Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan varmaan paskaa niskaan kun sanon tämän mutta..

Vierailija
24.03.2011 |

on olemassa pieni osa kiusatuista lapsista jotka itse omalla käytöksellään provosoivat muita kiusaamaan. Olen seurannut eskarissa (töissä siellä) miten eräs poika on todella tosikko, ei siedä mitään leikinlaskua ja aina puuttumassa toisten tekemisiin. Hän osaa aina kaiken kaikista parhaiten ja tuo sen julki koko ajan, hän usein huomauttelee toiselle "kun toinen ei oikein osaa piirtää hevosta niin kuin se kuuluis tehdä" tai " on parempi koululainen kun osaa lukea ja toinen ei" jne. Saattaa vetäistä nyrkillä jos joku leikin lomassa sanoo jotain mikä "loukkaa syvästi" esim ettei halua leikkiä sitä leikkiä mitä tämä poika haluaisi. Hän myös menee heti suureen ääneen kantelemaan aikuisille miten häntä on taas kohdeltu kaltoin kun hänen kanssaan ei tykätä leikkiä jne. Poika on varmaan fiksu ikäisekseen ja osaakin hyvin tämän sosiaalisen pelaamisen ja tietää mistä narusta vetää. On hyvin itsevarma ja tykkää korostaa joka välissä omia taitojaan.

Korostettakoon vielä että EN HYVÄKSY KIUSAAMISTA, NIMITTELYÄ SYRJIMISTÄ YMS MISSÄÄN MUODOSSA mutta olen myös sitä mieltä että joskus lapsi voisi mennä myös itseensä ja tutkailla omaa käytöstään ja sosiaalisuuttaan. Toki kyse vain pienistä lapsista ja kaikki vasta harkoittelua mutta mua ainakin vanhempana pelottais tällaisen lapsen kouluaika. Tunnen tämän lapsen isän ja tiedän, että nämä ikävät besservisser/huumorintajuttomuus-piirteet tulevat sieltä eli kasvatus tehnyt tehtävänsä. Lapsi on vieläpä etninen taustaltaan ja isukki hyvin herkästi vetää esiin rasismi-kortin mikä on myös ikävää sillä mitään rasismiin viittavaa tässä ei ole. Saan takuulla nyt palstalla paskaa niskaan mutta näin asian näen. Suurin osa kiusaamisesta ja syrjimisestä on ihan sitä itseään mutta sitten on pieni osa joka on tavallaan kyllä itse aiheutettua vaikka ei hyväksyttävää!

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen lukemaan kirjan katkeamis piste

on kiusaamista ja on kiusaamista. ei tientenkään toinen saa koko ajan häiriköid muita eikä toiset saa "tökkiä" ihan kädestä kiinni tädit ottaa ja

puuttuu asiaan. kyllä tuon ikäiset tietää yleensä jo mikä oon oikein ja mikä väärin

Vierailija
22/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä poika siis osaa sellaisen "piilovittuilun" eli voi hymyssä suin mennä jonkun luokse ja kitlillä hennolla äänellä todeta "tuo sun piirtämäsi auto ei oikein ole hyvä kun siitä puuttuu sitä ja tätä mutta katso mä osaankiin piirtää sen näin hyvin".

Vain aikuinen, jolla on jotain ongelmia itsensä kanssa, voi tulkita tuollaisen jonkinlaiseksi piilovittuiluksi 6-vuotiaan suusta. Juu, et varmaan hyväksy kiusaamista, ethän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"piilovittuilu" tulepa ulos sieltä tynnyristäsi.

Vierailija
24/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa myös sanoa: niina ei osaa värittää viivojen sisälle mut mä osaan.

en tiedä sanooko pk:ssa mutta kotona puhuu eikä tarkoita pahaa vaan tokasee niinkuin asia hänen näkökulmasta on...eli on lapsellinen.

Vierailija
25/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisen fiksu sellainen joka osaa naamioida omat ilkeilynsä ja käyttää toisten typeryyttä hyväkseen. Selvästikin tunneälyltään fiksu lapsi jolla pahoja ongelmia sosiaalisten taitojen ja itsetunnon kanssa. Juu se on kivaa itse käydä ilkeilemässä huomaamatta kun sen osaa ja sitten syyttää muita jotka provosoituvat.

