Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jonkun lapsi mennyt päiväkotiin, jotta puheenkehitys edistyisi?

Vierailija
13.03.2011 |

Meillä muutamia sanoja puhuva 2.5 vuotias. Tekisiköhän hänelle hyvää mennä vaikka kerran viikossa päiväksi päiväkotiin? Lapsen pitäisi sitten vähän enemmän yrittää kommunikoimaan? Onko joku koittanut tätä ja onko se nopeuttanut puhumaan oppimista. Muuten lapsen kehitys on normaalia.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä nyt ihmeessä sen takiä omin päin päiväkotiin laita. Menkää vaikka äiti-lapsikerhoon jos ajattelet että toisten lasten seura helpottaa asiaa.

Vierailija
2/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi edistyä jos lapsi joutuisi tekemään enemmän työtä, että häntä ymmärrettäisiin. En itse voi alkaa kotona leikkimään etten yhtäkkiä ymmärtäisikään lastani. Jos olen kerhossa lapsen mukana niin ei hän silloin joudu keskustelemaan vieraan aikuisen kanssa niin...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni esikoinen 3v vilkkauden ja puheenviivästyksen takia päikkyyn. Ensin suosittelisin kyllä käymään kerhoissa ja puistossa toisten lasten kanssa leikkimässä. Me päästiin neuvolantädin kautta puheterapeutille ja hänen suosituksellaan oltaisi saatu paikka vaikka emme miehen kanssa olisi olleet töissä/koulussa.

Vierailija
4/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v neuvolassa, saattaa olla että sieltä ehdotetaan päiväkotia.

MEillä saatiin pojalle 3 v neuvolassa lähete puheterapiaan, jonne oli muutamien kuukausien jono. Kun soittelin sinne aikaa, sanottiin että siirtää lapsi mahdollisimman pian päiväkotiin (oli pphlla silloin) että puheelle ja ymmärtämiselle saadaan heti tukea sieltä.

Puheterapiasta saatiinkin psukologin lähete neurolle ja siitä taas seurauksena -> lapsi päiväkotiin useammin, oli silloin vain 10 pv/kk. Lisäksi siellä käy kuntouttaja ja on ryhmäavustaja.

Joka psykologilla (3) kahdella lääkärillä ja kolme puheterapeuttia on suositellut päiväkotia joten kyllä se varmasti tulee lapsen kehitystä. Ainakin jo tuollaiselle 4 vuotiaalle, jolla ei loppujen lopuksi ole enää pitkä esikouluikään ja hänellä on paljon kirittävää että pääsee edes vähän lähemmäksi muiden samanikäisten tasoa siihen eskariin mennessä.

Jos on mahdollisuus niin hae ihmeessä paikkaa vaikka aluksi niin vähille päiville kuin teidän paikkakunnallanne on mahdollista!

Vierailija
5/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessämme on kyllä muitakin lapsia.

3:lle oliko päiväkodista apua?

Vierailija
6/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva paneutua tähän asiaan ajoissa, että tosiaan olisi eskarissa ikäistensä tasolla. Näkee muitakin lapsia. Luen hänelle joka päivä. Oikaisen sanoja jotka sanoo väärin, mutta hyvin hitaasti etenee...

ap

Vierailija
7/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sanoo myöskin muutamia sanoja. Tai itse asiassa puhuu aika paljon niin että minä ymmärrän, mut muut ei.

Puheterapeutti sanoi meille, että alle kolmeuotias ei hyödy päiväkodista puheen kehityksen nopeuttajana, koska päiväkodin häly ja hässäkkä ei sinällään, siis itsessään, kehitä lapsen puhetta. Lapsi oppii puhumaan parhaiten kun vuorovaikutustilanne on rauhallinen. Kun lapsi täyttää kolme, voidaan päiväkotiakin sitten miettiä. Terapeutin mielestä äidin ei missään nimessä pidä "tsempata" lasta puhumaan teeskentelemällä, ettei ymmärrä. Se voi pikemminkin vahingoittaa lapsen kehitystä.

Meillä lapsi käy yksinään kerhossa kahdesti viikossa avoimessa päiväkodissa. Ei ole nopeuttanut puheen oppimista, vaikka lapsia on vähän, ohjaajat tosi hyviä ja keskustelevat lasten kanssa. Minulle on sanottu, että lapseni puhe on hitaasti kehittynyt, muttei missään nimessä huolestuttavalla tasolla, koska on muuten hyvin kehittynyt ja yrittää vuorovaikuttaa kuitenkin.

Vierailija
8/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja apua oli.

