Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16- vuotias tyttäreni on raskaana.

Vierailija
23.03.2011 |

Olen hieman hämmentynyt.. Kertoi viikonloppuna ja nyt on pakko saada ajatuksia vähän purkaa.

Mies on 25- vuotias!! En ole häntä edes tavannut :(

Tytär on kyllä hyvin itsenäinen, ja ikäisekseen hyvin kypsä. Tukiverkkokin on kunnossa, ilmeisesti rakastava kumppani (isä..) joka käy töissä ja asuu omakotitalossa.Rahaakin tytär on saanut säästettyä elämänsä aikana melko paljon. Eli kaikki on sinänsä kunnossa, mietityttää vaan silti. Aborttia esitin vain vaihtoehtona, en tietenkään panostanut, mutta ei kuulemma tule kuuloonkaan. Eipä siinä sitten mitään.. Ajatus kummastuttaa, että minusta tulee mummmo!

Piti purkaa vähän ajatuksia.. Muilla kokemuksia?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko tuli raskaaksi 16v:nä, kerkesi täyttää 17v ennen kuin lapsi syntyi, lapsi nyt jo 14v ja pienenpi sisaruskin on. Hyvin ovat pärjänneet ja hyvinvoiva, iloinen ja koulussa pärjäävä teini se on ja alkujärkytyksen jälkeen koko suvulle todella iloinen yllätys. Ei se siis maailmanloppu ole :)

Vierailija
22/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei vahingossakaan kannata alkaa painostaa tytärtäsi aborttiin. Jos hän siihen päätyisinkin itse, jälkeenpäin voi syyttä painostamisesta tai jäädä vaikka ikuisesti katkeraksi. Suunnittelemattomaan raskauteen voi liittyä paljon pelkoa ja painostuksen alaisena voi päätyä ratkaisuihin joita sydämestään ei itse kuitenkaan halua. Kaikkein paras on jokaiselle jos pystyt olemaan tyttäresi tukena, vaikka varmaan tulee olemaan vaikeaa.

nim. katkera

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni syö e-pillereitä, mutta ehkäisykin pettää välillä. Kiitos kaikille tuesta, yritän tuke tytärtäni kaikin tavoin. Kysyin tuosta mielestäni myös liian suuresta ikäerosta, niin tytär vastasi että jos toista rakastaa, niin ikäero ei merkitse paljoa... Mitäpä tuohon nyt sitten sanoisi. -ap

Mutta en siis miestä. Koska mielestäni hänen kuuluisi olla kiinnostunut aikuisista naisista, ei koululaisista. Oma uhkakuvani tällaisesta on se, ettei suhden ole tasa-arvoinen vaan 25-vuotias määrittelee siinä liikaa asioita. Tosiasiassahan 8 vuoden ikäero ei ole iso, siinä kohtaa kun on jo enemmän ikää. Eli esim. 21-vuotias ja 29-vuotias ei mielestäni olisi enää ihmeellinen yhdistelmä. Vajaa 17-vuotias ja 25-vuotias sitä vastoin kyllä. Koska siinä vaiheessa elämäntilanteiden kuuluisi vielä olla hyvinkin erilaiset.

Tsemppiä sinulle ja tyttärellesi!

t. se 14+17-vuotiaiden äiti

Vierailija
24/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tämä 25-vuotias mies tykkää/rakastaa tätä 16- vuotiasta ja tämä tyttökin tykkää tosissaan tästä miehestä, niin mikäs siinä! Ja ehkäisykin voi todellakin pettää ei mikään ole varmaa muutakuin selibaatti ja sehän on varma! Ja onhan niitä helkatin "puumanaisiakin" joitten ikä on lähempänä 40 ja ovat nuorten poikien kanssa (18-20v), jeesustelkaa niitä sitten :D

Onnea tulevalle mummolle, asioilla on tapana järjestyä aina :)

Vierailija
25/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavani sai esikoisensa 16-vuotiaana ja hänellä oli tukiverkko kunnossa, joka oli suuri apu. Nyt tyttö on yli 20 ja elää ihan normaalia lapsiperheen elämää=)

Itse aloin tapailla aviomieheni kanssa ollessani 16 ja nyt raivohullut pelstamammat seuraa järkytys... mieheni on minua yli 10 v VANHEMPI!!!! Nyt olen 30 ja meillä on kolme ihanaa lasta, omakotitalo, työpaikat ja RAKKAUTTA, INTOHIMOA ja unelmia tulevaisuuden varalle.

Aina ei tarvitse olla kyse mistään häirintyneestä suhteesta, jos toinen on alaikäinen ja toinen aikuinen=)

Tsemppiä ap sinulle ja tyttärellesi! Anna noiden palstahullujen huudella... se ei onneksi vaikuta teidän elämäänne=)

Vierailija
26/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en missään nimessä ole painostanut aborttiin, olen itse edottomasti lapsen pitämisen kannalla.

Miehestä vielä.. He kuulemma tutustuivat netissä, ja kuulemma "kolahti heti", kun heillä on niin samanlaiset elämänarvot. Kumpikaan ei juo eikä polta, molemmilla on samanlaisia harrastuksia: luonnossa liikkumista, lukemista, pianon soittoa, ruuan laittoa yms. Tytär sanoi myös, että oman ikäiset tuntuvat kaikki polttavan, juovan, ja pitävän ihan erilaisista asioista, ja siksi päätyi vanhempaan mieheen.

Anteeksi sekava kirjoitukseni.. Kiitos taas kaikille tukijoille! Kyllä minäkin uskon, että kaikki menee hyvin. Ensi viikonloppuja pariskunta tulee luoksemme syömään, joten raportoin uudestaan kuulumisia sitten.

-ap

Vierailija
27/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rupesin seurustelemaan mieheni kanssa ollessani pari kuukautta vajaa 18-vuotias, mies silloin 27-vuotias. Ikäeroa n.9vuotta. Tänäpäivänä yhdessäoloa kertynyt yli 4 vuotta. Mies on töissä, minä opiskelen ja keikkatyöskentelen. Omistusasunto ja vakaa parisuhde, johon toivotaan lasta.

Mikä olisi sinun lastesi kohdalla kauheaa, jos parikymppinen lapsesi seurustelisi ALLE VIISI vuotta vanhemman kanssa?

Vierailija
28/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä melkein samalla tavalla. Itse oli 17,5 -vuotias kun tapasin reilu 10 vuotta vanhemman mieheni. Yhdessä ollaan oltu 90 -luvulta asti ja elämä hänen ja lapsien kanssa on ihanaa!

Ei se ikä kerro kaikkea, joka asiasta löytyy aina joku "jeesustelija".

Minun tuttavani sai esikoisensa 16-vuotiaana ja hänellä oli tukiverkko kunnossa, joka oli suuri apu. Nyt tyttö on yli 20 ja elää ihan normaalia lapsiperheen elämää=)

Itse aloin tapailla aviomieheni kanssa ollessani 16 ja nyt raivohullut pelstamammat seuraa järkytys... mieheni on minua yli 10 v VANHEMPI!!!! Nyt olen 30 ja meillä on kolme ihanaa lasta, omakotitalo, työpaikat ja RAKKAUTTA, INTOHIMOA ja unelmia tulevaisuuden varalle.

Aina ei tarvitse olla kyse mistään häirintyneestä suhteesta, jos toinen on alaikäinen ja toinen aikuinen=)

Tsemppiä ap sinulle ja tyttärellesi! Anna noiden palstahullujen huudella... se ei onneksi vaikuta teidän elämäänne=)

Vierailija
29/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rupesin seurustelemaan mieheni kanssa ollessani pari kuukautta vajaa 18-vuotias, mies silloin 27-vuotias. Ikäeroa n.9vuotta. Tänäpäivänä yhdessäoloa kertynyt yli 4 vuotta. Mies on töissä, minä opiskelen ja keikkatyöskentelen. Omistusasunto ja vakaa parisuhde, johon toivotaan lasta. Mikä olisi sinun lastesi kohdalla kauheaa, jos parikymppinen lapsesi seurustelisi ALLE VIISI vuotta vanhemman kanssa?

Lähinnä minusta tuntuisi oudolta, että 18-vuotias - joka siis olisi siinä kohtaa joko lukiossa tai ammattikoulussa - seurustelisi liki kolmekymppisen, toivon mukaan työelämässä olevan, jo valmistuneen ihmisen kanssa.

Eli siinä kohtaa kun toinen on vielä lukio/amisikäinen ja toinen ns. "oikeasti aikuinen" on ikäerolla mielestäni merkitystä. Eri asia sitten siinä kohtaa, kun molemmat ovat reilu parikymppisiä, eli molemmat "oikeasti aikuisia", kuten tuolla jo sanoinkin.

Tosin en ole tällaiseen tilanteeseen itse joutunut :), eli siis omista lapsistani kaksi vanhinta on seurustellut liki oman ikäistensä ihmisten kanssa. Eli en tiedä, miten reagoisin oikeasti.

Mutta oletan tosiaan, että jos vanhempi tytär olisi 18-vuotiaana tuonut kotiin 27-vuotiaan poikaystävän, olisin aivan varmasti kyseenalaistanut tuon 27-vuotiaan kypsyyden. Minusta vielä koulussa olevan ihmisen elämän kuuluukin olla erilaista kuin vajaa kolmekymppisen.

Joten lähinnä kait minusta 27-vuotias, joka ihastuu 18-vuotiaaseen on erittäin, erittäin kypsymätön ikäisekseen. Muuten hänellä ei voisi ihan hirveästi olla yhteistä 18-vuotiaan kanssa :).

t. 8

Vierailija
30/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että se mies on täysi luuseri. mistä tiedän? tiedän miehen. huumeisiin päin ja muutenkin viina maistuu enemmän kuin paljon.

Vierailija
31/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy petti ja mies oli 25-vuotias. Poikani oli 1kk:den kun täytin 18. Äiti oli alusta asti tukena ja kannusti, sanoi luottavansa minuun koska hänen mielestään olin kypsä ikäisekseni. Mies kyllä sitten lopulta otti ja lähti mutta nyt on poika reipas ekaluokkalainen ja loistavan isäpuolen sai 2-vuotiaana, siihen asti kasvatin poikani ihan yksin. Harvoin oli äidilläni tai hänen isän äidillä hoidossa, halusin hoitaa lapseni itse mutta oli kiva että välillä sai omaa aikaa. Ja oma aika ei tarkoittanut bilettämistä, rakastin olla kotona yksin :) ja tietty nähdä kavereitakin ja välillä kävin kyllä baarissa mut dokaaminen ei oo se baarissa käynnin juttu ollu mulle ikinä. Tsemppiä tulevalle mummolla ja äidille!

Vierailija
32/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, että kaikki 16-20 vuotiaat eivät halua elämältä samoja asioita. Toiset haluavat viettää railakasta opiskelijaelämää ja toiset haluavat perustaa perheen. Aika lyhytnäköistä elämää, jos kuvittelee lähes kaiken olevan vain numeroista/iästä kiinni.

Vierailija
33/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empä usko, että on sama :) Raskaus on vasta ihan alussa, eikä muut siitä vielä tiedäkkään.

Ja tyttärelleni nuo huume-, tupakointi- ja juomisasiasiat ovat hyvin tärkeitä, hän on absolutisti. Luotan kyllä tyttäreeni, joten uskon, että kyse ei ole samasta henkilöstä.

Kiitos jälleen tukijoille. Ymmärrän ikäero- keskustelun, ajattelin itsekkin, että mitä tuosta nyt voi tulla.. Mutta tytär vakuutti minut kyllä miehestä, ja kuulemma eipähän tarvitse sossun luona käydä (ei olisi kyllä muutenkaan), kun mies käy töissä. Meinaa kuulemma ottaa isyyslomaa paljonkin. Onnelliselta tytär kuitenkin vaikuttaa, toivottavasti myös ymmärtää vastuun, mikä hänellä on edessä päin. Uskon kyllä, että ymmärtää.

-ap

Vierailija
34/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen surullinen, siitäkin kun kyseinen tyttö (kuulemani mukaan, toivon, että ei pidä paikkaansa)on vielä niin pikkutyttö ja elää mielipiteineen päivineen sitä 16 vuotiaan tytön elämää ja on niin ruusuiset kuvat lapsen saannista ja kasvatuksesta. jonka luutavammin joutuu yksin kasvattamaan miehen takia, työpaikka vaihtuu tai on kausia kun ei saa hanttihommia mistään, ryyppää keskellä viikkoo ja tiedän, että ei ole vain alkoholia veressä. on pettänyt tyttöystäväänsä ainakin kerran. Muuten kyseinen mies voisi olla hyvä mies jos jättäisi viinan ja huumeet kokonaan. toivon, että kasvaa raskauden myötä...

Toivottavasti tyttösi pärjää tulevan lapsen kanssa ja isä on oikeasti lapselle hyvä isä. haluaisin toivottaa paljon onnea, mutta tytön ikä epäilyttää niin paljon. Onneksi suurin osa kasvaa raskauden myötä!

Vierailija
35/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta.. Oletko ajtellut, että voisit pyytää tämän miehen vaikka teille syömään tms. Tulisivat siis yhdessä syömään tyttäresi kanssa ja näkísit siinä vähän millainen tapaus on kyseessä. Lapsesi on vielä alaikäinen kuitenkin minusta sinulla on oikeus puuttua tuohon asiaan jotenkin. Itse ainakin haluaisin nähdä kenen kanssa alaikäinen lapseni on saamassa lapsen.

Mietityttää kyllä mitä se 25-vuotias näkee 16-vuotiaassa tytössä.. Kyllä se ajatusmaailma on vain aika erilainen yleensä tuon ikäisellä tytöllä, kuin vaikka 20 vuotiaalla tytöllä. Eli pointtina, onkohan sillä tulevalla isällä kaikki nappulat ihan kunnossa..

Vierailija
36/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmissa viesteissä kerroinkin, että pariskunta on tosiaan tulossa syömään viikonloppuna. Ja mitä näkee toisissaan, niin tosiaan heillä on hyvin samanlaiset elämänarvot ja harrastukset. Rakastavaiselta tuo tytär ainakin vaikuttaa, kerron miehestä viikonlopun jälkeen!

-ap

Vierailija
37/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, että kaikki 16-20 vuotiaat eivät halua elämältä samoja asioita. Toiset haluavat viettää railakasta opiskelijaelämää ja toiset haluavat perustaa perheen. Aika lyhytnäköistä elämää, jos kuvittelee lähes kaiken olevan vain numeroista/iästä kiinni.

Minulla ei ole mitään ikäeroja vastaan, mutta mielestäni 16-19 -vuotias on vielä melko lapsi.

Ymmärtäisin esim. 17-vuotiaan ja 19/20-vuotiaan suhteen. Tai vaikkapa 17-vuotiaan ja 21-vuotiaan suhteen. Mutta en 17-vuotiaan ja yli 25-vuotiaan suhdetta. Koska siinä kohtaa tuolla ikäerolla on vielä merkitystä.

Ymmärrän myöskin sen, että perheen voi haluta jo nuorempana.

Mutta harva 16-vuotias on ihan aikuinen. Eikä sen ikäisen kuulukaan vielä olla. 25-vuotiaan sitä vastoin kuuluu jo olla aikuinen. Eikä mielestäni suhde, jossa toinen on aikuinen ja toinen teini, oikein ole tasa-arvoinen.

Eri asia tosiaan, jos vaikkapa 21-vuotias seurustelee 29-vuotiaan kanssa. Koska 21-vuotiaan kuuluukin sitten taas jo olla aikuinen :).

Minä olen itse mennyt naimisiin 21-vuotiaana ja ryhtynyt silloin odottamaan esikoistani. joten eipä oma elämänikään ole ollut kovaa biletystä nuorena ;-).

Vierailija
38/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllähän 25-vuotias mies, joka ei saa edes suunnilleen oman ikäistään seuraa, vaan seurustelee koululaisen kanssa, on jollain tapaa henkisesti jälkeenjäänyt. Olisin ap:n tilanteessa todella huolestunut. Se, että 16-vuotias on kaikissa olosuhteissa aivan liian nuori saamaan lapsen, on sitten asia erikseen.

Vierailija
39/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä ikäisenä itse sait ekan lapsesi? lasten pitäis saada olla lapsia ilman suuria vastuita mahd. pitkään. jos mun 17 v tytär olis raskaana, olisin erittäin pettynyt ja surullinen.

Vierailija
40/86 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen sitä, että tyttärelläsi on niin vakava suhde, siis seksisuhde etkä sinä ole edes tavannut koko miestä!

Jos tyttäresi käytti ehkäisyä, eikö se riitä merkiksi siitä, että ao. parisuhteeseen ei juuri nyt lasta toivottu?

Mäkin pitäisin 16-vuotiaan kanssa seukkaavaa 27-vuotiasta miestä, no, outona!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän