Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopari, ei kihloissa, ei lapsia. Onko elatusvelvollisuutta?

Vierailija
17.03.2011 |

Toinen opiskelee ja sai nyt palkallisen harjoittelupaikan. Toinen on työtön ja sos.toimiston asiakas.

Maksavat asumisen kulut puoliksi, muuten omat rahat ollut aina. Eihän joudu nyt mitenkään elättämään laiskaa avopuolisoaan kuitenkaan tuolla harjoittelupalkalla?

Kertokaa, jos jollain tuoretta kokemusta tai varmaa tietoa. Itse tulkitsin, ettei elatusvelvollisuutta kuitenkaan olisi..

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin sossusta rahaa saavan työttömän rahamäärä laskee.

Vierailija
2/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos elatusvelvollisuutta ei ole??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos elatusvelvollisuutta ei ole??

niin toisen tulot vaikuttaa toisen tukiin.

Vierailija
4/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan elatusvelvollisia toisiaan kohtaan, mutta sossu ja kela laskevat automaattisesti kahen eri sukupuolta olevan kämppiksen tulot yhteen ja käsittelee teitä elatusvelvollisina.

Aikoinaan piti luvata ja vannoa ja kirjoitella nippu todistuksia, että kommuunissa asuvat eivät ole ketkään suhteessa keskenään, jotta opiskelijat saivat asumistukensa.

Vierailija
5/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan sellainen tilanne, että avomieheni joutui pitkälle sairaslomalle. Itse olin silloin opiskelija. Noh, mieheni ei saanut sossusta apua, koska minun olisi ensin pitänyt nostaa opintolainani, joka siis katsottiin myös mieheni tuloksi koska olin velvollinen häntä elättämään.

Jokainen pariskunta, joka jakaa jääkaapin on elatusvelvollinen.

Vierailija
6/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen tulot lasketaan toisenkin tuloiksi, jonka seurauksena se köyhempi ei saa tukia ja väkisinkin sitten rikkaampi joutuu elättämään köyhempää.

Ratkaisu: eri osoitteisiin muuttaminen (ainakin kirjoille).

Vierailija
7/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen tulot lasketaan toisenkin tuloiksi, jonka seurauksena se köyhempi ei saa tukia ja väkisinkin sitten rikkaampi joutuu elättämään köyhempää.

Ratkaisu: eri osoitteisiin muuttaminen (ainakin kirjoille).

Ei toinen pysty yksin koko asunnon vuokraa maksamaan. Hyvä kun selviää omasta osuudestaan.

Harjoittelupalkasta menee jo iso osa matkakuluihin.

Siis voiko muka olla niin , ettei toinen saa esim. asumistukea työttömänä ollessaan??

Vierailija
8/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieman taistella ja kiertää pykäliä, ja ilmoittaa tukia jakaviin instansseihin, että te ette ole seurusteleva pariskunta, vaan olette kämppiksiä.

Vierailija
9/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieman taistella ja kiertää pykäliä, ja ilmoittaa tukia jakaviin instansseihin, että te ette ole seurusteleva pariskunta, vaan olette kämppiksiä.

vaan lapsestani. Ei voi minusta olla oikein, että laiskapaska poikaystävä saa syljeskellä kotona kattoon ja tyytäreni vähäiset tienestit menisivät muka poikaystävän elatukseen...

Voi itku, jos noin on.

Vierailija
10/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakusanaksi avoliitto--miten avoliitto eroaa avioliitosta

Vierailija
11/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko muka olla niin , ettei toinen saa esim. asumistukea työttömänä ollessaan??

Koko elatusvelvollisuus on ihan perseestä, oli sitten naimisissa tai avoliitossa. Ja kihlaushan ei by the way ole mitään virallista, eli se tai sen puuttuminen ei vaikuta mihinkään.

Avoparilla on elatusvelvollisuus, eli toisen tulot vaikuttavat toisen tukiin. Jopa niin kuin joku kirjoitti, että opiskelijan edellytetään elättävän toinen opintolainalla - ja jos myöhemmin suhde kariutuu, niin siinä sitten makselee toisen elättämiseen käytettyä lainaa takaisin :(

Vierailija
12/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulkitsin niin ettei elatusvelvollisuutta olisi.

Mutta moni tuntuu tässä ketjussa väittävän toisin.

Vierailija
13/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuo mahtaa tarkoitta..? Tarkoittaako se, että "ei nyt ihan vakavissaan tässä olla yhdessä", vai mitä?

Muista laittaa tuo myös kaikkiin hakemuksiin, että viranomaisetkin ymmärtävät asian. ;)

Vierailija
14/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan lapsestani. Ei voi minusta olla oikein, että laiskapaska poikaystävä saa syljeskellä kotona kattoon ja tyytäreni vähäiset tienestit menisivät muka poikaystävän elatukseen... Voi itku, jos noin on.

oikeanlaiset hakemukset ja todistukset. Ihmiset on vaan niin läpeensä rehellisiä pällejä, että ovat mielummin ilman rahaa, kuin kiertävät totuutta.

Se menee aina niin, että jos sulla olisi valtiolta saatavia, et saakaan niitä avopuolison tulojen takia.

Mut jos valtio joutuiskin maksamaan sulle jotain korvauksia tms. et saa niitäkään rahoja koska kyseessä vain avoliitto, ei avioliitto...

Vierailija
15/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuo mahtaa tarkoitta..? Tarkoittaako se, että "ei nyt ihan vakavissaan tässä olla yhdessä", vai mitä?

Muista laittaa tuo myös kaikkiin hakemuksiin, että viranomaisetkin ymmärtävät asian. ;)

olla kihloissa jo kuitenkin kuin vasta seurustella.

Ja kyse ei nyt ollut minusta vaan lapsesta.

Hyvä jos sua huvitti. Mua ei tää tilanne hirveästi huvita. Enempi huolestuttaa.

Vierailija
16/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elatusvelvollisuutta, mutta tukia haettaessa kummankin tulot huomioidaan.

Vierailija
17/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulkitsin niin ettei elatusvelvollisuutta olisi. Mutta moni tuntuu tässä ketjussa väittävän toisin.

oikeuslaitoksella ja tukienjakolaitoksilla on eriävä käsitys aiheesta.

Laissa lukee, että elatusvalvollisuutta ei ole. Kela ja sossu katsovat samassa osoitteessa asuvat samaksi taloudeksi ja elatusvalvolliseksi toisiaan kohtaan, ellei toisin todisteta.

Vierailija
18/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusvelvollisuutta ei ole lain mukaan, mutta Kelan käytännön mukaan avopuolison tulot vaikuttavat tukiin, jos on yhteisiä lapsia. Eli näin ollen on faktinen elatusvelvollisuus.

Meillä näin: Minä opiskelija, mies työelämässä. Kaikki kulut on aina maksettu puoliksi, vuokrasta alkaen. Kun meille syntyi yhteinen lapsi, niin asumislisäni lakkautettiin, kun miehen oletettiin elättävän meidät. (Vaikka ennen lasta minä maksoin vuokrasta (ja kaikesta muusta) puolet) Minun on pakko opiskella viemättä lasta päiväkotiin, sillä nyt sentään saan kotihoidontuen. Jos veisin lapsen päiväkotiin, menettäisin myös kotihoidontuen ja ainoa "oma" rahani oli n. 200 euron opintotuki. Pakko valmistua nopeasti ja saada työpaikka.

Eli meillä tosiaan on erilliset varat, vaikka Kela olettaa meillä olevan yhteiset rahat. Käytännössä mulla olisi parempi henk. koht. rahatilanne yksinhuoltajana. :/

Vierailija
19/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain harjoitteluajalta palkkaa ja sitä tuli sen verran paljon, että mies vastaavasti sai vähemmän tukia. Avoliitossa ollaan. Ihan normaalia, että yhdessä asuvat ihmiset jakavat myös rahansa. Kukaan kun ei pakota asumaan jonkun laiskimuksen kanssa.

Vierailija
20/33 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitossa se on sitä, että toisen tulot vaikuttavat toisen tukiin - samoin kuin avioliitossa. Käytännössä aviopuolisokaan ei voi mihinkään pykälään vedoten vaatia saavansa puolisoltaan esim. enemmän viikkorahaa tai muuten parempaa elatusta (kivempaa taloa, hienompaa autoa, kalliimpia vaatteita tai parempaa ruokaa). Käytännössä se tarkoittaa avioliitossakin ihan samaa: et saa sossusta rahaa, jos ei kumppanisi anna sitä sinulle tarpeeksi.