Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmästytti WT-mamma-Teneriffa ketjussa:

Vierailija
20.03.2011 |

Jos lapsi on vammainen, ja vaikkei se päällepäin näkyisikään, saako vammainen lapsi kiusata muita lapsia, viedä leluja kädestä, valloittaa koko leikkipaikan itselleen yms. huonoa käytöstä?

Ja vammaisen lapsen vanhempien ei tarvitse puuttua käytökseen, koska lapsi on vammainen eikä voi sille mitään?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut lapset joutuu sietämään erityislasten suorittamaa pahoinpitelyä, ja pk-tädit perustelevat sen seillä, että "ei toi nipetteri voi tolle käytökselleen miutään kun sillä on toi adhd ja tunne-elämän häiriöitä, niin koittakaa vaan kestää että se hakkaa teitä turpaan..."

Varsinkin eräässä päiväkodissa Vantaalla oli tämä mentaliteetti, no en siinä talossa sitten, yllätys yllätys , kauaa töissä viihtynytsään.

Vierailija
2/15 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko. tilanteita ei voi 100% estää. Tuollainen lapsi ei ymmärrä normaaleja kieltoja ja kehotuksia. Esim. luokassa tai pk-ryhmässä on valitettava tosiasia, ettei kaikkea voida ennaltaehkäistä ja siitä kärsivät toki kaikki muut.

Eri asia on sitten yrittikö ko. äiti puuttua tilanteisiin järkevästi. Ja ehkä kannattaisi miettiä tuollaiseen reissuun lähtöä etukäteen vähän enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän ko. äidin lapset jollain tavalla sairaita(adhd, joku muu vamma tms.) vai johtuiko lasten käytös kasvatuksen puutteesta.

Muuten, vaikka esim. adhd on neurologinen sairaus, niin huonot kasvuolot voivat pahentaa lapsen oireilua.

Vierailija
4/15 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on vammainen, ja vaikkei se päällepäin näkyisikään, saako vammainen lapsi kiusata muita lapsia, viedä leluja kädestä, valloittaa koko leikkipaikan itselleen yms. huonoa käytöstä?

Ja vammaisen lapsen vanhempien ei tarvitse puuttua käytökseen, koska lapsi on vammainen eikä voi sille mitään?

käytöstä. Lapsen äiti kuvitteli, että kun vaan kertoo kaikille, kuinka Rasmuksella on niin kovin vaikeaa, ja Rasmuksella on varmaan ADHD jne. niin ketään ei sitten haittaa, jos tämä isompi lapsi käy tönimässä pienet kumoon, heittelee hiekkaa päälle, vie lelut käsistä, ja äiti vaan huutelee jostain että Raaaaasssmuuuuusss, ei saa, raaassssmuuuuusss, älä viitsi.

Jos lapsi on todella hankala, silloin äidin vaan täytyy venyä enemmän, jättää lisääntyminen sikseen, eikä tehdä vielä paria lisää siihen helvetin kaaokseen, ja pitää huoli, että muut saavat olla rauhassa.

Mä ainakin pistin sen pennun aina ojennukseen, eikä mua haitannut yhtään, vaikka se varmaan alkoi mua pelätäkin, kun muutaman kerran tempasin kunnolla siltä takaisin tavaran, jonka se mölinöidensä keskellä vaan kävi nappaamassa mun muksujen kädestä. Eipähän tehnyt enää. Kas, sekin pystyi oppimaan, kun siihen vaan puuttui.

Vierailija
5/15 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin muiden on helpompi suhtautua erikoisesti käyttäytyvään, jos on tiedossa, että jostain normista poikkeavasta jutusta on kyse.

Pätee niin lapsiin kuin aikuisiin, joten vaikken mitään stigmaa otsaan vaadikaan, niin ei yhtään hullumpi idea, että "tilanteen ollessa päällä", kertoo läsnäolijoille, mistä mahdollisesti on kyse.

Vierailija
6/15 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin muiden on helpompi suhtautua erikoisesti käyttäytyvään, jos on tiedossa, että jostain normista poikkeavasta jutusta on kyse. Pätee niin lapsiin kuin aikuisiin, joten vaikken mitään stigmaa otsaan vaadikaan, niin ei yhtään hullumpi idea, että "tilanteen ollessa päällä", kertoo läsnäolijoille, mistä mahdollisesti on kyse.

mä ainakaan tarvitse tietoa kenenkään diagnooseista. Mä halua, että mun lasta kaltoinkohtelevan lapsen käytökseen puututaan, ja vahingonteot estetään.

Vierailija
7/15 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin muiden on helpompi suhtautua erikoisesti käyttäytyvään, jos on tiedossa, että jostain normista poikkeavasta jutusta on kyse. Pätee niin lapsiin kuin aikuisiin, joten vaikken mitään stigmaa otsaan vaadikaan, niin ei yhtään hullumpi idea, että "tilanteen ollessa päällä", kertoo läsnäolijoille, mistä mahdollisesti on kyse.

mä ainakaan tarvitse tietoa kenenkään diagnooseista. Mä halua, että mun lasta kaltoinkohtelevan lapsen käytökseen puututaan, ja vahingonteot estetään.

T: nro 6

PS. Hyvällä ystävälläni on n 6-vuotiaaksi asti hyvin haastavasti käyttäytynyt lapsi, ja me ollaan oltu lapsinemme paljon tekemisissä. Välillä se oli omilleni liian raskasta, ja silloin pidimme aina välillä taukoa, mutta en siis ole mitenkään rasisti vammaisia tms lapsia kohtaan. Itse asiassa lapsillani on ollut useampiakin vammaisia lapsia kävereinaan, mutta nämä diagnosoidusti vammaiset eivät ole olleet käytöshäiriöisiä.

Eli ihan sama mikä lapsella on, meidän seuraan on tervetullut, kunhan vanhempansa pitävät huolen, ettei lapset käyttäydy kuin siat ketään tai mitään kohtaan mistään syystä. Ja samasta asiasta pidän itse huolen omieni kohdalla.

Vierailija
8/15 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosin muista, mikä niistä, mutta yhdessä niistä naapuriin muutti mies, joka oli tosi ilkeä välillä. Anna sitten moitti miehen käytöstä, johon mies sanoi, että pitää vaan ymmärtää, kun hän on vaan sellainen kuin on. Anna vastasi siihen, että sehän olisi ihan vastaava tilanne, jos hän kulkisi nuppineulan kanssa ja pistelisi kanssaihmisiä neulalla ja perustelisi sen sillä, että hänellä nyt vaan sattuu olemaan tällainen tapa.

Ihan niin kuin ihminen vois tehdä ihan mitä vaan ja hakea teoilleen hyväksyntää sillä, että sattuu nyt vaan olemaan tällainen tapa.. ja erityislapset voi todellakin opettaa tavoille, vaikka se haastavaa onkin. Ja erityispiirteellä voi selittää, mutta se ei tee huonoa käytöstä yhtään paremmaksi tai hyväksyttävämmäksi.

Vierailija
9/15 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosin muista, mikä niistä, mutta yhdessä niistä naapuriin muutti mies, joka oli tosi ilkeä välillä. Anna sitten moitti miehen käytöstä, johon mies sanoi, että pitää vaan ymmärtää, kun hän on vaan sellainen kuin on. Anna vastasi siihen, että sehän olisi ihan vastaava tilanne, jos hän kulkisi nuppineulan kanssa ja pistelisi kanssaihmisiä neulalla ja perustelisi sen sillä, että hänellä nyt vaan sattuu olemaan tällainen tapa.

Ihan niin kuin ihminen vois tehdä ihan mitä vaan ja hakea teoilleen hyväksyntää sillä, että sattuu nyt vaan olemaan tällainen tapa.. ja erityislapset voi todellakin opettaa tavoille, vaikka se haastavaa onkin. Ja erityispiirteellä voi selittää, mutta se ei tee huonoa käytöstä yhtään paremmaksi tai hyväksyttävämmäksi.

Vierailija
10/15 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on todella hankala, silloin äidin vaan täytyy venyä enemmän, jättää lisääntyminen sikseen, eikä tehdä vielä paria lisää siihen helvetin kaaokseen, ja pitää huoli, että muut saavat olla rauhassa.

Mä ainakin pistin sen pennun aina ojennukseen, eikä mua haitannut yhtään, vaikka se varmaan alkoi mua pelätäkin, kun muutaman kerran tempasin kunnolla siltä takaisin tavaran, jonka se mölinöidensä keskellä vaan kävi nappaamassa mun muksujen kädestä. Eipähän tehnyt enää. Kas, sekin pystyi oppimaan, kun siihen vaan puuttui.

Hyvin kirjoitettu!

En tiedä miten usein nuo lievemmät tarkkaavaisuushäiriöt saisi tasoiteltua ihan vaan tiukemmilla vaatimuksilla. Ei näitä tainut olla 50-luvulla tässä määrin? Oli vaan huonosti käyttäytyviä pentuja jotka sai selkäänsä.

Ei ruumiillinen kuritus tietenkään ole hyväksyttävää, mutta fakta on, että toisia ei häiritä tai lyödä tai tönitä. Se vaan _pitää_ estää, kasvattajan tai muun vastuullisen toimesta. Ei muiden pidä kärsiä jos Rasmuksella on huonot vanhemmat tai liikaa virtaa.

Mutta tässä yhteiskunnassa uhri saakin useimmiten kärsiä, että toisaalta hyvä että sitä aletaan iskostamaan mieliin jo päikyllä.

Vierailija
11/15 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerta, kun on kerhopäivä, niin kirkuu, riehuu, ottaa leluja kädestä, lyö, tönii jne. Olemme monet vanhemmat ottaneet yhteyttä kerhoohjaajiin, he sanovat vain, että ei voi mitään, "Pekalla" on niin paha adhd. Minusta tuollaisen lapsen paikka ei ole kerhossa, ainakaan ilman avustajaa.

Vierailija
12/15 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa reagoi lapsen käytökseen kuten aikuisen käytökseen. Odotatte lapsilta täydellistä käytöstä ja moitteetonta luonnetta.

Lapsen häiriökäyttäytyminen on vain keino löytää paikka yhteisöstä. Laumakäyttäytymiseen kuuluu myös karkoitus. Karkoituksin on loogisempi palkinto, kuin huomiotta jättäminen.

Jätätte huomiotta ja ennenkaikkea ette ohjaa heitä löytämään paikkaansa laumasta. Tämä näkyy myöhemmin syrjäytymisenä yhteiskunnasta.

Oma mielipide on ettei päivähoitopaikkoja saisi myöntää tavallisille tädeille tai äideille. Kyllä se vaatii opintoja taustalle.

Vierailija
13/15 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa reagoi lapsen käytökseen kuten aikuisen käytökseen. Odotatte lapsilta täydellistä käytöstä ja moitteetonta luonnetta.

Lapsen häiriökäyttäytyminen on vain keino löytää paikka yhteisöstä. Laumakäyttäytymiseen kuuluu myös karkoitus. Karkoituksin on loogisempi palkinto, kuin huomiotta jättäminen.

Jätätte huomiotta ja ennenkaikkea ette ohjaa heitä löytämään paikkaansa laumasta. Tämä näkyy myöhemmin syrjäytymisenä yhteiskunnasta.

Oma mielipide on ettei päivähoitopaikkoja saisi myöntää tavallisille tädeille tai äideille. Kyllä se vaatii opintoja taustalle.

että lapsen pitäisi käyttäytyä täydellisesti. Vaan siitä, että lapsi toistuvasti kiusaa, tönii, lyö, tuuppii, ottaa leluja kädestä. Jotkut vanhemmat tekevät töitä sen asian suhteen, että lapsi korjaisi tapansa, jotkut vanhemmat tyytyvät sanomaan: hei...älä nyt Lasse... tai kun meidän Nico-Petteri nyt on tuollainen, ei voi mitään.

Vierailija
14/15 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen pitäisi käyttäytyä täydellisesti. Vaan siitä, että lapsi toistuvasti kiusaa, tönii, lyö, tuuppii, ottaa leluja kädestä. Jotkut vanhemmat tekevät töitä sen asian suhteen, että lapsi korjaisi tapansa, jotkut vanhemmat tyytyvät sanomaan: hei...älä nyt Lasse... tai kun meidän Nico-Petteri nyt on tuollainen, ei voi mitään.

Täydellisesti käyttäytyvän ihmisen pitää oppia oikea käytös. Ilmeisesti lelujen ryöstely ja töniminen tuottaa halutun tuloksen. Lapsi saa palkinnon ja hänet huomataan yhteisössä. Eikä ilmeisesti vanhemmat tee tarpeeksi asian suhteen että käytös muuttuisi toisenlaiseksi. Luultavasti he tietämättään ruokkivat nykyistä käytöstä samalaiseksi.

Neutraali asenne, lapsi ei ole vielä valmis kokonainen ihminen. Sille pitää antaa ymmärrys. Jos aikuinen vihaa tuollaista lasta tai ei edes välitä. Niin tällainen aikuinen ei ole sopiva vahtimaan lapsia, saati kasvattamaan lapsia.

Te teette virheitä. Tuollaisen lapsen käytöksen muuttamiseen ei vaadita suuria ponnisteluja. Saisin lapsen raiteilleen parissa viikossa. Vähän jämptiyttä vaadittaisiin. Ette selvästi osaa näitä asioita.

Vierailija
15/15 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellisesti käyttäytyvän ihmisen pitää oppia oikea käytös. Ilmeisesti lelujen ryöstely ja töniminen tuottaa halutun tuloksen. Lapsi saa palkinnon ja hänet huomataan yhteisössä. Eikä ilmeisesti vanhemmat tee tarpeeksi asian suhteen että käytös muuttuisi toisenlaiseksi. Luultavasti he tietämättään ruokkivat nykyistä käytöstä samalaiseksi.

Neutraali asenne, lapsi ei ole vielä valmis kokonainen ihminen. Sille pitää antaa ymmärrys. Jos aikuinen vihaa tuollaista lasta tai ei edes välitä. Niin tällainen aikuinen ei ole sopiva vahtimaan lapsia, saati kasvattamaan lapsia.

Te teette virheitä. Tuollaisen lapsen käytöksen muuttamiseen ei vaadita suuria ponnisteluja. Saisin lapsen raiteilleen parissa viikossa. Vähän jämptiyttä vaadittaisiin. Ette selvästi osaa näitä asioita.

En ole päiväkodissa töissä, vaan läheltä seurannut huonostikäyttäytyvän lapsen toimintaa. Oma lapseni osaa käyttäytyä.

Ja enpä usko, että jos joku lapsi sairastaa esim. erittäin pahaa adhd:ta, niin sinä saisit hänet 2 viikossa käyttäytymään. Täyttä potaskaa. Se työ on aikaa vievää ja vaatii ponnisteluja, helppoa se ei varmaankaan ole. Moni vanhempi tekee paljon töitä, että adhd-lapsi käyttäytyisi kunnolla, minä kritisoin niitä vanhempia, jotka eivät edes yritä kasvattaa, vaan lässyttävät: Meidän Reino-Petteri nyt on niin vaikea...