Apua, mistä tiedän onko vauva kuivumisvaarassa?!
Siis tiedän että yleinvointi, pissavaipat jne.. mutta tilanne se, että meillä 5,5,kg vauva flunssassa ja kurkku ilmeisesti kovasti kipeä. Lääkitty ohjeitten mukaan. Eilen tuntui että pissaa vähemmän kuin normaalisti ja käytettiin päivystyksessä, kokeet näytti että ei ole hilkullakaan että olisi kuivumassa - no tänään taas sama, että pissaillut tavallista vähemmän. Iltasella pissasi tuossa ehkä pari tuntia sitten. Sen jälkeen olen syöttänyt vielä puoli purkillista päärynäsosetta ja imettänyt sen minkä ottanut (vähemmän juo kun norm.) alkuillasta myös söi puoli purkillista sosetta, eikä ole kakannut sitä. Imettelen tietysti usein, mutta tavallista vähemmän ottaa kerralla. Itkuinen tuon kurkun takia, mutta toisaalta vauvan saa nauramaankin, on sillä tavalla yleinvoinniltaan hyvä ja seuraavainen. Mitä sanotte, voinko luottaa ettei yöllä kuivu? Vihertävä hieman ripulikakka tuli iltapäivällä, sen jälkeen kakkasi normaalisti ja vähemmän.
Kommentit (24)
Jos kerran syö ja juo, niin tuskin kuivuu yön aikana ( ellei ripuli pahene)
Seuraa tilannetta ja imetä ahkerasti
Aukile ei ainakaan mitenkään huomattavasti kuopalla, samanlainen minusta kuin eilenkin. Silleen että sen "näkee" jos katsoo muttei kiinnitä huomiota että olisi erityisen painunut. Miten kuopalla sitten on kuivuessa?
mutta paljon aikaa joutunut viettämään sairaalassa lasten kanssa. Meidän lapsilta ainakin on vauvoina kokeiltu, onko aukile kuopalla tai jalkapohjat kylmät. Toinen poika oli kerran sairastaessaan alkanut kuivua, mutta hän ilmoitti sen itse hyvin selkeästi, joi pullosta järjettömän nopeasti ihan kaiken, mitä vain annettiin (maitoa ja ripulilääkettä, osmosalia muistaakseni) vaikka muuten oli melko hidas juomaan. Tästä hoitaja tajusi, että nyt on tosi kyseessä ja poika laitettiin tiputukseen. Ootko antanut pullosta keitettyä vettä?
Syöminen vähän vaisumpaa, imee rinnalla ja nukahtaa (tissi usein se mihin nukahtaa), ei niin tyhjäksi ime rintaa. Sillä epäilyttää ja kun pissaa vähemmän.
toinen merkki on tummat silmänaluset, tai kuopalla olevat
Aukile ei ainakaan mitenkään huomattavasti kuopalla, samanlainen minusta kuin eilenkin. Silleen että sen "näkee" jos katsoo muttei kiinnitä huomiota että olisi erityisen painunut. Miten kuopalla sitten on kuivuessa?
Musta toi kuulostaa siltä
Mies on ainakin sitä mieltä ettei aukile ole yhtään kuopalla. Lusikalla olen antanut hieman vettä kun ei ota pullosta, mutta tossa iltasella pulautti vedet pois kun itki kipeää kurkkua.
Mitä nyt teen tuon vauvan suhteen? Nukahti rinnalle pienen hetken imemisen jälkeen ja nukkuu sikeästi, sai panadol-annoksen sitä ennen. Pitääkö alkaa juottelemaan väkisin vai mitä? Kurkkukipu tosiaan harmina.
Vai onko vaan nukkunut koko päivän?
Jo lueteltujen merkkien lisäksi huulet voivat rohtua ja lapsi voi imeskellä huuliaan.
Jos lapsi on virkeän ja jäntevän oloinen eikä aukile ole kuopalla, en olisi kovin huolissani.
