Miten lasten saaminen lihottaa?
Siis kun monet kirjoittavat, että kahden lapsen jälkeen painavat +15 kiloa enemmän (vaikka lapset olisi kouluikäisiä)?
Kommentit (78)
Niin kuin nro 40 sanoi: Lapset aiheuttavat elintapojen muutoksen joka johtaa lihomiseen. Siinä mielessä voi sanoa, että lapset lihottavat.
Toisia ne laihduttavat, koska eivät ehdi syödä.
oikein hyvinkin mutta lapsen tuoma elintapojen muutos on johtanut laihtumiseen. Kun lapselle pitää tarjota terveellistä ruokaa ja säännöllisesti, sitä on itsekin alkanut syömään terveellisesti ja säännöllisesti.
ja joille ne kilot sitten jämähtää, on niitä, jotka lihoisi joka tapauksessa jossain vaiheessa. Raskaus osoittaa hyvin ne naiset, joilla on lihomiseen taipuvaisuutta.
Katso naisen äitiä, näet millainen hänestä tulee
5 lasta, + 2kg 24 vuoden kuluessa.
Kolme lasta löytyy ja painan itse asiassa vähemmän kuin ennen raskauksia. Enkä ole harrastanut minkään sortin liikuntaa tai vahtinut syömisiäni vaan syön mitä tekee mieli.
Kaikkien raskauksien aikana painoakin on tullut 15-18 kiloa.
monelle kerääntyy raskausaikana painoa, toisille enemmän, toisille vähemmän. Tuo painon kerääntyminen kuuluu raskauteen. Monille paino sitten jää, vaikkapa sen takia, että kun on ne lapset ja käy töissä, ei ehdi keskittyä itseensä ja esim. harrastamaan liikuntaa entiseen malliin. Moni ei myöskään osaa laihduttaa - en mäkään osais.
Varmaan tuut saamaan ihan muunlaisia vastauksia, mutta tämä on totuus.
Niin, ja kaikille kalikankalauttajille tiedoksi: en ole itse ylipainoinen enkä ole juuri painoa kerrytellyt raskauden aikana. Kuitenkin pystyn näkemään tilanteen sellaistenkin ihmisten kannalta, joiden asiat on eri tavalla kuin mulla.
lasten jälkeen elämä on usein niin kiireistä että itsestä huolehtiminen jää: syö miten sattuu, ei kuntoile, nukkuu huonosti.. Tämä kaikki kerryttää painoa, ja jos siihen ei puutu niin huonostihan siinä käy. Mutta ei se lastensaanti itsessään lihota.
Ei ole mitään "raskauskiloja". On vain kiloja, jotka on saatu syömällä enemmän energiaa kuin on kulutettu. Fakta. Syyt tähän ovat tietenkin jokaisella omansa, miksi on tullut syötyä eikä ole voinut liikkua.
monelle kerääntyy raskausaikana painoa, toisille enemmän, toisille vähemmän. Tuo painon kerääntyminen kuuluu raskauteen. Monille paino sitten jää, vaikkapa sen takia, että kun on ne lapset ja käy töissä, ei ehdi keskittyä itseensä ja esim. harrastamaan liikuntaa entiseen malliin. Moni ei myöskään osaa laihduttaa - en mäkään osais. Varmaan tuut saamaan ihan muunlaisia vastauksia, mutta tämä on totuus. Niin, ja kaikille kalikankalauttajille tiedoksi: en ole itse ylipainoinen enkä ole juuri painoa kerrytellyt raskauden aikana. Kuitenkin pystyn näkemään tilanteen sellaistenkin ihmisten kannalta, joiden asiat on eri tavalla kuin mulla.
ja liikuntaa varten ei tarvitse ajaa mihinkään tai erikseen lähteä, kotonai tehdä paljonkin töitä jotka vastaavat likuntasuoritusta.
laihduttaa. Ihan mielenkiinnosta, jos sun pitäisi laihduttaa, niin miten nykyisillä tiedoillasi tekisit sen?
Raskausaikana tuli 18kg. Niistä 12kg jäi laitokselle ja ne 6kg olis lähtenyt jos hetkessä jos olis syönyt normaalisti. Pulla ja karkki on vaan niin hyvää.
mutta en voinut liikkua ensimmäisen kolmenneksen jälkeen juuri lainkaan. Olin jopa vuodelevossa ajoittain. Joten minusta lasten saanti (=raskaus) toi minulle kiloja.
Mutta ei se lastensaanti itsessään lihota.
tästä nyt kuitenkin sen muuttujan, että monelle saattaa tulla painoa aika reippaastikin raskausaikana, eikä se kaikilla lähde imettäessä. Eräs lähisukulaiseni on tästä hyvä esimerkki. Imettäessä ei myöskään oikein voi laihduttaa, koska maidontulo vaarantuu.
Jos tämä sukulaiseni ei aktiivisesti pudottaisi painoa imettämisen loppumisen jälkeen, hän jäisi lihavaksi. On kyllä joka raskauden ja imetyksen jälkeen pudottanut kilot, mutta vaatii todella ihan aktiivista laihdutusta.
Terv. sua edellinen kirjoittaja
eivätkä saa aikaseksi laihduttaa niitä kiloja pois. MOnille raskausaika on hyvä tekosyy mässyttää kaikkea skeidaa, eikä paljoa kiinnosta se sikiönkään hyvinvointi, kun altistaa itsensä raskausdiabetekselle yms.
Mutta molempien lasten syntymän jälkeen on paino 3-5 kg. Syön vaan liikaa. Kun lapselle pitää antaa säännöllisesti ruokaa ja vielä näyttää mallia siitä miten reippaasti syödään, niin paino nousee. Imettäminen ei minua laihduttanut.
mutta en voinut liikkua ensimmäisen kolmenneksen jälkeen juuri lainkaan. Olin jopa vuodelevossa ajoittain. Joten minusta lasten saanti (=raskaus) toi minulle kiloja.
Sinun olisi pitänyt syödä vähemmän. Jos kulutus pienenee, energiansaantia on vastaavasti pienennettävä.
se vuodelepokaan ketään lihota, jos mitoittaa energiansa tarpeeseensa, tietysti jos haluaa syödä yhtä paljon kuin liikkuessakin, mutta se on täysin oma valinta. Eli tekosyy.
Sanoit ettet osaisi laihduttaa. Ihan mielenkiinnosta, jos sun pitäisi laihduttaa, niin miten nykyisillä tiedoillasi tekisit sen?
miten laihtuu: kuluttamalla enemmän kuin syö. Mutten osaa vahtia syömisiäni, kun ei oo koskaan tarvinnut. Oon aina syönyt silloin, kun on ollut nälkä ja sitä, mitä on tehnyt mieli. Olis tosi vaikeaa yhtäkkiä alkaa syömään toisin ja opetella jotain kalorimääriä.
Monet naiset eivät pääse pienten lasten kanssa enää liikkumaan, eivätkä kaikki jaksa tai halua jumpata kotona. Kaikki miehet eivät ole sellaisia, jotka tulevat ajoissa kotiin ja päästävät äidin menoilleen.
Kotona oleminen voi olla raskasta ja masentavaa (mun mielestä on!), mutta eivät silti halua olla lapsettomia tai vain yhden lapsen äitejä. Lasten saaminen on kuitenkin muutakin kuin vain pikkulasten äitiys, se on elämänmittainen projekti.
Kun äiti palaa töihin, aikaa saattaa olla vielä vähemmän. Lapset päivisin hoidossa tai koulussa ja itsellä kiire aamulla töihin ja illalla kotiin. Sekin voi olla stressaavaa ja "vaihe" voi kestää vuosia.
Monet naiset syövät ahdistukseen, kuten minä. Ahdistukseni ei ole kuitenkaan sellaista, mihin alkaisin hakea apua, mutta se saa mut mässäämään ja palkitsemaan ruoalla. Jos voisin olla välillä vapaa koko perheestä, tiedän, etten söisi liikaa. Liikkuisin myös enemmän. Tällä hetkellä lähinnä inhoan itseäni.