Vierailija
9/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni aloitti puheterapian reilu 2,5 v ikäisenä, hänellä tuolloin oli sanoja n. 10 kpl ja nekin useimmat vääristyneitä. PuTen mukaan kyse oli kielen ja suun lihaksiston hitaasta kehityksestä, niitä piti vahvistaa säännöllisellä jumpalla ja toki aika myös teki tehtävänsä. Kysyin tuolloin asiaa ja hän myös sanoi että tässä tapauksessa mitään hyötyä päivähoidosta ei olisi vaan normaali arki riittää hyvin. Loruttelut ja rytmikkäät laulelut olivat hyväksi.

Päivähoitoa ei muuten enää nykyisin suositella sen takia että lapsi "ei tulisi ymmärretyksi"! Se on vanhaa tietoa, sehän on lapselle hirvittävän ahdistava tilanne. Tiedetään että kanssakäyminen toisten lasten kanssa voi edesauttaa puhetta kehittymään, mutta tosiaan monin paikoin nuo isot ja meluisat ryhmät aiheuttavat enemmän haittaa.

Vierailija
10/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositella päiväkotia siksi, että päiväkodeissa on sen verran kova meteli ja melu, että lapsi ei saa selvää yksittäisistä sanoista ja puheenkehitys voi jopa taantua.

Oli kuulemma uusi tutkimus tehty aiheesta. Joten me emme vieneet poikaa päiväkotiin vaan kävimme kevään säännöllisesti puheterapiassa ja teimme harjoituksia ja ongelma poistui sillä.

3 v neuvolassa, saattaa olla että sieltä ehdotetaan päiväkotia.

MEillä saatiin pojalle 3 v neuvolassa lähete puheterapiaan, jonne oli muutamien kuukausien jono. Kun soittelin sinne aikaa, sanottiin että siirtää lapsi mahdollisimman pian päiväkotiin (oli pphlla silloin) että puheelle ja ymmärtämiselle saadaan heti tukea sieltä.

Puheterapiasta saatiinkin psukologin lähete neurolle ja siitä taas seurauksena -> lapsi päiväkotiin useammin, oli silloin vain 10 pv/kk. Lisäksi siellä käy kuntouttaja ja on ryhmäavustaja.

Joka psykologilla (3) kahdella lääkärillä ja kolme puheterapeuttia on suositellut päiväkotia joten kyllä se varmasti tulee lapsen kehitystä. Ainakin jo tuollaiselle 4 vuotiaalle, jolla ei loppujen lopuksi ole enää pitkä esikouluikään ja hänellä on paljon kirittävää että pääsee edes vähän lähemmäksi muiden samanikäisten tasoa siihen eskariin mennessä.

Jos on mahdollisuus niin hae ihmeessä paikkaa vaikka aluksi niin vähille päiville kuin teidän paikkakunnallanne on mahdollista!

Vierailija
11/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin puheterapeutin kanssa ja kyselin, että olisko lapselle ollut hyväksi jos olisi ollut päivähoidossa (nyt siis kotihoidossa, syksyllä aloittaa hoidon). Puheterapeutti oli sitä mieltä, ettei päivähoidosta olisi ollut juurikaan hyötyä. Lapsen kaikki energia olisi mennyt päivästä selviytymiseen, siihen että olisi koittanut saada itsensä ymmärretyksi. Lisäksi se stressi mikä lapsella olisi ollut kun hänet olisi heitetty häntä ymmärtämättömien ihmisten keskelle kotoa jossa häntä ymmärretään.

Pojallani ei siis ole varsinaisesti mitään syytä miksei puhu. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa ja nyt uusia sanoja putkahteleekin päivittän, selvää kehitystä on siis tapahtunut, vielä ½v. sitten hän sanoi ehkä pari sanaa.

Tietysti tilanne voi olla toinen jos lapsella on joku selvä vika. Asiasta kannattaa jutella puheterapeutin kanssa ja yhdessä miettiä mikä olisi sopiva ratkaisu juuri sille omalle lapselle.

Itselläni oli syyllisyydentunteita, koska ajattelin että olen hidastanut lapsen puheenkehitystä koska hän on ollut kotihoidossa. Siitäkin huolimatta että olemme kerhoilleet ym. Puheterapeutti käski olemaan huolehtimatta, lapsi saa kotoa ihan ne samat eväät kuin hoidostakin.

Pakolla lapsi ei puhumaan opi.

