Avopari, ei kihloissa, ei lapsia. Onko elatusvelvollisuutta?
Toinen opiskelee ja sai nyt palkallisen harjoittelupaikan. Toinen on työtön ja sos.toimiston asiakas.
Maksavat asumisen kulut puoliksi, muuten omat rahat ollut aina. Eihän joudu nyt mitenkään elättämään laiskaa avopuolisoaan kuitenkaan tuolla harjoittelupalkalla?
Kertokaa, jos jollain tuoretta kokemusta tai varmaa tietoa. Itse tulkitsin, ettei elatusvelvollisuutta kuitenkaan olisi..
Kommentit (33)
Jos he ovat avoliitossa, niin kummankin tulot kyllä huomioidaan. Heidät katsotaan perheeksi.
Jos ei halua, että katsotaan, niin se avoliitto pitää purkaa ja pitää muuttaa eri osoitteisiin.
olla kihloissa jo kuitenkin kuin vasta seurustella.
Ja kyse ei nyt ollut minusta vaan lapsesta.
Hyvä jos sua huvitti. Mua ei tää tilanne hirveästi huvita. Enempi huolestuttaa.
mutta kihlaus ei todellakaan ole mikään virallinen asia. Moni teinikin menee kihloihin, eikä voida ajatella 13-vuotiaan kihlauksen olevan "vakavampi juttu" kuin vaikka 30-vuotta yhdessä eläneen ja yhteisiä lapsia hankkineen avoparin suhteen.
Valitettavasti kyllä ne tyttäresi tienestit lasketaan myös poikaystävän tuloksi. Ei se minustakaan oikein ole, ja meilläkin saisimme paljon enemmän rahaa, jos minä olisin virallisesti yh ja mies olisi kirjoilla vaikka veljensä luona :(
Itse sain harjoitteluajalta palkkaa ja sitä tuli sen verran paljon, että mies vastaavasti sai vähemmän tukia. Avoliitossa ollaan. Ihan normaalia, että yhdessä asuvat ihmiset jakavat myös rahansa. Kukaan kun ei pakota asumaan jonkun laiskimuksen kanssa.
Mutta mitäs teet, jos ja kun käykin niin, että toinen heittäytyy laiskaksi ykskaks. Eikä suostu muuttamaan poiskaan.
Elatusvelvollisuutta ei ole lain mukaan, mutta Kelan käytännön mukaan avopuolison tulot vaikuttavat tukiin, jos on yhteisiä lapsia. Eli näin ollen on faktinen elatusvelvollisuus. Meillä näin: Minä opiskelija, mies työelämässä. Kaikki kulut on aina maksettu puoliksi, vuokrasta alkaen. Kun meille syntyi yhteinen lapsi, niin asumislisäni lakkautettiin, kun miehen oletettiin elättävän meidät. (Vaikka ennen lasta minä maksoin vuokrasta (ja kaikesta muusta) puolet) Minun on pakko opiskella viemättä lasta päiväkotiin, sillä nyt sentään saan kotihoidontuen. Jos veisin lapsen päiväkotiin, menettäisin myös kotihoidontuen ja ainoa "oma" rahani oli n. 200 euron opintotuki. Pakko valmistua nopeasti ja saada työpaikka. Eli meillä tosiaan on erilliset varat, vaikka Kela olettaa meillä olevan yhteiset rahat. Käytännössä mulla olisi parempi henk. koht. rahatilanne yksinhuoltajana. :/
siis saaneet yhteistä lasta, vaan vain sinä sait lapsen, koska näköjään se vaikuttaa vain sinun talouteesi? Kandeisko tosiaan olla yksinhuoltaja?
Opintotukeen ei vaikuta puolison tulot mutta muuten KELA taitaa puhua ruokakunnista eli henkilöistä joilla on yhteinen vuokrasopimus. Asumistuissa heidät lasketaan ruokakunnaksi joten jos opiskelija tienaa tarpeeksi niin hän on elatusvelvollinen tässä asiassa. Elättäähän ei ole pakko mutta tuskin tuo työtön mitään tuloja saa kelalta jos toinen vetää harjoittelijanpalkkaa.
Sen laiskan pojan on vain huolehdittava oma osuutensa, kun ei kerran saa tukia riittävästi elämiseensä. Tytön ei ole pakko hyysätä. Mutta jos rahat yhteensä riittävät vuokraan yms elämiseen, niin sitten on kyllä vaikea niitä tukia perustella.
Sen laiskan pojan on vain huolehdittava oma osuutensa, kun ei kerran saa tukia riittävästi elämiseensä. Tytön ei ole pakko hyysätä. Mutta jos rahat yhteensä riittävät vuokraan yms elämiseen, niin sitten on kyllä vaikea niitä tukia perustella.
