Oletko laittanut laminaatit hampaisiin? Oletko ollut tyytyväinen, entä hinta?
Tehtiinkö sinulle myös hampaiden valkaisu? Tuntuivatko laminaatit oudoilta aluksi?
Kiitos kun jaksat vastata, itse yritän vertailla netissä yksityisiä hammaslääkäreitä mutta aika nihkeät hintatiedot ainakin Helsingissä sijaitsevilla on esillä.
Kommentit (134)
Minulla yksi laminaatti, maksoi n. 500
Mulla on muovit omia etuhampaita leventämässä. Muutoin hampaiden välissä olisi noin puolen sentin rako. Ovat pysyneet nyt 10 vuotta. Näyttävät luonnollisilta ja täysin "omilta" hampailta, sillä hammasluuni on vaalea ja hl todella osasi asiansa. Maksoivat joitakin satasia. Melkein itkin ilosta, kun näin lopputuloksen. Niin paljon olin koko ikäni harvoja hampaitani hävennyt.
Mulle ei ole laitettu laminaatteja. Parketit kyllä.
Minulla on mennyt vuodessa kiilto etuhampaista, oon ihan paniikissa ja juossut soodapuhdistuksessa jne. Mutta aina mustuu uudestaan. Onko kellään kokemuksia? Mulla on myös rako hampaiden välissä jota en halua korjata mutta laminaatteja ehdotettiin ja hampaat yhteen.. Olisko neuvoja??
Jos etuhampaiden välissä on rako, niin pelkällä paikka-aineella saa sen hetkessä siistimmän näköiseksi. Ei tarvitse ottaa kallista laminaattia. Välillä toki murtuvat varsinkin tuolta väleistä vähän, mutta se on helppo korjata ja sen saa useampaan hampaaseen muutamalla satasella. Eli omia hampaita vähän levennetään, niin rako pienenee.
Hammasrautojen lisäksi joutuu usein vielä korjailemaan hampaita muovilla. Itselläni on hampaita oiottu 3-4 kertaa eri-ikäisenä pahan purentavirhjeen takia. Hampaat ovat alkaneet vuosien aikana liikkua vähän ja on tullut rumia rakoja, joita korjailtu moneen otteeseen. Viimeksi suositteli rautoja vielä hetkeksi, se tehtiin, mutta siltikin rako palautui parissa viikossa ja jouduttiin laittamaan paikka-aineella. Tulos olisi ollut sama tai parempi ilman "rautaprosessia". ja kalliiksi tullut. Eri asia, jos purenta on kunnossa eikä hampaat pääse liikkumaan...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:59"]Hammasrautojen lisäksi joutuu usein vielä korjailemaan hampaita muovilla. Itselläni on hampaita oiottu 3-4 kertaa eri-ikäisenä pahan purentavirhjeen takia. Hampaat ovat alkaneet vuosien aikana liikkua vähän ja on tullut rumia rakoja, joita korjailtu moneen otteeseen. Viimeksi suositteli rautoja vielä hetkeksi, se tehtiin, mutta siltikin rako palautui parissa viikossa ja jouduttiin laittamaan paikka-aineella. Tulos olisi ollut sama tai parempi ilman "rautaprosessia". ja kalliiksi tullut. Eri asia, jos purenta on kunnossa eikä hampaat pääse liikkumaan...
[/quote]
Minulla on myös oiottu hampaat, ja hampaiden liikkumisen estämiseksi rautojen pois ottamisen jäkeen, minulle laitettiin hampaiden taakse semmoinen retentio-kaari...
Eikö sinulle ole laitettu? Ei ole hampaat liikkuneet sen jälkeen...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:59"]
Hammasrautojen lisäksi joutuu usein vielä korjailemaan hampaita muovilla. Itselläni on hampaita oiottu 3-4 kertaa eri-ikäisenä pahan purentavirhjeen takia. Hampaat ovat alkaneet vuosien aikana liikkua vähän ja on tullut rumia rakoja, joita korjailtu moneen otteeseen. Viimeksi suositteli rautoja vielä hetkeksi, se tehtiin, mutta siltikin rako palautui parissa viikossa ja jouduttiin laittamaan paikka-aineella. Tulos olisi ollut sama tai parempi ilman "rautaprosessia". ja kalliiksi tullut. Eri asia, jos purenta on kunnossa eikä hampaat pääse liikkumaan...
[/quote]
ei ne retentiokaaren avulla kyllä liiku :/
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:59"]
[/quote]
ei ne retentiokaaren avulla kyllä liiku :/
[/quote]
Se on surullista jos hl ei osaa/viitsi tehdä työtänsä kunnolla ja asiakas joutuu siitä kärsimään...
Tiedän vielä kuinka kivuliastakin oikominen voi olla... Jos itselleni ei olisi laitettu retentiokaarta hampaat eivät varmasti olisi nyt tässä suorassa rivissä..
T. Viisauden hampaat eivät koskaan kasvaneet ja takahampaisiin jäänyt hirveät välit
Mulla laitettiin laminaatit v. 2010. 4 laminaattia maksoi yhteensä 1000 euroa. Pääsin kunnalliselle puolelle sillä oli kiillevaurio jota oltiin aiemmin peitetty paikka-aineella tms ja sinne väliin oli mennyt bakteereja ja laminaatit oli vähän niinkuin "pakko" ottaa.. Tehtiin myös hampaiden valkaisu. Se oli ihan hammaslääkärin ohje. Toimenpide oli aika hurja ja hampaat tuntuivat ensimmäiset päivät tai viikot oudoilta. Mutta ikinä en ole katunut toimenpidettä ja rakastan tällä hetkellä hampaitani :)
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole laitettu laminaatteja. Parketit kyllä.
Nää on oikeesti todella pahoja ja arkoja (ja kaiken lisäksi perkeleen kalliita juttuja tavalliselle ihmiselle), että tällaiset vittuiluviestit vois oikeesti jättää pois, jos ei ole mitään sanottavaa itse aiheeseen. Hampaiden terveyttä ja kaunista ulkonäköä ei nimittäin osaa arvostaa, ennenkuin sen menettää ja silloin sen onkin sitten jo liian myöhäistä. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Laminaatit saattaa muuttaa purentaa. En suosittele oikemishoidon sijasta tulee helvetisti ongelmia ja kalliiksi käy.
Ei ne purentaa miksikään muuta, kun tulevat etu/kulmahampaisiin, eikä ammattitaitoinen lääkäri tee niistä yhtään isompia kuin omat alkuperäisetkään, jossei nyt välttämättä ole tarvetta ja suuhun mahtuu. Purenta kun muodostuu yleensä noista takahampaista, mihin ei laminaatteja laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon hampaitanne jouduttiin hiomaan? Jääkö ihan nysät vain, vai riippuuko vinoudesta tms? Reikiintyykö hammasluu laminaatin alta, tai itse laminaatti?
Mulla hiottiin toooodella vähän. Edes väliaikaisia laminaatteja ei tarvittu, laittoivat vaan jotain ainetta hiotun hampaan päälle suojaksi ja viikon päästä kävin liimauttamassa laminaatit paikalleen. Nysät hiotaan siinä vaiheessa kun tehdään hampaaseen kruunu, mikä peittää siis koko hampaan. Laminaatti tulee vaan hampaan pinnalle.
Muovilaminaattikin on yksi vaihtoehto, eikä vaadi niin paljon hiontaa, jos ollenkaan. Ja saattaa kestää tismalleen yhtä kauan kuin laminaattikin ja on huomattavasti edullisempi.
Vierailija kirjoitti:
Eli laminaatit auttavat kiillevaurioihin (ja niistä johtuvaan hampaiden vihlontaan)? Mitä muita vaihtoehtoja on?
Muovikuoret. Tulevat huomattavasti halvemmiksi ja saattavat hyvinkin kestää sen 10 vuotta mitä laminaatitkin. Ja vaikkeivat kestäkään, ne voi aina käydä uusimassa muutamalla sataselle. Iso hintaero posliinilaminaatteihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Onko paikalla ihmisiä, joille lamminaatit laitettu hampaiden terveyden vuoksi?
On paikalla. Mulla laitettu neljään etuhampaaseen takapuolle tossa 5 vuotta sitten, koska kiille oli kulunut kokonaan pois, eli näkyi se kiilteen jälkeen oleva osa =/ Toistaiseksi kaikki ok, paitsi että eroosio on omasta tyhmyydestä jatkunut, vaikka olisi pitänyt lopettaa siihen. Ehkä noi etuhampaat kruunutetaan joskus, mutta nyt ajattelin että on tullut aika vetää muovit aluksi neljään yläetuhampaaseen, eli samoihin missä on jo lamit takapuolella.
Ja ihan itseäni tässä pari vuotta asiasta ruoskineena ja aikakonetta toivoneena, olen äärimmäisen kateellinen ihmisille, jotka käy hammaslääkärissä kahden vuoden välein vaan tarkistuksessa ehkä yhden tai kahden pikku reiän paikkauksessa. Me eroosiopotilaan ei nimittäin saada kunnalliselta mitään hoitoa ja näin kahden lapsen pienipalkkaisena potilaana, tollanen 2000€ hampaisiin on PALJON rahaa. Eikä se siihen tietty lopu koskaan. AIna ne vaan menee pahemmaksi =(
Joten tsemppiä kaikille kohtalotovereille, meitä näköjään on, vaikka tuntuu että kaikilla muilla on aina kauniit, valkoiset ja terveet hampaat. Itsehän en enää hymyile ollenkaan ja ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla on nämä hampaat ja valtava ahdistus siitä että menetän ne kaikki. En haluaisi tekareita ennenkuin olen vanha, jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko paikalla ihmisiä, joille lamminaatit laitettu hampaiden terveyden vuoksi?
On paikalla. Mulla laitettu neljään etuhampaaseen takapuolle tossa 5 vuotta sitten, koska kiille oli kulunut kokonaan pois, eli näkyi se kiilteen jälkeen oleva osa eli hammaskudos =/ Toistaiseksi kaikki ok, paitsi että eroosio on omasta tyhmyydestä jatkunut, vaikka olisi pitänyt lopettaa siihen. Ehkä noi etuhampaat kruunutetaan joskus, mutta nyt ajattelin että on tullut aika vetää muovit aluksi neljään yläetuhampaaseen, eli samoihin missä on jo lamit takapuolella.
Ja ihan itseäni tässä pari vuotta asiasta ruoskineena ja aikakonetta toivoneena, olen äärimmäisen kateellinen ihmisille, jotka käy hammaslääkärissä kahden vuoden välein vaan tarkistuksessa ehkä yhden tai kahden pikku reiän paikkauksessa. Me eroosiopotilaan ei nimittäin saada kunnalliselta mitään hoitoa ja näin kahden lapsen pienipalkkaisena potilaana, tollanen 2000€ hampaisiin on PALJON rahaa. Eikä se siihen tietty lopu koskaan. AIna ne vaan menee pahemmaksi =(
Joten tsemppiä kaikille kohtalotovereille, meitä näköjään on, vaikka tuntuu että kaikilla muilla on aina kauniit, valkoiset ja terveet hampaat. Itsehän en enää hymyile ollenkaan ja ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla on nämä hampaat ja valtava ahdistus siitä että menetän ne kaikki. En haluaisi tekareita ennenkuin olen vanha, jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle annettiin vaihtoehdoksi kiinteät raudat tai laminaatit neljään ylähampaaseen. Nyt pitäs miettiä mitä kannattaa tehdä. Täällä saanut hyviä juttuja laminaateista. Alan kääntymään vaan enemmän rautojen puoleen. Ikää nyt 23v ja 11-vuotiaana loukkasin toisen yläetuhampaan joten sen takia tällaiset vaihtoehdot. Hammas vääntynyt ja pinta mustunut.
Voi että kun sitä vaan näkis tulevaisuuteen niin tietäs mitä kannattaas tehdä. Pää ihan pyörällä tästä kaikesta.
Oralilla hinta-arvio laminaatille 600€ per hammas. Onneks loukkaantuneen hampaan kustannukset menee vakuutuksen piikkiin mutta silti mielipiteitä?
Ehdottomasti oikomishoito! Sillon saat pitää omat, luonnolliset ja parhaimmat hampaat. Mikään laminaatti, kruunu tai implantti ei nimittäin korvaa omaa hammasta ja sen kestävyyttä yhtä hyvin. Ovat hyvä korjausmateriaali, mutta oma hammas on aina oma hammas ja niin kauan kuin saat pitää ne ehjinä suussa, niin käytä se mahdollisuus. Laminaatit joutuu mahdollisesti uusimaan muutaman kerran, varsinkin kun olet vielä noin nuori. Sen värieron toisessa hampaassa voi korjata sitten vaikka muovilla, mikä on paljon hellempi tapa ja säästää sitä omaa hammasta myös.
Mitään turhia laminaatteja ei kannata laitattaa, jos ongelma on hoidettavissa oikomishoidolla. Usko mua, olen taistellut näiden hampaideni kanssa yli 10 vuotta ja seen it all. Ja sitten vielä muistakaa tämä: yksikään ammattitaitoinen ja ammattietiikkaa noudattava hammaslääkäri EI laita terveeseen hampaaseen laminaatteja sen takia, että niistä saataisiin vaan valkoisemmat tai suorat. Sen hoitaa hampaiden valkaisu ja oikomishoito. Prosessi on tietysti pidempi, mutta saat pitää OMAT HAMPAAT ja se on tärkeintä.
Minulla jäi rempasta yli aika paljon laminaatit jos joku tarvitsee.
T Reiska
Vierailija kirjoitti:
Mulla laitettiin laminaatit v. 2010. 4 laminaattia maksoi yhteensä 1000 euroa. Pääsin kunnalliselle puolelle sillä oli kiillevaurio jota oltiin aiemmin peitetty paikka-aineella tms ja sinne väliin oli mennyt bakteereja ja laminaatit oli vähän niinkuin "pakko" ottaa.. Tehtiin myös hampaiden valkaisu. Se oli ihan hammaslääkärin ohje. Toimenpide oli aika hurja ja hampaat tuntuivat ensimmäiset päivät tai viikot oudoilta. Mutta ikinä en ole katunut toimenpidettä ja rakastan tällä hetkellä hampaitani :)
Ihana lukea näitä onnistuneita tarinoita =)
Minulle laitettiin kahteen etuhampaaseen nyt helmikuussa (toisessa hampaassa muovikuori lapsesta lähtien ja toisesta pieni pala pois). Vähän kesti totutella. Jostain syystä pelkäsin kauheasti että tippuvat pois. Omien hampaiden hiominen kaikkein ikävin vaihe.
Nyt ovat olleet yli 2 kk ja tykkään ihan tosi paljon. Ovat vähän isommat kuin alkuperäiset legot ja ihan oikean väriset. Kuvissa näyttää paljon paremmalta ja uskallan hymyillä enemmän.