Itse huolestuin kun viikon ikäinen vauvani sai ripulin (maha meni sekaisin, kun minä olin antibioottikuurilla ja imetin), ja lähdin viemään häntä päivystykseen. Ei ollut kovin hyvä idea, sillä poika sai odotushuoneen köhiviltä päiväkoti-ikäisiltä paljon pahemman taudin ja joutui sen takia tiputukseen ja eristykseen viikoksi...
Nykyään olen oppinut, että en vie lasta lääkäriin ellen ole tosi huolissani. Sellaisia pöpöpesiä ovat.
Selvästi siis itki sitä kipeää kurkkua (köhäinen ääni ja limaa) mutta oli virkeä ja jäntevä muuten. Ei nyt samallalailla leiki lattialla mutta seurasi isosisarusten touhuja ja nauroi kun isi hauskuutti.
Musta toi kuulostaa siltä
meidan kaikilla lapsilla on aukileen normaalitila ollut se, etta sen "nakee", jos ei lapsi siis ole ihan juuri juonut tolkuttomasti.
Yksi kuivumisen testi on ottaa ihoa sormien valiin; jos se jaa "pystyyn" hetkeksi kun irroittaa, lapsi on kuivunut. Kieli voi myos olla karhea/kuiva. Lisaksi kuivunut lapsi on passiivinen ja veltto. Kokemusta on, meilla yksi lapsi joutui tiputukseen kuivumisen takia. Han tosin oksensi sita edeltavan vuorokauden aikana 15 kertaa, ja kaikki, mita joi tuli korkojen kanssa ulos. Noilla ap:n kuvaamilla oireilla ja ruualla ja juomalla tuntuu melko epatodennakoiselta etta lapsi olisi kuivunut sitten eilisen.
Millaiset ohjeet sait eilen lääkäriltä?
Minäkään en oikein usko että olisi ainakaan kovasti nyt kuivunut, ei tunnu iho oudolta tms. mutta mietin mitä yöllä? Pitääkö mun seurata että pissailee (eli täytyykö pissata yöllä?), mitä jos imee hetken ja taas nukahtaa niin riittääkö sellainen?
hyvin seurata vauvan vointia kotona. Hän juo kuitenkin jonkin verran eikä ole veltto tms. Lääkettä vaan ja tiheää imetystä, kyllä se siitä :)
Se liittyy yleensa rajuun oksentamiseen/ripuliin, ja harvemmin pelkkaan kurkkukipuun, etenkin jos lapsi syo ja juo.
Siksi mietin kun tuntuu että itsellä nousee maito vähemmän (olen hieman mahataudissa, vauva ei) mutta vaikka sitä tuleekin niin vauva ei juo niin tyhjäksi rintaa. Ja siksi että pissaa tulee vähemmän. Tosiaan tossa iltasella kerran.
Siksi mietin kun tuntuu että itsellä nousee maito vähemmän (olen hieman mahataudissa, vauva ei) mutta vaikka sitä tuleekin niin vauva ei juo niin tyhjäksi rintaa. Ja siksi että pissaa tulee vähemmän. Tosiaan tossa iltasella kerran.
se ei ole pelkastaan sita, etta pissaa tulee jonkin verran vahemman kuin tavallisesti, tai etta ei juo niin paljon kuin tavallisesti... Mutta tietysti sina aitina olet siella lapsen kanssa, eika me voida taalla netissa muuta kuin arvailla, eli jos susta tuntuu etta jotakin on vialla niin toki menet paivystykseen.
Keitetyssä vedessä ei ole normaaleja suoloja ja mineraaleja, joten siitä voi mennä maha sekaisin. Oon joskus vastoin parempaa tietämystä ite juonu keitettyä ja jääkaapissa säilytettyä vettä ja maha meni sekaisin. En antaisi keitettyä vettä, varsinkaan jos on jo ripulia. Mut jos jollain on tästä parempaa tietoa, niin hyvä on jos kertois.
Mulla on vaan sellanen käsitys, et keitetty vesi varsinkin helteellä olis ihan vaarallistakin, koska ne mineraalit puuttuu. No, nyt ei kyllä ole hellettä, mutta kumminkin..
Jos oon väärässä, niin oikaskaa!
Kyyneleitä tulee, iho normaali jne. jäntevä vauva. Räkääkin tosin tulee.. Ikä 5kk.