Ja tuossa lueskelinkin kelan sivuilta, että pojalla on ehkä mahdollisuus omaan asumistukeen kuitenkin, kun tyttöäni ei lasketa siihen yleisen asumistuen ruokakuntaan, koska hän saa opintotukea koko ajan. Eli harjoitteluajaltakin on oikeutettu opintotuen asumislisäänsä, koska harjoittelu on opintoihin kuuluvaa.
Eli ehkä ny huokaisen helpotuksesta tämän asian kanssa.
Kiitos kuitenkin kommentoijille, viisastuu tästäkin taas ja osaa lasta neuvoa jatkossa.
Opintotukeen ei vaikuta puolison tulot mutta muuten KELA taitaa puhua ruokakunnista eli henkilöistä joilla on yhteinen vuokrasopimus. Asumistuissa heidät lasketaan ruokakunnaksi joten jos opiskelija tienaa tarpeeksi niin hän on elatusvelvollinen tässä asiassa. Elättäähän ei ole pakko mutta tuskin tuo työtön mitään tuloja saa kelalta jos toinen vetää harjoittelijanpalkkaa.
harjoittelijanpalkan tuolla ilmauksellasi :-D
Se kun on n. 1200 € brutto/kk ja töitä kuitenkin 40 h viikko. Eli aika onneton, kun työmatkakulut jo nielee ison osan. Edestakainen työmatka yli 100 km/päivä
vai keskeyttänyt opintonsa vai opiskeleeko hän edelleen, mutta on käyttänyt kaikki tukikuukautensa?
Et saa sanoa tyttärellesi, että päättää suhteen, se on hänen oma asiansa.
kun opiskelija saa lapsen hän siirtyy yleisen asumistuen piiriin, eikä voi enää saada opintorahan asumislisää ja yleiseen asumistukeen niin kuin muihinkin kelan (poikkeuksena opintorha) tukiin vaikuttaa avopuolison tulot, oli lapsia tai ei.
Elatusvelvollisuutta ei ole lain mukaan, mutta Kelan käytännön mukaan avopuolison tulot vaikuttavat tukiin, jos on yhteisiä lapsia. Eli näin ollen on faktinen elatusvelvollisuus.
Meillä näin: Minä opiskelija, mies työelämässä. Kaikki kulut on aina maksettu puoliksi, vuokrasta alkaen. Kun meille syntyi yhteinen lapsi, niin asumislisäni lakkautettiin, kun miehen oletettiin elättävän meidät. (Vaikka ennen lasta minä maksoin vuokrasta (ja kaikesta muusta) puolet) Minun on pakko opiskella viemättä lasta päiväkotiin, sillä nyt sentään saan kotihoidontuen. Jos veisin lapsen päiväkotiin, menettäisin myös kotihoidontuen ja ainoa "oma" rahani oli n. 200 euron opintotuki. Pakko valmistua nopeasti ja saada työpaikka.
Eli meillä tosiaan on erilliset varat, vaikka Kela olettaa meillä olevan yhteiset rahat. Käytännössä mulla olisi parempi henk. koht. rahatilanne yksinhuoltajana. :/
vai keskeyttänyt opintonsa vai opiskeleeko hän edelleen, mutta on käyttänyt kaikki tukikuukautensa?
Et saa sanoa tyttärellesi, että päättää suhteen, se on hänen oma asiansa.
Mutta arvaa vaan onko suhde nyt muutenkaan kovin hyvissä kantimissa ollut, kun tosiaan keskeytti opintonsa ja makaa laiskana kotona. Ei hae työpaikkoja aktiivisesti vaan pelailee yökaudet vaan netissä. Tuli vaan huoli tyttären puolesta.
Aika rankkoja päiviä tekee, kun ajaa pitkät matkat harjoittelupaikkaan ja takaisin kotiin joka päivä. Eikä sitten saisi edes sitä pientä lisärahaa itseensä sijoittaa vaan joutuisikin maksamaan toisen osuutta esim. vuokrasta. On vähällä rahalla elänyt pitkään ja säästeliäästi tähän asti, kiva olis nyt vähän ostaakin jotain itselle vaikka uutta vaatetta tai muuta. Aika lailla kiristää nuorten välejä tämä toisen velttoilu. Riitoja on ollut ja kurjaa jo jonkun aikaa.
Toivoa, että poikaystävä viisastuu ja hakeutuu töihin/ toivoa, että saa sen verran rahaa, että saa oman vuokraosuutensa maksettua kuitenkin/ neuvoa lasta päättämään suhteen???
Vuokrasopimus molempien nimissä ja olivat opiskelijoita kumpikin, kun yhteen muuttivat.
Nyt tilanne muuttunut ja olis todella kurjaa, jos tyttäreni kovalla työllä ansaitut rahat menee ny laiskurin vuokraosuuteen. Aika epäreilu tilanne.