Mitä toi "kriisiapu" käytännössä on, jota hössötetään joka välissä?
Nyt pitäisi kuulemma Japanista Suomeen palaaville järjestää jotain kriisiapua. Mä en vaan ymmärrä, mitä ihmeen puun halaamista toi juttu on. Jos itse tulisin jostain onnettumuusalueelta, niin kyllä ihan vaan perheen parissa haluaisin levätä enkä minkään wannabe-kallonkutistajan höpsötyksiin lähteä mukaan.
http://yle.fi/uutiset/teemat/japanin_tsunami/2011/03/kriisipsykologi_su…
Kommentit (4)
lähetä höpisemään? Nää on taas näitä sossutanttojen juttuja, kun pitää yrittää auttaa vaikka väkisin, vaikka ei mitään apua tarvitakaan.
Käytännössä tällainen ensiapu-kriisiapu on ihan vain juttelemista. Puhutaan jonkun koulutuksen käyneen ihmisen kanssa, mitä tapahtui, mitä koki ja näki, miltä tuntuu. Annetaan tilaisuus vuodattaa isoin paha olo pois. Mitään terapiaa kriisiapu ei ole, vaan kriisin kokeneelle tarjottava keskustelu.
Kriisiavussa annetaan lisätietoja, minkä tahon puoleen voi kääntyä tarvittaessa myöhemmin. Myös tieto siitä, miltä paha kriisi voi tuntu jälkeenpäin (ihan fyysisinä oireina) auttaa: kriisin kokenut tietää tuntevansa normaaleita tuntemuksia ja etenkin sen, että ne tunteet lakkaavat joskus.
Jossain uutisissa viikonloppuna haastateltiin Japanista tullutta suomalaisnaista, joka tärisi puhuessaan kokemastaan. Hän oli selvästi avun tarpeessa.
Älkää ihmiset pitäkö kriisiapua minään kukkahattuiluna. Itse olen hyvinkin rauhallinen ja jalat maassa elävä, mutta äkillisen kriisin kokenut: jouduin tilanteeseen, mikä ei ollut enää kokemuspiirini ja käsitykseni rajoissa, minkä seurauksena tunsin syvää ahdistusta päiväkausia. Sain kriisiapua ja sairaslomaa. Itkin koko ajan, myös nukkuessani, enkä halunnut syödä. Saamani avun perusteella tiesin kuitenkin ne vaiheet, joissa kriisi etenee ja että paha olo helpottaa.
lähetä höpisemään? Nää on taas näitä sossutanttojen juttuja, kun pitää yrittää auttaa vaikka väkisin, vaikka ei mitään apua tarvitakaan.
kuka niin on vaittanyt, mutta jotkut ihmiset hyotyvat ihan ammattimaisesta traumaterapiasta jos ovat olleet jossain onnettomuudessa mukana. Onko se sulta jotenkin pois jos sita halukkaille tarjotaan?
että heti kriisitilanteen jälkeen annettu "kriisiapu" voi itseasiassa pahentaa tilannetta. Se saattaa pakottaa henkilön käsittelemään sellaisia asioita, joita hän ei ole vielä valmis käsittelemään. Ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät tule autetuksi saman kaavan mukaan ja monille tosiaan tuo juttelu läheisten kanssa on paras keino purkaa tilannetta. En silti halua väheksyä mitään kriiisiapua, sillä varmasti on paljon ihmisiä, jotka kokevat sellaisesta hyötyvänsä.