Vierailija
26/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käyttää sananvalintoja kuten" minä osaan sinä et"...minusta ei selity enää lapsellisuudella kun kuitenkin lähes 7v lapsesta kyse. ap

Vierailija
27/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläpä alle kouluikäisistä joten ehkä hän ei vain osaa vielä puhua toisille oikein eikä piilovittuile....?

Vierailija
28/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koko ajan vertaa omia tekemisiään ja tuo kaikessa julki miten osaa paremmin kuin muut. Toivottavasti oppii sit muutenkin kuin kantapään kautta. Useinhan juuri epäsosiaaliset lapset oppivat sit kantapään kautta kun jäävät ulkopuolelle.

Vierailija
29/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se leuhkiminen on ja miltä se muista tuntuu. Oli sit kyse lapsellisuudesta tai liiallisesta itseriittoisuudesta ja ilkeilyn tarpeesta mut kannattais kyllä saada loppumaan ennen koulun alkua.

Vierailija
30/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aina ole kyse vaan viattomasta lapsellisuudesta.

Vierailija
31/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähdä oman lapsen käytöksessä mitään vikaa. Selvästikin siinä on vikaa myös.

Vierailija
32/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja LUOJAN KIITOS hän on ollut päiväkodissa, jossa henkilökunta on itsestäänselvästi ottanut sen asenteen, että kehittävät poikani sosiaalisia taitoa. He eivät ole nähneet poikaani inhottavana piilovittuilijana, vaan pienenä lapsena, jonka käyttäytymistä tulee ohjata, jottei sitten koulussa tulisi kylmää vettä päälle, kun aikuiset eivät ole joka käänteessä puolustamassa. He ovat sitten ihan ystävällisesti välillä panneet poikani miettimään, miltä muista tuntuu jne. Fyysistä satuttamista ei ole sallittu ollenkaan keneltäkään, ja leikkiryhmiä on järjestelty usein jo ennakolta niin, että kaverit vaihtuvat jonkin verran, mutta jokainen saa myös vähän valita seuraansa. Kiitos heille...

Vierailija
33/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollasia kieroja lapsia oikeasti on. Vähemmistö tietty. Joten ymmärrän hyvin AP. Voikohan myös olla, että häntä kehutaan kotona mollaamalla muita. "Olet sinä kyllä Mikko niin paljon parempi piirtäjä tms. kuin muut lapset" ja poika ottaa tuon tietenkin totuutena ja ei oikeasti ymmärrä, ettei ole itse se kaiken napa. Siis pitäähän lasta kannustaa, mutta ei niin, että vertaa muihin.

Vierailija
34/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tismalleen samanlainen. Hänen seurassaan ei tarvi olla varttiakaan kunnes jo haluaa toivottaa hänet hornan tuuttiin ja haaveilee samalla mojovasta porkusta persiiseen. Hän on suunnattoman mustavalkoinen, ei mitään itsekritiikkiä, tietää kaikesta kaiken ja muut eivät mitään, narisee ihan kaikesta tässä elämässä eikä vaan tajua miksi kukaan ei jaksa hänen seurassaan. Hänen lapsensa ovat kaikkien muiden yläpuolella eikä voi tajuta miksi muut lapset eivät halua leikkiä hänen lapsensa kanssa. Lapsi siis hyvää vauhtia kasvamassa tismalleen äitinsä kaltaiseksi itserakkaaksi besservisseriksi. Hän mm ilmoittanut kouluun että lastaan kiusataan kun ei ole leikkikavereita mutta ei näe totuutta miksi niitä ei ole. Hän valittaa kun hän itse ei saa seuraa perhekahviloissa. Hänellä ollu 2 miestä jotka kumpikin lähteneet lätkimään ennen kuin lapsi ehti täyttää 3kk enkä kyllä yhtään ihmettele että miksi lähtivät. Tätä naista vaan ei jaksa ei sitten millään. En ihmettele ollenkaan miten joku 6v ei jaksa tällaista eskaripäivästä toiseen eikä osaa sitten hillitä itseään. Me aikuiset onneksi osaamme mutta joku 6v ei...

Vierailija
35/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toisetkin sortuvat kiusaamiseen, mutta tuo toinen on mielestäni se aloittaja. Arvaako sanoa, että hän ns. kaivaa verta nenästään. Ei kukaan aikuinenkaan jaksaisi sitä, että toinen jatkuvasti huomauttelisi virheistä, korostaisi omaa erinomaisuuttaan. Sellaisen henkilön kanssa ei vaan enää haluaisi olla tekemisissä = syrjiminen alkaisi.

ilmeisen fiksu sellainen joka osaa naamioida omat ilkeilynsä ja käyttää toisten typeryyttä hyväkseen. Selvästikin tunneälyltään fiksu lapsi jolla pahoja ongelmia sosiaalisten taitojen ja itsetunnon kanssa. Juu se on kivaa itse käydä ilkeilemässä huomaamatta kun sen osaa ja sitten syyttää muita jotka provosoituvat.

Vierailija
36/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemalla hakeutuu esim eskarin aapistunnilla sellaisen pojan viereen jolta tehtävät ei suju ja pyrkii kaikesta huomauttelemaan ja korostamaan sitä miten vierustoveri ei osaa kun MINÄ ITSE OSAAN"...tämä käytös on hyvin tarkoitushakuista hänellä eikäs elity enää pelkällä lapsellisuudella. Varmasti kotona onkin häntä kasvatettu uskoamaan olevansa paljon parempi kuin muut mutta tähänkäytökseen pitäis puuttua ennen koulun alkua tai tulee ongelmia se on ihan varma. Hankaluus on vaan siinä ettei pojan isä ainakaan näe pojassaan mitään vikaa vaan sanoo että muut lapset ovat vaan rasisteja. AP

Vierailija
37/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä poika siis osaa sellaisen "piilovittuilun" eli voi hymyssä suin mennä jonkun luokse ja kitlillä hennolla äänellä todeta "tuo sun piirtämäsi auto ei oikein ole hyvä kun siitä puuttuu sitä ja tätä mutta katso mä osaankiin piirtää sen näin hyvin". Toinen sitten hermostuu ja saattaa tuuppaista pojan kauemmaksi mistä poika hermostuu ja menee kertomaan miten hänet on jätetty ulkopuolelle ja tuupittu. Hän on varmasti tunneälyltään jotenkin ikäisiään fiksumpi että osaa sellaisen aikuismaisen vittuilun ja ärsyttämisen. Muut 6veet sitten tekevät sitä mitä osaavat eli antavat takaisin tuuppimalla ja leikeistä pois sulkemalla....toivottavasti nyt osasin asian esittää selkeästi. AP

ja koko perhe myös. Esim. aika perheneuvolaan. En usko että poika on ikäistään fiksumpi, uskon ettei ymmärrä asioita eikä hänellä ole sosiaalisia taitoja. Ehkä poikaa on vain kehuttu kotona turhasta, joten on oppinut uskomaan että osaa asiat paremmin, mutta sellaisiahan me aikuisetkin olemme! Jos sinä sen sijaan uskot että lapsi osaa piilovittuilla, olet väärällä alalla. Sinä ap haet nyt vain meidän hyväksyntää sille että sinä saisit olla kiusaaja. Sinä kiusaat lasta.

Vierailija
38/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tässä kadulla asuu paljon sen ikäisiä poikia ja näen sitä piilovittuilua joka päivä. Esim mennään hakemaan toista muka "hyvänä kaverina" ulos ja houkutellaan kertomaan poikaporukalle esim miten toisella on vielä käytössä unilelu. Sitten poika kutsutaan syömään ja sen jälkeen alkaa armoton nälviminen ja nauraminen selän takana ja kaikki nämä pojat ovat alle kouluikäisiä! Tai osa eskarissa ja pieni osa ekalla luokalla...

Vierailija
39/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieroilun eli piilovittuilun. Sitä vaan ei saisi sanoa ääneen kosak kyse " vasta kehittymässä olevasta lapsesta joka ei tee mitään tahallaan"...sellaisen väittäminen vaan on itsepetosta.

Vierailija
40/60 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

milläs puutut tohon jos omat vanhemmatkaan eivät näe lapsessa mitään vikaa? Vika vaan aina kaikissa muissa...t.nimimerkillä kokemusta on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi