Vauvan allergia/heräilytilitystä, vertaiskokemuksia?
Vauvalla tuntuu olevan lukuisia allergioita, joista maito ja viljat on nyt saatu kiinni ja poistettu ruokavaliostani. tilanne on silti edelleen se, että herää tunnin välein, itkee kakatessaan, iho aika paha, ripulia tai ummetusta...
En enää tiedä. mitä tehdä. paino nousee hitaasti, pituus tosin hyvin.
En tiedä, kauanko jaksan nostaa tissille enää öisin. Ei, perhepeti ei onnistu. selkä on jo ihan rikki. Mihinkään muuhun ei yöllä rauhoitu.
Kiinteitä ei voi antaa (ikää 5kk), kun niistä seurauksena hirveä ummetus ja raukka itkee mahaa - vaikka antaisi luumua pelkästään! Velliä ei voi tehdä, kun ei viljat käy tai lehmänmaitokorvikkeet. Tietäisikö joku, miten maissivelli tehdään apteekin korvikkeeseen? Sitä voisi kokeilla, tosin ei viitsisi tehdä juuri kokeiluja, kun ovat allergiat etsinnässä.
Pitäisikö viikko paastota kaikkia ruoka-aineita ja katsoa rauhottuisiko maha viimein? Jos onkin allerginen viljan ja maidon lisäksi vielä vaikka ja mille.
Huoh. Mitä tässä enää voisi tehdä :( ?
Kommentit (36)
imetysfanaatikko, olen lähinnä fanaattinen sen suhteen, että jos siirrytään korvikkeelle, työmäärä ja kustannukset lisääntyvät jopa niin, että näkisin supistetun ruokavalioni paremmaksi. Mutta miten supistettu. Oi voi :(
ap
Jos et saa lapsen allergioita kuriin, voi tilanne teillä jatkua tuollaisena pitkään, jopa vuosia. Kumpi on sitten se pienempi paha!?
Pelkään myös flunssia yms, kun vastustusaineet loppuu..
saa varmaan rintamaidosta edelleen jotain allergisoivaa. Nyt kiireesti lääkäriltä reseptiä ja kokeilemaan apteekin maitoja. Tuon ikäinen voi hetken olla pelkällä maidolla, ennenkö löytyy sopiva kiinteä.
Nyt olis vauvan parhaaksi lopettaa imetys.
vertaistukea www.histamiini.com
Aloin itse epäillä nyt sitä silent refluksia. Miten se allergialääkäri ei nyt tätäkään sitten testannut. Voi paska :(..niin vaihtakaa lääkäriä jos vain mahdollista. En minäkään jäänyt terveyskeskuksen lääkäreiden kanssa inttämään, että onko lapsella maitoallergia vai "yleistä atoppista oireilua, kokeillaan antibioottia". Jos itse tietää, että nyt on hätä eikä asiat etene, niin etsikää sellainen lääkäri joka oikeasti kuuntelee ja on kartalla.
jos tuntuu että lääkärin kanssa menee vain inttämiseksi, vaihdatte lääkäriä. Turha jäädä taittamaan peistä ja antaa lapsen kärsiä ties kuinka pitkän aikaa. Itselläni on 2 allergista lasta, esikoisen kyseessä ollessa piti inttää terveyskeskuksen lääkärin kanssa voiko jatkuva kirkas limainen nuha johtua allergioista (hänen mielestään ei). Sitä helvettiä (sairastelut, yöheräilyt) kesti lähes vuoden kunnes Vauva-lehdestä luin että nuha ja korvatulehdukset voi olla maitoallergian oireita. Silloin kävi mielessä muutama stana ja kele, meninkin uskomaan.
En minä aikonut vuosia imettää :) En ole siis mikään imetysfanaatikko, olen lähinnä fanaattinen sen suhteen, että jos siirrytään korvikkeelle, työmäärä ja kustannukset lisääntyvät jopa niin, että näkisin supistetun ruokavalioni paremmaksi. Mutta miten supistettu. Oi voi :(
Tietenkin voit yrittää löytää sopivan ruokavalion, mutta älä venytä itseäsi liian pitkälle sen kanssa. Tuo teidän tilanteenne vaati elinvoimaista äitiä ;)!
t.Enninäiti
PS. Pulloruokinnassa on hyvätkin puolensa, joten koita nähdä ne, jos siihen päädyt. Isä voi esimerkiksi osallistua ruokkimiseen ja yövalvomiseen tasapuolisesti. Korvikkeiden kanssa oppii toimimaan aika nopeasti. Manasin aikanaan etukäteen sitä työmäärää, mutta jälkeen päin ajatellen ei se nyt niin kamalaa ollut.
jos jollain olisi vastaus tähän.
Voiko allegria ilmetä ihan julmettuna suun kutinana? Meillä aloitettu juuri kiinteät ja nyt päärynän aloituksen jälkeen (kun määrä on jo vähän isompi), on lapsen suuta alkanut kutittaa ihan mielettömästi. KOko ajan kihnuttaa suutaan ja jopa yöllä.
Hampaista ei ole kyse, sillä ne puhkesivat 1kk sitten ja mitään uusia pullotuksia ikenissä ei ole havaittavissa. Ja lähinnä hinkkaa kitalakea.
Kiitos vaan, jos jollain on tähän vastaus.
vauva itki jatkuvasti nyrkki suussa. Sai itkukohtauksen, kun lelu tms. otettiin pois. Itsekin luulin hampaita, mutta kuitenkin näiden ruoka-aineiden välttämisen mukana se on lähes täysin jäänyt pois. Lisäksi, yhtään hammasta ei ole tullut vielä - jos olisi ollut hampaista, ehkä joku olisi puhjennut tai olisi pahentunut.
Eli minua kiinnostaa tieto myöskin. Kutiamista tulee ainakin, jos syö itse ruoka-ainetta, en sitten tiedä tätä imetyksen kautta tapahtuvaa altistumista.
Voiko allegria ilmetä ihan julmettuna suun kutinana? Meillä aloitettu juuri kiinteät ja nyt päärynän aloituksen jälkeen (kun määrä on jo vähän isompi), on lapsen suuta alkanut kutittaa ihan mielettömästi. KOko ajan kihnuttaa suutaan ja jopa yöllä.
Hampaista ei ole kyse, sillä ne puhkesivat 1kk sitten ja mitään uusia pullotuksia ikenissä ei ole havaittavissa. Ja lähinnä hinkkaa kitalakea.
Suun limakalvo-oireethan ovat ihan yleisimpiä oireita ruoka-aineista. Ja tyypillistä onkin, että lapsi kieltäytyy syömästä jotain ruokaa, kun tuntuu suussa epämiellyttävältä oireiden vuoksi, vaikkei sitä osaa kertoa.
Siksi en itsekään ole painostanut allergista lastani syömään ruokia, joita ei halua syödä, kun en voi tietää miksi ei halua.
Sitä helvettiä (sairastelut, yöheräilyt) kesti lähes vuoden kunnes Vauva-lehdestä luin että nuha ja korvatulehdukset voi olla maitoallergian oireita. Silloin kävi mielessä muutama stana ja kele, meninkin uskomaan.
Eli jos imetysdieettiä ei löydy, on se korvike ihan hyvä vaihtoehto. Meilläkin (nro. 7) vauvalta tuli kuukausitolkulla kirkasta räkää ja limaa nenästä ja kuulemma oli vaan pitkää flunssaa. Sitten pärähti korvatulehdus 3-kuisena ja kun mentiin silloin ekaa kertaa allergialääkärille, sanoi hän että noin pienillä ei pitäisi olla korvatulehduksia ja että luultavasti johtuu maitoallergiasta. Jota sitten ruvettiin selvittämään tuon ja muiden oireiden pohjalta.
että ihan samaan tyyliin se punainen karhea ja rikki raavittu iho altistaa tulehduksille, haittaa sekä vauvan että aikuisten yöunia ja vastustuskyky laskee. Että parasta on lähteä vain hakemaan lapselle mahdollisimman hyvää oloa, tuli se sitten imetyksen tai korvikkeen kautta. Äitinä olet paras, kun olet huolissasi lapsestasi ja yrität tehdä parhaasi hänen eteensä. :)
että mikä ap:n vauvalla on se selkein allergiaoire? Ihottuma? Onko saanut kiinteitä ollenkaan??
Tuli mieleen, että jos jotain järeempää haluaa antaa, niin noissa Muksun jauhepuuroissa on riisipuuro, mitä voisi varmaan vähän sekoittaa korvikkeeseen tai tissimaitoon, ja kokeilla pikkuhiljaa, miten riisi käy. Toinen vaihtoehto voisi olla Puhtipuuro, joka on tattaripuuro.
ja ripuli, ummetus ja ilmeisesti refluksi. Tästä ei ole siis mitään epäilystä. Vauva oli lähes puhdasihoinen ja kohtuu oireeton ennen kuin testasin maidon (lehmänmaito oli noin kuukauden pois). Ongelma on se, että ei silti oireeton. Jatkuvaa ummetusta, joka taitaakin olla refluksia on. Luulin siis aluksi, että huutaa kakkaa selkä kaarella, mutta taitaa olla refluksikipu.
Mangoa ja luumua kokeiltiin ja näistä tuli todella paha tuosta refluksivaivasta, joten en uskalla enää mitään tähän soppaan pistää.
Eihö jauhepuurossa riisipuuro ole sitten viljaa. Ihan loistavaa, jos näin on ja testaankin heti.
t. ap
että mikä ap:n vauvalla on se selkein allergiaoire? Ihottuma? Onko saanut kiinteitä ollenkaan??
Tuli mieleen, että jos jotain järeempää haluaa antaa, niin noissa Muksun jauhepuuroissa on riisipuuro, mitä voisi varmaan vähän sekoittaa korvikkeeseen tai tissimaitoon, ja kokeilla pikkuhiljaa, miten riisi käy. Toinen vaihtoehto voisi olla Puhtipuuro, joka on tattaripuuro.
Tuo suun ärsytys on kai ihan yleinen ja tunnettu oire. Mä yritin Taysin allergialääkäriltä ja sairaanhoitajalta ennen kiinteiden aloittamista kysellä mahdollisista oireista, jotta tunnistaisin ne paremmin, mutta sanoivat, että oireet on yksilöllisiä ja että "äiti kyllä tietää".
Aika hukassa sitä välillä on, kun ei tiedä mikä on allergiaa ja mikä jotain muuta, mutta olen pitänyt kiinni neuvolan ohjeesta, että nyppyjä ja punoitusta saa tulla, kunhan oireet eivät vaikuta lapsen elämään. Meillä tyttö (vajaa 7kk) nukkuu yönsä jo läpi (klo 21-7) ilman syömisiä muutamalla tutin antamisella. Ja niin kauan kuin unet pysyy hyvinä ja tyttö on päivisin aurinkoinen oma itsensä, niin mä olen jatkanut epäselvien ruokien syöttämistä. Hampaiden tulo ei tosiaankaan helpota tätä salapoliisityötä.
Meillä tuli muuten maidosta päänahkaan karstaa. Sairaalassa sanoivat, ettei se ole allergiaoire, mutta mä olen täysin varma siitä, että meillä on. Tytöllä oli syntymän jälkeen paljon karstaa, joka hävisi täysin apteekin korvikkeen myötä. Maitoaltistuksen myötä karsta palasi ja hävisi, kun kotialtistusviikko oli lopussa. Pari viikkoa sitten annoin tyhmyyksissäni lapselle puuroa, jossa oli maitoa (unohdin tarkistaa! tyhmä, tyhmä, tyhmä!), ja heti tuli tytölle karstaa päähän.
t.Enninäiti
Suun limakalvo-oireethan ovat ihan yleisimpiä oireita ruoka-aineista. Ja tyypillistä onkin, että lapsi kieltäytyy syömästä jotain ruokaa, kun tuntuu suussa epämiellyttävältä oireiden vuoksi, vaikkei sitä osaa kertoa.
Siksi en itsekään ole painostanut allergista lastani syömään ruokia, joita ei halua syödä, kun en voi tietää miksi ei halua.
Kannattaa mennä sinne! Sieltä löydät myös hyvien allergialääkäreiden nimiä. Heille on pitkät jonot mutta jospa saisit peruutusajan tai ainakin kun varaat niin sitten lopulta pääsette joskus. Meillä solmut avasi juuri hyvä allergologi!
Mentiin vastaanotolle ja sain heti selkeät neuvot mitä ruokavaliota alettiin noudattaa. Ekaksi piti saada lapsi suht oireettomaksi ennen kun kokeiltiin mitään uutta. Meillä supistettiin ruokavalio ensin n.12 ruoka-aineeseen jolla tähdättiin just siihen oireettomuuteen. Noudatimme lapsen(1v)kanssa samaa ruokavaliota koska imetin. Meillä sopivia olivat peruna, riisi, kaura, parsakaali, kesäkurpitsa, vadelma, mustikka,banaani, possu, broileri, poro, maidotonta margariinia laitettiin leivän päälle ja leivontaan.
Iho on vieläkin 5-vuotiaalla kuiva ja välillä ihottumia tulee mutta jo 2-vuotiaana aloimme saada hurjasti uusia ruoka-aineita ja voi sitä lapsen innostusta! Nykyisin on kova syömään ja syö ennakkoluulottomasti kaikkia ruokia vaikka luulisi että rajoittunut ruokavalio olisi jättänyt epäluuloja outoja ruoka-aineita kohtaan. Lapsen täytettyä 4 ei ole enää mitään ruoka-aineita tarvinnut välttää. Maitoa ei oikein vielä ole tottunut juomaan mutta koska maistelee niin varmaan sekin kohta alkaa mennä.
Jaksamista allergiasuohon!
suuta kutittaa, tai siis jos ruoka ei mene suun kautta sisään. Neuvolaa olen alkanut itse pitää ihan täytenä huuhaalaitoksena, en ole mitään järkevää neuvoa saanut sieltä yhdenkään lapsen kohdalla. Tuntuu, etteivät halua ottaa edes kantaa mihinkään.
ap
Tuo suun ärsytys on kai ihan yleinen ja tunnettu oire. Mä yritin Taysin allergialääkäriltä ja sairaanhoitajalta ennen kiinteiden aloittamista kysellä mahdollisista oireista, jotta tunnistaisin ne paremmin, mutta sanoivat, että oireet on yksilöllisiä ja että "äiti kyllä tietää".
Aika hukassa sitä välillä on, kun ei tiedä mikä on allergiaa ja mikä jotain muuta, mutta olen pitänyt kiinni neuvolan ohjeesta, että nyppyjä ja punoitusta saa tulla, kunhan oireet eivät vaikuta lapsen elämään. Meillä tyttö (vajaa 7kk) nukkuu yönsä jo läpi (klo 21-7) ilman syömisiä muutamalla tutin antamisella. Ja niin kauan kuin unet pysyy hyvinä ja tyttö on päivisin aurinkoinen oma itsensä, niin mä olen jatkanut epäselvien ruokien syöttämistä. Hampaiden tulo ei tosiaankaan helpota tätä salapoliisityötä.
Meillä tuli muuten maidosta päänahkaan karstaa. Sairaalassa sanoivat, ettei se ole allergiaoire, mutta mä olen täysin varma siitä, että meillä on. Tytöllä oli syntymän jälkeen paljon karstaa, joka hävisi täysin apteekin korvikkeen myötä. Maitoaltistuksen myötä karsta palasi ja hävisi, kun kotialtistusviikko oli lopussa. Pari viikkoa sitten annoin tyhmyyksissäni lapselle puuroa, jossa oli maitoa (unohdin tarkistaa! tyhmä, tyhmä, tyhmä!), ja heti tuli tytölle karstaa päähän.
t.Enninäiti
Ja tuosta karstasta vielä. Meilläkin oli paljon karstaa, joka sittemmin hävisi. Nyt juuri eilen hoksasin, että karstaa on taas tullut (ja aika paljonkin).
T: se ohis
Sopivat lääke- ja perusvoiteet olisi hyvä löytää. Meillä Protobic, Sibicort ja apteekin öljyt toimivat hyvin. Ihoa kannattaa rasvata joka päivä monta kertaa päivässä - välillä lumiukon näköiseksi asti.
koko ajalta vaan vain siitä päivästä eteenpäin kun B-lausunto oli Kelassa. Ja tämä tieto on siis viime joulukuulta. Mä sain tuolta Histamiinin kautta ostettua pari purkkia halvemmalla, joten voisin senkin takia suositella sitä palstaa.