Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lasten saaminen lihottaa?

Vierailija
17.03.2011 |

Siis kun monet kirjoittavat, että kahden lapsen jälkeen painavat +15 kiloa enemmän (vaikka lapset olisi kouluikäisiä)?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli raskausaikana painoa + 10 ja sairaalasta kotiin mennessä (2 pv synnytyksestä) oli enää +3. Eli turvotusta ja vatsaa vielä pikkuisen. Vartalon malli ei ole koskaan palautunut ja tästä voisi puhua enemmänkin, mutta harvoin se löysentynyt vatsanahka painaa paria kiloa enempää. Elintavathan ne vaikuttavat eli moni antaa itsensä rupsahtaa kotona ollessa tai sitten jo raskausaikana aletaan yletön syöpöttely, joka jatkuu ja jatkuu...

Mielenkiintoinen ilmiö on minusta myös miesten lihominen raskauksien myötä eli kyllä se on enemmän perheen elintavat, mitkä vaikuttavat, koska mieshän ei edes kanna sitä lasta. Ja silti lihoo niin perhanasti lasten "myötä".

Vierailija
2/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei lapset lihottanut, mutta voisi sanoa, että ensimmäinen raskaus pakotti lihomaan. Lähtötilanne, 174 cm 63 kg. Älytön pahoinvointi koko ajan - oksentelua 20 kertaa päivässä ja koko ajan kuvottava olo. Niin kummalta kuin kuulostaa, pahoinvointi auttoi lihomaan. Sitä ennen olin syönyt tosi terveellisesti. Nyt ainoat ruuat, jotka ei tulleet saman tien ylös ja lievensi sitä pahaa oloa edes pieneksi hetkeksi olivat: juustohampurilainen, metvursti, jalapeno juuston kera, lakritsi, kirpeät karkit, jäätelö, vanukkaat. Niitä sitten vetelin sen verran, että pysyin pystyssä (vatsaan kirjaimellisesti sattui ihan hirveästi, jos tuli nälkä ja pyörrytti kovasti, jos en syönyt tosi tosi usein). Niillä sitten mentiin, sitä vain yritti pysyä hengissä. Ja kiloja tuli 25 kg. Synnäriltä lähtiessä niitä oli 2 kiloa enemmän. Se oli nestettä ja turvotusta. Imettäessä ei lähtenyt yhtään, vaikka aloin syödä taas terveellisesti. Kävelin paljon koko raskauden ajan (muovipussit taskussa, lenkin aikana pari kolme oksennusta...). Lapsi todella huonosti nukkuva, joten itse tuli ekojen vuosien aikana nukuttua tosi vähän. Ja se tutkitusti vaikuttaa lihomiseen, johtuen hormoneista - siis ihan oikeasti, googlettakaa vaikka.

Imetyksen loputtua paino alkoi itsestään tippua, mutta 2 kk päästä olin uudelleen raskaana -suunnitellusti. Ei samaa ruokavaliota, koska ei samanlaista kuvotusta, oksennnusta vain, kiloja 8 kg yhteensä tuli. Niistäkään ei yhtään jäänyt laitokselle eikä imetys mitään vienyt. Sama homma vielä 2 kertaa, imetyksen jälkeen alkoi tippua, mutta sitten taas raskaaksi. Neljännen lapsen jälkeen ne ei alkaneetkaan enää imetyksen jälkeen tippua, ja nyt joutuu tekemään töitä päästäkseen edes lähelle sitä, missä oli ennen ekaa raskautta. 20 kg jäljellä. Urheilen 3 kertaa viikossa arkiliikunnan lisäksi ja olen hyväkuntoinen. Mutta istun joka aterialla lasten kanssa ruokapöydässä ja syön samaa ruokaa, minkä lisäksi univelkaa on vielä ja stressiin on niin helppo ja mukava syödä se suklaapatukka. Olisi niin paljon helpompaa laihduttaa, jos ei olisi kotona lasten kanssa.