Vierailija
12/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi edistyä jos lapsi joutuisi tekemään enemmän työtä, että häntä ymmärrettäisiin. En itse voi alkaa kotona leikkimään etten yhtäkkiä ymmärtäisikään lastani. Jos olen kerhossa lapsen mukana niin ei hän silloin joudu keskustelemaan vieraan aikuisen kanssa niin...

ap

Se kehittyy omaa tahtiaan ja rauhassa, ei pakolla. Pakottaminen on mennyttä aikaa.

Vierailija
13/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi syy puheen viivästymiseen on se, että lapsen suun motoriikka on kehittymätön. Lapsi ei ole koskaan ollut kiinnostunut käyttämään suutaan; ei imemään tuttia tai rintaa, ei ole koskaan laittanut esineitä suuhunsa eikä juuri nauti syömisestä, ei edes herkuista.

Minkälaisia ohjeita teillä annettiin kotona tehtäväksi? Ois kiva saada vinkkejä. :)

Meille annettiin ohjeeksi vain, että kotona pidetään huoli hyvästä kontaktista vuorovaikutustilanteessa ja lorutellaan paljon, ja siitä se puhe sitten kehityy pikkuhiljaa. Meillä on yllättäen ollut paljon apua siitä, että leikitään Fröbelin palikoiden lauluja, joissa on isot, selkeät viittomat ja hyvä rytmi (katsotaan netistä tai dvd:ltä). Pikkuhiljaa lapsi on alkanut matkimaan noiden laulujen äänteitä ja jopa sanoja.

Kun hoksasin, että laulu auttaa lasta rytmittämään puhetta, olen ottanut tavaksi laulaa jonkun pienen laulunpätkän yhdistettynä johonkin arkipäivän tilanteeseen. Esimerkiksi syömisen yhteydessä "popsi popsi porkkanaa" jne. Lapsi saa paukuttaa rymiä taputtamalla tai vaikka lusikalla, pääasia että hän löytää siitä oikean rytmin - ja nykyään hän löytää sen aika hyvin jo.

Vierailija
14/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että mun hoidossa on moni lapsi saanut parempaa puheopetusta kuin mitä he olisivat päiväkodissa saaneet. Mulla on hyvä koulutus, vaikka pph olenkin.

Vierailija
15/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika puhui kyllä paljon, mutta puhe oli epäselvää, koska äännevirheitä oli niin paljon. Käytiin syksy ja kevät puheterapeutilla ja itse otin puheeksi keväällä, että olisiko lapselle parempi, että olisi päiväkodissa (itse olin siis hoitovapaalla, perheessä myös pienempi lapsi). Terapeutti oli sitä mieltä,että ehdottomasti olisi päiväkodista hyötyä. Viime syksystä saakka (poika nyt siis 4-vuotias, täyttää kesällä viisi) hän on ollut puolipäivähoidossa pienkuntoutusryhmässä päiväkodissa. Lisäksi käymme edelleen kerran kuussa puheterapeutilla. Poika on viihtynyt itse PK:ssa hyvin. Puhe on jonkin verran edistynyt. Suurin hyöty on se, että hän saa ikäisiään kavereita ja tuttu ryhmä ei kiinnitä pojan puheeseen enää mitään huomioita. Hänen ei tarvitse jännittää puhumistaj anäin ollen itseluottamus ei muserru. Jatketaan päiväkotia eskariin saakka, koska ELTO ja PuTe ovat sitä mieltä, että siitä on pojalle selvästi hyötyä. Itse olen myös samaa mieltä! Jos lapsi olisi kotihoidossa eskariin saakka niin varmasti silloin olisi vaikeampaa. Olen erittäin tyytyväinen ratkaisuumme! Lapsella ei ole mitään diagnoosia. Äänteitä puuttuu vaan edelleen aika monta, jonka vuoksi puhe on aika epäselvää. Lisäksi hienomotoriikka on hieman ikätasoistaan jäljessä. Käytöksessä ja muussa kehityksessä ei ole ongelmia.

Vierailija
16/16 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta on jo aika monta vuotta aikaa joten en oikein hyvin muista. Taputukset ja rytmittelyt auttoivat meillä tosi paljon, siis ihan taputtamalla tavutettiin yhdessä sanoja jolloin lapsen oli ne helpompi lausua. Suujumppa noin pienelle on esim. puhaltelua (pillillä veteen, höyheniä, pumpulituppoja jne.), kielen liikuttamista vaikkapa poimimalla rusinoita, raesokeria tms. lautaselta. Kielen venyttelyä niin että pyyhkäisee vaikka vanukasta lapsen ylähuulelle ja lapsi nuolee sen pois jne.

Nyt tuo lapsi on jo 5 ja käy vielä puheterapiassa äännevirheiden takia, harjoitukset toki jo erilaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi