Saan varmaan paskaa niskaan kun sanon tämän mutta..
on olemassa pieni osa kiusatuista lapsista jotka itse omalla käytöksellään provosoivat muita kiusaamaan. Olen seurannut eskarissa (töissä siellä) miten eräs poika on todella tosikko, ei siedä mitään leikinlaskua ja aina puuttumassa toisten tekemisiin. Hän osaa aina kaiken kaikista parhaiten ja tuo sen julki koko ajan, hän usein huomauttelee toiselle "kun toinen ei oikein osaa piirtää hevosta niin kuin se kuuluis tehdä" tai " on parempi koululainen kun osaa lukea ja toinen ei" jne. Saattaa vetäistä nyrkillä jos joku leikin lomassa sanoo jotain mikä "loukkaa syvästi" esim ettei halua leikkiä sitä leikkiä mitä tämä poika haluaisi. Hän myös menee heti suureen ääneen kantelemaan aikuisille miten häntä on taas kohdeltu kaltoin kun hänen kanssaan ei tykätä leikkiä jne. Poika on varmaan fiksu ikäisekseen ja osaakin hyvin tämän sosiaalisen pelaamisen ja tietää mistä narusta vetää. On hyvin itsevarma ja tykkää korostaa joka välissä omia taitojaan.
Korostettakoon vielä että EN HYVÄKSY KIUSAAMISTA, NIMITTELYÄ SYRJIMISTÄ YMS MISSÄÄN MUODOSSA mutta olen myös sitä mieltä että joskus lapsi voisi mennä myös itseensä ja tutkailla omaa käytöstään ja sosiaalisuuttaan. Toki kyse vain pienistä lapsista ja kaikki vasta harkoittelua mutta mua ainakin vanhempana pelottais tällaisen lapsen kouluaika. Tunnen tämän lapsen isän ja tiedän, että nämä ikävät besservisser/huumorintajuttomuus-piirteet tulevat sieltä eli kasvatus tehnyt tehtävänsä. Lapsi on vieläpä etninen taustaltaan ja isukki hyvin herkästi vetää esiin rasismi-kortin mikä on myös ikävää sillä mitään rasismiin viittavaa tässä ei ole. Saan takuulla nyt palstalla paskaa niskaan mutta näin asian näen. Suurin osa kiusaamisesta ja syrjimisestä on ihan sitä itseään mutta sitten on pieni osa joka on tavallaan kyllä itse aiheutettua vaikka ei hyväksyttävää!
Kommentit (60)
mitään ongelmaa kuten moni työkaveriin ei näe saati lapsen vanhemmat. En mä ainakaan näe asiaa niin yksioikoisesti että esim syyttäisin muita kiusaajiksi jos eivät halua ko pojan kanssa leikkiä. AP
jos esim ei leikit miellytä tai hän ei pääse mukaan leikkiin. Eikö sitä todella pidetä sitten kiusaamisena?
kun toinen on lähtenyt pois kun hän tullut paikalle. AP
Tekee sen vaan eri tavalla kuin normaalisti tuon ikäinen poika...ärsyttää kun pidetään vain tietynlaista härnäämistä kiusaamisena vaikka kiusaamista on niin moninaista!
mitään ongelmaa kuten moni työkaveriin ei näe saati lapsen vanhemmat. En mä ainakaan näe asiaa niin yksioikoisesti että esim syyttäisin muita kiusaajiksi jos eivät halua ko pojan kanssa leikkiä. AP
tai löytää syyllinen. Siitä lähdetään, ettei kiusata, ei kukaan eikä millään syyllä.
Aikuiset ohjaavat lasta toisenlaiseen toimintaan.
Sinä voit tehdä osasi.
Oletko tosiaan itse alan ammattilainen vai mahdollisesti muissa tehtävissä siellä eskarissa?
ottanut asioita esille vanhempien kanssa jne mutta tunne olevani aika sidottu jos ko lapsen vanhemmat eivät halua nähdä ongelmaa. Oletteko itse yrittäneet vastaavassa tilanteessa saada tuloksia aikaan? Minusta vaan on väärin osoittaa syyttävällä sormella kaikkia muita mutta sulkea silmät provosoivan lapsen käytösongelmilta. AP
yksinään taistella tuulimyllyjä vastaan. Näin sanoo kaverini joka opettaa eka/tokaluokkalaisia koulussa. Eräät vanhemmat vaan eivät ota kuuleviin korviinsa tiettyjä asioita vaan tykkäävät vaan vierittää syytä muiden niskoille ja silloin on aika mahdoton kyllä tehdä asian eteen mitään kehittävää. Lapsi oppii sitten kantapään kautta tai joskus ei opi ollenkaan. Tuloksena syrjäytynyt lapsi joka ei koskaan ymmärrä miten voisi toimia toisin. Aikuinen tekee karhunpalveluksen lapselleen jos ei näe tämän ongelmia. Ja olen samaa mieltä ap ettei vika aina ole vain muissa jos lapsi itse jatkuvasti provosoi tilanteissa!
Jos hakemalla hakee tilanteita joissa pääsee mollaamaan muita ja korostamaan itseään! Se on verbaalista kiusaamista jos mikä!
Käypä ensin lukemassa kuntasi esiopetussuunnitelma, sitten vaikka vastaava valtakunnallinen ja sen jälkeen vilkaise oman toimipisteesi laatukäsikirjaa.
Sen jälkeen mene peilin eteen ja kysy itseltäsi, miksi en osaa tehdä työtäni sillä tavalla kuin pitäisi.
Vika ei ole pojassa, ei vanhemmissaan, ei muissa eskarilaisissa vaan sinussa. Et ole pätevä työhösi. Et osaa toimia aikuisesti tilanteessa, jossa sitä aikuisuutta vahvasti vaaditaan. Et ole puoluteeton, et ole ammattitaitoinen, et kykene käsittelemään tunteitasi. Toivon, että myös esimiehesi huomaa, että sinusta on sille ryhmälle enemmän ongelmia kuin apua.
Erilaisuus vetää sitä kiusaamista. Kyllä se kiusaajakunigas tai kuningatar tunnistaa sen ja osaa sitä käyttää jo eskarissa. Jatkaa taitojensa kehittämistä sitten isompana koulussa ja työelämässä.
Vielä parempi kiusaajalle, jos kiusattu leimataan syylliseksi tilanteeseen, kun on tosikko.
Vastaavasti sen tosikon pitää kasvaa ja oppia "sietämään" eri asioita. Sosiaalistuminen menee eri tahtiin ja osa on semmoisia jonkin sortin tosikkoluonteisia läpi elämänsä. Mikäs se päiväkodin tehtävä olikaan, ai niin kasvattaa lapsia ja sosiaalistaa niitä.
No omat kokemukset ovat, että päiväkodissa oli kiusaamista, joka otettiin loppujen lopuksi tosissaan, eli ei hyväksytty ja myös sitä "tosikkoa" kasvatattiin.
Kylillä piirit ovat niin pienet, että saatiin noin kuukausi sitten tietoon, että kyseinen kiusaaja jatkaa sitä nyt 4 vuotta vanhempana eri ympyröissä ja samalla kaavalla. Tulevaa esimiesainesta selvästi.
Tosikon isä
ottanut asioita esille vanhempien kanssa jne mutta tunne olevani aika sidottu jos ko lapsen vanhemmat eivät halua nähdä ongelmaa. Oletteko itse yrittäneet vastaavassa tilanteessa saada tuloksia aikaan? Minusta vaan on väärin osoittaa syyttävällä sormella kaikkia muita mutta sulkea silmät provosoivan lapsen käytösongelmilta. AP
Voithan itsekin yrittää auttaa lasta kertomalla, kuinka muiden kanssa tulisi toimia. Voit kertoa että kehuskelusta voi muille tulla paha mieli. Tuskin nuo vanhemmat kuitenkaan asialle paljoakaan voivat, jotenkin tuntuu ettei ole heidän tehtävänsä auttaa tässä tilanteessa, vaan sinun. Ehkä se ymmärrys ja myötätunto on puuttunut tuon lapsen varhaisvaiheissa, ja nyt korjataan sitä satoa. Mutta ennen kaikkea SINUN aikuisena ihmisenä pitäisi kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuu omasta käytöksestäsi. Luulen että sinun kollegasi ovat kuitenkin oikeassa ja sinä väärässä.
Oletko hieman yksinkertainen? Se, että ap tavallaan ymmärtää, miksi lasta kiusataan, ei liity mitenkään siihen ettei hän HYVÄKSY kiusaamista. Väännetäänkö vielä paksummasta rautalangasta?
Yrität ensin kiihkeästi perustella, miksi on aivan ymmärrettävää, että kyseistä poikaa kiusataan (kun on vielä etninen taustakin) ja seuraavaan hengenvetoon korostat, ettet missään nimessä hyväksy kiusaamista? Päätähän nyt. Saako vai eikö saa kiusata?
Pojalla voi olla myös joku
oireyhtymä tai häiriö, joka selittää tuon käytöksen.
Ikävä ettei ammattilaiset osaa ohjata lapsen kehitystä parempaan suuntaan vaikka se varmaan kuuluisi eskarin työntekijöiden toimenkuvaan.
Toisia ei pidä kiusata ja piste.
Ei vaikka joku yllyttäisi muka siihen omalla käytöksellään. Ei silti saa kiusata. Luulisi aikuisien osaavan ohjata sekä poikaa ja kiusaajia paremmille tavoille.
Lapseni päiväkotiryhmässä on muutama lapsi, jotka jo nelivuotiaana osaavat hyvin sosiaalisen kiusaamisen, vaikka päiväkodin henkilökunta väittääkin muuta.
Nykyisin on vallalla näkemys, jonka mukaan "lapsi ei tee mitään tahallaan, pitää vain ohjata lapsia, ei kieltää". ja tämän seurauksena lapset eivät opi - ainakaan kaikki - alkeellistakaan käytöstä ainakaan päiväkodissa.
Lapseni päiväkotiryhmässä on muutama lapsi, jotka jo nelivuotiaana osaavat hyvin sosiaalisen kiusaamisen, vaikka päiväkodin henkilökunta väittääkin muuta.
Nykyisin on vallalla näkemys, jonka mukaan "lapsi ei tee mitään tahallaan, pitää vain ohjata lapsia, ei kieltää". ja tämän seurauksena lapset eivät opi - ainakaan kaikki - alkeellistakaan käytöstä ainakaan päiväkodissa.
mun mielestä pitää sisällään myös kieltämisen. On asioita joita ei saa tehdä, jos se on lapselle epäselvää niin pitäähän lasta tienkin kieltää. Se on ohjaamista sekin.
saattaa myös sanoa: niina ei osaa värittää viivojen sisälle mut mä osaan. en tiedä sanooko pk:ssa mutta kotona puhuu eikä tarkoita pahaa vaan tokasee niinkuin asia hänen näkökulmasta on...eli on lapsellinen.
Oleellista on mielestäni se, miten vanhemmat reagoivat tällaiseen. Jos sitä omaa mussukkaa tässä tilanteessa vain kehuu, rohkaisee tällaista käytöstä.
Jo viisivuotiasta pitää näissä tilantesissa kasvattaa näkemään asia myös sen huonommin värittävän kannalta. Jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Joku on hyvä jossain ja jaku jossain muussa. Eikä se hyvä väritystaito tee lapsesta sen parempaa, kuin toveristaan. Vaikka toisaalta voi omaansa kehua, kunhan muistaa myös asian toisen puolen...
vaikka vanhemmat eivät asiaa tajuaisikaan?
Esim. poika menee haukkumaan Villen piirustusta ja kehumaan omaansa. Ville ärtyy mutta aikuinen tulee keskeyttää tilanteen, ennen kuin Ville ehtii tönäistä tai haukkua ja kertoo tälle pojalle, että on toiminut ikävällä tavalla ja Ville on takuulla pahoittanut mielensä. Poika laitetaan pyytämään anteeksi ja vanhemmille kerrotaan iltapäivällä, että poika sattui haukkumaan Villen piirustusta mutta on pyytänyt jo anteeksi. Se siitä.
Vanhemmat saavat pikkuhiljaa väkisin näitä tiedonmurusia pojan oikeasta käytöksestä, kun ei päästetä niitä muita lapsia muksaisemaan tai haukkumaan. Tarvitaan vain pientä ennakointia ja tämän pojan seuraamista parin viikon ajan, ja asia on varmasti hiljalleen uponnut asianomaisten mieliin. Poika tajuaa, että ei voi noin vain haukkua ketään, muut lapset, että asiat voi hoitua ilman tönimisiä tai haukumisia ja vanhemmat, että oma kullannuppu osaa olla välillä ilkeä.
häntä pitää opastaa. Puhut hänestä kuin aikuisesta. Pidätkö häntä aikuisen veroisena? Hän voisi mennä itseensä...??? Haloo, kyseessä on lapsi. Ei lapset mitään tajua.
Et ilmeisesti sinäkään.
oireyhtymä tai häiriö, joka selittää tuon käytöksen.
Ikävä ettei ammattilaiset osaa ohjata lapsen kehitystä parempaan suuntaan vaikka se varmaan kuuluisi eskarin työntekijöiden toimenkuvaan.
Toisia ei pidä kiusata ja piste.
Ei vaikka joku yllyttäisi muka siihen omalla käytöksellään. Ei silti saa kiusata. Luulisi aikuisien osaavan ohjata sekä poikaa ja kiusaajia paremmille tavoille.