Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi ei ymmärrä miksi...

Vierailija
24.03.2011 |

haluamme ottaa kuopuksemme 1v10kk lauantaina mukaan siskoni hautajaisiin. Sanoi, että pilaamme siellä toisten tunnelman jos lapsi ei jaksa olla hiljaa:D en ole tajunnutkaan että hautajaisiin mennään fiilistelemään me ainakin mennään sinne koko perheenä jättämään jäähyväiset siskolle ja tädille.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottanut itsekkäistä syistä lapsia hautajaisiin. Viime hautajaisissa oli yksi pieni tyttö ja hän kyllä kohotti tunnelmaa olemalla lapsi. Ja itkihän tuo hieman, mutta äiti poistui hänen kanssaan hetkeksi takavasemmalle ja hetken päästä tulivat takaisin.

Vierailija
2/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kappelista kun kuopus alkoi itkemään. Ei ole kivaa että kukaan paikalla olevista ei kuule papin puhetta kun pikkulapsi itkee.

Joten jos sinulla on mahdollisuus mennä ilman lasta niin mene! Muutenkaan hautajaiset eivät milestäni ole lasten juttu,, jäähyväiset voi jättää haudalla myöhemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottanut itsekkäistä syistä lapsia hautajaisiin. Viime hautajaisissa oli yksi pieni tyttö ja hän kyllä kohotti tunnelmaa olemalla lapsi. Ja itkihän tuo hieman, mutta äiti poistui hänen kanssaan hetkeksi takavasemmalle ja hetken päästä tulivat takaisin.

Vierailija
4/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla anopin asia. Jos on mahdollisuus että joku tarvittaessa poistuu lapsen kanssa kirkosta, niin en näe mitään ongelmaa. Meidän 1v5kk viihtyi mainiosti myös hautajaisten kirkko-osuuden. Vasta ruokailujen yms jälkeen tuli väsy ja kiukku, mutta sehän on lähinnä vanhempien ongelma ja riippuu päiväunista yms.

Vierailija
5/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmaa. Vähän isompi kyseli välillä jotain, mutta ei kovalla äänellä. Jos pienempi olisi ruvennut itkemään, olisin poistunut vähäksi aikaa ulos.

Lapset ovat osa elämää, samoin kuin kuolemakin.

Vierailija
6/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kappelista kun kuopus alkoi itkemään. Ei ole kivaa että kukaan paikalla olevista ei kuule papin puhetta kun pikkulapsi itkee. Joten jos sinulla on mahdollisuus mennä ilman lasta niin mene! Muutenkaan hautajaiset eivät milestäni ole lasten juttu,, jäähyväiset voi jättää haudalla myöhemminkin.

Tosin sun stooris taitaa olla huuhaata. Ei kukaan pappi voi todellakaan tuollaist suustaan päästää.

Me olimme hautajaisissa joissa meidän lasten lisäksi muitakin lapsia siskoni kuopus oli nuorin, tuolloin 2kk ikäinen. Kun vauva itki, pappi sanoi, että siinä tulevaisuuden ääni ja oli mielissään kun lapsetkin oli paikalle otettu. Hautajaiset on perhekeskeinen juttu, ei ole väliä kuuleeko joku kumminkaiman serkunpojankaveri joka ikisen sanan viimeiseen riviin.

Vierailija
7/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kappelista kun kuopus alkoi itkemään. Ei ole kivaa että kukaan paikalla olevista ei kuule papin puhetta kun pikkulapsi itkee. Joten jos sinulla on mahdollisuus mennä ilman lasta niin mene! Muutenkaan hautajaiset eivät milestäni ole lasten juttu,, jäähyväiset voi jättää haudalla myöhemminkin.

olisin eronnut kirkosta sen jäkeen

Vierailija
8/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pienet äänet haittaa, mutta jatkuva ääntely ei sovi tilaisuuteen. Se todellakaan ei ole nyt sen hautajaistilaisuuden tarkoitus. Siellä kullakin pitää olla mahdollisuus ihan rauhassa kuulla se mitä pappi puhuu ja saada surra rauhassa. Lapsen kiljahdukset ja juoksut eivät ole mukavaa seurattavaa. Sitten onko se mukavaa, jos sinun on poistuttava kappelista, etkä saa olla siellä siskosi muistotilaisuudessa? Omahan on päätöksesi, mutta ole valmis siihen, että et ole koko aokaa sitten siellä kappelissa, vaan tarvittaessa poistutte lapsen kanssa. Elä odota kenenkään muun uhrautuvan siihen, kun kerran lapsesi sinne tuot, sinä sitten myös lapsesi hoidat.

Vierailija
9/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viemään lasta pois siunaustilaisuudesta vain sen takia että tämä itkee. Hautajaiset ovat lähiomaisten paikka jättää rakkaalle jäähyväiset ja lapset kuuluvat sinne ihan siinä aikuisetkin. Itku kuuluu asiaan ja siellä on oikeus olla myös 2-vuotiaan joka jättää hyväiset tädille...tuo yksi varmasti keksi koko soopatarinan mutta jos tosiaan tällainen pappi jossain voisi vakavasti harkita alan vaihtoa! Häät, hautajaiset, ristiäiset, jumalanpalvelukset ovat kaikki lapsille siinä missä aikuisillekin. Jos lapsen itku häiritsee voi itse lähteä pois! Aplla on täysi oikeus jättää jäähyväiset siskolleen koko perheensä kera!

Vierailija
10/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suku kokoontuu suremaan läheisen kuolemaa niin miksei lapset sovi tähän joukkoon? Olen aika mykistynyt tästä nykytavasta sulkea kuolema mahdollisimman paljon pois tavallisesta elämästä.

Elämä jatkaa kulkuaan kuolevan jälkeenkin. Ihmiset nauraa ja itkee, lapset leikkii ja kiukkuaa, kyllä näitä kaikkia mahtuu vähän hautajaisiinkin, jossa suvun kanssa kokoonnutaan muistelemaan ja suremaan.

Oma mummoni kertoi miten lapsena kävivät aitassa kampaamassa kuolleen sukulaisen hiuksia. Itse taas muistan lapsena leikkineeni hippaa oman pappani ruumiinvalvojaisissa samalla kun jotkut itkivät. En ymmärtänyt silloin tietenkään käsittänyt vielä kuoleman pysyvyytä.

Vierailija
11/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutakin kuin lasten kiljahdukset, jos kerran ovat tulleet sitä kuuntelemaan.

Tosin sun stooris taitaa olla huuhaata. Ei kukaan pappi voi todellakaan tuollaist suustaan päästää.

Me olimme hautajaisissa joissa meidän lasten lisäksi muitakin lapsia siskoni kuopus oli nuorin, tuolloin 2kk ikäinen. Kun vauva itki, pappi sanoi, että siinä tulevaisuuden ääni ja oli mielissään kun lapsetkin oli paikalle otettu. Hautajaiset on perhekeskeinen juttu, ei ole väliä kuuleeko joku kumminkaiman serkunpojankaveri joka ikisen sanan viimeiseen riviin.

Vierailija
12/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itkeä. Pienestä itkusta tai levottomuudesta ei lähde sillä siskoni toive oli että ollaan kaikki siellä mukana. Hänelle lapseni olivat tärkeitä. samaa sanoi siskon mies joka sanoi että jos joku alkaa urputtaa lasten läsnäolosta saa lähtöpassit itse. Mielestäni hautajaiset eivät ole paikka missä täytyy ehdottomasti kuulla kaikki mitä pappi sanoo kyllä siellä surra saa vaikka lapsi vieressä itkisikin. Riekkumista ei sallita mutta kaikki muu kylläkin. Hautajaiset ovat ensisijaisesti lähiomaisille tätä mieltä minä olen. ap

Vierailija
13/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli mukanani lapset 5v, 3½v ja 1v 9kk. Matka oli pitkä (600km)ja monien mielestä minun olisi pitänyt jättää kuopus kotiin, kun en voinut ottaa rattaitakaan. Mielestäni se ei tullut kysymykseensään. Pitihän hänenkin päästä saattamaan mummoa.

Vierailija
14/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä kuinka vallattomasti antavat lastensa riehua. Jos lapset osaavat olla hiljaa ja antavat muiden kuunnella rauhassa papin puheet, asia onkin ok. sitten jos lapset juoksee pitkin kappelia ja häiritsevät toisten rauhaa ja tekevät tilanteesta rauhattoman, siinä se ero onkin. Olen nähnyt oikein hyvin käyttäytyviä lapsia ja heidän läsnäolonsa on oikein tervetullut, mutta sitten on niitä jotka ravaavat ympäri salia ja hyppivät tuoleilla ja kiljuvat ja pilaavat koko tilaisuuden. Vanhemmat eivät välitä pätkääkän mitä kullanmurut puuhaavat. Siitä on kyse.

Jos suku kokoontuu suremaan läheisen kuolemaa niin miksei lapset sovi tähän joukkoon? Olen aika mykistynyt tästä nykytavasta sulkea kuolema mahdollisimman paljon pois tavallisesta elämästä.

Elämä jatkaa kulkuaan kuolevan jälkeenkin. Ihmiset nauraa ja itkee, lapset leikkii ja kiukkuaa, kyllä näitä kaikkia mahtuu vähän hautajaisiinkin, jossa suvun kanssa kokoonnutaan muistelemaan ja suremaan.

Oma mummoni kertoi miten lapsena kävivät aitassa kampaamassa kuolleen sukulaisen hiuksia. Itse taas muistan lapsena leikkineeni hippaa oman pappani ruumiinvalvojaisissa samalla kun jotkut itkivät. En ymmärtänyt silloin tietenkään käsittänyt vielä kuoleman pysyvyytä.

Vierailija
15/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itkusta ja levottomuudesta huolimatta. Tietenkin miehes voi viedä lapsen välillä rauhoittumaan jos ihan mahdottomaksi menee mutta te toimitte teidän ehdoillanne sillä sinulla sun perheelläs jos kellä on oikeus saada olla mukana. Kaiken maailman kummin kaimat ovat ihan eri tärkeysjärjestyksessä kuin te. En muuten usko hetkeäkään, että yksikään pappi kehoittaisi itkevää lasta ulos siunaustilaisuudesta. Paskapuhetta!

Vierailija
16/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskon lapsi. Apn lapsella oikeus olla mukana vaikka vähän itkisi tai kiukkuaisi. Niin se vaan on!

Vierailija
17/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se on melko karmeeta siinä olla ja koettaa olla välittämättä siitä. Kyllä se papin puhe on tarkoitettu ihan kuultavaksi ja on usein todella koskettava ja ihan tarkoitettu kuultavaksi. Lapsi pellolle jos alkaa itkeä, on se vaan oltava mahdollisuus kuunnella muutakin kuin lapsen itkua. Miksi ihmeessä sen lapsen pitää siellä olla jos itkee, selitä se???

Mitä ihmeen iloa saat siitä että pidät itkevän lapsen väkisin siellä toisia häiritsemässä?

itkeä. Pienestä itkusta tai levottomuudesta ei lähde sillä siskoni toive oli että ollaan kaikki siellä mukana. Hänelle lapseni olivat tärkeitä. samaa sanoi siskon mies joka sanoi että jos joku alkaa urputtaa lasten läsnäolosta saa lähtöpassit itse. Mielestäni hautajaiset eivät ole paikka missä täytyy ehdottomasti kuulla kaikki mitä pappi sanoo kyllä siellä surra saa vaikka lapsi vieressä itkisikin. Riekkumista ei sallita mutta kaikki muu kylläkin. Hautajaiset ovat ensisijaisesti lähiomaisille tätä mieltä minä olen. ap

Vierailija
18/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki saattaa itkeä tai turhautua tilaisuudessa mutta silti hänellä on oikeus olla mukana jättämässä hyvästit tädilleen. Siskoni rakasti lasten remuamista ja varmasti olisi sitä mieltä että se jota lapsen itku tai rauhattomuus häiritsee saa itse poistua paikalta. Mun lapsi ei kilju eikä juoksentele pitkin käytäviä mutta saa itkeä jos siltä tuntuu. AP

Vierailija
19/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä kuinka vallattomasti antavat lastensa riehua. Jos lapset osaavat olla hiljaa ja antavat muiden kuunnella rauhassa papin puheet, asia onkin ok. sitten jos lapset juoksee pitkin kappelia ja häiritsevät toisten rauhaa ja tekevät tilanteesta rauhattoman, siinä se ero onkin. Olen nähnyt oikein hyvin käyttäytyviä lapsia ja heidän läsnäolonsa on oikein tervetullut, mutta sitten on niitä jotka ravaavat ympäri salia ja hyppivät tuoleilla ja kiljuvat ja pilaavat koko tilaisuuden. Vanhemmat eivät välitä pätkääkän mitä kullanmurut puuhaavat. Siitä on kyse.

Tässähän ketjussa alunperin oli kyse juuri siitä, että lähtökohtaisesti jo oletetaan ettei hautajaiset ole lasten paikka tietämättä miten vanhemmat tulevat tilaisuudessa käyttäytymään lastensa suhteen. Suurin osa vanhemmista onneksi varmasti osaavat viedä itkevän lapsen vähän kauemmaksi ja rajoittaa lasten leikkiä hiljaisemmaksi.

Pieni itku ja lasten leikki (ei tienkään liian äänekäs tai hurja) kyllä sopii hautajaisiin siinä missä aikuisten suru ja itkukin.

Tässähän kuit

Vierailija
20/39 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelleily tää nyt on? Siis mitä iloa lapselle nyt sitten on väkisin olla siellä kiukussa ja itkussa? Sanokaapa miten se lapsi nyt sitten nauttii oikeudestaan pilata toisten surutilaisuus?

siskon lapsi. Apn lapsella oikeus olla mukana vaikka vähän itkisi tai kiukkuaisi. Niin se vaan on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi