Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

anopin kommentti toisen lapsen tuloon

Vierailija
20.03.2011 |

Odotan toista lastamme. Kummatkin lapset tehty lapsettomuushoidoilla ja kauan on kestänyt. Ikäeroa lapsille tulee yli 4 vuotta. Missään vaiheessa emme ole miehen vanhemmille kertoneet lapsettomuudesta, mutta jouduimme pakosta kertomaan kohdunulkoisesta raskaudestani näiden kahden lapsen välissä. Emme siinäkään yhteydessä kertoneet, että toista yritetään tai että tulemme jatkossakin yrittämään. Nyt kun mies oli sitten kertonut, että meille on toinen tulossa niin anoppi seuraavaksi tavatessamme huokasi, että "vihdoin teitäkin lykästi"! Miehen mielestä se oli ihan ystävällinen ja empaattinen kommentti, mutta minusta loukkaava. Ensinnäkään anoppi ei tiedä meidän lapsentekohistoriastamme mitään ja toisekseen kommentti oli minusta alentava. Että vihdoin tekin saatte jotain aikaan. Koin sen ikävä muistutuksena menneestä ja henkilökohtaisuuksiin menevänä piikkinä. Voisi pitää mölyt mahassaan. Tuli oikeasti tosi paha mieli, miksei voinut vaan onnitella??

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pidä lasten saantia niin outona asiana,siihen voi suhtautua ihan rennosti. Sulla nyt on vaan omassa päässä joku outo juttu kun teillä on niin kovin yritetty.

Lasten saantiin voi suhtautua rennosti silloin jos niitä saa helposti. Jos joutuu käymään lapsettomuushoidoissa vuosikaudet niin rentous kyllä katoaa sen siliän tien. Tuntuu aika naiveilta omat kommenttisi, ehkä sinun olisi parempi olla sanomatta mitään jos ei ole omakohtaista kokemusta. Se "outo juttu" on päässään n. viides- tai kuudesosalla pareista jotka kärsii lapsettomuudesta. Melkeinpä toivon, että joku lähipiiristäsi vielä kärsii samasta ongelmasta ja näet sivusta mitä lapsettomuus on. Nyt sinulla ei selvästikään ole mitään hajua.

ap

Vierailija
42/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko AP on provo, tai sitten hillittömän rasittava ihminen! Eihän kenelläkään normaalilla työssäkäyvällä ihmisellä voi olla aikaa tuollaiseen jonkun yksittäisen ihmisen sanojen ylitulkintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä melkoisella miniällä polosta paiskattu.

Vierailija
44/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne hoidoilla saadut lapset on tärkeitä ja rakkaita, sinulle vahinkoja.

Vierailija
45/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikaa analysoit yhtä lausetta. yleensä ihmiset onnittelee juuri niillä sanoilla mitkä ekana tulee mieleen, pohtimatta ensin hiljaa itsekseen kaikki mahdollisuudet miten asian voisi tulkita ja miltä se kuulostaa kenenkin aivoilla ajateltuna. Anoppihan ei tiennyt tilanteestanne mitään. mistäs sitä tietää, vaikka anoppi miettisi tällä hetkellä että tuliko sanottua hölmösti, ehkäpä olisittekin halunneet vain yhden lapsen, ja tämä toinen on enemmänkin epäonni. anoppi voi analysoida tuhansilla eritavoilla sanomisiaan jälkikäteen, ihan samalla tavalla kuin sinä analysoit.

Vierailija
46/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan normaali kommentti. Jos tuohon sisältyy jokin piikki, ei se ainakaan tuosta lauseesta välity. Ehkä teillä on ollut ennenkin jotain ongelmia ja piikittelyä? Jos ei ole ollut, niin sinuna unohtaisin. Olisin itse voinut sanoa noin erittäin läheiselle ihmiselle, jolle toivoisin kaikkea hyvää. Toisaalta, jos et tunne anoppia kovin läheiseksi niin kommentti voi tuntua oudolta.

Vierailija
47/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tosta voi vääntää jotain negatiivista?

Olet ap ihmeellinen.

Vierailija
48/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli molempien puolille kerrottu, että hoidoissa käydään ja hankalaa on. Saatiin ensimmäinen, kaikki oli onnesta sekaisin, saatiin toinen sama suhtautuminen, ilmoitettiin kolmannesta...anoppi alkoi itkemään, että tämäkin vielä... ei siis ollut kovin innoissaan asiasta, ei ollut onnenkyyneleitä ehei. Ensimmäistä toki yritettiin kolme vuotta, toinen ja kolmas onnistuivat huomattavasti helpommin, mutta olivat erittäin haluttuja ja toivottuja sekä ehdottoman tarkoitettuja. Minua loukkasi tuolloin suunnattomasti anopin kommentti, mutta annoin asian olla ja olin vain itse tyytyväinen ja onnellinen omasta kasvavasta perheestäni. nyt kun kuopus on jo lähes nelikuinen, en olisi enää edes muistanut anopin ensikommenttia hänestä kuultuaan ilman tämän ketjun lukemista. kerran hän alkoi itse minulle kertomaan raskausaikanani järkytyksestään kuultuaan uutisen, tuolloin nauroi omalle suhtautumiselleen... ei minua silloin kyllä aivan naurattanut, mutta tajusin ainakin, ettei hän ollut suunnitellut itkuaan ja kommenttejaan, ne vaan tulivat ensitunteen mukaan. eli monesti ihmiset sanovat mitä sylki suuhun tuo tarkoittamatta mitään loppuunajateltua.

Vierailija
49/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jättää sinut keskustelujen ulkopuolelle. Varmasti sekä äiti että poika kärsivät siitä, että sinä olet lapseton.

Vierailija
50/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoja takana kohta vuosikymmen. Tuloksena kaksi keskenmenoa ja lovi kukkarossa...

Ymmärrän herkkyytesi ja jollakin tasolla myös sen, että elämän kipeimmästä asiasta ei halua keskustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole samalla aaltopituudella. Meillä mies oli se, joka ei halunnut asiasta puhua kenellekään, hyvä kuin edes minulle, ja minä taas tarvitsin sitä tukea kaikilta ja kerroin lähimmille sukulaisille. Ainoa, joka petti luottamukseni, oli anoppi, joka samalla kuitenkin on hyvin samanlainen ihminen kuin minäkin. Elämän suurimmissa ahdistustiloissa hän tukeutuu läheisiinsä ja teki niin nytkin. Kertoi siis puolelle suvulle... Sain kuulla sitten asiasta ihan suoraan, kun eräs sukulaiseni niistä kysyä täräytti! Ei ollut kiva hetki, ei.

Mieheni oli raivoissaan - minulle. En olisi saanut kertoa kenellekään, koska juuri näin hän oli epäillyt käyvänkin. Silti en tajua, miten olisin selvinnyt, jos en olisi voinut kertoa näistä asioista kenellekään. Keskenmenojen takia tarvisin tukea ja sain sitä. Anoppi silloin tällöin on päästänyt sammakoita suustaan. JOskus on pitänyt mennä käymään sairaalassa katsomassa jotain sukulaisen vastasyntynyttä, jotta vauvabuumi tarttuisi. Pari kertaa on lapsettomuuden syy ollut siinä, kun minulla on kaksossisko. Sisko on saanut kaikki minun munasoluni... Mutta siedän nämä kertakaikkisen idioottimaiset möläytykset siksi, että tiedän, että hän ei tarkoita mitään pahaa vaan yrittää käsitellä itselleen kipeää asiaa parhaalla mahdollisella tavalla. Miksi ihmeessä äiti ei saisi surra poikansa lapsettomuutta? Miksi ihmeessä hän ei saisi olla onnellinen, kun vihdoin tulee vauvauutisia?

En näe tuossa ap:n anopin sutkautuksessa mitään pahaa vaan vilpitöntä onnea siitä, että vihdoinkin teillä tärppäsi. Onhan neljän vuoden ikäero lapsilla iso, ja jos välissä on kohdunulkoinen raskaus, tarkoittaa se ainakin minulle sitä, että nuo ihmiset yrittävät saada lasta. Ehkäisykin on nimittäin keksitty ja jos ei tiedä lapsettomuudesta, ei voi mitenkään ajatella muuta kuin että lastahan nuo yrittävät.

Ap, olet herkkä ja nimenomaan anoppisi suhteen. Anopin lausahduksessa ei nyt valitettavasti vain ollut mitään outoa tai kummallista. Olet itse niin rikki ja väsynyt vuosikausien lapsettomuustaisteluihin, että näet pahansuopia lauseita kaikkialla. Kuulostat eräältä kaveriltani, joka katkaisi kaikki välit lapsellisiin ystäviinsä, koska heille ei lasta kuulunut sen vuoden yrittämisen aikana. Saivat kyllä lapsen myöhemmin, mutta ei se enää oikein välejä elvyttänyt. Kaverini koki, että kaikki kaverit, joilla oli lapsia, pilkkasivat ja ivasivat häntä. Nuo lapset olivat hänelle henkilökohtainen loukkaus. Minä aionana kelpasin, koska olin vielä luuserimpi kuin hän. Minulle hän kertoi törkeistä asioista, mitä nämä lapsia omaavat kaverimme tekivät. Kehtasivatkin tarjota lasta hänen syliinsä, kehtasivatkin laittaa tekstarin lapsen syntymästä, kehtasivatkin kutsua 1-vuotissynttäreille, kehtasivatkin kehua lastenvaateostoksilla... Lopulta laitoin itse välit häneen poikki, koska tuollainen negatiivinen energia on kuluttavaa. Koeta ajatella positiivisesti. Eiköhän anoppisi tarkoittanut vain sitä, että on mukavaa, kun pitkän ajan jälkeen olet raskaana. :)

Vierailija
51/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kohdunulkoinen oli siis silloin kun esikoinen 6 kk ja ensimmäinen ja ainut kerta elämässäni kun olen tullut luomusti raskaaksi. Olimme suunnitelleet käyttävämme ehkäisyä vajaa vuoden esikoisen syntymän jälkeen, mutta kerran ehkäisy unohtui. Toki olisimme riemumielin ottaneet lapsen vastaan vaikkei vielä suunniteltu ollutkaan. Pointtini oli lähinnä se ettei yhdestä kohdunulkoisesta voi vetää johtopäätöksiä että toiset yrittävät sitä ennen ja sen jälkeen lasta. Voihan jostain keskenmenosta tai kohdunulkoisesta jäädä niin isot traumatkin, että haluaa pitää pitkäänkin taukoa. Tai myös hoitoon käytetty lääkitys sen usein estää vähäksi aikaa.

Ja totta, olen varmasti liian herkkä anopin kommenteille, mutta olemme vain joka asiassa täysin eri aaltopituudella vaikka emme riidoissa olekaan. En siksi kaipaisi hänen kommenttejaan mistään henk.koht. asioista joista emme ole ennenkään hänelle sanallakaan vihjanneet. Anoppi on itse saanut viisi lasta reilu vuoden välein, joten en koe häntä tämänkään johdosta parhaaksi mahdolliseksi vertaistueksi. Lapsettomuusasioita olen puinut mieluiten muiden itsekin lapsettomuudesta kärsivien tai kärsineiden kanssa, koska heiltä on saanut parasta vertaistukea. En siis ole mikään "salailija" vaan vain valinnut tarkkaan kenelle haluan puhua. Mies ei ole puhunut kenellekään ulkopuoliselle, omasta tahdostaan.

ap

Vierailija
52/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohan on ihan positiivinen kommentti.

ehkä hänen ois pitäny kauhistella, säälitellä ja ilmoittaa, että teidän on sitten lopultakin aika hoitaa kakaranne itse.

Vierailija
53/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä niin typeriä kommentteja, että parempi vaihtaa palstaa! Adios, jääkää v-tuilemaan keskenänne!

ap

Vierailija
54/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat olevan todella hankala ihminen, jolle ei mikään anopin sanoma tai tekemä asia kelpaa.

Toivottavasti miehesikin tulee järkiinsä ja häipyy ajoissa.

Vierailija
55/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppihan sanoi hienosti, ei tuosta voi kaivaa huonoa kuin vittumainen miniä.

Vierailija
56/57 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään saa tuosta anoppisi kommentista loukkaavaa, en vaikka kuinka yrittäisin. Mielestäni tuo on vain iloinen, puolestanne ilahtunut kommentti. Sanot, että et kaipaisi anopiltani mitään kommentteja henkilökohtaisiin asioihin. Siis mitä helvettiä?????! Olisiko anopin pitänyt vaan olla täysin hiljaa??? Eihän tuollaiseen asiaan voi vain vastata tuijotuksella. Sekö olisi sinusta kohteliasta eikä sisältäisi mitään latausta mihinkään suuntaan????

Anteeksi vaan, vaikuttaa kyllä pahasti siltä että olet todella negatiivinen ja outo tyyppi joka ei osaa ajatella mitään hyvää kenestäkään.

Vierailija
57/57 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä anopin olisi mielestäsi pitänyt sanoa, ap? Mikä olisi ollut ei-loukkaava kommentti? Onhan tuo "lykästäminen" tietenkin piirun verran henkilökohtaisempi ilmaus, jos hiuksia alkaa halkomaan, kun viittaa siihen hedelmöittymiseen, mutta jos anoppi olisi v**ttuillakseen heittänyt kommenttinsa, niin kai hän olisi jotain muuta sanonut? Ymmärrän, että teidän lapsentekohistorialla kaikki asiaan liittyvä värittyy herkästi, mutta kun ette ole edes kertonut hoidoista niin miten anoppi voisi tietää? Ja voisihan hoidoista tietäenkin kommentoida että jes, vihdoin ne tuottivat tulosta. Veikkaan että anoppi luuli että olette luomuna yrittäneet siitä keskenmenosta saakka raskautua, koska tuskin raportoitte sitäkään, että ko. raskaus oli vahinko?

Joka tapauksessa, onnea teille ja anna anopillekin armoa, uskon ettei tarkoittanut pahaa.