Miksi jotkut edelleen nukuttavat vauvaansa ulkona?
Kommentit (50)
Jos meillä olisi parveke tai oma piha niin varmasti vauva nukkuisi päivittäin ulkona päikkärit. Nyt pääsee ehkä nelisen kertaa viikossa ulkopäikkäreille kun minä tai mies käydään vaunulenkillä kävelemässä. Mainiosti nukkuu aina ja on kotiin tultua pirteä ja iloinen! Itse nukkuisin mielelläni ulkona vaikka ympäri vuoden. Meillä on makkarin ikkunakin auki päivittäin, usein koko yön ja kesäaikaan koko ajan.
Vauvalle lisää kerrosvaatetta pakkasilla Vauvan nukuttaminen ulkona voi kylmettää lasta. Oululaistutkimuksen mukaan etenkin vauvojen kädet ja jalat viilenevät herkästi pakkasessa. Vanhemmat osaavat pukea lapselle tarpeeksi vaatetta yleensä silloin, kun pakkasta on viitisen astetta. - Oli mielenkiintoista todeta, että äitiyspakkauksen talvikerrosvaatetus eli toppa- ja välipuku sekä makuupussi riittävät pitämään lapsen lämpimänä viidessä pakkasasteessa. Tätä kylmemmässä on syytä lisätä villavaatteita ja peitteitä, kertoo tohtorikoulutettava Marjo Tourula Oulun yliopistosta. Tourulan mukaan lapsen pukemiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota, sillä vauvat nukkuvat ulkona noin kolme kertaa pidemmät päiväunet kuin sisällä. - Jotkut nukkuivat vaunuissa jopa viisi tuntia. Vauvat eivät reagoi hitaaseen jäähtymiseen, joten ulkona nukkumista kannattaa myös lyhentää, jos pakkasta on reilusti. Tourula ei halua antaa ulkona nukkumiselle mitään pakkasrajaa. Neuvoloissa pakkasrajana pidetään noin kymmentä pakkasastetta. STT
Jokainen hiemankin maalaisjärkeä omaava ymmärtää pukea lapselle tarpeeksi päälle. Nykypäivän uusavuttomia mammojahan tuo tutkimus komppaa!
Vai onko sitä koskaan ollutkaan?Olen usein sitä pohtinut.
Usein vedetään heti kaikki tutkimukset esille tyyliin "kun nyt on tutkittu näin niin silloin se on aivan oikein". Minä en ole törmännyt yhteenkään äitiin joka ei olisi tajunnut laittaa lapselleen riittävästi vaatetta mukaan esim. päiväkotiin, kun vauva nukkuu vaunuissa. Olen siis ollut töissä päiväkodissa. En myöskään ole törmännyt yhteenkään hoitajaan joka ei olisi tajunnut pukea lasta riittävästi sinne vaunuihin.
Ja minä olen nukkunut talvellakin ulkona ja hitsi että olikin makeat unet, eikä palellu.
Vaan ihan maalla jossa lähin naapuri voi olla kolmen kilsan päässä. Tämä siis niihin ryötelyihin..
että tällainen keskustelu on olemassa. Aloitushan on ilmiselvä provo.
Ettekö tajua että joku haluaa vaan ärsyttää ja brovosoida teitä...
Se on jokaisen oma asia missä lastaan nukuttaa!!!
Oma äitini on aina uhonnut kuinka olin mahdottoman kiltti vauva ja pikkulapsi. Nukuin kuulemma ensimmäiset vuodet ulkona huolimatta kuinka kovista pakkasista. Välillä heräsin syömään ja taas moneksi tunniksi ulos. Olen nyt kolmekymppinen perusterve tupakoimaton nainen ja lapsuudesta asti sairastanut jatkuvasti sitkeitä flunssia jälkitauteineen: keuhkoputkentulehdukset ja poskiontelotulehdukset. Arvatkaa mitä vähän syytän? Oma lapseni on nukkunut ulkona terveen järjen rajoissa.
Olipas taas hassunhauska aloitus. Meillä ei eletäkään sen mukaan mikä olisi "vanhanaikaista", me eletään meidän tavoin.
Vaarallista? Perustele.
ja räjähdysvaarallinen itkuhälytin lykätään lapsen vaunuihin että ämmät saavat laiskotella sisällä, kun vauva on heittellä pihalla. Ehkä jossain takahikiällä ulkoilma on puhdasta, kaupungissa harvemmin.
Ei ole käytössä ollut itkuhälytintä yhdellekään vauvalle, joita kolme ollut. Musta sinä olet laiska kun nukutat lapsesi sisällä jotta saat nukkua rauhssa vieressä! ;D
On paljon asioita, joita tehdään edelleen, vaikka ovat yhtä vanhoja kuin ihmiskunta: syöminen, nukkuminen, n....
Ei sitä ainakaan voi vauvalle vahingollisemmaksi väittää kuin sisällä nukuttaminenkaan on, varsinkaan jos nukkuu ulkona pitempään ja rauhallisemmin.
Eipä ole koskaan käynyt mielessä,että raikas ulkoilma olisi jotenkin vahingollista, jos ei liian kylmää ole.