16- vuotias tyttäreni on raskaana.
Olen hieman hämmentynyt.. Kertoi viikonloppuna ja nyt on pakko saada ajatuksia vähän purkaa.
Mies on 25- vuotias!! En ole häntä edes tavannut :(
Tytär on kyllä hyvin itsenäinen, ja ikäisekseen hyvin kypsä. Tukiverkkokin on kunnossa, ilmeisesti rakastava kumppani (isä..) joka käy töissä ja asuu omakotitalossa.Rahaakin tytär on saanut säästettyä elämänsä aikana melko paljon. Eli kaikki on sinänsä kunnossa, mietityttää vaan silti. Aborttia esitin vain vaihtoehtona, en tietenkään panostanut, mutta ei kuulemma tule kuuloonkaan. Eipä siinä sitten mitään.. Ajatus kummastuttaa, että minusta tulee mummmo!
Piti purkaa vähän ajatuksia.. Muilla kokemuksia?
Kommentit (86)
Jos tyttäresi on kaikkea mitä olet kuvaillut, niin onko ollut liian ujo kieltäytyäkseen seksistä? Tai vaatiakseen ehkäisyä ennen seksiä? Pilleritkään ei ole niin varmoja. Onko tytär sellainen, jota et olekaan tuntenut? Tai onko mies sellainen joka hurmaa anopit yms. mutta pitää naisensa lieassa.
Toivottavasti ei mitään näistä, vaan ihan oikeaa onnea ja rakkautta! Tuli vaan mieleen nämä asiat.
Muista olla tukena, tapahtuu tulevaisuudessa mitä tahansa. Vastuuntuntoinen tytär ainakin on, jos ei aborttia edes harkitse! Tiesi siis alkujaan mitä voi tapahtua.
Nauti itse, jos tulet nuorena mummoksi! Jaksat olla lapsen kanssa ja muistat omat vauva-ajat hyvin. Kuulostat kyllä suhtautuvan hyvin asiaan. Halusin vain tuoda esille muitakin kuin onnellisen suhteen mahdollisuuksia.
Eihän äitikään tietysti voi aina oikeassa olla, mutta uskon vahvasti, kun heitä molempia eilen katselin, ettei mistään tuollaisesta ole kyse. Ilmeisesti tämä on myös miehen ensimmäinen suhde, joten en usko hänen hurmanneen ennen toisia anoppeja :)
Tukena olen ehdottomasti, odotan innolla tulevaa lapsenlastani.
-ap
luulevat, että heidän elämä tulee menemään suunnitelmien mukaan. (joillain se tosin saattaa mennäkin, usein ei....)
Ei se aina niin mustavalkoista ole. Mun setä oli 24v kun aikoinaan rupes nykyisen vaimonsa kans olee, vaimo oli silloin 15v. Ihan ovat onnellisina naimisissa niinkuin ketkä tahansa.
Ja ei, setäni ei ole henkisesti jälkeenjäänyt.
Ja anteeksi vain, jos kirjoitan huonosti. Jostain syystä en ole kovin hyvin viime päivinä nukkunut.
Kiva kuulla, että niin monella ei tuo ikäero ole mikään este :)
-ap
Ikä ei ihmisestä kerro vielä mitään. Nuoresi voi olla hyvinkin kypsä äitiyteen ja moni on sitten lapsen saatuaan kypsä äidiksi oli sitten 17 tai 30 kaikkeen on voima varoja jos vain tahtoo.
Ole tukena ja turvana..niinkuin varmasti oletkin ja nauti lapsesta joka syntyy.
Nostan hattua tällaisille vastuuntuntoisille nuorille jotka vahingon sattuessa ovat valmiita sopeutumaan tilanteeseen, eikä tappamaan lasta...
onnea ja tsemppiä.
annat tytöllesi kaiken tuen mitä voit sitä hän tartte varsinkin vanhemmiltaan
kun alkoivat seurustella. Menivät kihloihin siskoni 17v päivänä. Naimisiin kun siskoni oli 20v. Rakensivat talon ja muuttivat sinne. Ovat saaneet kaksi lasta, jotka pian 9v ja pian 5v. Siskolla ikää nyt 42v ja edelleen ovat yhdessä.
positiivisesta palautteesta! Annan tyttärelleni kaiken mahdollisen tuen, luonnollisesti :)
-ap
noista ärsyttävistä ja lapsellisista kommenteista. Joillain on vaan huono päivä ja purkaa sitä tänne..
Toivot ihan varmasti "alkujärkytyksestä" nopeasti ja alat jo ostelemaan pienelle kaikkea kivaa ;)
Toivotan paljon onnea teille, kaikki menee varmasti hyvin!!
että niihin on paha mennä sanomaan mitään kun ei tunne osapuolia. Jotkut 16 -vuotiaat tytöt ovat hyvin kypsiä ja 25 -vuotiaat miehet puolestaan lapsellisia ...
..ikä on vain numero pitää hyvinkin paikkaansa. Itse olin 17 ja mieheni silloin 24. Vanhempani ei olleet moksiskaan ja nykyään mieheni on läheisempi appivanhempiensa, kuin omiensa kanssa :) Ollaan siis jo 8 vuotta oltu yhdessä ja kaksi lasta!
Luultavasti olivat vain tyytyväisiä koska rauhotuin aika lailla tämän miehen kanssa :) Asuin jo tuolloin yksin. En koskaan tehnyt mitää suurempia laittomuuksia (paitsi alkoholi ja tupakka), enkä joutunut virkavallan tekemisiin ja eikä turvallisuutenikaan puolesta tarvinut pelätä kun älli pysyi aina päässä. Silti olin aika vauhdikas käänteissäni! Seurustelun alettua tuntui (ja tuntuu yhä) että baareissa on riekuttu jo ihan tarpeeksi!!
Yksi leikkii ponitalli-leluilla kun kavereita ei ole käymässä ja yksi katsoo mielellään piirrettyjä juniorikanavalta. Ihan ovat normaaleja ja tavallisia, kouluun meikkaavat ja käyvät diskoissa. Mutta henkisesti siis kaukana aikuisista!
Omaa tytärtäni hoiti kerran kaksi tuntia 16 v. tyttö. Hän oli antanut lapsen syödä yli puoli levyä suklaata (lapsi 1,5 v) ja vaippa oli laitettu väärinpäin. Eli en ikinä usko sen ikäisen olevan kypsä äidiksi.
Ompa sinulle sattunut lapsellisia 16- vuotiaita.. Et taida kovin montaa tuntea??
Itse tunnen TODella monta, ja kaikki heistä ovat todella itsenäisiä, kypsiä ja hyvin käyttäytyviä nuoria.
Riippuu varmasti kasvatuksesta ja sisaruksista :)
elämän tilanne oli katastroofinen, siihen ei voinut vauvaa tuoda, mutta muuten olisin ollut täysin valmis äidiksi, joten uskon että tyttäresikin on. En kadu aborttia, mutta tavallaan ikävöin joskus sitä "vauvaani", niin että tippa silmään tulee, vaikka tapahtumasta on jo kauan
siis ei koulutusta ei, tulevaisuutta. Abortti ois ainut oikea ratkaisu ja sit vaikka ehkäisykapselit/h-kierukka tms. varma ehkäisy. Kasvaisi vaikka 5-10v ja katsoisi sitten uudelleen, onko sama mieskään enää kuvioissa...
siis ei koulutusta ei, tulevaisuutta.
tiedän nelikymppisekin ammattiin valmistuneita
Tiedän erään tapauksen jossa 15v tyttö tuli raskaaksi kaverinsa isälle yhden kännisekoilun jälkeen. Vanhemmilleen tyttö ilmoitti että lapsen isä on joku koulukaveri mutta ei muista kuka.
Kuvastaa hienosti tätä ajan henkeä. Nuoret tytöt on jo 16-vuotiaana niin parrun perään ,etteivät muuta ehdi kuin genitaaleja yhteen hinkata ja raskautua enne aikojaan. Yököttävää. Eiköhän normaalin perheen noormaalilla lapsella pitäisi tuon ikäisenä oplla ihan joku muu kuin jyystäminen mielessä? Minusta ainakin tuon ikäistä tyttöä pitäisi kiinostaa vielä harrastaminen, matkustelu, opiskelu jms. eikä seksi! Kyllä ei travisi minun veroeuroja senttiäkään laittaa näiden elämiseen. Tytön vanhemmat ja isä ehdottomasti elatusvelvollisuuteen myös lapsesta.
Niin ja sitten vielä semmoinen pieni juttu, että oman tyttöni paksuksi panija ei saisi iki kuuna päivänä astua ovestani sisään. Tuossahan on reilusti vanhemman miehen taholta kyse pedofiliasta. Eikä siitä ole tapana olalle taputella. Käsittääkseni?
koskaan minua nähneet kun raskaaksi tulin 18v iässä :) Vaikka yhteiseloa olikin ollut peräti 2vuotta! Hui kauhea.
Onnea ap:n tyttärelle ja miehelleen :)
Hyvä että tuet heitä heidän päätöksessään :)