Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää syödä, jotta maailma pelastuu?

Vierailija
19.03.2011 |

Lähiruokaa? Kasviksia? Lähikasviksia ja riistaa? Kalaa?

Eivätkö lisäaineet ole tavallaan hyvästäkin ekologisesta näkökulmasta: ruoka säilyy paremmin ja oikeita raaka-aineita tarvitaan vähemmän, kun arominvahventeilla saadaan sahanpurut ja kanannahka maistumaan lihapullalta? Toisaalta kai teollinen valmistuskaan ei ole ekologista. Mutta eikö sekin ole tuhlausta, että jokainen valmistaa yhden perheen annoksen kerrallaan omalla hellallaan?

Ekologista varmaan olisi koota ruokansa kasvimaaltaan ja metsästä, mutta jos nyt ei ihan extremetielle lähdetä, niin mikä on maapallon tulevaisuuden kannalta paras tapa hankkia kaikki tarvitsemansa ravintoaineet?

En ole panikoimassa asiasta, mutta heitänpä nyt tämmöisen asian spekuloitavaksi näin lauantai-iltanne ratoksi.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jotain läheltä saatavaa ja sellaista, jonka tuotanto on vähän saastuttavaa

näin sanois maalaisjärki, eli itse kasvatettu olis parasta =)

Vierailija
22/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen numero 11, joka siis puolusti viljaa, kotimaisia marjoja ja hedelmiä, juureksia, papuja ja kalaa (kalaa en itse lakto-ovovegetaristina syö mutta pidän huolella suunniteltu kalaruokavaliota ekologisena). Mulle on ainakin niin itsestäänselvyys, että luomua on hyvä suosia ja syön enimmäkseen luomutuotteita kun olen niin vuosikausia tehnyt ja sisareni on sitä paitsi luomuviljelijä, etten muista edes mainita asiaa. En ainakaan itse väitä kuitenkaan syöväni niin, että maailma pelastuisi syön paljon ekologistakin mutta paljon myös maitotuoteita, mikä on epäekologista.

Metsäsienet muuten tulee vielä mieleen, niitä ei ole kukaan tainnut mainita. En tosin lukenut ketjua kovin huolella. Ja ei tosiaan tehdä tästä soijavääntöketjua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuivatut pavut.

Vierailija
24/34 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vuodenajan mukaan.

Noi Närpiön kasvihuoneet on aivan kammottavia valomatoja keskellä talvea. Ei kai ole tarkoitus, että Suomessa syödään tomaatteja ja kurkkuja ympäri vuoden?

Vielä 70-luvulla vihannekset talvella oli porkkanaraastetta, suolakurkkuja ja puolukkahilloa.

Vierailija
25/34 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kasvaa nopeasti. Oisko soija sellasta?

Vierailija
26/34 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei kärsitty nälästä eikä köyhyydestä, elettiin kohtuudella ilman ydinvoimaloita. Mikä sitten muuttui, että yht'äkkiä tarvittiin niin paljon lisää energiaa.

Muistan vieläkin. kun silloin oli ihan pop n'' tietoiskut"säästä energiaa

kuka enää tänä päivänä siitä enää edes puhuu, kunhan rakennetaan uusia ydinvoimaloita??

Vierailija
27/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kyllä oli. Silloin käytettiin öljyä, rakennettiin valtavia omakotitaloja ja lämmitettiin niitä öljyllä.

Vierailija
28/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pärjättiin ilman ydinvoimaloita. Mitä tässä lyhyessä ajassa on tapahtunut, että meilläkin Suomessa pitää olla näin monta ydinvoimalaa?

Ja silloin ei rakennettu näin ökysti kuin tänäpäivänä.

Vierailija
29/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä itse kasvatettuja kasviksia, lähialueen viljaa ja proteiiniksi joko metsästää elukoita tai lihan välttämiseksi syödä kaukomaiden papuja.

Pääkaupunkiseudulla kalastaminen ja ne kaupunkikanit olisivat se paras ekologinen proteiininlähde, itse hankittuna.

Vierailija
30/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pärjättiin ilman ydinvoimaloita. Mitä tässä lyhyessä ajassa on tapahtunut, että meilläkin Suomessa pitää olla näin monta ydinvoimalaa?

Ja silloin ei rakennettu näin ökysti kuin tänäpäivänä.

Toki elämäntyyli on muuttunut pröystäilevämmäksi, mutta 70-luvulla myös käytettiin surutta fossiilisia polttoaineita (kuten öljyä) ja tuhottiin ilmakehää ja ympäristöä urakalla.

Vierailija
31/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parasta olisi syödä ihan lähiruokaa vuodenajan mukaan.

Vierailija
32/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös pensaspapua voi ainakin itse kasvattaa en tiedä päätyykö myyntiin asti meillä, viljatuotteet, kotimaiset omenat ja marjat metsistä, myös kotimainen hampunsiemen olisi varmasti hyvä sillä on myös erinomainen proteeinin lähde. Kaloista kenties sellaiset lajit, joita ei liikakalasteta tai kasvatus ei saastuta. En itse oikein usko metsästyksen ekologisuuteen enkä eettisyyteen vallankaan.

Vierailija
33/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös pensaspapua voi ainakin itse kasvattaa en tiedä päätyykö myyntiin asti meillä, viljatuotteet, kotimaiset omenat ja marjat metsistä, myös kotimainen hampunsiemen olisi varmasti hyvä sillä on myös erinomainen proteeinin lähde. Kaloista kenties sellaiset lajit, joita ei liikakalasteta tai kasvatus ei saastuta. En itse oikein usko metsästyksen ekologisuuteen enkä eettisyyteen vallankaan.

Vierailija
34/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi