Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko laittanut laminaatit hampaisiin? Oletko ollut tyytyväinen, entä hinta?

Vierailija
17.03.2011 |

Tehtiinkö sinulle myös hampaiden valkaisu? Tuntuivatko laminaatit oudoilta aluksi?

Kiitos kun jaksat vastata, itse yritän vertailla netissä yksityisiä hammaslääkäreitä mutta aika nihkeät hintatiedot ainakin Helsingissä sijaitsevilla on esillä.

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laminaatit saattaa muuttaa purentaa. En suosittele oikemishoidon sijasta tulee helvetisti ongelmia ja kalliiksi käy.

Vierailija
42/134 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kajotko hampaisiinne, ongelmia tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:31"]Kiitos asiantuntevasta kommentista 52!

[/quote]

Totta, kiitos! Itse halusin tietää asiasta juurikin terveydellisen näkökulman vuoksi. Esteettisyyden vuoksi en laminaatteja harkitse.

terkuin: toinenkin PAHASTI kiilleongelmainen, etuhampaani paikattu niin usein joka puolelta, että kohta varmaan murenee kokonaan....

Vierailija
44/134 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta, että kiille ei uusiudu ollenkaan? Itsellä tosin lapsesta asti kiillevaurioita, bulimia teini-iässä pisti lisävauhtia...

Vierailija
45/134 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon laittanu. Kaaduin kotona ja hampaat uppos laminaattiin. Nykyisin käytän proteeseja.

Vierailija
46/134 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatin 10 vuotta sitten neljään etuhampaaseen laminaatit korjatakseni rakoa kahden etuhampaan välissä. Ne näyttävät edelleen yhtä kauniilta kuin ottamispäivänä. Maksoi 1300 eur Helsingin keskustassa Oralilla. Se oli yksi elämäni parhaimmista sijoituksista. Aloin jo nuorena hävetä hymyilemistä etuhampaiden välissä oleen ison raon vuoksi. Sain kauniin hymyn myötä rutkasti itsetuntoa, ja on ollut mukava hymyillä vapaasti viimeisen vuosikymmenen.

Vierailija
47/134 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 23:59"]

Miten paljon hampaitanne jouduttiin hiomaan? Jääkö ihan nysät vain, vai riippuuko vinoudesta tms? Reikiintyykö hammasluu laminaatin alta, tai itse laminaatti?

[/quote]

Mulla ei jouduttu paljoa hiomaan, koska omat hampaat oli suht pienet (syy, miksi halusin laminaatit). Mutta se hiominen oikeasti sattui paljon, vaikken ollut siihen varautunut. Mutta lopullinen se hionta kuitenkin on, eli laminaatit on loppuelämän ratkaisu, koska se oma hammas on hiomisen jälkeen ihan "paljas" ja reikiintyy heti, jos siinä ei ole päällä laminaattia.

Mulle hammaslääkäri sanoi, että jos ne on kunnolla kiinnitetyt, niin reikiintymistä ei pitäisi esiintyä ollenkaan. Nyt ollut tosiaan pari vuotta ja ongelmitta selvitty :). Tottakai pitää käyttää järkeä eikä availla hampailla kaljapulloja tai syödä mitään liian sitkeää.

t. 30 (se jolle laitettiin laminaatti 10 ylähampaaseen)

Vierailija
48/134 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:44"]Onko totta, että kiille ei uusiudu ollenkaan? Itsellä tosin lapsesta asti kiillevaurioita, bulimia teini-iässä pisti lisävauhtia...

[/quote]

olen käsittänyt, että kiille uusiutuu, mutta erittäin hitaasti!

[/quote]

52 tässä vielä. Kiille ei uusiudu lainkaan. Olemassaolevan kiilteen pintaa voi kovettaa fluorilla. Ainoa vaihtoehto kiillteen jo vaurioiduttua on poistaa vaurion aiheuttanut alkuperäinen syy. Jos on pahat kiillevauriot etuhampaissa, voi ne korjata laminaateilla, joko muovipaikka-aineesta suoraan suuhun yhdellä käynnillä tehtävillä, tai sitten keraamisilla.

Joskus olen nähnyt limunjuonnista niin pieniksi kuluneet etuhampaat, että järkevin vaihtoehto todellakin on laittaa niihin laminaatit, tällaisessa tapauksessa itse hampaita ei tarvitse juuri hioakaan. Niin pahat kiillevauriot ovat kuitenkin todella harvinaisia, koska yleensä ne kuitenkin saadaan kiinni ajoissa ja elämäntapamuutoksella pysäytettyä ihan kohtuulliseen vaiheeseen.

Mutta kyllä se muovikin kestää kun ei pullonkorkkeja availe hampaillaan :)

Vierailija
49/134 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisikohan laminaatit, kun hampaat ovat niin joka puolelta paikatut, että kohta varmaan murenevat (pari on jo lohkeillutkin)? Nolottaa, kun hammaslääkäritkin kuvaavat suutani tilkkutäkiksi, eikä ehjää hammasta suusta löydy. Olen 30-vuotias fiksu, koulutettu ja suht. terveellisesti elävä nainen, mutta hampaiden hoitamisessa olen ollut luvattoman laiska (ja valitettavasti olen kausiluontoisesti edelleenkin, välillä sitten tsemppaan).

Onko mitään muuta vaihtoehtos kuin parantaa tapansa ja toivoa, että reikiintyminen loppuisi?

Vierailija
50/134 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatin laminaatit kahteen yläetuhampaaseen. Toisessa hampaassa ollut aina muovikuori, kun ilmeisesti pikkulapsena maitohampaasen osuneen kovan iskun takia pysyvä hammas oli vaurioitunut (hammaskiille puuttui edestä).

Nyt ovat olleet suussa viikon ja alkaa tuntua kivalta. Suussa kun millimetrin kymmesosakin on valtava muutos, saati sitten kaksi isoa legoa suussa. Nämä ovat nätit. Cerinatesta ovat tehdyt.

Vierailija
51/134 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kymmenisen vuotta laminaatit etuhampaissa, lapsena toisesta hampaaasta murui iso pala ja hampaiden välissä oli rako joka poistettiin. Laminaatit kestivät tuon kymmenisen vuotta ja sitten alkoivat murtuilla, eivät siis ole mitkään lopun iän hampaat. Ja omia hampaitahan ei takaisin saa eli kannattaa harita huolella ennenkuin menee laitattamaan nuo. Nykyään minulla on etuhampaissa kokokruunut joiden käyttöikä on n. 25v.

Vierailija
52/134 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko joku laitattanut ruotsalaisia laminaatteja?

Vierailija
53/134 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 16:12"]

Mulla oli kymmenisen vuotta laminaatit etuhampaissa, lapsena toisesta hampaaasta murui iso pala ja hampaiden välissä oli rako joka poistettiin. Laminaatit kestivät tuon kymmenisen vuotta ja sitten alkoivat murtuilla, eivät siis ole mitkään lopun iän hampaat. Ja omia hampaitahan ei takaisin saa eli kannattaa harita huolella ennenkuin menee laitattamaan nuo. Nykyään minulla on etuhampaissa kokokruunut joiden käyttöikä on n. 25v.

[/quote]

No, en usko että kukaan ryhtyisi laminoimaan kivaksi kokemiaan hampaita. Eli kyllä niissä aina jokin korjauksen vara on.

Eikös laminaattiaineet ole kehittyneet hurjasti 10 vuoden aikana?

Vierailija
54/134 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos kymmenenkin vuotta kehtaa nauraa ja laulaa, niin kyllä se merkkaa itsetunnolle paljon. Jokaisen on tosin tiedettävä, mikä hampaissa on vikana, ennenkuin lähtee niitä korjauttamaan. Jos on ientulehdusta ja hampaat heiluu, niin laminaateista tai implantanteista ei taida olla hyötyä. Itselläni on eroosiota ja tummumista. Nyt onneksi valkaisua tarjotaan hammaseroosiosta kärsivillekin. Eli paikkautan muovilla ja valkaisen. Kymmenen vuoden päästä kehtaan ottaa vaikka jo hammasproteesit. Minulla ei ole varaa pistää omakotitalon vertaa rahaa suuhuni...

Vierailija
55/134 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselleni (14) laitettiin etuhampaisiin muutama kuukausi sitten. Hyvältä näyttää ja lapsi tyytyväinen. Luonnollisen näköiset.

Vierailija
56/134 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli etuhampaiden välissä rako, joka paikattiin muovilla. Hintaa en tiedä, kun lasku ei ole vielä tullut, mutta se nyt ei ollut kovin iso tai vaativa prosessi, menin "ilmaiselle arvointikäynnille" mutta he tekivätkin tarvittavan toimenpiteen samantien. Suu oli muuten terve (pientä hammaskiveä alahampaissa lukuunottamatta), niin paikka-aine voitiin laittaa heti. 

Valkaisuakaan ei tarvittu, minulla on suhteellisen vaalea hammasluu ja halusin muutenkin että lopputulos on luonnollinen. Hymyni näyttää nyt tosi hienolta ja tämä kohotti itsetuntoanikin roimasti, uskallan nauraa vapautuneesti ja hymyillä leveästi valokuvissa :) täytyy vain hoitaa uutta hymyäni hyvin ja toivoa, että paikkaus kestää mahdollisimman pitkään. Muovikuori ei tietenkään ole ikuinen, mutta tässä rahatilanteessa minulla ei vain ole varaa laittaa tuhansia euroja suuhuni. Sitten kun nämä alkavat tästä hapertua, niin panostan sitten kunnon aineisiin jotka kestävät monta vuosikymmentä. 

Vierailija
57/134 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin posliinilaminaatit ylös 6 etummaiseen vuonna 95 ja hyvin on pysyneet. Samalla oiottiin hieman toisen etuhampaan vinoutta ja alareunat tasattiin, tuli siisti hymy (en halunnut viivasuoraa). Raon voi samalla täyttää jos sellainen on ja häiritsee.

Vierailija
58/134 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan mitä vois tehdä hampaille kun etuhampaita on vain kolme? Normaalisti niitä on neljä kulmahampaiden välissä. Hampaissa ei ole rakoja eikä niistä huomaa että yksi puuttuu, mutta hymy näyttää kamalalta peikon hymyltä kun hampaat ovat väärässä paikassa ja hymystä huomaa, ettei se ole sellainen kaunis kun hampaat ovat hieman leveämmät kuin normaalisti. Syntymävika

Vierailija
59/134 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin v 2012 yhteensä 10 laminaattoa ylös. Hintaa tuli 10000€, koska en halunnut tinkiä laadusta yhtään, mutta taatusti halvemmallakin saa. :)

Paras päätös mitä ikinä olen tehnyt ulkonäön suhteen, itsetunto kohosi nollasta sataan, muutuin syrjäänvetäytyneestä ja onnettoman näköksestä avoimeksi ja onnelliseksi. Ainoa miinus tosiaan tuo korkea hinta.

Vierailija
60/134 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatin kruunut vuonna 2008. Jälkikäteen selvisi että ovat kuitenkin vain laminaatit. Hinta arvio oli 3000€, mutta maksoin kuitenkin 5000€, nyt ovat ruvenneet poksumaan toinen toisensa jälkeen. Neljä näistä on korjattu paikka aineilla useampia kertoja. Viimeksi kunnan lääkäri paikkasi liian keltaisella paikka aineella joten kaksi etuhammasta on nyt poliksi keltaiset. Olin oikein tyytyväinen muuten kyllä. Itsetunto koheni kovasti. Harmittamaan jäi tuo luvattua isompi hinta ja se että halkeilevat vähän väliä. Yksi meni esim kun söin jäätelöä. Täytyy nyt ihan säästää jotta pääsen uusimaan nää kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi