Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset päiväkotiin, äiti yksin kotona?

Vierailija
23.03.2011 |

Onko tuollaista? Jollain tavalla vielä käsitän sen, että äiti vie vaikkapa esikouluikäisen puolipäivähoitoon ja on vauvan kanssa kotona, mutta kaikki lapset hoitoon ja itse kotiin makoilemaan..

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukunsa erikseen on työttömät työnhakijat ja muut mielenterveysongelmista kärsivät.

työttömillä ole mielenterveysongelmia, vaikka kyllähän se työttömyys henkisesti raskasta onkin..

;)

Vierailija
22/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No töitten etsiminen on ihan oikeesti kokopäivätyötä, jos meinaa työn löytää kohtuullisessa aikataulussa. Itse etsin viime syksynä töitä noin kuukauden verran ja kyllä sitä joka päivä on oltava aktiivinen, tehtävä hakemuksia, soiteltava, käytävä paikanpäällä jne. Ja on kohtuullisen vaikeea jos on 3 ja 5 vee lapset kotona... Äiti ei saa tehtyä mitään kunnolla ja lapsia ärsyttää kun äiti vaan istuu tietokoneella.

No, sain sitten kuukauden jälkeen työpaikan (kun siihen oikeesti ajatuksella panostin) ja ei tarvinnut sinunkaan murehtia tätä asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä kotoa käsin tai kotona.

Eiköhän tässä tarkoitettu mukavuudenhaluisia äitejä, jotka tarvitsevat aikaa itselleen ja kyllähän se on mukavuudenhalua silloinkin, jos vie isommat hoitoon ja on vauvan kanssa kotona.

Vierailija
24/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin sinne menikin vasta vähänaikaa sitten ja sitä ennen kotihoidossa.

Tuli käytyä mm. työhaastattelussa lapsen kanssa jne.

Viime viikolla oli 2 työhaastattelua ja nyt saisin molemmista töitä että näin.

Kaikilla ei ole niitä sukulaisia ym. hoitoapua eli tilenteen mukaan pitää mennä. Meillä ei esim. hoitopaikkaa saanut, jos et ole töissä eli hankalaa on ollut, mutta näin kevätarskan myötä myös hommat alkavat sujumaan.

Vierailija
25/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse hakea sairaslomalle jatkoa. Ollaan sairasteltu nyt vkon verran, lapset alkavat olla kunnossa, mutta itse en vielä ole. Ajattelinkin, että jospa pari päivää ottaisin aikaa itselleni.

Vierailija
26/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ymmärrän et voi olla rankkoja elämäntilanteita jolloin äiti tai isä on yliväsynyt, masentunut tms ja uskon että silloin lapsen on parempi olla hoidossa, vanhempi saa sitten kasailla itseään että voimat ja huomio on sitten taas lapsessa/lapsissa kun he kotona. Sairauksista puhumattakaan ja joskus parempi työttömienkin lasten olla hoidossa jotta vanhempi on heti valmis töihin kun vaan työpaikka löytyy, joillakin aloilla työttömille saattaa löytyy päivän pari keikkatöitäkin. Musta tärkeämpää on laatu eikä tuntimäärä jos molempia ei voi saada eli kun vanhempi ja lapsi yhdessä niin vanhempi orientoitunut lapseen! Jos lapsilla ikäeroa kovasti voi vanhempi lapsi nauttia kovasti hoidossa olemisesta ikätovereiden ja erilaisten virikkeiden kanssa kuin äidin ja pienen vauvan kanssa kotona. Pieni vauva voi olla kovin rytmitön vielä ja harva kotiäiti kai jaksaa kokoajan järjestää erilaista toimintaa, retkiä, askartelua, lukemista, musisointia ym mitä päivähoidossa on. Eli kotihiiret viihtyköön kotona mutta annetaan muiden tehdä myös muita ratkasuja jos ne parempia niille!!

Vierailija
27/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äitiyslomalla, laskettu aika kuukauden päästä. Laitan 5-vuotiaan esikoisen hoitoon lähes joka päivä, koska hän itse sinne haluaa - tylsäähän se olisi hänen ikäisensä olla joka päivä minun kanssa kahdestaan aamusta iltaan. Ja joka päivälle ei pysty/jaksa mitään erikoistakaan suunnittella: kyläreissuja tai muita. Käytännössä pidän lapsen kotona parina päivänä viikossa, ja silloin koitetaan tehdä yhdessä asioita. Pelkkä äidin seura ei vain riitä ainakaan meidän 5-vuotiaalle päivästä toiseen. Kyllä sen itse tietää, mitä oma lapsi tarvitsee, ei se kenellekään muulle kuulu.

Vierailija
28/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran päiväkodissa töissä ja siellä ainakin yksi äiti toi vajaa vuoden ikäisen esikoisensa suht isoon ryhmään päiväkotiin ja meni siis itse kotiin tai vapaalle. Hänellä oli myös mies joka haki lapsen lähes suurimmaksi osaksi. Lapsi oli vielä niin pieni että tarvitsi kokoajan syliä (johon ei ollut resursseja) ja oli joka päivä onneton.

Vierailija
29/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikani juuri koulusta valmistuneena työttömänä työnhakijana n. 3kk. Olin tehnyt muutaman pätkän töitä. Vein lapsen puolipäivähoitoon, joka oli muistaakseni 5 tuntia päivässä. Sillä aikaa luin työpaikkailmoituksia, laadin ja lähettelin työhakemuksia, soittelin, kävin työkkärissä, kelassa, työhaastatteluissa pitkienkin matkojen päässä yms. Aika rasittavaa aikaahan se oli. Masensikin. Inhotti myös ravata siellä päiväkodilla, mutta ajattelin sen olevan lapselle parempi. Näin säilyi päiväkotipaikka tutussa päiväkodissa ja rutiinit lapselle. Sitten kun sain työpaikan, niin muutin hoitopäivän vaan pidemmäksi.

Vierailija
30/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatuksella et siellä on sitten lasten oltava "koko rahan edestä", kun polen kerran maksanut!

käyn vuorotöissä ja silloin kun mulla on vapaapäivä, niin päiväkodista on sanottu, että kannattaa lapsen tulla myös silloin. Joten vien 8-12, tosin ensi viikosta lähtien vapaapäivinä myös 8-15. Olen maksanut nimittäin "liikaa" juuri laskin, että tunteja on tullut vähemmän mistä maksan

itse ajattelen, että päiväkotiin on "pakko" viedä lapset, jos olet itse töissä tai niin sairas, ettet kykene lasta hoitamaan. Mutta kaikki aika, mitä voi, niin lapsi on kotona. Vaikka olen siitä maksanutkin. Kertoo vaan mielestäni jotain ihmisen arvomaailmasta, että lapset viedään hoitoon, koska olen siitä maksanut, vaikka voisivat olla kotona... Eräs vuorotöitä tekevä kaverini perusteli asiaa just näin, että kun he on maksaneer määrästä x päiviä ja nyt jää 1 käyttämättä, niin hän kyllä vie lapset hoitoon... En voinut muuta ku huokaista syvään... Ymmärrän, jos vie ko. tilanteessa esim. siksi, että pääsee välttämättömille asioille esim. lääkäriin, pankkiin juttelemaan lainasta tms., mutta toi "olen maksanut" -perustelu ottaa mulla korvaan.

Vierailija
31/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äitiyslomalla, laskettu aika kuukauden päästä. Laitan 5-vuotiaan esikoisen hoitoon lähes joka päivä, koska hän itse sinne haluaa - tylsäähän se olisi hänen ikäisensä olla joka päivä minun kanssa kahdestaan aamusta iltaan. Ja joka päivälle ei pysty/jaksa mitään erikoistakaan suunnittella: kyläreissuja tai muita. Käytännössä pidän lapsen kotona parina päivänä viikossa, ja silloin koitetaan tehdä yhdessä asioita. Pelkkä äidin seura ei vain riitä ainakaan meidän 5-vuotiaalle päivästä toiseen. Kyllä sen itse tietää, mitä oma lapsi tarvitsee, ei se kenellekään muulle kuulu.

kuullut koskaan avoimen päivähoidon kerhotoiminnasta? Meillä 4v käy 2x/viikko 3h/kerta "saamassa virikkeitä".

Vierailija
32/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ei alkuperäisessä kysymyksessä ei tarkoitettu työttömiä työnhakijoita, kotona työtä tekeviä tai mieleterveys/lastensuojeluperustein lapsensa hoitoon vieviä vaan niitä, jotka mukavuussyistä vievät lapset hoitoon saadakseen omaa aikaa/ päästäkseen vähemmällä.

Vierailija
33/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut että äiti voi tehdä esim. epäsäännöllistä työtä ja lähtee töihin niin että isä ei ole vielä ehtinyt tulla töistä? On vietävä muksut aamusta/aamupäivällä tarhaan vaikka haluaisi pitää kotona, ei vaan onnistu kun ei ole esim. isovanhempia auttamassa.