Ei lapsia ei voi syyttää, mutta kyllä se saa aikaan sen, ettei se ole niin helppoa ja yksinkertaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäntavat muuttuu vaikka uuden työpaikan tai avioliiton seurauksena, kuten usein käy, niin sanotteko, että työ tai parisuhde lihotti? Onko siis jotenkin hyväksytympää käyttää lapsia syynä lihomiseen, eikä sitä, että on vain syönyt liikaa? Liikunnallahan ei ole suurta vaikutusta laihtumiseen vaikka se terveellistä onkin.

Sanotaan myös, että toisia rakkaus lihottaa, toisia laihduttaa. Eli se mikä on elintapaojen muutoksen taustalla lihotta/laihduttaa epäsuorasti. Sen hyväksyttävämmäksihän se ei muutu oli syy sitten lapset, työ, parisuhde, rakkaus tai jokin muu. Mutta taustalla oleva tekijä se aivan varmasti on.

Myös ikä lihottaa, koska aineenvaihdunta hidastuu.

Miksi ei siis saisi sanoa, että lapset lihottavat?

Vierailija
4/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä urheilemassa ilman lapsia, mutta syömisen yhteyttä asiaan en ymmärrä. Aika monesta olisi mukavampi syödä suklaapatukka kuin vaikka omena (ainakin ennen kuin on päässyt terv. ruokavalion makuun) ja se on aivan yhtä vaikeaa elämäntilanteesta riippumatta ainakin minulle. Joillakin vain on parempi itsehillintä kuin toisilla, ei se minullakaan ole kovin hyvä vaikkei ole lapsia edes vielä.

Vierailija
5/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan myös, että toisia rakkaus lihottaa, toisia laihduttaa. Eli se mikä on elintapaojen muutoksen taustalla lihotta/laihduttaa epäsuorasti. Sen hyväksyttävämmäksihän se ei muutu oli syy sitten lapset, työ, parisuhde, rakkaus tai jokin muu. Mutta taustalla oleva tekijä se aivan varmasti on.

Myös ikä lihottaa, koska aineenvaihdunta hidastuu.

Miksi ei siis saisi sanoa, että lapset lihottavat?

eikö kaikkien lihomiselle löydy joku taustatekijä? Voihan sitä sanoa noin, mutta kaikki kuitenkin tietävät, että oikea syy on siinä, että on syönyt huonosti/liikaa. Kuten kaikissa muissakin lihomisissa, jotka eivät suoraan johdu fyysisestä sairaudesta. Eikä lihominen toki kuulu kellekään ulkopuoliselle, kävin vain miettimään, miksi käytetään jotain ns. tekosyytä sille lihomiselle eikä vain sanota, että lihoin, koska tuli syötyä liikaa. Että hävettääkö se vai mikä siinä on.

Vierailija
6/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä 35kg ellen olisi raskaana ollut...enkä väitä että itse raskaus lihottaa vaan sen tuomat välilliset vaikutukset! Onneksi olen saanut laihdutettua!

Vierailija
7/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan se olla, että joillekin tulee niin yllätyksenä se uusi elämäntilanne ja kaikki, ettei jaksa ajatella mitään ruokavaliota, jos siihen asti on pysynyt hoikkana tekemättä mitään, sen sijaan vaikkapa urheilijat ja mallit ovat niin tottuneet stressiin ja hyvään ruokavalioon, että he usein ovat pian raskauden jälkeen samoissa mitoissa, koska ei ole tarvinnut erikseen ajatella sitä, miten pitää syödä ja liikkua oikein, kun se tulee luonnostaan.

Vierailija
8/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kaikkien lihomiselle löydy joku taustatekijä? Voihan sitä sanoa noin, mutta kaikki kuitenkin tietävät, että oikea syy on siinä, että on syönyt huonosti/liikaa. Kuten kaikissa muissakin lihomisissa, jotka eivät suoraan johdu fyysisestä sairaudesta. Eikä lihominen toki kuulu kellekään ulkopuoliselle, kävin vain miettimään, miksi käytetään jotain ns. tekosyytä sille lihomiselle eikä vain sanota, että lihoin, koska tuli syötyä liikaa. Että hävettääkö se vai mikä siinä on.

Liian triviaalia sanoa, että söin liikaa, siksi lihoin. Niin kuin itsekin sanoit, kaikki sen tietävät. Kiinnostavaa on, miksi söi liikaa. Eikä vähiten lihoneelle itselleen.

Vierailija
9/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joille ne kilot sitten jämähtää, on niitä, jotka lihoisi joka tapauksessa jossain vaiheessa. Raskaus osoittaa hyvin ne naiset, joilla on lihomiseen taipuvaisuutta.

Vierailija
10/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun monet kirjoittavat, että kahden lapsen jälkeen painavat +15 kiloa enemmän (vaikka lapset olisi kouluikäisiä)?

poltin askin päivässä, en syönyt välipaloja, en aina edes lämmintä ruokaa. Asuin yksin keskustassa, olin autoton, menin joka paikkaan kävellen tai pyörällä 365 pv vuodessa. Nyt asutaan taajaman ulkopuolella, en enää polta, joka paikkaan autolla, koska kävellen ei pääse mihinkään. Ei ole aikaa työpäivien jälkeen harrastaa, koska on jo päivät ollut lasten luota pois. Mies ja lapset haluavat lämmintä ruokaa joka päivä, yleensä vielä 2 krt päivä, enkä viitsi olla syömättä.

Tässä mulla syitä, miksi olen lihava. Jos myisin auton, aloittaisin tupakoinnin ja lopettaisin ruokien säännöllisen syömisen, aivan varmaan mahtuisin taas 38 koon vaatteisiin, nyt olen kokoa 44.

Mulla ainakin lapset on tuoneet elämäntapamuutoksen, enää ei ole mahdollista liikkua niin aktiivisesti kuin ennen.

Vierailija
11/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joille ne kilot sitten jämähtää, on niitä, jotka lihoisi joka tapauksessa jossain vaiheessa. Raskaus osoittaa hyvin ne naiset, joilla on lihomiseen taipuvaisuutta.

Olin 38-vuotiaaksi hoikka, tupakoiva, autoton. Lasten myötä vasta lopetin tupakanpolton, ostin auton jne. Ilman lapsia olisin vieläkin hoikka!

Vierailija
12/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellen olisi raskaana ollut. Sen verran oli henkisesti raskaudet vaikeaa aikaa että söin ihan lohduksi,väsymykseen ja mielialahäiriöihin enkä sellaista ole ennen sitä enkä raskauksien jälkeen kokenut. Aina ollut kiinnostusta huolehtia itsestä muuten. Senpä vuoksi sainkin laihdutettua ne 35 kiloa pois! Poissa ovat pysyneet jo kuudetta vuotta :D

Vierailija
13/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian triviaalia sanoa, että söin liikaa, siksi lihoin. Niin kuin itsekin sanoit, kaikki sen tietävät. Kiinnostavaa on, miksi söi liikaa. Eikä vähiten lihoneelle itselleen.

olisi oikein sanoa, että söin liikaa, koska en kestänyt lasten tuomaa stressiä/väsymystä. Koska eihän se ole fakta, että lapset lihottavat, koska eivät ne kaikkia lihota (raskauden jälkeen siis). Sen sijaan on oikeaoppista sanoa, jos lihoo vaikka kortisonilääkityksen vuoksi, koska varmasti kaikki lihovat sen seurauksena.

Vierailija
14/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia käydä viikon jokaisena päivänä kaupassa tai ihan huvikseen kävelemässä tai pyöräilemässä. Liikuin tosi paljon kodin ulkopuolella. Nyt ostosreissulle meen autolla pari kertaa viikossa.

Vierailija
15/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulla oli ikää esikoisen saadessani 31 vuotta ja toisen saadessani 33 vuotta. Siinä sitten pari kolme vuotta kotiäitinä. Eli olin 36-vuotias mennessäni työelämään. Kyllähän 36-vuotiaan ja 31-vuotiaan aineenvaihdunta on vähän eri tasolla. Eli pitää katsoa todella tarkkaan, mitä suuhunsa pistää, ettei se kerry vyötärölle. Ennen pystyi syömään mitä vaan.

Eli kun ikää tulee lisää niin kulutus pienenee. Ja jos syö yhtä paljon kuin ennen niin lihoo.

Riskikohta on juurikin se, kun imetys loppuu. Imettäessä moni voi syödä vaikka miten, ja jos sama meno jatkuu imetyksen päättyessä, muutaman kuukauden kuluessa mamma voi olla aikalailla uusissa isommissa mitoissa.

Vierailija
16/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta syömisestä (joko raskauden aikana tai sen jälkeen tai imetyksen lopettamisen jälkeen) ja liikunnan puutteesta ne kilot tulevat. Mutta ainakin itselläni vatsan ihon koostumus on kyllä vähän muuttunut löllömmäksi kolmen lapsen jälkeen ja siitä kyllä vähän syytän raskauksia. Kiloihin se tosin juurikaan vaikuta koska löllö iho on aika kevyttä.. :)

Vierailija
17/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kuitenkin välillinen syy ollut! Raskaus itsessään ei lihota mutta siitä johtuvat seikat sai mut ainakin syömään suruuni ja lihoin. Ilman raskauksia en takuulla olisi lihonut sillä harrastin paljon liikuntaa ja pidin itsestäni huolta ja olin tarkka painostani. Lihoin syömällä mutta raskauksien takia!Lasten takia en ole lihonut vaan nimenomaan raskauksien takia...voi jestas miten inhosinkaan niitä aikoja kun vaan itkin sohvalla ja söin suruuni :( vihasin olla raskaana.

Vierailija
18/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitustani syyllistääkseni ketään, herranjestas lihominen on kuitenkin ihan yksityisasia, ajattelin vain että onko siinä raskautumisessa jotain pitkään vaikuttavia hormonaalisia tekijöitä jotka ei palaudu enää ennalleen. Ja sitten tykkään viilata pilkkuakin. Eli jos raskaus on masentanut ja haluaa välillisen syyn lihomiselleen, niin pitäisi ehkä sanoa, että masennus lihotti. Raskaus taas on masennuksen välillinen syy. Jos nyt asiaa kellekään pitäisi ruveta selvittämään, harvemmin sellaista tilannetta tulee.

Vierailija
19/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta raskauksien aikana (2 lasta pienellä ikäerolla) paino nousi selvästi - ja neuvolassa oikein kehotettiin syömään reippaammin, langanlaiha kun alun perin olin. Ekan lapsen jälkeen paino lähti täysimetyksellä putoamaan kyllä, mutta toinen lapsi kun tuli pian perään, en tuossa välissä ehtinyt kaikkia kiloja karistaa. Ja toisessa raskaudessa ilmeisesti söin liikaa + pitkä täysimetys ei jostain syystä enää toiminutkaan laihdutuskonstina. Mitään roskaruokaa en ole raskausaikoina syönyt, vaan erittäin monipuolista perusruokaa.

En olisi ikinä uskonut, että minä voisin lihoa, ja etenkään en tajunnut sitä, että laihduttaminen onkin aika vaikeaa. Ennen kuin sain syödä ihan vapaasti ilman pelkoa lihomisesta.

Vierailija
20/78 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että raskausaikana painoa kertyy naiselle helpommin, siis rasvavarastot karttuvat "vararavinnoksi" vauvalle? Näin ainakin minä muistan kuulleeni, ja tämä on ihan järkeenkäypää, kun ajattelee ihmiskunnan historiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi