Saan varmaan paskaa niskaan kun sanon tämän mutta..
on olemassa pieni osa kiusatuista lapsista jotka itse omalla käytöksellään provosoivat muita kiusaamaan. Olen seurannut eskarissa (töissä siellä) miten eräs poika on todella tosikko, ei siedä mitään leikinlaskua ja aina puuttumassa toisten tekemisiin. Hän osaa aina kaiken kaikista parhaiten ja tuo sen julki koko ajan, hän usein huomauttelee toiselle "kun toinen ei oikein osaa piirtää hevosta niin kuin se kuuluis tehdä" tai " on parempi koululainen kun osaa lukea ja toinen ei" jne. Saattaa vetäistä nyrkillä jos joku leikin lomassa sanoo jotain mikä "loukkaa syvästi" esim ettei halua leikkiä sitä leikkiä mitä tämä poika haluaisi. Hän myös menee heti suureen ääneen kantelemaan aikuisille miten häntä on taas kohdeltu kaltoin kun hänen kanssaan ei tykätä leikkiä jne. Poika on varmaan fiksu ikäisekseen ja osaakin hyvin tämän sosiaalisen pelaamisen ja tietää mistä narusta vetää. On hyvin itsevarma ja tykkää korostaa joka välissä omia taitojaan.
Korostettakoon vielä että EN HYVÄKSY KIUSAAMISTA, NIMITTELYÄ SYRJIMISTÄ YMS MISSÄÄN MUODOSSA mutta olen myös sitä mieltä että joskus lapsi voisi mennä myös itseensä ja tutkailla omaa käytöstään ja sosiaalisuuttaan. Toki kyse vain pienistä lapsista ja kaikki vasta harkoittelua mutta mua ainakin vanhempana pelottais tällaisen lapsen kouluaika. Tunnen tämän lapsen isän ja tiedän, että nämä ikävät besservisser/huumorintajuttomuus-piirteet tulevat sieltä eli kasvatus tehnyt tehtävänsä. Lapsi on vieläpä etninen taustaltaan ja isukki hyvin herkästi vetää esiin rasismi-kortin mikä on myös ikävää sillä mitään rasismiin viittavaa tässä ei ole. Saan takuulla nyt palstalla paskaa niskaan mutta näin asian näen. Suurin osa kiusaamisesta ja syrjimisestä on ihan sitä itseään mutta sitten on pieni osa joka on tavallaan kyllä itse aiheutettua vaikka ei hyväksyttävää!
Kommentit (60)
Yrität ensin kiihkeästi perustella, miksi on aivan ymmärrettävää, että kyseistä poikaa kiusataan (kun on vielä etninen taustakin) ja seuraavaan hengenvetoon korostat, ettet missään nimessä hyväksy kiusaamista? Päätähän nyt. Saako vai eikö saa kiusata?
En pätkääkään epäile, etteikö ap:n jutussa ole totuuden juuri.
Olen myös kohdannut vastaavanlaista käytöstä, vaikka en ammatikseni lasten parissa työskentelekkään.
ja ärsyttämisen niin toiset alkavat häntä nimitellä, syrjiä ja kun huomaavat että ärsyyntyy helposti niin käyvät sitten tökkimässä. Kummaltakin taholta se on kiusaamista mutta kun poika isänsä ovat sitä mieltä että vain toiset kiusaavat. Tätä mieltä on myös osa hoitajista. He kun eivät jotenkin näe sitä miten poika osaa ärsyttää...ap
kiusataan vain kiusaamisen vuoksi tai sillä että ollaan provosoituneita ja kiusataan? Mä sanoin etten hyväksy kiusaamista mutta ymmärrän oikein hyvin miksi 6-vuotiaat pojat saattavat syrjiä tai nimitellä kun oikein joku provosoi. ap
Mutta mun mielestä kuvailemasi poika oli kyllä enemmän kiusaaja kuin kiusattu. Vai tarkoitatko, että hän tulee kiusatuksi ehkä koulussa, jos jatkaa samaan tapaan, vai mitä tarkoitit?
Mutta siinä olen samaa mieltä, että jotkut kyllä kaivavat sitä verta nenästään. Ja että tällainen "kaikkien on leikittävä kaikkien kanssa" -paapominen on ihan hanurista ja se vasta aiheuttaakin konfliktitilanteita. Jos joidenkin lasten kesken tulee AINA riitaa, niin miksi heidät pakotetaan leikkimään yhdessä? Eikö silloin ole parempi, että etsitään ne leikkikaverit muualta?
veit sanat suustani. Samaa mieltä!
Asiasta keskustelu "erään"kerran vanhempiensa kanssa, mutta ei heidän lapsensa tee sellaista vaan muut vaan syrjii, eivätkä halua leikkiä.
Tuntemallani tytöllä ikää kyllä jo 12v, mutta on ikänsä tehnyt tuota.
Ollaan äitinsä kanssa sovittu, että jos nään tytön esim.herkkuostoksilla, niin otan yhteyttä.No, minäpä kerran otin kun näin.Vielä mitä, tyttö kielsi kaiken..äitinsä uskoi tyttöä ei minua.Minulla kuulemma jotain lasta vastaan..
Nyt taisi kyllä mennä jo vähän aiheen vierestä.
eivät osaa hillitä itseään jos joku öykkäröi ja jatkuvasti arvostelee. Tuo rasismi muuten tuntuu olevan selitys ihan kaikelle nykyään.
mutta kasvatusalalla työskentelemällä varmaan ymmärrät ettei eskari-ikäinen vielä "osaa mennä itseensä" eikä analysoida omaa käytöstään ulkopuolisen silmin?
Korostettakoon vielä että EN HYVÄKSY KIUSAAMISTA, NIMITTELYÄ SYRJIMISTÄ YMS MISSÄÄN MUODOSSA mutta olen myös sitä mieltä että joskus lapsi voisi mennä myös itseensä ja tutkailla omaa käytöstään ja sosiaalisuuttaan.
kiusataan vain kiusaamisen vuoksi tai sillä että ollaan provosoituneita ja kiusataan? Mä sanoin etten hyväksy kiusaamista mutta ymmärrän oikein hyvin miksi 6-vuotiaat pojat saattavat syrjiä tai nimitellä kun oikein joku provosoi. ap
Siksi "provosoinniksi" taas riittää joidenkin mielestä kömpelyys, ujous, silmälasit tai vaikkapa tukan väri.
Ymmärrät oikein hyvin mutta et silti muka hyväksy. Just.
Eikö tarhan tätien täytyisi opettaa lapsille sosiaalisia taitoja, jotta lapset tulisivat toimeen keskenään ? Katsotteko kiusaamista vieressä tumput suorina ? Missä on tarhan tätien ammattitaito ?
tämä poika siis osaa sellaisen "piilovittuilun" eli voi hymyssä suin mennä jonkun luokse ja kitlillä hennolla äänellä todeta "tuo sun piirtämäsi auto ei oikein ole hyvä kun siitä puuttuu sitä ja tätä mutta katso mä osaankiin piirtää sen näin hyvin". Toinen sitten hermostuu ja saattaa tuuppaista pojan kauemmaksi mistä poika hermostuu ja menee kertomaan miten hänet on jätetty ulkopuolelle ja tuupittu. Hän on varmasti tunneälyltään jotenkin ikäisiään fiksumpi että osaa sellaisen aikuismaisen vittuilun ja ärsyttämisen. Muut 6veet sitten tekevät sitä mitä osaavat eli antavat takaisin tuuppimalla ja leikeistä pois sulkemalla....toivottavasti nyt osasin asian esittää selkeästi. AP
Asiaan on puututtu monesti mutta ongelmana on se että vaikeaa puuttua kun poika , isänsä ja osa muista tädeistä ei näe asian toista puolta. Silloin on tosi hankalaa hoitaa asiaa. ap
käytöksellään aiheuttaa kiusaamistaan. Sitähän ei joku vaan halua nähdä vaan yrittää nyt vetää keskusteluun mukaan perinteisen rillipäätä kiusataan-pointin.
joka todella osaa kerjätä verta nenästään ja on tosi ärsyttävä muutenkin. Niin se vaan on että osa lapsista ovat kuin vanhempansa eli hemmetin ärsyttäviä kaiken osaavia maailman napa-lapsia.
joka todella osaa kerjätä verta nenästään ja on tosi ärsyttävä muutenkin. Niin se vaan on että osa lapsista ovat kuin vanhempansa eli hemmetin ärsyttäviä kaiken osaavia maailman napa-lapsia.
asian voi olla hyväksymättä vaikka löytäisi ymmärrettäviä selityksiä tietylle toimintatavalle. Varmasti tuollainen käytös käy toisten lasten hermoille täysin ymmärrettävää.
oli ala-asteella muutaman vuoden kiusattu, ei pahasti, mutta juuri oman käytöksensä takia. Hän oli silloin erittäin "räjähdysaltis" ja kaiken lisäksi yllytyshullu. Jos joku pikkaisen tönäisi tai huuteli niin tappelu oli valmis samantein. Ja tätä tietysti yksi joukko käytti hyväkseen. Saatiin poika suuttumaan ja tappeluun mukaan josta tietysti seurauksena opettajan puhuttelu. Siinä oli kyllä mukana aina molemmat osapuolet, mutta aina se vaan kääntyi niin että oma poikani oli se syyllinen.
Kunnes tuli 3. lk ja opettaja vaihtui, hän näki samantein näiden härnääjien toiminnan ja siihen puututtiin. Sen vuoden aikana nämä ylimääräiset sähläykset saatiin loppumaan. Ja tietysti asiasta myös puhuttiin kotona, jokaiseen yllytykseen ja huuteluun ei tarvitse vastata.
Nykyään poika on jo 16v ja hyväkäytöksinen nuori mies.
ja provosoitumatta sen sijaan että syyllistetään kiusattu?
Poikani luokalla on vastaava tapaus, jota muut ensin kiusaavat ensin oikein kunnolla ja kun kiusattu provosoituu ja sanoilla tai teoilla iskee takaisin, ovat kaikki opettajasta kuraattoriin sanomassa, että vika on tosikkopojassa, ei pitäisi ottaa leikkiä tosissaan.
Aikuisen tehtävänä on lopettaa koko homma ja laittaa lapset aisoihin. Jostain syystä etenkin eskarissa on liuta opettajia, jotka sadistisesti nauttivat saadessaan lapset vastakkaisiin leireihin ja yhdestä syntipukin.
nyt ei kovin paskaa ole, mutta eihän tuo poika kuulosta kiusatulta vaan kiusaajalta.