anopin kommentti toisen lapsen tuloon
Odotan toista lastamme. Kummatkin lapset tehty lapsettomuushoidoilla ja kauan on kestänyt. Ikäeroa lapsille tulee yli 4 vuotta. Missään vaiheessa emme ole miehen vanhemmille kertoneet lapsettomuudesta, mutta jouduimme pakosta kertomaan kohdunulkoisesta raskaudestani näiden kahden lapsen välissä. Emme siinäkään yhteydessä kertoneet, että toista yritetään tai että tulemme jatkossakin yrittämään. Nyt kun mies oli sitten kertonut, että meille on toinen tulossa niin anoppi seuraavaksi tavatessamme huokasi, että "vihdoin teitäkin lykästi"! Miehen mielestä se oli ihan ystävällinen ja empaattinen kommentti, mutta minusta loukkaava. Ensinnäkään anoppi ei tiedä meidän lapsentekohistoriastamme mitään ja toisekseen kommentti oli minusta alentava. Että vihdoin tekin saatte jotain aikaan. Koin sen ikävä muistutuksena menneestä ja henkilökohtaisuuksiin menevänä piikkinä. Voisi pitää mölyt mahassaan. Tuli oikeasti tosi paha mieli, miksei voinut vaan onnitella??
Kommentit (57)
Olet turhan herkkä. Rankat hoidot saa sinut näkemään piikkejä ihan viattomista jutuista. Hän ei tiennyt tarinaanne ja heitti ihan viattoman ja kannustavan kommetin. Kasva aikuiseksi! Älä analysoi joka sanaa.
niin pitää olla valmis kuulemaan asioita, joiden sanoja ei tiedä missä mennään. Koska ei tiedä. Anoppisi tiesi teidän yrittävän toista lasta koska sinulla oli kohdunulkoinen raskaus ja oli onnellinen kun nyt raskaus on normaali.
Ymmmärrän, että näissä asioissa ihmiset voivat olla herkillä, mutta liian herkkä ei saa olla, etenkin kun on itse pimittänyt tietoa.
Mutta onnea raskaudesta:)
niin eihän se osaa sanoa niitä oikeita sanoja teille tai sinulle.
Tuo hänen kommentti on ihan normaali kommentti, kun on varmaan ajatellut että yritätte lasta, mutta ei ole tiennyt kuinka rankkaa se teille on ollut. Tuo hänen kommenttinsahan on vaan vilpittömän ilahtunut tulevasta lapsesta ja teidän onnesta :)
Eipä tuo anoppisi kommentti mielestäni mikään loukkaus ollut, ihan positiivinen kommentti kai se oli. Turhaan otit itseesi.
Mun anoppi sanoi "ei kai!?" kun kuuli että meille tulee toinen lapsi. :/
mun äiti itki, kun tajusi mun odottavan toista (toivottua) lasta
Jos olisitte kertoneet anopille totuuden, niin ei varmasti olisi onnitellut noilla sanoilla :)
Mutta hei, onnea tulevasta vauvasta teille!!
harmi että otit asian noin, ehkä kuitenkin anoppi tarkoitti asian ihan positiivisessa mielessä?
itse olemme saaneet ekan lapsemme 5 vuoden yrityksen ja lapsettomuushoitojen jälkeen, kerroimme kyllä kaikille (myös anopille) hoidoista ja niiden vaikeudesta ja myös epäonnistumisista. Siten anoppi eli mukana kaikessa ja sitten oli myös tukenamme. Oli myös erityisen iloinen kun raskaus viimein alkoi ja saimme lapsen.
Teillä on varmasti syynne miksi olette halunneet salata hoidot. Mutta joskus vaan tuntuu että kaikenlainen avoimuus helpotaa asioita.
Kaikkea hyvää teille! Ja onnea odotukseen!
koska sinun kanssasi ei siitä voi puhua ilman, että vedät herneen nenään. Miehelläsi ei ole ketään muuta kuin äitinsä, jonka kanssa jakaa asiat. Mietipä sitä.
ja raskaus sai alkunsa. Mitä pahaa tuossa anopin kommentissa on? Raskauteen tarvitaan aina onnea, alusta loppuun.
Ja kyllä se anoppi arvasi teidän yrittävän toista ja ymmärsi myös sen ettei se yrittäminen ollut helppoa. Ja on vilpittömästi onnellinen, että vihdoin teillä oli onnea.
Odotan toista lastamme. Kummatkin lapset tehty lapsettomuushoidoilla ja kauan on kestänyt. Ikäeroa lapsille tulee yli 4 vuotta. Missään vaiheessa emme ole miehen vanhemmille kertoneet lapsettomuudesta, mutta jouduimme pakosta kertomaan kohdunulkoisesta raskaudestani näiden kahden lapsen välissä. Emme siinäkään yhteydessä kertoneet, että toista yritetään tai että tulemme jatkossakin yrittämään. Nyt kun mies oli sitten kertonut, että meille on toinen tulossa niin anoppi seuraavaksi tavatessamme huokasi, että "vihdoin teitäkin lykästi"! Miehen mielestä se oli ihan ystävällinen ja empaattinen kommentti, mutta minusta loukkaava. Ensinnäkään anoppi ei tiedä meidän lapsentekohistoriastamme mitään ja toisekseen kommentti oli minusta alentava. Että vihdoin tekin saatte jotain aikaan. Koin sen ikävä muistutuksena menneestä ja henkilökohtaisuuksiin menevänä piikkinä. Voisi pitää mölyt mahassaan. Tuli oikeasti tosi paha mieli, miksei voinut vaan onnitella??
Ymmärrätkö näistä kommenteista, että ehkäpä sinä olet nyt PIKKASEN liian herkkä? Et sin ävoi tässä elämässä kulkea määräilemässä mitä kukakin saa sanoa, varsinkin kun itse olet salannut isoja ja olennaisia asioita, jotka varmasti vaikuttavat kommentointiin.
Yksi vinkki: Kasva aikuiseksi. Hanki aikuisen ihmisen itsetunto.
Vai oliko se vaan anoppi, jolta asia piti ehdottomasti pimittää?
ymmärrän herneesi, jos lapsi yrittämisestä huolimatta ei ollutkaan toivottu
Minä ainakin tulkitsen kommentin:
"vihdoin teitäkin lykästi"!
positiivisesti ja iloiseksi " jippii, teitä onnisti, saatte toisen vauvan" kommentiksi. Miten ihmeessä tuon voi tulkita ALENTAVAKSI?????
Miten ihmeessä tuon voi tulkita negatiivisesti?? Johtuuko vain siitä, että kyseessä on anoppi, ja anoppihan ei koskaan voi tehdä mitään oikein? Vai mitä hittoa ap oikein hourii?
Minusta lasten saaminen on sen verran henkilökohtainen asia ettei siihen pitäisi heittää mitään värittyneitä ja omia tulkintoja sisältäviä kommentteja. Jos hän ei tiennyt lapsettomuudesta niin miksi käytti sanoja "vihdoin, tekin" ym ja toisaalta jos taas aavisteli tilanteen oikean laidan niin olisi pitänyt ymmärtää, että asia on arka ja vaikea ja siihen ei hänen pidä viitata. Koska emme ole asiasta hänelle uskoutuneet niin se tarkoittaa, että emme siitä hänen kanssaan halua puhua.
Ei kohdun ulkoinen mielestäni vielä tarkoita sitä, että lasta kovasti yritetään. Meille se raskaus nimittäin oli "vahinko" ja toinen lapsi olisi tullut liian aikaisin. Emme ole missään vaiheessa viitanneet sanallakaan siihen, että toivoisimme tai yritämme toista lasta.
Mitä ihmettä muiden lisääntyminen tai lisääntymättömyys sitä paitsi muille kuuluu? Itse en ole koskaan keltään kysellyt lapsen "tekemisestä" tms, en edes ennen omaa lapsettomuutta.
Minusta lasten saaminen on sen verran henkilökohtainen asia ettei siihen pitäisi heittää mitään värittyneitä ja omia tulkintoja sisältäviä kommentteja. Jos hän ei tiennyt lapsettomuudesta niin miksi käytti sanoja "vihdoin, tekin" ym ja toisaalta jos taas aavisteli tilanteen oikean laidan niin olisi pitänyt ymmärtää, että asia on arka ja vaikea ja siihen ei hänen pidä viitata. Koska emme ole asiasta hänelle uskoutuneet niin se tarkoittaa, että emme siitä hänen kanssaan halua puhua. Ei kohdun ulkoinen mielestäni vielä tarkoita sitä, että lasta kovasti yritetään. Meille se raskaus nimittäin oli "vahinko" ja toinen lapsi olisi tullut liian aikaisin. Emme ole missään vaiheessa viitanneet sanallakaan siihen, että toivoisimme tai yritämme toista lasta. Mitä ihmettä muiden lisääntyminen tai lisääntymättömyys sitä paitsi muille kuuluu? Itse en ole koskaan keltään kysellyt lapsen "tekemisestä" tms, en edes ennen omaa lapsettomuutta.
voihan se tämäkin vielä mennä kesken, ja sekin on anopin vika.
Että se tuntuu susta loukkaavalta.Anoppi ei sitä tiedä.Ei tiedä sun tuskaasi ja sitä mitä olet kokenut.Itse ein saman valinnan aikoinani emme kertoneet että lapsettomuus on ongelmana,meillä vielä mies oli syyllisempi kuin minä.tyttömme sai alkunsa Icsi hoidoilla.Anoppini sanoi mulle että on niin itsekäs että ei voi tehdä lapsia!Nielin kyyneleeni silloin.Hänen tyttärensä kun tulivat raskaaksi kun "pesivät ukkojensa alkkareita tyyliin".
Minäkn tunnen tuon piikkinä ja alentavana....mutta ei se anoppi sitä tarkoita.
Minusta lasten saaminen on sen verran henkilökohtainen asia ettei siihen pitäisi heittää mitään värittyneitä ja omia tulkintoja sisältäviä kommentteja. Jos hän ei tiennyt lapsettomuudesta niin miksi käytti sanoja "vihdoin, tekin" ym ja toisaalta jos taas aavisteli tilanteen oikean laidan niin olisi pitänyt ymmärtää, että asia on arka ja vaikea ja siihen ei hänen pidä viitata. Koska emme ole asiasta hänelle uskoutuneet niin se tarkoittaa, että emme siitä hänen kanssaan halua puhua. Ei kohdun ulkoinen mielestäni vielä tarkoita sitä, että lasta kovasti yritetään. Meille se raskaus nimittäin oli "vahinko" ja toinen lapsi olisi tullut liian aikaisin. Emme ole missään vaiheessa viitanneet sanallakaan siihen, että toivoisimme tai yritämme toista lasta. Mitä ihmettä muiden lisääntyminen tai lisääntymättömyys sitä paitsi muille kuuluu? Itse en ole koskaan keltään kysellyt lapsen "tekemisestä" tms, en edes ennen omaa lapsettomuutta.
kohdunulkoista lasta vai et. Ensin oli pitkään ja hartaasti yritetty ja sitten olikin vahinko.
Toivottavasti et näyttänyt anopille persnaamaa tuon kommentin vuoksi...
Anoppi on surrut lapsettomuuttanne ja tiennyt, että käytte hoidoissa ja sinä sitten miniänä et ymmärrä, miten paljon hän on poikansa puolesta surrut!
Oletan, että vika on sinussa, joten et kykene empatiaan miestäsi kohtaan!