Miten saan tytön 9v syömän kasviksia ja salaatteja, vihanneksia?
ei tajua. sille ei mikään kelpaa ja ei voi väkisinkään kurkusta alas sulloa. on 9v. paistettuja hunajaporkkanoita syö ja raakaa porkkanaa. mutta se siinä. ei salaatteja koskaan. oisko jotain kikkavitosta miten saan syömään ja maistamaan?
joo tiedän olis varmaan pitäny jo aikasemmin mutta eipä auta jälkiviisaus enää.
Kommentit (21)
tai jos teet gratiinia, niin ensimmäisillä kerroilla et säästele voita, kermaa ja suolaa.
ja sekoittaa se sose sitten ruoan joukkoon. Kastikkeeseen, makaronilaatikkoon, keittoihin, laatikoihin.
Soseutettua ei oikein lapsi sieltä erota eikä voi poiskaan ronkkia.
En mä muuta osaa neuvoa. Todellakin ihmettelen miksi ei ole taaperosta alkaen opetettu syömään.
Paha se on pakottaakaan. tarjoaisin vaan sitkeästi ehkä joskus pelkkää ruokaisaa salaattia ruoaksi.
eilen juuri kasvissosekeiton jämistä rieskoja. Ehkä vähän ohi aiheen, mutta... Ohrajauhopussin kyljessä on ohje perunarieskoihin. Jauhoja tarvii vain vähän enemmän. Jos siis ei muuten syö, niin voihan tuota kasvista piilottaakkin moneen paikkaan. Samaan tapaan olen tehnyt rieskasia mungpapumuusista, kurpitsasoseesta ym.
kädestä syöden. Lapset eivät tykänneet kypsennetyista vihanneksista pikkukoululaisina, mutta raakana maistui porkkana, kaali, kukkakaali, tuorekurkku ja marjat. Tonnikalasalaatti kelpasi.
Teini-iässä on ruvennut maistumaan kypsennettykin kasvis esim. wokkien seassa. Tekevät mielellään salaatteja ja vihanneksia menee leivänkin päälle. Makuaisti muuttuu iän myötä.
Lähinnä neuvon, että älä pakota ja tee numeroa asiasta. Laita tuorekurkku-porkkanatikkuja, jos kelpaavat.
T: 5 poikaa
Meilläkään lapset ei oikein ymmärrä salaatin perään, mutta kun laitan kurkun, tomaatin, porkkanaa ja paprikaa tikuiksi ja lohkoiksi naposteltavaksi ne menevät kuin kuumille kiville.
Lisäksi laitan ruokiin aika paljon vihanneksia, esim. bolognesekastikkeessa korvaan osan jauhelihasta karkealla porkkanaraasteella jne.
Kasvissosekeitto on yksi lemppareista ja keitoissa tulee kanssa tietenkin aina myös kasviksia.
Siitä mä lähtisin.
Ja lautaselta lähtee ne siihen laitetut rehut.
Syöttekö te vaikka kasvispihvejä? Raasteita? Niitä voi laittaa myös sämpylään.
Mun lemppari juttu on kun raastaa pottua, punajuurta, juustoa.
Kostuta korppujauhoo. Sekota kaikki aineet, lisää munaa ja mausteita ja paista pannulla.
Tehkää marjoista smoothie?
Ota lapsi mukaan sinne keittiöön. Suunnitelkaa yhdessä ruokia. Pataan tulee paljon kasviksia.
että jatkossa teillä jokainen syö päivässä vähintään puoli kiloa kasviksia, ja itse saa päättää missä muodossa ne on. Panosta esillelaittoon, koristeluun, salaatinkastikkeisiin jne.
hernekeitto menee muut ei. jos mä vaan alan pilkkomaan ja laittamaan, ehkä se siitä. aina tarjolla :)
mä luulen kun se on niinkin ronkeli, että ei söis sitä jauhelihakastiketta ku tajuis et siel on jotain mikä ei sinne kuulu..
itteppähän joo oon saanu tän aikaseks. mut nyt yritän parantaa tosissani. pikkuhiljaa.
kiitos kaikille vastauksista :)
teki niin että laittoi siis kaikkiin salaatteihin säilykeananaksia, siis kaikkiin, kun ei oltas muuuten niitä syöty kun oli jotenkin niin kuivia ja mauttomia...ja kun mä en ainakaan voi sietää mitään salaattikastikkeita...ni kyllä ku makeaa ananasta joukkoon niin alko maistuu :D niin jos just vaik on joku tämmönen joku pieni makea tai muu mistä lapses tykkää ni lisäät vaan joukkoon vaikka ei juuri sopiskaan :D
olisi sellaiset coktail-tikut, joissa on vihanneksia ja esim. makkaraa tai juustoa, sellaista mistä tyttö tykkää.
Meilläkään ei nuori tykkää vihanneksista leivän päällä tai salaattina muuta kuin erikseen maissia tai hernettä tai ananasta, tosin on monille vihanneksille ja juureksille ollut lapsuutensa allerginen, mutta nyt kun voi syödä jo enemmänkin kypsennettynä niin esim. erilaisia pakastevihannessekoituksia kastikkeessa ( seurana vaikka tonnikala / katkarapu / jauhelija / makkara / ja pastaa niin menee alas ihan hyvin. Samoin wokkityyppiset pastaruuat.
teki niin että laittoi siis kaikkiin salaatteihin säilykeananaksia, siis kaikkiin, kun ei oltas muuuten niitä syöty kun oli jotenkin niin kuivia ja mauttomia...ja kun mä en ainakaan voi sietää mitään salaattikastikkeita...ni kyllä ku makeaa ananasta joukkoon niin alko maistuu :D niin jos just vaik on joku tämmönen joku pieni makea tai muu mistä lapses tykkää ni lisäät vaan joukkoon vaikka ei juuri sopiskaan :D
Minun nuoreni syö sen varjolla melkein mitä vain. Ja oliivien. Ja Tropical cold -merkkisessä ananaksessa on vielä c-vitamiiniakin, olen lukenut!
Meilläkin on ollut nirso kasvisten suhteen, joskin lapsi on nuorempi. Mutta kuitenkin saan jopa sen puoli kiloa kasviksia täyteen 4-vuotiaalla päivässä, jos piilotellaan:
Puuroon/viiliin aamulla marjarouheita. Porkkanatikku
Lounaaksi esim jauhelihakastiketta (lue jauhelihaa, soijarouhetta, kesäkurpitsaa, porkkanaa ym kasvista raasteena, tehty tomaattimurskapohjaan). Leipänä täysjyväsämpylöitä, joihin lisätty taikinaan kasvisraastetta.
Välipala: Esim porkkanalettuja ja omenasosetta.
Päivällinen: kasvissosekeittoa tai muulla tavalla piilotettua kasvista. Ennen päivällistä annan kurkkutikkuja tai porkkanatikkuja, nämä ovat ainoita kasviksia, mitä syö raakana. Jälkiruoaksi pullapohjaan (taikinaan lisätty marjarouhetta) marjapiirakka.
Iltapala: "mehujää" eli smoothie joka jäädytetty: appelsiinimehua, mansikkaa, banaania. kasvissämpylä tai välipalalta jäänyt lettu.
Ja lapsiparka luulee, että ainoat kasvikset joita on päivän aikana syönyt on aamuinen porkkanatikku ja ennen päivällistä antamani porkkana- ja kurkkutikut.
Terveisiä tutuille!
Kuopus oppi syömään jääsalaattia, kun ostin Crispy -salaattisekoitusta valmiina pussina. Rapea ja raikas yhdistelämä.
Samaan tyyliin tehdään kotisalaatti: hyvää jääsalaattiaa + karkeaa porkkanaraastetta + paprikan paloja. Jos ei tykkää paprikasta, niin ehkä jotain hedelmää?
annoin lapselle pienenä vihannekset (kurkku, tomaatti, paprika jne...)etukäteen samalla kun laitoin ruokaa. Eli silloin kun tultiin iltasella kotiin ja lapsi oli nälkäinen. Hyvin upposi esim. telkkaria katsellessa. Sitten ei tarvinnut enää vääntää ruokapöydässä kasvisten syömisestä.
tässä joku päivä ostin kokeeksi sellaisia pieniä hevi-shotteja, vai millä nimellä olivatkaan. Pieniä juomia, joissa oli hedelmää ja vihanneksia. Ihmeekseni ne oli maistuneet totuttelun jälkeen.
Laitatko ruokaa yhdessä lapsen kanssa vai ilmestyykö ruoka aina valmiina nenän eteen muille paitsi itse ruuanlaittajalle?
Ota lapsi mukaan jo suunnitteluvaiheessa, ostatte yhdessä kaupasta ja teette yhdessä ruuan kotona. Lapsi on jo niin iso, että osaa hyvin auttaa. Innostuisiko tekemään (vaikka viikonloppuna) kevyen lounaan kokonaan itse? Kokeilkaa tehdä salaattikastike itse, on aika helppoa, vähän öljyä, vähän etikkaa, aavistus pippuria, yrttejä sekaan jos tykkäätte ja jos sillä menis salaatti alas. Itse esimerkkinä toimiminen saattaisi muuttaa tytön käytöstä, eli syötkö itse paljon kasviksia/hedelmiä/vihanneksia?
Vaikea tietysti tarkemmin antaa ideoita, kun ei tyttöä tunne, luonne vaikuttaa tottakai..
Meillä on 4v. poika joka rakastaa salaattia ja tykkää kaikenlaisista kasviksista... On lähes joka ateriaa valmistaessa mukana keittiössä, kun haluaa auttaa...
laittaminen on hyvä keino, tosin kannattaa miettiä, että kastikkeen rakenne ei paljon muutu. Itse laitan yleensä raasteena porkkanaa ja paprikaa sekaan.
Ja voi tosiaan olla, että kypsennettyjen kasvispalojen rakenne on ongelma, se ei minusta ole vielä aikuisenakaan kovin miellyttävä, joten tuo dippaaminen ym. keinot voisivat auttaa? Lahjonta ehkä myös, tosin ei jokapäiväisenä keinona, vaan ehkä ennemmin sopisitte esim. että viikossa pitää syödä tietty määrä kasviksia, ja kasvikset merkataan pävittäin kalenteriin muistiin, ja sitten viikon lopussa, jos tavoite täyttyy, niin saa viikkorahaa/viikkorahaan pienen lisän.
Tyttön lempikastike kehiin ja dippailemaan. On se sitten mikä tahansa majoneesihössötys tai hesen kastike, voi sitä aloittaa pelkällä porkkanalla ja laajentaa sitten makumaailmaa. Siten meillä ajettiin kasvikset sisään 2 vuotiaille.
Sen oon huomannu, että salaatinlehdet ei ole mikään hitti, vaikka meillä paljon ruokaisia salaatteja syödään. Siis avocado, omena, maissi, viinirypäle, herne, meloni, kukkakaali ym lisät sen herkullisen savulohen tai mozzarellan kanssa uppoaa, mutta ei salaatinlehdet.
jotain hyvää juustoa, grillattua kanaa, savukalaa, keitettyä munaa, tonnikalaa, krutonkeja...