Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuorin tietämäsi kodin ulkopuoliseen hoitoon laitettu lapsi?

Vierailija
18.03.2011 |

Ja jos vielä tiedät, kuinka pärjäili, niin kerro.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäsi hyvin, mutta oli kyllä jotakuin arka lapsi. Pienenä hänellä oli mielikuvituskaveri, joka aina suojeli. Teininä on kärsinyt syömisongelmista. Aikuisena pärjää hyvin, mutta on niin käsittämättömän avulias kaikille, että mietin onko jäänyt jotain itseensä kohdistunutta huolenpitoa vaille. -mene ja tiedä!

Lapsena ei esimerkiksi koskaan kehdannut kertoa äidille että johonkin sattuu. Halusi aina olla niin kovin vaivaton ja mieliksi.

Vierailija
22/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nykyään ihan normaali ja tasapainoinen ja menestynytkin ihminen.

Tähän 70-luvun käytäntöön nähden nykyään on luksusta, että lapset saavat olla kotihoidossa melkein vuoden ikään jo pelkän vanhempainloman turvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali ika taalla Belgiassa. Lapsia jotka ovat menneet 3 kk vanhoina paivahoitoon kodin ulkopuolelle on taalla satoja tuhansia, eli ihan varmasti kokemuksia on laidasta laitaan eika mitaan voi yleistaa. Kaikki eivat kuitenkaan selvasti ole psykologisesti taysin hunnigolla koska maa pyorii edelleen (tosin ehka Belgian pitkallisen hallituskriisin voisi pistaa taman asian piikkiin? ;-)).

Vierailija
24/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samanlainen ,vaikken koskaan lapsena ollut päivähoidossa.

Pärjäsi hyvin, mutta oli kyllä jotakuin arka lapsi. Pienenä hänellä oli mielikuvituskaveri, joka aina suojeli. Teininä on kärsinyt syömisongelmista. Aikuisena pärjää hyvin, mutta on niin käsittämättömän avulias kaikille, että mietin onko jäänyt jotain itseensä kohdistunutta huolenpitoa vaille. -mene ja tiedä! Lapsena ei esimerkiksi koskaan kehdannut kertoa äidille että johonkin sattuu. Halusi aina olla niin kovin vaivaton ja mieliksi.

Vierailija
25/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitti hoidon 11kk:n iässä. Päiväkodin, ryhmäkoko oli 11 lasta.

Alkuun oli hankalaa, mutta ei kauaa. Ehkä viikon tai pari. Sitten tottui.

En ole vielä huomannut mitään traumoja, mutta mistäs sen tietää. On nyt 3v ja kotihoidossa kun on pienempi sisarus. On hyvin ulospäin suuntautunut ja reipas lapsi. Ei joka muutoksesta säpsähdä vaan on aika sopeutuvainen. osaa luottaa muihinkin aikuisiin, mutta osaa olla tuntemattomien kanssa myös varautunut.

Vierailija
26/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samanlainen ,vaikken koskaan lapsena ollut päivähoidossa.

Pärjäsi hyvin, mutta oli kyllä jotakuin arka lapsi. Pienenä hänellä oli mielikuvituskaveri, joka aina suojeli. Teininä on kärsinyt syömisongelmista. Aikuisena pärjää hyvin, mutta on niin käsittämättömän avulias kaikille, että mietin onko jäänyt jotain itseensä kohdistunutta huolenpitoa vaille. -mene ja tiedä! Lapsena ei esimerkiksi koskaan kehdannut kertoa äidille että johonkin sattuu. Halusi aina olla niin kovin vaivaton ja mieliksi.

Ei voi sanoa, että olen aikuisena tällainen tuon yksittäisen asian takia. Tässä kuitenkin kysyttiin kokemuksia päivähoidosta ja pärjäämisestä, semmoisen kerroin. En tiedä itsekään, eikä siskoni tai äitinikään miten mikäkin on vaikuttanut.

Faktaa silti on, että eletty elämä vaikuttaa. Ei siis ole ihan se ja sama millainen se on.

Vierailija
27/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lapsi oikeastaan tehdä muuta kuin pärjätä? Mikä on se vaihtoehto?

omkin kai siitä että pärjäsikö lapsi hyvin vai huonosti vai hyvin huonosti.

Vierailija
28/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se niin suoraviivaista ole.

Nykyisin on vaikea luottaa ihmisiin ja esim. parisuhteessa haluan koko ajan varmustusta, ettei toinen jätä. Minulla on myös taipumusta ns. katastrofiajatteluun ja olen aika pessimistinen. Nuorempana kärsin paniikkihäiriöstä.

Terapeutin mielestä asiat voivat liittyä toisiinsa. Mutta eihän sitä mistään voi varmasti tietää.

Ihmiset ovat erilaisia ja lapsi voi pärjätä hoidossa tosi hyvin tai huonosti. Sitä vain ei osaa kukaan ennakoida.

Vierailija
29/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti aloitti työt (yksityisyrittäjä ei "valtion äitiyspäivärahaa") 70 luvun alussa. Ihan normaali olen ollut. :) Mummo kävi kaksi kertaa päivässä imettämässä äidin liikkeessä.

Vierailija
30/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äitiyslomaa ole sen enempää, ei edes hoitovapaata. Jollei äiti palaa töihin, menee työpaikka. Kaikilla perheillä ei ole siihen varaa, eikä monilla haluakaan.

Ihan kivoja, reippaita ja sosiaalisia lapsia kaikista tuntemistani 3kk iässä hoitoon pistetyistä lapsista on tullut.

Vierailija
31/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lapsi oikeastaan tehdä muuta kuin pärjätä?

Mikä on se vaihtoehto?

Outo kysymys, en ymmärrä mitä tällä haetaan. Vaihtoehto pärjäämiselle olisi se, että lapsi voisi pahoin ja mahdollisesti oireilisi henkisesti tai sosiaalisesti.

Itse en kyllä usko että varhainenkaan hoitoon laittaminen sellaista aiheuttaa, kunhan hoitopaikka on riittävän hyvä.

Vierailija
32/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 päiväinen, joka laitettiin yksityiselle lastenhoitajalle.

Vierailija
33/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla on koko ikäni ollut ongelmia itsetuntoni ja mm. syömisen kanssa. Olen myös masennukseen taipuvainen ja kannan koko maailman murheita harteillani. Omat lapseni ovat menneet päiväkotiin n. 2-vuotiaina, haluan että he oppivat jo pienenä siihen, että on erilaisia ihmisiä, erilaisia toimintatapoja, erilaisia nmielipiteitä ja ylipäätään erilaisuus on ok.

Kysymykseen, nuorin tuntemani hoitoon laitettu on 6-kuinen. Käsittääkseni ei mitään ongelmia.

Vierailija
34/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hoidossa noin 5 h joka arkipäivä ja oli tädin ainoa hoitolapsi, eli sai hyvin paljon huomiota.

Kahden muun lapsen kanssa olen jäänyt kotiin. Nuorin on nyt pian 2 v ja aloitin juuri osa-aikaisen opiskelun.

Asun Irlannissa.

Vierailija
35/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengissä on yhä.

Vierailija
36/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juuri sellaisessa päiväkodissa, jonne tuodaan nimenomaan vauvoja parikuisesta vuoden ikään asti. Ihan hyvämaineinen, normaali vauvahoitola vauraan suurehkon kaupungin liepeillä, asiakaskunta koulutettua keskiluokkaa.

Ja tohu kuulosti minusta aika hirveältä.

Tuttuni sanoikin itse suoraan, ettei omaa lasta sellaiseen aikonut laittaa (eikä myöhemmin sitten laittanutkaan).

Kyllä ne vauvat toki hoidetaan ihan hyvin, mutta hänen sanomansa mukaan aika mekaanisesti. Alusta saakka vauvat totutetaan ruokailu-ja nukkumsaikatauluun, eli ei mitään lapsentahtisuutta tietenkään - ei siihen olisi resursseja. Jos vauva huutaa, tarkistetaan onko jokin välitön "vika" (vaippa, nälkä, kuume), mutta mikäli kaikki on kunnossa, pikkuisen annetaan vaan huutaa omassa sängyssään. Tuttavani kertoi naureskellen päivistä esim. nuhakausina, jolloin huuto raikaa joka pinnasängystä tuntikausia. Haittaa kuulemma vähän kahvittelutunnelmaa.

Tosin hän myös sanoi että joka hoitajalla on yleensä oma "lemmikkivauvansa", jota sitten kyllä paijaillaan, kanniskellaan ja hyppyytellään. (Se jotenkin tuntui minusta vähän kurjalta; että joidenkin lasten itkuun reagoidaan ja toisten ei... mutta ei sen ikäinen onneksi tietenkään tajua sitä eriarvoista kohtelua tai ihmettele "mikä mussa on vikana".)

Tutustuessamme minulla oli pieni vauva ja tuttavani oli vielä lapseton. Hänellä oli mielestäni aika sanotaanko karski ote ja paljon melko tylyjä ohjeita jakaa mm. omien kavereidensa vauvojen suhteen (myös minulle), ja häntä vähän huvitti äitien "paapomiset" ja imettelyt. Mutta sitten kun hän sai oman esikoisensa, ne hoitolan tavat lensivätkin saman tien ikkunasta ulos - omaa vauvaa hoidettiin ihan toiseen tapaan, lapsentahtisesti ja itkuun reagoiden, ja kyllä hän sen avoimesti myöntääkin. Hän jättäytyi myös kotiäidiksi eikä todellakaan laittanut lastaan minkäänlaiseen hoitoon.

Vierailija
37/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaippa se ihan hyvin meni. Oli ysityisellä hoidossa.

Meil oli 9kk ikäinen päikyssä. Kyllä vauva itki ekat kuukaudet todi paljon, oli tosi surullista mun mielestä.

Käytännössä vauva vei yhden hoitajan huomion kokonaan aina kun oli hereillä-

Vierailija
38/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vielä 2 vuotiaana kotona. Muut ovat menneet hoitoon 2-4 KUISiNA! Mutta mepä ei asutaakkaan Suomessa, täällä on vähän pakko laittaa lapset hoitoon noin pieninä tai saa potkut töistä..

Vierailija
39/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äiti palasi töihin. Isällä oli opinnot loppusuoralla. Se oli sitä 60-luvun loppupuolta. Elämä on mennyt kohtuu hyvin: on perhe, kavereita, vakityöpaikka mieluisalta alalta ja talous kunnossa. Vaikeitakin aikoja on ollut mutta eikös useimmilla? En rupea niistä syyttämään jotain varhaislapsuuden kokemuksia tai päivähoitoon menemisen ikää. Aikuisena on jo itse vastuussa siitä millaiseksi elämäänsä rakentaa.

Välit äitiin ovat kyllä olleet aika ajoin vaikeat, mutta se on mielestäni ollut enemmän luonteiden erilaisuudesta johtuva asia.

Vierailija
40/63 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni noin 3kk vanhana kahdeksi päiväksi viikossa. Mutta asuimmekin silloin muualla, emme Suomessa.