Lukunsa erikseen on työttömät työnhakijat ja muut mielenterveysongelmista kärsivät. Se heille myös suotakoon. Älä tuomitse, jos et tiedä taustoja!

siis onko työtön työnhakija mielenterveysongelmista kärsivä? Ei sillä mä kyllä hoidan lapseni kotona, kun kerran olen vanhempainvapaalla, vielä ei oo ratkaistu miten jatketaan, ku vanhempainvapaa loppuu.. Mutta nauttisin kyllä takuulla sydämeni pohjasta, jos saisin yhen hengähdyspäivän, vaikkakin tuntisin kai itseni tosi tyhmäks, jos olisin vaan kotona ja lapset päivähoidossa

Vierailija
34/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..koska olen väsynyt. Ylirasittunut. Hieman ehkä myös masentunut. Mutta tämä äskettäin alkanut päivähoito-ura lapsilla on erittäin hyvä juttu, alkaa arjen harmaus vähän helpottaa. --ja meidän kunnassa ei ole kerhotoimintaa / avointa varhaiskasvatusta, joten tuo päiväkoti on ainoa mahdollisuus minulle ja lapsilleni.

Vierailija
35/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama. Ison mahan kanssa oli vaikeeta keksiä lapselle virikettä ja viedä puistoihin tms. Tarvitsin päiväunet ja hb oli tosi alhainen. Olin tosi väsynyt. Hyvä kun jaksoin päiväkotiin lapsen viedä. Melkein lakkasin viemästä, mutta kun lapsi halusi siellä itse käydä. Muuten en kotoota paljon poistunu. Pelkäsin, että jotain sattuu.

Vierailija
36/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset päiväkotiin, äiti yksin kotona?

Vierailija - 23.03.11 12:33 (ID 12339166)

Onko tuollaista? Jollain tavalla vielä käsitän sen, että äiti vie vaikkapa esikouluikäisen puolipäivähoitoon ja on vauvan kanssa kotona, mutta kaikki lapset hoitoon ja itse kotiin makoilemaan..

monia! Jokaisella on oma elämä, tästä asiasta jaksetaan veivata aina ja kuten vastauksista ilmenee elämtilanteet elää.

Ihan kutunvillat jauhamista aina näistä asioista. Kaikilla ei ole vakityöpaikkaa eli on työttömyyttä jne. ihan turha mollata ketään!

Elämtilanteet vaihtelee ja toisilla ei tosiaan ole sitä hoitorinkiä jelppaamassa.

Vierailija
37/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ei alkuperäisessä kysymyksessä ei tarkoitettu työttömiä työnhakijoita, kotona työtä tekeviä tai mieleterveys/lastensuojeluperustein lapsensa hoitoon vieviä vaan niitä, jotka mukavuussyistä vievät lapset hoitoon saadakseen omaa aikaa/ päästäkseen vähemmällä.

kun kyse on siitä kuitenkin, että se syy ei aina näy ulospäin. Kaikki nuo mainitsemasi syyt näyttävät ulospäin ihan pelkältä lekottelulta ja oman ajan viettämiseltä, jos et syytä tiedä. Ja se syy ei todellakaan kenellekään kuulu!

T: se saikkulainen

Vierailija
38/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarhassa. Ok teen noina päiviänä etätöitä ja lapsi joutuisi olemaan sisällä, joten haluaa mennä tarhaan.

Vierailija
39/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tiedän pari tapausta, joiden lapset ovat hoidossa 2-3 päivää viikossa, kun vanhempi (näissä tapauksissa äiti) on kotona. Vielä ymmärtäisin jos kyse olisi 5-vuotiasta, mutta tässä puhutaan 2-vuotiasta (jopa alle) lapsista. Toki nämä äidit hoitopäivinä siivoavat ja tekevät muuta hyödyllistä, jonka kuitenkin mielestäni voisi tehdä lasten kotona ollessakin. Sen joka tapauksessa tiedän aivan varmasti, että eivät opiskele, hae töitä tai ole sairaslomalla.

Vierailija
40/52 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin aivan varmasti veisin ainakin 2-3 päivänä viikosta vanhemman lapsen tarhaan. Tämä siksi että lapseni kaipaa aivan mielettömästi muiden lasten seuraa ja aktiivista tekemistä ja hyppii seinille jos on vaan kotona. Jos on pieni vauva, en jaksa kokoajan viihdyttää ja keksiä vanhemmalle lapselle tekemistä.

Ja joo, toki maksan päivähoitomaksun sen korkeimman mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän