Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko maratoonarin rääkätty ja aliravittu kroppa muka hyvässä kunnossa?

Vierailija
16.03.2011 |

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä nyt alle 12 tunnissa 42 kilometriä kävelen, saatan kävellä nopeampaakin. ap

eli esim. tukholmassa pitää puolikkaasta selvitä 3 tuntiin tai ohjataan ulos radalta ja maalikin suljetaan 6 tunnin päästä. Eli jos menee yli, et saa tulosta kirjattua :)

Maratonia muuten harva kävelee 5 tuntiin -- niin rivakka kävely on lonkille ja polville aika rankkaa ilman kilpakävelijän tekniikkaa (ja senkin kanssa) että lihakset harvoin jaksaa. Kuuteenkin tuntiin kävely on tosi kova saavutus -- minusta itsestäni on paljon kevyempää hölkätä hitaasti kuin kävellä noin lujaa.

Olen samaa mieltä siitä, ettei maraton vaadi mitään kovin ihmeellistä, mutta hyvää tai ainakin kohtalaista kuntoa kuitenkin -- itse olen perusliikunnallinen ja hyväkuntoinen ihminen ja eka maraton meni vuonna 1997 vedonlyönnin seurauksena 3 kuukauden harjoittelulla juuri alle viiteen tuntiin. Takana oli tosin paljon jumppaa, paljon työmatkapyöräilyä ja pitkiä parin tunnin rivakoita sunnuntaikävelyitä ja luonnostaan hyvät kestävyysominaisuudet.

Kun sitten ekasta tuloksesta innostuin, olikin aikamoinen työ ja treeni hilata tulos sinne neljään tuntiin ja alle (ennätys 3.51). Nykyään juoksen kerran vuodessa kokonaisen ja huvin vuoksi pari puolikasta ja olen mielestäni nelikymppiseksi naiseksi tosi hyvässä kunnossa. Viikkolenkeillä menee noin 35-55 km riippuen viikosta ja lisäksi joogaan (astangaa) pari, kolme kertaa viikossa ja käyn kerran viikossa tekemässä kunnon kiertoharjoituksen kuntosalilla. En ole superkuiva vaan 164 cm ja 58 kg kivannäköinen ja naisellinen nainen. Enkä tosiaan ole rääkätty, kaukana siitä :)

Vierailija
62/63 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 tuntiin. Ne on ns. roskakilometrejä. 3 tuntia on sitten jo ihan eri asia. Näistä ei voi puhua samana päivänäkään.

Laadukkaampaa harjoittelua niin ei tarvitse juosta turhia kilometrejä. Tuossa jo aiemmin selitin, että parhaimpina vuosina olen juossut n. 1500km vuoteen ja sillä menee keveästi 4 tuntiin maraton.

Jos minulle joku tulisi selittämään, että juoksee 100km viikossa ja juoksee vain 4 tuntiin niin epäilisin, että harjoittelussa on todella jotain vikana ja aika pahasti olisikin.

Jos on peruskunto hallussa, ei siihen tarvitse harjoitella rääkkiin asti. 5-6 tunnilla sen menee läpi melkein kävellen ja 4-5 vaatii jo vähän enemmän, mutta ei siltikään enempää kuin 30km juoksua viikkoon.

Siihen ei kovin paljoa siis tarvita. Ja itse olen juossut niin monta marathonia, että en pidä sitä kyllä sen kummoisena juttuna kenellekään. Toki se on aina hieno juttu päästä maaliin, mutta ei maratoonari mikään urheilija tosiaankaan ole. Ihan tavallisia läskipersenaisia siellä juoksee joka kesä niitä läpi.

hyvää kestävyyskuntoa. Ei se ole "tuota vaan" juttu suurimmalle osalle ihmisistä. Vaatii määrätietoisuutta ja tavoitettaita ilman tietynlaista fysiikkaa ja urheilutaustaa. Sekin pitäisi tajuta.

Mutta keskiverto-maratoonari ei ole kuin kuivan kesän orava, nyt puhut kyllä ihan niistä pitkänmatkanjuoksijoista, jotka ovat urheilijoita ja treenaavat "oikeasti".

Kestävyysurheilijat muuten syövät paljon, veljeni oli kilpahiihtäjä, arvokisoissakin ollut. Söi tajuttomasti. Siis kasvunkin jälkeen, aikuisena kilpailijana.

mutta sillä määrällä ei kyllä mihinkään 4 tuntiin juosta. Mun mies juoksee maratoneja, ja liikutaan paljon ns. maraton-piireissä, ja kyllä siellä ne, jotka juoksee 3-4 tuntiin treenaa viikossa lähes sata tuntia. Kyllä se ihan oikeasti vaatii paljon, ns. peruskunnolla ei todellakaan maratonia hölkkäillä. Sitä pitää kuitenkin mennä silloin 7km/h vauhtia 6 tunnin ajan (jos nyt sen maksimiajan ottaa), se on sen verran hurja vauhti peruskuntoiselle, ettei kuutta tuntia jaksa. Kyllä maratonilla pitää olla hyvä kunto, peruskunto ei riitä.

Mieheni on lihaksikas ja painaa siksi lähes 100 kiloa, ei rasvaa ja hyvässä kunnossa ja maraton meni vähän alle 5 tuntiin. On eri asia painaa 60 kiloa kuin 100 kiloa, koita laittaa itsellesi vaikka 20 kilon reppu selkään. Se on niin genotyypistä ja ihmisen rakenteesta kiinni. Joillekin tulee välittömästi lihaksia ja toiselle ei koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotan taas innolla sitä upeaa olo mitä tuosta jokasunnuntaisesta lenkistä saa:)