Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää syödä, jotta maailma pelastuu?

Vierailija
19.03.2011 |

Lähiruokaa? Kasviksia? Lähikasviksia ja riistaa? Kalaa?

Eivätkö lisäaineet ole tavallaan hyvästäkin ekologisesta näkökulmasta: ruoka säilyy paremmin ja oikeita raaka-aineita tarvitaan vähemmän, kun arominvahventeilla saadaan sahanpurut ja kanannahka maistumaan lihapullalta? Toisaalta kai teollinen valmistuskaan ei ole ekologista. Mutta eikö sekin ole tuhlausta, että jokainen valmistaa yhden perheen annoksen kerrallaan omalla hellallaan?

Ekologista varmaan olisi koota ruokansa kasvimaaltaan ja metsästä, mutta jos nyt ei ihan extremetielle lähdetä, niin mikä on maapallon tulevaisuuden kannalta paras tapa hankkia kaikki tarvitsemansa ravintoaineet?

En ole panikoimassa asiasta, mutta heitänpä nyt tämmöisen asian spekuloitavaksi näin lauantai-iltanne ratoksi.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin silloin jää kuljetusmatkat kokonaan pois, mikä on hyvä asia.

Mutta toisaalta, jos kaikki pitäis omaa kasvimaata, niin osaako jokainen maallikko mitoittaa lannoituksen niin, ettei ravinnevalumia synny? Mä aika vahvasti epäilen. Ja jos ei lannoiteta, niin osaako kaikki maallikkoviljelijät viljellä niin, että tulee satoa? Taaskin laittaa epäilyttämään.

Ja tietenkin jos viljelee jossain palstalla eikä omalla takapihalla, niin sitä väliä ei voi kulkea autolla, tai se ekologisuus pyyhkäistyy sillä kertaa pois.

Entä kun sitä satoa sitten toivon mukaan saadaan ja aletaan korjaamaan. Miten ja missä se sato säilötään talveksi? Onko kaikilla maakellari, jossa on ekologista säilyttää? Vai käytetäänkö kuitenkin lämpimässä talossa olevaa pakastinta ja jääkaappia, jotka kuluttavat niin paljon sähköä, että mahdollinen ekologisuus kompensoituu taas sillä kertaa?

Tuollaisia tuli taas mieleeni mitä pitää pohtia, ennen kuin itsestäänselvästi olettaa, että itse viljelty on ilman muuta maailmaa pelastava asia.

Vierailija
2/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ymmärrä, miksi joku piti metsästystä epäekologisena ja -eettisenä? Tietysti, jos ajattelee, että eläimiä ei ylipäätään saa syödä, niin onhan se epäeettistä, mutta mikä voisi olla eettisempää lihaa kuin sellainen, joka on juossut vapaana metsässä, kunnes kohtaa pikaisen loppunsa?

Lisäksi, karusti ajatellen, onko eettisyydellä mitään tekemistä ekologisuuden kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita eettisiä valintoja voisi olla vaikkapa eläinten hyvinvoinnin huomioiminen ruokaa valitessa. Tai vaikka tuo yllä mainittu GMO-vapaus.

Vierailija
4/34 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin se, joka aiemmin epäili metsästyksen ekologisuutta. Perustan tämän muutamaan ajatukseen.

Olisi varmasti ekologista jos lähtisi kävellen lähimetsään nuijan kanssa ja saisi pikaisesti hyvän lihasaalin ja siitä saisi isompi porukka hyvän proteeiniannoksen. Mutta kun metsästys ei taida nykymuodossaan olla tällaista (eikä liene koskaan ollut kovin helppoa biologiystäväni mukaan ihmiset ovat syöneet pitkälti eläinten jättämiä raatoja). Nykyään siis metsästäjät ajelevat autoilla ympäriinsä (joskus metsästäjien laiskuus suorastaan vaikuttaa huvittavalta). Lisäksi esimerkiksi hirvenmetsästäjät haluavat pitää hirvikannat melko suurina, jotta saisivat hyvät saaliit, mistä seuraa omia pulmiaan kuten onnettomuuksia (joiden vuoksi sitten taas metsästäjät vaativat itselleen enemmän kaatolupia, ironista). Hirviä siis esimerkiksi ruokitaan metsään. Tässä muutamia asioita. Kyllä minustakin monessa suhteessa riista on eettisempi valinta kun tehokasvatettu eläin mutta usein riistan loppuelämä on karu. Jahdit voivat olla erittäin rankkoja ja stressaavia eläimille ja esim. lintuja jää kitumaan kun ei niitä edes välitetä etsiä vaan huvi tulee lähinnä ammunnasta ei suinkaan siitä, että saisi hyvää proteeinia lautaselle. Ja en itse ole fanaattinen, olen asunut pitkään maalla ja tunnen paljon metsästäjiä, ihan mukaviakin ihmisiä. Muut syökööt lihaa minä en. Kieltämättä söisin jollei mitään muuta proteeinilähdettä olisi tarjolla mutta onneksi on.

Vierailija
5/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku selittää, miksi se luomu ei nyt pelastakaan maailmaa? Minä kun olen kuvitellut, että luomu on nimenomaan eettinen valinta, ja että yksi näkökulma siinä on ympäristön hyvinvointi.

Vierailija
6/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia. Kuivattuja papuja ja linssejä. Jos lihaa, niin luomua ja riistaa. Muutenkin kannattaa suosia luomua eri valinnoissa.

Elintarvikkeiden halpa hinta johtuu siitä, että niiden tuottamisprosessia on tehostettu luonnottomaksi: liha kasvatetaan nopeasti eläimille sopimattomalla rehulla, kasvikset lannotteilla, taikina nostatetaan hetkessä koneellisesti jne.

Vierailija
7/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. espanjalainen tomaatti on talvella luonnon kannalta parempi kuin suomalainen kasvihuonetomaatti, mutta KAIKKEIN parasta olisi tietty olla talvella syömättä tuoreita tomaatteja.

Periaatteessa kasvis-/kasvispainotteinen ruokavalio on paras, samoin sellainen joka suosii lähiruokaa ja luomua, marjoja, riistaa jne.

Ja mitä soijaan ja kavsisysöntiin tulee (ennen kuin kukaan alkaa tästä väykyttämään ;), niin 90 % Suomeen tuodusta soijasta menee lihantuotantoeläinten suihin.

Vierailija
8/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä soijaan ja kavsisysöntiin tulee (ennen kuin kukaan alkaa tästä väykyttämään ;), niin 90 % Suomeen tuodusta soijasta menee lihantuotantoeläinten suihin.

tämäkin ketju ei mene soijatappeluksi. Oon havainnut, että kaikki ketjut, joissa edes mainitaan kasvissyönti, muuttuvat soijaväännöksi.

Vielä toinen luku: 85 % maapallon soijasta menee eläinten ravinnoksi.

Vierailija
9/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla soijantuotanto on käytännössä kokonaan saastunut GM-materiaalilla. Soijan viljelyyn liittyy siis sellainen eettinen epäkohta, että GM-materiaali leviää ja kuluttajan on pian mahdotonta tietää, onko syömänsä soijan seassa geenimuunneltua materiaalia vaiko ei. Ja lisäksi soijan "hehkutusta" pitäisi vähentää se fakta, että yksi maailman suurimmista ja mädimmistä monikansallisista yrityksistä (Monsanto) pitää ohjaksia soijantuotannossa ja on käytännössä orjuuttanut viljelijät oman valtansa alle.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen: lähiruokaa, luomua, riistaa, pientä järvikalaa kohtuullisessa määrin, siinä on ekologisesti ja eettisesti kestävän ruokavalion ydin.

Tällaista "vanhaa vihreää" lämmittää, että moni av-mamma tiesi ap:n kysymykseen hyviä vastauksia :D

Vierailija
10/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun mainitsin tuon luomun, niin se alkoi esiintymään joka vastauksessa. Sitä ennen yksikään ei muistanut sitä, kun ap ei sattunut sitä aloituksessaan mainitsemaan.

Maailma siis taitaa pelastua just sillä vastauksella, mikä eteen valmiina työnnetään.

Vierailija
11/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä syödään vain vähän.

Vierailija
12/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ekologiset lähiruokakasvikset ovat talvella? Porkkanaa, kaalia, perunaa, sipulia? Itseänikin tympii ajatella kasvihuoneiden energiankulutusta Suomessa talvipakkasilla, mutta onko sitten ekologisempaa tuoda tomaatit etelän mailta? Toisaalta voisi olla ihan fiksua olla vaatimatta kaiken saatavuutta koko ajan, eiköhän porkkanastakin eri tavoilla valmistamalla ja maustamalla saisi vaikka mitä :)

Vierailija
13/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun mainitsin tuon luomun, niin se alkoi esiintymään joka vastauksessa. Sitä ennen yksikään ei muistanut sitä, kun ap ei sattunut sitä aloituksessaan mainitsemaan.

Maailma siis taitaa pelastua just sillä vastauksella, mikä eteen valmiina työnnetään.

mä näin koko vasta kun kirj. nro 14 nosti sen. Kyllä mulla on ihan omat mielipiteet siitä, mitä pitää syödä ja mitä ei.

Keksi parempi teoria.

Vierailija
14/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ekologiset lähiruokakasvikset ovat talvella? Porkkanaa, kaalia, perunaa, sipulia? Itseänikin tympii ajatella kasvihuoneiden energiankulutusta Suomessa talvipakkasilla, mutta onko sitten ekologisempaa tuoda tomaatit etelän mailta? Toisaalta voisi olla ihan fiksua olla vaatimatta kaiken saatavuutta koko ajan, eiköhän porkkanastakin eri tavoilla valmistamalla ja maustamalla saisi vaikka mitä :)

lanttu, nauris, punajuuri, juuriselleri, palsternakka.

Vierailija
15/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun julkaistiin se tutkimus ruuan ympäristökuormasta. Ja siinähän oli, että eniten ympäristöä kuormittaa pois heitettävä syömäkelpoinen ruoka.

Eli pelasta maailma sillä, että ostat kaupasta vain sen verran kuin oikeasti pystyt syömään. Ja ota lautaselle vain sen verran, kuin jaksat syödä. Ja käytä tähteetkin, älä heitä roskiin.

Vierailija
16/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun julkaistiin se tutkimus ruuan ympäristökuormasta. Ja siinähän oli, että eniten ympäristöä kuormittaa pois heitettävä syömäkelpoinen ruoka.

Eli pelasta maailma sillä, että ostat kaupasta vain sen verran kuin oikeasti pystyt syömään. Ja ota lautaselle vain sen verran, kuin jaksat syödä. Ja käytä tähteetkin, älä heitä roskiin.

Ja jos jotain tähteitä on, niin käyttäkää kompostia!

Vierailija
17/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 16 (kai)

Vierailija
18/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun mainitsin tuon luomun, niin se alkoi esiintymään joka vastauksessa. Sitä ennen yksikään ei muistanut sitä, kun ap ei sattunut sitä aloituksessaan mainitsemaan. Maailma siis taitaa pelastua just sillä vastauksella, mikä eteen valmiina työnnetään.

mä näin koko vasta kun kirj. nro 14 nosti sen. Kyllä mulla on ihan omat mielipiteet siitä, mitä pitää syödä ja mitä ei. Keksi parempi teoria. #15

Aika harvalla niitä sitten kuitenkin näyttäisi olevan.

Vierailija
19/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun mainitsin tuon luomun, niin se alkoi esiintymään joka vastauksessa. Sitä ennen yksikään ei muistanut sitä, kun ap ei sattunut sitä aloituksessaan mainitsemaan. Maailma siis taitaa pelastua just sillä vastauksella, mikä eteen valmiina työnnetään.

mä näin koko vasta kun kirj. nro 14 nosti sen. Kyllä mulla on ihan omat mielipiteet siitä, mitä pitää syödä ja mitä ei. Keksi parempi teoria. #15

Aika harvalla niitä sitten kuitenkin näyttäisi olevan.

edes lukenut niitä. Mä en edusta 13:a ekaa vastaajaa tai heidän mielipiteitään, edustan ainoastaan omiani.

Vierailija
20/34 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuitenkin se, että ruoka on lähellä tuotettua, kuin että se olisi luomua.

Musta aivan käsittämätöntä, se että tänne rahdataan kesät talvet ruokaa toiselta puolen maapalloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän