvoittelee eikä anna niille valtaa.
Roskapuhetta!! Veto vastakkaiseen (tai samaankin) sukupuoleen on kyllä ihmisessä ihan yhtä syvällä kuin tarve syödä ja nukkua. Eikä se odottele papin aamenta. Se on täyttä luonnollista biologiaa.
Oletko itse aviossa? Kuinka ylipäänsä päädyit naimisiin kumppanisi kanssa jos et tuntenut yhtään sitä vetoa ennen aamenta?
http://freepathways.wordpress.com/2009/10/25/ilman-rakkautta/